Fürged Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2006 (III.31.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Hatályos: 2006. 03. 31- 2020. 09. 02Fürged Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2006 (III.31.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
2006-03-31-tól 2020-09-03-ig
Fürged Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (továbbiakban: Sztv.) kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja, alapelvei
1. §
(1) A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Sztv. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.
(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.
A rendelet hatálya
2. §[1]
A rendelet hatálya kiterjed:
a) Fürged község közigazgatási területén élő, Sztv. 3. § (1) bekezdése szerinti személyekre.
b) Az Szt. 6. §-a alapján az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Fürged község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.
c) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében Fürged község közigazgatási területén jogszerűen tartózkodó, Sztv. 3. § (2) bekezdése szerinti személyekre.
d) A Fürged község közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkező, Sztv. 3. § (3) bekezdése szerinti személyekre.
Eljárási rendelkezések
3. §
(1)[2] E rendeletet az Sztv-vel, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel (Korm.rend.) és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.
(2)[3] [4] Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket Ozorai Közös Önkormányzati Hivatalnál lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.
4. §
(1)[5] A jogosultsági feltételek közül a kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy családban illetve egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól továbbá a jogosultsági feltételekre vonatkozó adatokról köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni. A kérelemnek tartalmaznia kell az Szt. 18. § a), c) és h) pontjaiban szereplő adatokat.
(2)[6] A jövedelem igazolásához csatolni kell:
- havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó keresetéről szóló munkáltatói igazolást,
- munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,
- a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
- vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról, a befizetett adóról és a jövedelmet terhelő egyéb levonásokról, valamint a kérelem benyújtásának évében keletkezett nettó jövedelemről szóló nyilatkozatot,
- egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről.
5. §
A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5.-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.
6. §
(1)[1] Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a kérelmező jövedelemnyilatkozatában foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
(2)[2] Amennyiben a döntéshozó úgy ítéli meg, hogy a kérelemben szereplő információk mellett környezettanulmányból nyerhető megállapítások is szükségesek a döntéshozatalhoz, környezettanulmány készítésére kérheti a körjegyzőség ügyintézőjét.
Kötelező környezettanulmány készítése abban az esetben, ha lakásfenntartási támogatás iránti kérelem esetén a kérelmező a lakás nagyságát dokumentummal nem tudja hitelt érdemlően igazolni.
- §[7]
Lakásfenntartási támogatás, önkormányzati segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.
II. FEJEZET
A SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS HELYI RENDSZERE
8.§.
Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeiről
- pénzbeli ellátások
- természetbeni ellátások és
- szociális szolgáltatások
nyújtásával gondoskodik.
Pénzbeli ellátások
Időskorúak járadéka
Aktív korúak ellátása
(1)[12] A jegyző aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítására, összegére, felülvizsgálatára, megszüntetésére az Szt. rendelkezéseit a 10/A. §-ban foglalt eltérésekkel együtt alkalmazza.
(2) Az aktív korúak ellátásának megállapítására vonatkozó kérelmet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 3. számú melléklete szerinti e célra rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani, amelyhez csatolni kell a nyomtatványon feltüntetett igazolásokat.
Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság egyéb feltétele[13]
10/A. §
(1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapításának és folyósításának feltétele, hogy kérelmező, jogosult biztosítsa a lakókörnyezetének rendezettségét[14].
(2) A lakókörnyezet rendezettnek minősül akkor, ha
a) kérelmező, jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház belső helyiségei tisztán tartottak, higiénikus állapotúak,
b)[15] a lakóház udvara tiszta, gondozott, a kert megművelt,
c) a lakóház kerítéssel kívül határos területe gondozott, a járda tisztán tartott, síkosságmentesített,
d) a lakóépület rendeltetésszerű használta biztosított.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott feltételek teljesülését a kérelem benyújtását követő 8 napon belül az Ozorai Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézője (továbbiakban ügyintéző) illetve a Hegyhát Integrált Szociális Intézmény családgondozója (továbbiakban családgondozó) ellenőrizheti. Az ellenőrzés során az ügyintéző illetve a családgondozó a lakókörnyezetről fényképfelvételt készíthet.
(4) A (2) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább 5 napos határidő kitűzésével a jegyzőnek – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – fel kell szólítania.
(5) A (4) bekezdésben meghatározottak teljesülését a lejártát követő 5 napon belül az ügyintéző illetve a családgondozó ellenőrizheti. Amennyiben a (4) bekezdés szerinti felszólításban meghatározott tevékenységet kérelmező illetve jogosult nem teljesítette, az aktív korúak ellátása iránti kérelmet el kell utasítani, illetve a (4) bekezdés szerinti határidő lejártának napjával meg kell szüntetni az aktív korúak ellátásra való jogosultságot.
Rendszeres szociális segély
11. §[16]
(1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján
a.) egészségkárosodott személynek minősül, vagy
b.)[17] a rá irányadó nyugdíjkorhatárt öt éven belül betölti, vagy
c.)[18] 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevel - feltéve, hogy a családban élő gyermekek valamelyikére tekintettel más személy nem részesül a Cst. szerinti gyermekgondozási támogatásban, gyermekgondozási díjban, terhességi gyermekágyi segélyben - és a gyermek ellátását napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bek.], illetve nyári napközi otthonban, óvodában, vagy iskolai napköziben nem tudják biztosítani,
rendszeres szociális segélyre jogosult.
(2)[19] Az Szt. 37.§.. (1) bekezdés b)-c) pontja szerinti személy (továbbiakban: jogosult) a rendszeres szociális segély megállapításának, folyósításának feltételeként a Hegyhát Integrált Szociális Intézmény Családsegítő Szolgálatával, mint a települési önkormányzat által kijelölt szervvel köteles együttműködni (a továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).
Az együttműködés eljárási szabályai
12. §[20]
A jogosultat együttműködési kötelessége keretében az alábbiak terhelik:
a.) a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles felkeresni az együttműködésre kijelölt szervet nyilvántartásba vétele végett,
b.) részt kell vennie a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő program kidolgozásában, és amennyiben szükséges annak módosításában,
c.) megállapodást kell aláírnia a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül,
d.) eleget kell tennie a beilleszkedést segítő programra kötött együttműködési megállapodásban foglaltaknak,
e.) meg kell jelennie legalább három havonta az együttműködésre kijelölt szervnél,
f.) folyamatosan kapcsolatot kell tartania az együttműködésre kijelölt szervvel,
g.) ha együttműködési kötelezettsége teljesítésében akadályozott, köteles a együttműködésre kijelölt szervet
annak okáról haladéktalanul tájékoztatni, illetve az akadályoztatás okát 8 napon belül hitelt érdemlően (pl. orvosi
igazolással) igazolni
Az együttműködésben résztvevő szervek eljárása
12/A. §.[21]
(1) Az önkormányzat és az együttműködésre kijelölt szerv kölcsönösen tájékoztatják egymást, különösen az alábbi területeken:
a.) az önkormányzat a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatot jogerőre emelkedését követően megküldi
az együttműködésre kijelölt szerv részére,
b.) az együttműködésre kijelölt szerv a beilleszkedési program elkészültéről tájékoztatja az önkormányzatot.
(2) A rendszeres tájékoztatási kötelezettség vonatkozik a beilleszkedési program végrehajtásában résztvevő, közreműködő más szervezetekre.
(3)[22]Az együttműködésre kijelölt szerv az Szt. 37/A. § szerinti együttműködés megvalósítása érdekében:
a.) nyilvántartásba veszi a megjelent jogosult személyt,
b.) figyelemmel kíséri a rendszeres szociális segélyről hozott határozatban foglalt határidő betartását, annak
megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát,
c.) tájékoztatja a jogosultat a beilleszkedési program típusairól, az elkészítésének menetéről, az együttműködés
eljárási szabályairól,
d.) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a jogosult bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez
igazodó beilleszkedést segítő programot, erről a jogosulttal írásban megállapodást köt,
e.) folyamatosan kapcsolatot tart a jogosulttal és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri
a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
f.) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról és amennyiben
szükséges – a jogosult bevonásával – módosítja a programot,
g.) jelzi a jegyzőnek ha a jogosult együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
h.)az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
i.) a jogosult személlyel történő kapcsolattartásról a külön jogszabályokban meghatározattak szerint esetnaplót vezet.
(4) A jegyző az együttműködésre kijelölt szervet tájékoztatja:
A beilleszkedést elősegítő programok típusai
12/B. §.[25]
(1) A rendszeres szociális segélyre jogosult beilleszkedését segítő program az együttműködésre köteles személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva az alábbi területekre terjedhet ki:
a.) az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartásra,
b.) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő, vagy az életmódot formáló
foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,
c.) a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az
általános iskolai végzettség és az első szakképzettség megszerzésére.
(2) A beilleszkedési programban a rendszeres szociális segélyre jogosult számára együttműködési kötelezettségként egy időben csak egy programban való részvétel írható elő.
(3) A beilleszkedési program elkészítésében szakértő közreműködését lehet igénybe venni.
(4)[26] A Hegyhát Integrált Szociális Intézmény Családsegítő Szolgálata által szervezett beilleszkedést segítő programok típusai a következők:
a.) munkaképesség-javító programok: munkára és pályára állítási, pályakorrekciós csoportfoglalkozások, munkavállalási és munkakeresési tréningek, tanfolyamok,
b.) egyéni foglalkozások: képességfejlesztés, szocializációs hátrányok leküzdését szolgáló programok, családfenntartó szerep erősítésére irányuló tevékenység,
c.) közösségi szakmai programok,
d.) csoportfoglalkozások: önismereti, önsegítő, rehabilitációs, reintegrációs, személyiségfejlesztő, mentálhigiénés, motivációs, kommunikációs tréning,
e.) tanácsadások: egészségügyi, egyéni életvezetési, életmódformáló, jogi, mentális, munkaügyi, pedagógiai, pszichológiai, rehabilitációs.
Az együttműködési kötelezettség
megszegésének esetei
12/C. §[27]
(1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a jogosult:
a.) a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem keresi fel az együttműködésre kijelölt szervet nyilvántartásba vétele végett, illetőleg akadályoztatása esetén akadályoztatásának okát 8 napon belül nem igazolja hitelt érdemlően,
b.) nem vesz részt a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő program kidolgozásában,
c.) nem írja alá a megállapodást a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül,
d.) személyében rejlő ok miatt, önhibájából nem tesz eleget a beilleszkedést segítő programra kötött együttműködési megállapodásban foglaltaknak,
e.) nem jelenik meg legalább három havonta az együttműködésre kijelölt szervnél,
f.) az előre egyeztetett időpontban nem tartja a kapcsolatot a együttműködésre kijelölt szervvel.
(2) Az együttműködési kötelezettség megszegésének észlelése esetén az együttműködésre kijelölt szerv a jelzést 8 napon belül írásban teszi meg.
Lakásfenntartási támogatás
13. §[28]
(1) [29]A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság megállapítására, megszüntetésére a jegyző az Szt. rendelkezéseit a 14. §-ban foglalt eltérésekkel alkalmazza.
(2) [30]A lakásfenntartási támogatás megállapítására vonatkozó kérelmet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 12. számú melléklete szerinti e célra rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani, amelyhez csatolni kell a nyomtatványon feltüntetett igazolásokat.
14. §[31]
(1) A lakásfenntartási támogatás megállapításának és folyósításának feltétele, hogy kérelmező, jogosult biztosítsa a lakókörnyezetének rendezettségét.
(2) A lakókörnyezet rendezettségére, vizsgálatára vonatkozóan e rendelet 10/A. (2-4) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.
(3) A 10/A § (4) bekezdésben meghatározottak teljesülését a lejártát követő 5 napon belül az ügyintéző illetve a családgondozó ellenőrizheti. Amennyiben a (4) bekezdés szerinti felszólításban meghatározott tevékenységet kérelmező illetve jogosult nem teljesítette, a lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet el kell utasítani, illetve a (4) bekezdés szerinti határidő lejártának napjával meg kell szüntetni a lakásfenntartási támogatásra való jogosultságot.
15. §[32]
16. §[33]
17. §[34]
Ápolási díj[35]
18. §
19. §
Önkormányzati segély[36]
20. §
Fürged Község Képviselő-testülete a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő nagykorú személyek részére önkormányzati segélyt nyújt.
21. §
(1)[37] Önkormányzati segélyben az a személy részesíthető – a 25.§.(1) bekezdésbe foglaltkivétellel –akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő, illetve gyermekét egyedül nevelő szülő esetében a 180 %-át nem haladja meg.
(2) Az önkormányzati segély egyszeri összege rászorultsághoz igazodva maximum 5.000 Ft lehet.
22. §
Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (például: elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó betegség, baleset, stb.) a képviselő testület hivatalból vagy kérelemre jövedelemre való tekintet nélkül is megállapíthat átmeneti segélyt. Az így megállapított segély összege a 21. § (2) bekezdésben szabályozott összegtől eltérhet.
23. §
Sürgős szükség esetén ha az igénylő életkörülményei indokolják, akkor a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján azonnal kiutalható, de az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell a segély megállapításához szükséges nyilatkozatok és bizonyítékok utólagos bemutatásáról. Ezen kívül utólagos elszámolási kötelezettség is előírható. Az előírt kötelezettségek teljesítésének elmulasztása esetén a segélyezett részére a tárgy évben további önkormányzati segélyt megállapítani nem lehet.
24. §[38]
(1) Az önkormányzati segély megállapításáról a 21. §-ban meghatározott esetben átruházott hatáskörben a polgármester, a 22. §-ban meghatározott esetben a képviselő-testület dönt
(2) Az önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell a rendelet 1. számú melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot.
25. §
(1)[39] Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segélyre jogosult az az eltemettető, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 400 %-a.
(2)[40] Az (1) bekezdésben meghatározott önkormányzati segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének 10 %-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése kérelmezőnek vagy családjának létfenntartását veszélyezteti. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 150.000 Ft.
(3)[41] Amennyiben a önkormányzati segély megállapítására a Korm.rend. 33. §-a szerint kerül sor, a határozatban elő kell írni az utólagos elszámolási kötelezettséget. Amennyiben e kötelezettségét a segélyben részesülő nem teljesíti, vele szemben úgy kell eljárni, mint aki az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen vette igénybe.
(4) [42]
(5)[43] Az önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell a rendelet 1. számú melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot.
Természetbeni ellátások
25/A. §[44]
(1) Az alábbi pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátásként nyújthatók:
a.) a rendszeres szociális segély, a (3) -(6) bekezdésekben meghatározott mértékben és feltételek fennállása esetén,
b.) a lakásfenntartási támogatás,
c.) az átmeneti segély,
d.) a temetési segély.
(2) Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése.
(3) Rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható, ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI.törvény 68.§.-a szerint védelembe vett gyermek él.
(4) A (3) bekezdés szerinti esetben a gyermek részére kirendelt családgondozó tesz javaslatot a rendszeres szociális segély egy részének természetben történő nyujtására. A javaslatnak tartalmaznia kell a természetbeni juttatás (2) bekezdésben meghatározott formájára vonatkozó javaslatot is.
(5) A javaslat benyújtását követően a jegyző rendkivüli felülvizsgálatot tart és az eljárás során környezettanulmányt készít.
(6) A jegyző határozatban dönt a rendszeres szociális segély egy részének természetben történő nyújtásáról azzal, hogy védelembe vett gyermekenként a rendszeres szociális segély megállapított összegének 15 %-a, de összesen legfeljebb 50 %-a nyújtható természetben.
Közgyógyellátás
26. §[45]
A szociális törvényben felsorolt eseteken túl közgyógyellátásra jogosult az a személy, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő illetve gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetén 200 %-át nem haladja meg, és a kérelmező havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át meghaladja.
27. §[46]
A közgyógyellátásra való jogosultság megállapításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
Szociális szolgáltatások
28. §
(1)[47], [48] Fürged Község Önkormányzata az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:
- étkeztetés
- házi segítségnyújtás
- családsegítés.
- [49] jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben felsorolt alapszolgáltatások megszervezésével segítséget nyújt a szociálisan rászorultak részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémáik megoldásában.
29. §[50]
Étkeztetés
30. §[51]
(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik az önkormányzat, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani; különösen koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük, szenvedélybetegségük vagy hajléktalanságuk miatt.
(2) Életkora miatt rászoruló az a személy, aki nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban részesül, illetve az öregségi nyugdíjkorhatárt elérő személy.
(3) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése miatt – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud, és erről háziorvos által kiállított igazolással rendelkezik.
(4) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fogyatékossági támogatásban részesül.
(5) Szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki pszichiátria gondozás alatt áll, önmaga ellátásra csak résben képe, és erről a pszichiáter szakorvos által kiállított szakorvosi igazolással rendelkezik.
(6) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel, tartózkodási hellyel nem rendelkezik.
(7)[52] Az étkeztetést az önkormányzat a DÁM Önkormányzati Társulás fenntásában működő Hegyhát Integrált Szociális Intézmény (továbbiakban Szociális Intézmény) útján biztosítja.
(8) Az étkezésért térítési díjat kell fizetni, melyet a Képviselő-testület évente a költségvetésről szóló rendeletben állapít meg.
Házi segítségnyújtás
31. §[53]
(1)[54] Házi segítségnyújtás keretében gondoskodik az önkormányzat a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást biztosításáról.
(2) A házi segítségnyújtás keretein belül biztosítani kell:
a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3)[55] Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A szolgáltatás iránti kérelem alapján a Szociális Intézmény Vezetője (továbbiakban: Intézményvezető) által felkért szakértő végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.
(4) Az intézményvezető által felkért szakértő a gondozási szükségletet jogszabályban meghatározottak szerint megvizsgálja és megállapítja a napi gondozási szükséglet mértékét.
(5) A házi segítségnyújtást a megállapított napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről, ebben az esetben a szolgáltatást igénylő az intézményi elhelyezés időpontjáig napi 4 órában történő házi segítségnyújtásra jogosult.
(6)[56] A házi segítségnyújtást az önkormányzat a Szociális Intézmény útján biztosítja.
(7) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az önkormányzat a Hegyhát Integrált Szociális Intézmény útján biztosítja.
Családsegítés
(1) A családsegítés a szociáűlis vqagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése célhjából nyújtott szolgáltatás.
(2) A családsegítés keretében az alábbi szolgáltatások biztosításáról gondoskodik az önkormányzat:
a.) szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadás,
b.) az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális
szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezése,
c.) a családgondozás, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítése,
d.) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok,
e.) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők,
fogyatékosággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábitószer-problémával
küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás,
f.) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programok
és szolgáltatások, valamint a neház élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatások.
(3) A családsegítést az önkormányzat a többcélú kistérségi társulás fenntartásában müködő Hegyhát Integrált Szociális Intézmény útján biztosítja.
A szociális szolgáltatások igénybevételére vonatkozó rendelkezések
33. §[59]
(1)[60] Az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a Szociális Intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.
(2)[61] A szociális ellátás iránti kérelmekről a Szociális Intézmény vezetője dönt. Döntéséről írásban értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét.
(3)[62] Ha az ellátást igénybe vevő, illetve törvényes képviselője a Szociális Intézmény vezetőjének (2) bekezdés szerinti döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül a DÁM Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsához fordulhat
(4) Az ellátás igénybevételének megkezdésekor az intézményvezető az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével az Szt. 94/B. § (2) bekezdése szerinti megállapodást köt, melyet 15 napon belül megküld a fenntartónak.
34. §[63]
35. §[64]
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
36. §
(1) E rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 2006. április 1-jén lép hatályba.
(2) A rendelet 25. §-a a rendelet kihirdetésének napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2006. január 1-jétől kell alkalmazni.
(3) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a 11/2005. (VIII. 8.) rendelet és az azt módosító 17/2005. (XII. 12.) rendelet hatályát veszti.
Fürged, 2006. március 23.
Barkóczi József Magyar Teréz
polgármester körjegyző
Módosította a 19/2007. (XII. 27.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2008. január 1-jétől.
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
Módosította az 5/2010. (IX.20.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2010. október 1-jétől.
módosította az 5/2013.(V.2) rendelet 3.§-a, hatályos 2013.május 2-tól
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
Módosította a 19/2007. (XII. 27.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2008. január 1-jétől.
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 1.§.-a, hatályos 2014.január hó 1 napjától
Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
hatályon kívül helyezte az 5/2013.(V.2) rendelet, hatályos 2013.május 2-tól
Módosította az 5/2009. (V.18.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2009. június 1-jétől.
Módosította az 1/2011.(I.28.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2011. január 28-tól.
módosította az 5/2013.(V.2) rendelet 1.§-a, hatályos 2013.május 2-től
Módosította a 9/2011.(IX.26.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2011. szeptember 26-tól.
Módosította a 9/2011.(IX.26.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2011. szeptember 26-tól.
Módosította a 7/2011.(VII.4.) rendelet 1. §-a.. Hatályos 2012. január 1-től.
Módosította az 5/2009. (V.18.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2009. június 1-jétől.
módosította az 5/2013.(V.2) rendelet 2.§-a, hatályos 2013.május 2-tól
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 2.§-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
Módosította 15/2013.(XII.23) rendelet 3. §-a. Hatályos 2014.január hó 1.napjától
Módosította az 5/2009. (V.18.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2009. június 1-jétől.
Megállapította az 5/2009. (V.18.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2009. június 1-jétől.
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 4.§.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 5.§.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.23) rendelet 2014.január 1.napjától
Megállapította az 5/2009. (V.18.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2009. június 1-jétől.
Módosította az 5/2010. (IX.20.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2010. október 1-jétől.
Megállapította az 5/2009. (V.18.) rendelet 6. §-a. Hatályos 2009. június 1-jétől.
Módosította a 2/2012.(II.14.) sz. rendelet 1. §-a. Hatályos 2012.03.01-től.
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 6.§.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 7.§.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
Módosította a 2/2012.(II.14.) sz. rendelet 2. §-a. Hatályos 2012.03.01-től.
Hatályon kívül helyezte a 2/2012.(II.14.) sz. rendelet 3. §-a. Hatályos 2012.03.01-től.
Hatályon kívül helyezte a 2/2012.(II.14.) sz. rendelet 3. §-a. Hatályos 2012.03.01-től.
Hatályon kívül helyezte a 2/2012.(II.14.) sz. rendelet 3. §-a. Hatályos 2012.03.01-től.
hatályon kívül helyezte a 2/2013.(II.14) sz. rendelet 1.§-a, hatályos 2013.február 14-től.
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 8.§.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 9.§.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától.
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 7. §-a. Hatályos 2006. július 1-jétől.
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 8.§.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
Módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet 9 §.-a, hatályos 2014.január hó 1.napjától
Módosította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatályos 2006. július 1-jétől.
hatályon kívül helyezte a 15/2013.(XII.23) rendelet 2014.január hó 1.napjától
Megállapította a 15/2006. (V. 25.) rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2006. július 1-jétől.
Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
Módosította 11/2007. (VII. 9.) rendelet 3. §-a. Hatályos 2007. július 9-től.
Módosította a 21/2006. (XII. 18.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2007. január 1-jétől.
Módosította a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 2. §-a. Hatályos 2007. április 2-tól.
Módosította 11/2007. (VII. 9.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2007. július 9-től.
Módosította a 4/2008. (II. 22.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2008. március 1-jétől.
Beiktatta az 5/2010. (IX.20.) rendelet 4. §-a. Hatályos 2010. október 1-jétől.
Hatályon hívül helyzete a 11/2007. (VII. 9.) rendelet 6. §-a. Hatálytalan 2007. július 9-től.
Módosította a 9/2010. (XII.22.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2011. január 1-től.
Módosította az 5/2010. (IX.20.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2010. október 1-től.
Módosította 11/2007. (VII. 9.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2007. július 9-től.
Módosította a 9/2010. (XII.22.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2011. január 1-től.
Módosította a 9/2010. (XII.22.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2011. január 1-től.
Hatályon kívül helyezte a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályát veszti 2007. április 2-tól.
Módosította a 4/2008. (II. 22.) rendelet 5. §-a. Hatályos 2008. március 1-jétől.
Módosította a 4/2007. (IV. 2.) rendelet 6. §-a. Hatályos 2007. április 2-tól.
Módosította a 9/2010. (XII.22.) rendelet 1. §-a. Hatályos 2011. január 1-től.
módosította a 15/2013.(XII.23) rendelet, hatályos 2014.január hó 1.napjától
Hatályon kívül helyezte az 5/2010. (IX.20.) rendelet 7. §-a. Hatályos 2010. október 1-jétől.