Magyarkeszi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete
Magyarkeszi Község Önkormányzata és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 01Magyarkeszi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete
Magyarkeszi Község Önkormányzata és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
[1] Magyarkeszi Község Önkormányzat a helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit - Alaptörvénybe foglalt államcélok megvalósításának követelménynével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban -, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Magyarkeszi Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Magyarkeszi Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
(2) Székhelye: 7098 Magyarkeszi Szabadság u. 2.
(3) Működési területe: Magyarkeszi Község közigazgatási területe
(4) A képviselő-testület hivatalának
a) neve: Magyarkeszi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal)
b) székhelye: 7098 Magyarkeszi, Szabadság utca 2.
(5) Az önkormányzat jogi személy.
(6) Az önkormányzat honlap címe: www.magyarkeszi.hu
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) A címer leírását, heraldikai értelmezését, a község zászlajának pontos leírását, használatuk rendjét 8/2001. (V. 19.) önkormányzati rendelet szabályozza.
(3) Az önkormányzat a Magyarország címerével középen ellátott kör alakú pecsétjének körívén „Magyarkeszi Község Önkormányzati Képviselő-testülete” felirat olvasható.
(4) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere található a köríven pedig a következő feliratok:
a) Magyarkeszi Község polgármestere
b) Magyarkeszi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője
Az Önkormányzat feladatai, hatáskörei
3. § (1) Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei a Képviselő-testületet illetik. Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei (bizottságok, polgármester, jegyző, közös önkormányzati hivatal) látják el. A Képviselő-testület által szerveire átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 1. melléklete tartalmazza. A Képviselő-testület az átruházott hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat.
(2) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
(3) Az átruházott hatáskörről a döntéshozó az alábbiak szerint számol be a képviselő-testületnek:
a) polgármester a szociális és egyéb hatáskörökről évente,
b) polgármester a gazdálkodási hatáskörökről a következő testületi ülésen,
c) polgármester a társulásban végzett munkáról évente,
d) Ügyrendi bizottság évente.
4. § (1) Az Önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladatokat.
(2) Az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait költségvetési szervein, gazdálkodó- és nonprofit szervezetein, keresztül valamint társulásokban látja el.
(3) Az Önkormányzat kötelező feladatain túl, önként is vállalhatja más feladat ellátását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 10. § (2) bekezdésében meghatározottak fennállása esetén, amennyiben
a) az átvállalt feladat olyan közfeladat, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe, vagy azt a feladat címzettjétől átvállalja,
b) rendelkezésére állnak a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és tárgyi feltételek, valamint alaptevékenységéhez kapcsolódó eszközök gazdaságos működtetése indokolttá teszi.
(4) Az Önkormányzat által önként vállalt feladatok felsorolását, valamint az önkormányzat alaptevékenységébe tartozó kormányzati funkciók meghatározását e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
5. § (1) A települési képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.
(2) A képviselő-testület által átruházott hatáskör gyakorlásáról a címzett a képviselő-testület Munkatervében tervezett módon, illetve a soron következő rendes ülésén köteles számot adni.
(3) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, vállalatot, más szervezetet alapíthat, kinevezi vezetőiket. Az intézményvezetők megbízása során az intézmény tevékenységi körére vonatkozó törvényi rendelkezések, továbbá a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény és annak végrehajtásáról rendelkező kormányrendeletekben meghatározott eljárási szabályok betartásával jár el.
A Képviselő-testület működése
1. A Képviselő-testület tagjai
6. § (1) A Képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.
(2) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
(3) A Képviselők névsorát és jelölőszervezetük megnevezését jelen rendelet 3. melléklete tartalmazza.
2. Munkaterv
7. § (1) A képviselő-testület egyszerű többséggel, határozattal elfogadott éves munkaterv alapján végzi a munkáját.
(2) Az éves munkatervet a polgármester állítja össze és terjeszti a képviselő-testület elé legkésőbb a tárgyévet megelőző év december 31. napjáig.
(3) A munkaterv összeállításához a polgármester javaslatot kér a képviselő-testület tagjaitól, a bizottságtól, a jegyzőtől és a beszámolási kötelezettséggel rendelkező, önkormányzati feladatot ellátó felelősöktől.
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a jogszabály, képviselő-testületi döntés által kötelezően előírt napirendi pontokat,
b) a napirendi pontok előadóit,
c) a képviselő-testület üléseinek várható időpontját,
d) a közmeghallgatás időpontját.
(5) A munkaterv előterjesztésével egyidejűleg a polgármester tájékoztatást ad a képviselő-testületnek a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.
(6) A munkaterv a képviselő-testületi és bizottsági munka tervezésének eszköze, attól indokolt esetben el lehet térni.
3. A Képviselő-testület ülése
8. § (1) A Képviselő-testület - lehetőség szerint havonta a hónap második szerdai napján - évente legalább hat alkalommal soros ülést tart. Ettől eltérni a Képviselő-testület minősített többséggel hozott határozata szerint lehet.
(2) A Képviselő-testület az ülését a Hivatal házasságkötő termében tartja. Az alakuló ülés, a közmeghallgatás, illetve valamely rendkívüli körülmény fennállása esetén az ülés egyéb helyszínen is megtartható. Ezek
a) a Magyarkeszi Művelődési ház termei,
b) a Felsőnyék Községi Önkormányzat Képviselő-testületével tartandó együttes ülés esetén az ülés tartható Felsőnyék Községi Önkormányzat hivatalának házasságkötő termében is.
4. A Képviselő-testületi ülés összehívása
9. § (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester, távollétében az alpolgármester írásbeli meghívóval hívja össze.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi bizottság elnöke látja el.
(3) A Képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend tárgyának és előadójának megjelölését.
10. § (1) A Képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni:
a) a képviselőket,
b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester, jegyző),
c) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d) a napirendben érintett intézményvezetőket,
e) az illetékes Járási Hivatal vezetőjét,
f) a Magyarkeszi község területén működő önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselőjét - a polgármester külön meghívása alapján - a tevékenységét érintő napirendi pont tárgyalásához.
(2) Amennyiben a képviselő-testület olyan napirendi pontot tárgyal, amely érinti az önkormányzat által létrehozott társulást, akkor az ülésre, az adott napirendi pont tárgyalására
a) a társult önkormányzat(ok) polgármestere(i)t és,
b) a társulás képviselőit is
meg kell hívni.
5. Rendkívüli testületi ülés
11. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervében nem meghatározott testületi ülést (továbbiakban: rendkívüli ülés) tarthat.
(2) A polgármesternek össze kell hívnia a Képviselő-testület ülését:
a) a települési képviselők legalább egynegyedének írásbeli indítványára, annak átvételétől számított 15. napon belüli időpontra;
b) a Képviselő-testület bizottságának határozatba foglalt indítványára, az indítvány átvételétől számított 15 napon belüli időpontra
c) a Tolna Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének indítványára, annak beérkezésétől számított 15 napon belüli időpontra
(3) Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat.
(4) A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.
(5) A rendkívüli ülés napját és az ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg. A rendkívüli ülést a polgármester az indítványban megjelölt helyre is összehívhatja.
(6) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók.
(7) A rendkívüli ülést a kezdeményezéstől számított 15 napon belüli időpontra kell összehívni. A rendkívüli ülés személyesen, telefonon, faxon vagy elektronikus úton is összehívható az értesítés kézbesítését követő napra, a napirend megjelölésével.
(8) Amennyiben a polgármester a képviselő-testület döntését a helyi önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben - a képviselő-testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésében meghatározott ügyben hozott döntése kivételével - egy alkalommal kezdeményezheti az ismételt tárgyalást. A polgármester a kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül minősített többséggel dönt. A döntést addig végrehajtani nem lehet, amíg arról a képviselő-testület a megismételt tárgyalás alapján nem dönt.
6. Az alakuló ülés
12. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:
a) A HVB elnöke tájékoztatást ad a választások lefolyásáról és hivatalos eredményéről,
b) a képviselő-testület tagja esküt tesznek, melyről okmányt írnak alá,
c) SZMSZ felülvizsgálata vagy annak előkészítése a következő ülésre,
d) a polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz, melyről okmányt ír alá,
e) a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása.
f) az alpolgármester megválasztása, eskütétele. Egy fő társadalmi megbízatású alpolgármester a képviselők közül kerül megválasztásra. Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot, melyhez módosító indítvány nem fűzhető. Az alpolgármesterhez kérdés intézhető, de személyére vonatkozóan vita nem kezdeményezhető.
g) az alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása,
h) a bizottsági struktúra meghatározása, a bizottság(ok) elnökének, valamint tagjainak megválasztása,
i) az önkormányzati képviselőknek, a bizottsági elnöknek, a bizottság tagjának tiszteletdíj, természetbeni juttatás megállapítása.
7. Nyílt és zárt ülés
13. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános. A Képviselő-testület biztosítja az Mötv. 53. § (1) bekezdés e) pontja szerinti nyilvánosságot részben a Képviselő-testületi üléseken való részvétel lehetőségével, részben pedig az Önkormányzatot érintő közérdekű adatok (pl. ülés időpontja, helye, napirendi pontjai, benyújtott előterjesztések, jegyzőkönyv, önkormányzati döntés) megismerhetőségével az önkormányzat által működtetett www.magyarkeszi.hu honlapon.
(2) A Képviselő-testület a zárt ülés szabályaira az Mötv. 46. § (2) a)-c) pontjai az irányadók. A zárt ülés elrendelésére a polgármester, a képviselő és a jegyző tehet javaslatot, melyről a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, meghívása esetén az érintett, a Magyarkeszi Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézője, a szakértő, továbbá a nemzetiségét érintő ügy napirendi tárgyalásakor az adott nemzetiségi önkormányzat elnöke vesz részt.
(4) A zárt ülésen tárgyalt napirendi ponthoz tartozó előterjesztés és a tárgyalás során elhangzottak, a zárt ülés kapcsán keletkezett adatok - a közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok kivételével - titkosak. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés nyilvános.
(5) Amennyiben a napirendi pont tárgyalási módja az érintett nyilatkozatától függ, úgy a nyilatkozattétel tényét, annak tartalmát a jegyzőkönyvben rögzíteni szükséges.
(6) Jogszabályi kötelező eseteken kívül elrendelt zárt ülés előtt, annak jogszerűségéről ki kell kérni a jegyző véleményét. Amennyiben a jegyző jogszerűségi aggályt jelez, úgy a testület vita nélkül határoz annak elfogadásáról. Ha a testület a jegyző jogszerűségi aggálya ellenére zárt ülés tartása mellett dönt, úgy a jegyző köteles az eltérő véleményét írásban a testületi ülés jegyzőkönyvéhez csatolni.
8. Együttes ülés
14. § (1) A képviselő-testület más település önkormányzati képviselő-testületeivel a településeket érintő kérdésekben együttes ülést tarthat.
(2) Együttes ülés esetén a képviselő-testület ülését, a polgármester a polgármesterek megállapodása szerinti helyszínre hívja össze. Az együttes ülést a polgármesterek megállapodása szerinti polgármester vezeti.
(3) Az együttes ülés jegyzőkönyvét az ülés helye szerinti önkormányzati hivatal készíti el. A jegyzőkönyvet a polgármesterek és a jegyzők írják alá. A képviselő-testületek döntéseiket külön hozzák meg, és azt rendelet és határozat nyilvántartásuk szerint számozzák.
(4) A képviselő-testület a Hivatalt közösen működtető önkormányzattal évente igény szerint a munkatervben meghatározott időben és napirendek szerint tart együttes ülést. Ezeket az üléseket a székhely település polgármestere vezeti.
9. A képviselő-testületi ülés levezetése
15. § (1) A polgármester az ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) előterjeszti az ülés napirendjét,
d) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásáról, a két ülés közötti időszakban tett intézkedésekről,
e) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
g) berekeszti az ülést.
(2) A képviselő-testület ülésén napirendi pont előterjesztője lehet:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület tagja,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a jegyző,
e) intézmény vezetője.
10. A vita
16. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előadó az előterjesztést összefoglalja, ahhoz szóbeli kiegészítést tehet,
b) a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők az előadóhoz kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó köteles rövid választ adni,
c) a kérdésekre adott válaszok után kerül sor a hozzászólásokra, a jelentkezés sorrendjében. A hozzászólók legfeljebb 5 percben fejthetik ki véleményüket, az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(2) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(3) A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, bizottságnak, polgármesternek, ha döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(4) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először az ülésen tett módosító és kiegészítő javaslatokról, majd az előterjesztésben szereplő, módosításokkal kiegészített javaslatról dönt a testület.
11. A tanácskozás rendjének fenntartása
17. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülettel szemben méltatlan magatartást tanúsít,
c) tartós rendzavarás, állandó lárma, a tanácskozást ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester, ha ismételt figyelmeztetései nem járnak eredménnyel, felfüggeszti az ülést.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismételt rendzavarás esetén az érintettet - kivéve az önkormányzati képviselőt - a terem elhagyására kötelezi.
12. Az előterjesztés
18. § (1) A képviselő-testület ülésére az előterjesztés szóban vagy írásban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
(2) Az írásbeli előterjesztés két részből áll:
a) az első résznek tartalmaznia kell:
aa) a tárgy pontos meghatározását,
ab) a vonatkozó jogszabályi hátteret,
ac) a tárgyalandó témában hozott korábbi testületi döntéseket és végrehajtásuk eredményét,
ad) az adott téma alapos, tárgyilagos és tényszerű bemutatását,
ae) az előterjesztő(k) megnevezését és véleményét,
af) más szervek esetleges eltérő véleményét,
ag) a döntési alternatívákat (az egyes változatok mellett és az ellene szóló érveket) és azok várható következményeit;
b) a második résznek tartalmaznia kell:
ba) a határozati javaslatot,
bb) a végrehajtásért felelős személy megnevezését,
bc) a határidő megjelölését,
bd) a szükséges aláírásokat és pecséteket.
13. Kérdés, interpelláció
19. § (1) A napirendi pontok tárgyalása után kérdésekre és interpellációra kerül sor.
(2) A kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési és előkészítési jellegű felvetés.
(3) A kérdésre a megkérdezett elsősorban a képviselő-testület ülésén köteles választ adni. Amennyiben az ülésen nem tud azonnal választ adni, ezt 30 napon belül írásban köteles megtenni.
(4) A képviselő a polgármestertől, alpolgármestertől, jegyzőtől, bizottság elnökétől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat), aki az ülésen vagy legkésőbb interpelláció beérkezésétől számított 30 napon belül írásban érdemi választ köteles adni.
(5) Az interpellálót viszontválasz illeti, melynek keretében nyilatkozik a válasz elfogadásáról. Amennyiben nem fogadja el, akkor a képviselő-testület határoz. A válasz képviselő-testület általi elutasítása esetén az ügyet a soron következő ülésen napirendre kell tűzni.
14. Személyes megjegyzés
20. § (1) Akit az ülésen megszólítottak vagy általa méltánytalannak tartott megjegyzéssel illettek, arra a levezető elnök engedélyével két (2) percben válaszolhat (személyes megjegyzés).
(2) Akinek a levezető elnök nem engedélyezte a hozzászólást, az három (3) napon belül írásban eljuttathatja a véleményét a polgármesternek, aki azt az illetékeshez továbbítja, és a jegyzőkönyvhöz mellékeli.
(3) Az elkésetten, illetéktelen személytől, névtelenül érkezett, illetve trágár, sértő stb. tartalmú személyes megjegyzéssel való foglalkozást a polgármester megtagadja.
15. Döntéshozatal (határozat, rendelet)
21. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(2) A Képviselő-testület minősített többséggel (a megválasztott települési képviselők több mint felének igen szavazata) dönt:
a) törvényben, különösen a Mötv.-ben meghatározottakról és
b) az a) ponton kívül
c) az önkormányzati kitüntetésekről,
d) a hatáskör átruházásról és átruházott hatáskörnek a képviselő-testület döntési jogkörbe vonásáról,
e) önkormányzati vagyon elidegenítéséről,
f) a gazdasági társaságba történő belépésről, kilépéséről, tőkeemelésről,
g) a helyi népszavazás elrendeléséről,
h) a sürgősségi indítványról,
i) a titkos szavazás tartásáról és
j) a bizottság eseti feladattal történő megbízásáról és visszavonásáról.
(3) Név szerint szavaz a testület
a) a képviselők egynegyedének (két főnek) indítványára,
b) a testület feloszlásának kimondása, továbbá
c) bármely ügyben, ha a testület – képviselői javaslatra – minősített többséggel így határoz.
(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző alfabetikus sorrendben szólítja a képviselőket, akik "igen", "nem" vagy "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak. Utolsó előttiként szavaz az alpolgármester,utolsónak a polgármester.
(5) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.
(6) Amennyiben a képviselő a személyes érintettségét nem jelzi, de erre a későbbiekben fény derül, akkor a szavazás eredményét felül kell vizsgálni. Az adott napirendi pontot újra kell tárgyalni a soron következő testületi ülésen a korábbi szavazás végeredményét rögzítő határozat megsemmisítésével.
(7) A személyes érintettség bejelentési kötelezettségének elmulasztását jegyzőkönyvezni kell, a polgármester a mulasztó képviselőt figyelmezteti a jogkövető magatartásra.
22. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A szavaztok megszámolásáról a jegyző gondoskodik.
23. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani. (Mötv. 46. § (2) bekezdés)
(2) A titkos szavazást az Ügyrendi bizottság bonyolítja le, szavazólap, urnafülke és urna igénybevételével. A szavazás során a képviselők "igen", "nem" és a "tartózkodás" szavazatot adhatnak le. A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tatalmát, és amely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének részét képezi.
24. § (1) A képviselő-testület határozatairól, azok végrehajtásának határidejéről és a végrehajtás felelőséről folyamatos nyilvántartást kell vezetni, mely a jegyző feladata.
(2) A képviselő-testületi határozat tartalmazza a képviselő-testület megnevezését, a határozat sorszámát az elfogadásának dátumát, valamint a határozat megjelölést a következők szerint: "Magyarkeszi Község Önkormányzata Képviselő-testületének ../20... (...hó ...nap) határozata...........ról"
16. Jogszerűségi aggály
25. § (1) Amennyiben a jegyző a határozati javaslat jogszerűségével kapcsolatban jogszerűségi aggályt jelez, akkor a testület vita nélkül határoz annak megalapozottságáról. Amennyiben azt megalapozottnak tartja, úgy a határozati javaslatot módosítja, vagy a határozathozatalt elhalasztja, illetve megalapozatlanság miatt azt a határozathozatalnál nem veszi figyelembe.
(2) Ha a testület a jogszerűségi aggályt a határozathozatalnál nem vette figyelembe, úgy a 13. § (6) bekezdése szerint kell eljárni.
17. Önkormányzati rendeletalkotás
26. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A rendeletalkotásra a polgármester, a testület bizottsága, bármely képviselő és a jegyző tehet javaslatot. Bármely szervezet vagy állampolgár a javaslattevők felé ilyen irányú kezdeményezést tehet.
(3) A kezdeményezésről az illetékes bizottság véleményének ismeretében a testület határoz.
(4) A javaslatot és a testület által támogatott kezdeményezést – szükség esetén előzetes bizottsági stb. egyeztetés után – a jegyző előkészíti, majd az illetékes bizottság elé terjeszti.
(5) A bizottság által elfogadott tervezetet a jegyző terjeszti a testület elé.
(6) A tervezettel kapcsolatos módosító indítványt a képviselő írásban, legkésőbb a testületi ülés megelőző nap tizenkét óráig juttathatja el a jegyző részére, aki egyetértése esetén azt figyelembe veszi a tervezet előterjesztésekor, ellenkező esetben – nemleges javaslattal – a testület elé terjeszti döntésre.
(7) Az ülésen rendelet-tervezettel kapcsolatban érdemi módosító indítványt előterjeszteni nem lehet, kivéve, ha az előterjesztő azzal egyetért, vagy azt maga terjeszti elő.
(8) Amennyiben a (6) bekezdése szerint benyújtott, de a jegyző által nem támogatott módosító javaslattal a testület egyetért és ezzel a benyújtott tervezet jelentősen módosulna, úgy a jegyző a tervezetet visszavonhatja, és annak ismételt átdolgozását vagy bizottsági véleményezését kezdeményezheti.
27. § (1) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(2) A hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét a Hivatal folyamatosan vezeti. Az önkormányzati rendeletek hatályos szövegét fel kell tenni az önkormányzat elektronikus honlapjára, amelyet negyedévente aktualizálni kell.
(3) Az önkormányzati rendeleteket évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, és fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben a kihirdetés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) kell feltüntetni. A rendelet megjelölése magában foglalja még az önkormányzat megnevezését, az önkormányzati rendelet elnevezést, az önkormányzati rendelet címét, az alábbiak szerint: "Magyarkeszi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2011. (I. 15.) önkormányzati rendelete a ……………………-ról."
18. A rendelet kihirdetése
28. § (1) A rendelet kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.
(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja, a rendelet egy példányának a Hivatal hirdetőtábláján 15 napra történő kifüggesztése. A rendelet közzétételére az Mötv. 51. § (2) bekezdésének előírásai az irányadók.
(3) A kihirdetés megtörténtének igazolásául a jegyző a rendeletet kihirdetési záradékkal látja el.
(4) A jegyző gondoskodik arról, hogy a rendelet tárgya szerint érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről, valamint arról, hogy a hatályos rendeletek évenként gyűjteményes formában is rendelkezésre álljanak.
19. A jegyzőkönyv
29. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmára és készítésének szabályaira a Mötv. 52. §-ában foglaltakat kell alkalmazni. A Mötv. 52. § (1) bekezdésében rögzített tartalmi követelményeken felül a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a távol maradt képviselők nevét, a távollét igazolt, vagy igazolatlan minősítését, a szóbeli előterjesztések, az elhangzott kérdések, válaszok és vélemények rövid tartalmát.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket,
d) módosító indítványokat, interpellációkat, kérdéseket, az interpellációra, vagy a kérdésre utólag adott választ, egyéb, napirendhez kapcsolódó, kiosztásra került anyagot,
e) titkos szavazás esetén a szavazásról készült jegyzőkönyvet,
f) a képviselő által írásban benyújtott hozzászólást,
g) a név szerinti szavazásról készült névsort.
(3) A jegyzőkönyvet a jegyző továbbítja a jogszabályokban foglaltak szerint.
(4) A jegyzőkönyvet és mellékleteit Magyarkeszi Község Önkormányzata irattárában kell elhelyezni.
(5) Bármely képviselő javaslatára szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni az ülésről.
(6) A választópolgár - a zárt ülés kivételével - betekinthet a képviselő-testület ülésének papír alapú jegyzőkönyvébe és előterjesztésébe. A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat zárt ülés tartása esetén, valamint a zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés is nyilvános. A betekintésre a Hivatal biztosít lehetőséget a jegyzővel való előzetes egyeztetés szerint.
20. A hangfelvétel
30. § (1) A képviselő-testület nyilvános üléséről hangfelvétel készülhet az adatvédelmi szabályok megfelelő alkalmazása mellett, illetve az Alaptörvényben biztosított emberi méltóság sérthetetlenségének szem előtt tartásával.
(2) A hangfelvételt a jegyző a jegyzőkönyv készítéséhez használhatja fel. Elkészítéséről és annak őrzéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A hangfelvételt a jegyző az ülést követő három hónapig őrzi.
A képviselő-testület szervei
21. A települési képviselő
31. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak az érdekeit. Az önkormányzati képviselők jogai és kötelességei azonosak.
(2) A települési képviselő részt vesz a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. Az Mötv. 32. § (2) bekezdésében meghatározottakon túl a képviselő:
a) előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályozva van,
b) polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban,
c) tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll,
d) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek,
e) évente vagyonnyilatkozatot tesz, melyet az Ügyrendi bizottság tart nyilván.
(3) A települési képviselő kérésére, a munkaidőben képviselő-testületi munkával töltött idejéről a polgármester a képviselő munkáltatója részére igazolást ad.
(4) A képviselők és bizottsági tagok részére minden esetben meg kell téríteni az e megbízatásukkal kapcsolatban felmerült - bizonylattal igazolt - költségeket.
(5) A költségtérítés utalványozásáról a polgármester gondoskodik.
22. A képviselő-testület bizottságai
32. § (1) A képviselő-testület feladatai ellátásának elősegítésére állandó és szükség szerint ideiglenes bizottságokat működtet. Magyarkeszi Község Önkormányzati Képviselő-testülete az alábbi állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi bizottság. Az Ügyrendi bizottságnak 3 képviselő tagja van.
(2) Az alakuló ülésén kötelezően létrehozandó ideiglenes bizottságok:
a) SZMSZ Felülvizsgáló Bizottság
b) Alpolgármester Választást Lebonyolító Bizottság
(3) Az ideiglenes bizottságnak 3 képviselő tagja van.
(4) A bizottságok általános feladata, hogy feladatkörükbe tartozó ügyekben előkészítsék a képviselő-testület döntéseit, szervezzék és ellenőrizzék a döntések végrehajtását.
(5) A képviselők bármelyik bizottságba beválaszthatók. Egy-egy képviselő több bizottságnak is tagja lehet.
(6) A bizottságnak három tagja van. A bizottságnak lehetnek nem képviselő tagjai is. A tagok több mint a felének és a bizottság elnökének képviselőnek kell lennie.
(7) A polgármester, az alpolgármester és a Hivatal dolgozói nem lehetnek a bizottságnak tagjai, elnökei.
(8) A képviselő-testület döntési jogot adhat bizottságainak, és a bizottság döntését felülvizsgálhatja, továbbá önkormányzati rendeletben hatósági hatáskört állapíthat meg bizottságának.
(9) A képviselő-testület által létrehozott állandó bizottság tagjainak névsorát a 4. melléklet tartalmazza.
23. A bizottságok működése
33. § (1) A bizottság maga állapítja meg működésének részletes szabályait. A bizottság ülésének összehívására, határozatképességére, és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt. A bizottságok elnökei az ülések időpontját kötelesek a jegyzőnek bejelenteni.
(2) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a Hivatal látja el. Ennek érdekében:
a) előkészíti a képviselő-testület munkaterve alapján a bizottság üléstervét,
b) gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről,
c) elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amelyet eljuttat a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából,
d) az átruházott hatáskörben hozott határozatokat három napon belül a jegyzőnek átadja, aki a törvényességi ellenőrzés után megküldi a polgármesternek felfüggesztési jogának gyakorlása végett.
(3) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt 3 nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
(4) A bizottságok ülésein tanácskozási jog illeti meg a polgármestert, jegyzőt, az önkormányzati képviselőt, a nemzetiséget érintő ügyekben a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét, valamint a Magyarkeszi község területén működő önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselőjét a tevékenységét érintő napirendi pont tárgyalásához.
24. A polgármester
34. § (1) A polgármester felelős az önkormányzat működési feltételeinek - a magasabb szintű jogszabályoknak, önkormányzati rendeleteknek és képviselő-testületi határozatoknak megfelelő - biztosításáért.
(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el. Ügyfélfogadási idejét e rendelet 40. §-a határozza meg.
(3) A polgármester felett a munkáltatói jogokat a képviselő-testület gyakorolja.
25. A polgármester feladatai
35. § (1) A polgármester
a) a testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a közös önkormányzati hivatalt;
b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a közös önkormányzati hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
c) dönt a jogszabály által hatásköré utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a közös önkormányzati hivatal ügyintézőjére;
d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének a meghatározására;
e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
f) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében;
g) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.
(2) A polgármesternek a testület működésével kapcsolatos feladatai különösen:
a) a testület elnökeként irányítja annak munkáját,
b) összehívja és vezeti a testület üléseit,
c) képviseli a testületet és az önkormányzatot,
d) a testület üléséről készült jegyzőkönyvet és az önkormányzati rendeletet – a jegyzővel együtt – aláírja.
(3) Amennyiben a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, az Mötv. 68. § (2) bekezdése alapján a polgármester – a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, az Mötv 42 §-ban meghatározott át nem ruházható ügyek kivételével – valamennyi ügyben döntést hozhat. A döntéséről a következő ülésen köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet.
26. Az alpolgármester
36. § (1) A testület saját tagjai sorából, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy fő alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester irányításával, társadalmi megbízatásban látja el. Az alpolgármester jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek, a megbízatás megszűnésével szűnnek meg.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi feladatát.
(4) Hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg.
(5) Az alpolgármester kérelme alapján a polgármester engedélyezheti a saját gépjármű használatát.
(6) A polgármesterre vonatkozó szabályok megfelelően irányadóak az alpolgármesterre is.
27. A közös önkormányzati hivatal és a jegyző
37. § (1) A testület az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására – Felsőnyék Község Önkormányzatával együtt – „Magyarkeszi Közös Önkormányzati Hivatal” elnevezéssel – Magyarkeszi székhellyel és Felsőnyéki kirendeltséggel – közös önkormányzati hivatalt (a továbbiakban: Hivatal) hoz létre.
(2) A hivatal létrehozásának és működésének feltételeit a két önkormányzat testülete által elfogadott megállapodás rögzíti.
38. § (1) A hivatal vezetője a jegyző, akit – pályázati eljárást követően – a közös hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei – a 37. § (2) bekezdése szerinti megállapodásban (a továbbiakban: Megállapodásban) rögzített szavazati aránnyal – neveznek ki, határozatlan időre, aki felett a munkáltatói jogokat a székhely település önkormányzatának polgármestere gyakorolja.
(2) A jegyző
a) dönt a jogszabály által a hatáskörébe utalt államigazgatási, illetve a testület és a polgármester által átruházott ügyekben;
b) a Megállapodásban rögzítettek szerint gyakorolja a munkáltatói jogokat a hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében;
c) ellátja a Mötv.-ben és más jogszabályokban meghatározott feladatokat.
39. § (1) A hivatal munkarendje: az általános hivatali munkaidő hétfőn, kedden, szerdán és csütörtökön 8:00 órától 16.30 óráig, pénteken 8:00 órától 14.00 óráig tart, ami magában foglalja a napi 30 perces ebédidőt.
(2) A jegyző egyes köztisztviselőknek az (1) bekezdésben írtaktól eltérő munkarendet is megállapíthat.
40. § (1) A hivatal ügyfélfogadási rendje:
a) a polgármester szerdán 8.00-12.00 és 13.00-16.00 óráig,
b) a jegyző hétfőn 8.00-12.00 és 13.00-16.00 óráig, szerdán és pénteken 8 órától 12 óráig tart ügyfélfogadást.
(2) A hivatal köztisztviselőinek a jegyző határozza meg az ügyfélfogadás rendjét.
41. § A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatok ellátásával a székhely település polgármestere a Hivatalnak, a jegyzői tisztség betöltéséhez szükséges, törvényben meghatározott képesítési és egyéb előírásoknak megfelelő köztisztviselőjét bízza meg.
Az önkormányzat kapcsolatai
28. Társulások és feladatellátás
42. § (1) A testület – egyes önkormányzati és egyéb feladat- és hatáskörök hatékonyabb és célszerűbb ellátására – a törvényben meghatározottak szerint társulásokat hozhat létre és tarthat fenn.
(2) Azon társulások felsorolását melyben az önkormányzat tagként vesz részt az 5. melléklet tartalmazza.
43. § A testület a törvényben előírt egyes feladatainak ellátását az alábbiak szerint látja el:
a) az óvodai oktatást és nevelést önállóan a Magyarkeszi Bagolytanya Óvoda intézményében,
b) az alapfokú szociális, a gyermekjóléti és családsegítő feladatokat, – a DÁM Önkormányzati Társulás fenntartásában lévő – Tamási és Városkörnyéki Önkormányzatok Szociális Integrációs Központja által;
c) a könyvtári feladatokat a Tolna Vármegyei Könyvtár útján;
d) a közművelődési feladatokat az önkormányzat látja el;
e) az alapfokú egészségügyi feladatokat vállalkozó háziorvossal és fogorvossal kötött megállapodás alapján;
f) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást külön önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint,
29. Nemzetiségi önkormányzat
44. § (1) Az önkormányzat biztosítani kívánja a nemzetiségi jogok érvényesülését, ennek érdekében együttműködik a településen működő Magyarkeszi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok részére önkormányzati feladatainak elősegítése, valamint a kölcsönös együttműködés részleteiről külön közigazgatási szerződésben rendelkezik.
(3) A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testületi és bizottsági üléseken. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen. Részére a meghívót előzetesen meg kell küldeni.
45. § A Magyarkeszi Közös Önkormányzati Hivatal közreműködik a nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásában, feladatkörében:
a) közreműködik a nemzetiségi önkormányzati ülések előkészítésében (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése),
b) közreműködik a testületi döntések és tisztségviselők döntéseinek előkészítésében, ellátja a testületi döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatokat,
c) ellátja a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat,
d) gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat tájékoztatásáról az őket érintő ügyekben.
KAPCSOLATTARTÁS A VÁLASZTÓKKAL
30. A helyi népszavazás
46. § A képviselő-testület a helyi népszavazást köteles elrendelni, ha azt Magyarkeszi vagy településrészét érintő ügyben a településrész választópolgárai legalább tizenöt százalékának megfelelő számú választópolgár kezdeményezte.
31. A képviselői fogadó órák
47. § (1) A képviselők előre meghirdetett helyen és időpontban fogadóórát tarthatnak, ahol a településen lakó vagy ingatlannal rendelkező állampolgárok közérdekű bejelentéseket, kérdéseket, javaslatokat tehetnek.
(2) Amennyiben a képviselő a kérdésekre, javaslatokra nem tud érdemi választ adni, úgy azt írásban továbbítja a polgármesterhez. Ha a javaslattévő a polgármesteri választ nem fogadja el, úgy azt döntésre – szükség esetén bizottsági előkészítés után – a testület elé kell terjeszteni.
32. Lakossági fórumok
48. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal – a testület által meghatározott időpontban – közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő témakörökről a lakosságot a községi hirdetőtáblákon való közzététellel, valamint háztartásonként a meghívó kicsinyített másolatával tájékoztatni kell a közmeghallgatás előtt legalább 5 nappal.
(3) A közmeghallgatásra a helyi közügyet érintő kérdést, vagy javaslatot a közmeghallgatás napját megelőző munkanap 12 óráig írásban be lehet nyújtani a polgármesterhez. A közmeghallgatás során elhangzott kérdés és vélemény lehetőség szerint az ülésen szóban megválaszolandó. A kivizsgálást igénylő kérdés vagy észrevétel esetén a hozzászóló a kivizsgálás eredményéről 15 napon belül írásban kap tájékoztatást.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melynek elkészítésére és tartalmára a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadók.
49. § (1) A képviselő-testület a lakosság széleskörű tájékoztatása, a lakosság véleményének, javaslatainak megismerése, valamint a település szempontjából kiemelkedően fontos döntések előkészítése érdekében falugyűlést tarthat.
(2) A falugyűlést a polgármester hívja össze és vezeti.
(3) A falugyűlést a 9. §-ban foglalt módon előre meg kell hirdetni.
(4) A falugyűlés és közmeghallgatás együtt is megtartható.
Az önkormányzat gazdasági alapja
33. Az önkormányzat vagyona
50. § (1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az őt megillető vagyoni értékű jogokból áll.
(2) Az önkormányzatot – a törvényben meghatározott eltérésekkel – megilletik mindazon jogok és terhelik mindazon kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, terheli. A tulajdonosi jogok gyakorlásáról a testület rendelkezik.
(3) Az önkormányzat vagyonáról, az azzal való gazdálkodásról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
34. Az önkormányzat gazdálkodása és annak ellenőrzés
51. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amelyből finanszírozza és látja el a törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.
(2) A testület az önkormányzat költségvetését, illetve zárszámadását rendeletben állapítja meg, amely megalkotásának szabályait az államháztartásról szóló törvény és annak végrehajtási rendeletei tartalmazzák.
(3) A testület az önkormányzat saját bevételeinek növelése érdekében helyi adókat vezetett be, amelyek szabályait külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
52. § Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el. E körben:
a) a polgármester által előírt időben és módon elkészíti a költségvetési tájékozatót, beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, amelyeket megküld a Magyar Államkincstár részére,
b) beszedi az önkormányzat bevételeit,
c) gondoskodik az intézmény pénzellátásáról,
d) biztosítja az önkormányzat könyvvitelének szabályszerű vezetését,
e) biztosítja az önkormányzat vagyonnyilvántartásának vezetését,
f) elkészíti az éves vagyonleltárt, amelyet csatol az éves költségvetési beszámolóhoz,
g) gondoskodik az önkormányzat kötelezettségvállalásinak teljesítéséről.
53. § (1) Az önkormányzat pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerét a jegyző az általa jóváhagyott és ezt meghatározó FEUVE szabályzat alapján működteti.
(2) A FEUVE szabályzatban kerül megállapításra
a) a szabálytalanságok kezelésének szabályzata,
b) az ellenőrzési nyomvonal, valamint
c) az ellenőrzési nyomvonalra vonatkozó részletes előírások.
54. § (1) Az önkormányzati belső ellenőrzés működtetéséről a pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével a jegyző gondoskodik. Az önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodik a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.
(2) Az belső ellenőrzési feladatokat az önkormányzatnál és a felügyelt költségvetési szerveinél – megállapodás alapján – külső ellenőrrel, és ellenőrző szervezettel látja el.
35. Az önkormányzat gazdasági programja
55. § (1) Az önkormányzat meghatározza gazdasági programját.
(2) A gazdasági program a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól.
(3) A gazdasági programot a képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül fogadja el, vagy vizsgálja felül és egészíti ki.
(4) A gazdasági program az önkormányzat részére helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével - a kistérségi területfejlesztési koncepcióhoz illeszkedve - az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
(5) A gazdasági program tartalmazza különösen:
a) a fejlesztési elképzeléseket;
b) a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését;
c) a településfejlesztési politika, az adó politika célkitűzéseit;
d) az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat.
Záró rendelkezések
56. § Hatályát veszti a MAGYARKESZI KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL című 6/2014. (XI. 24.) önkormányzati rendelet.
57. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2025. november 1-jén lép hatályba.
(2) A 2. melléklet 32. pontja 2026. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 10/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
1. Polgármesterre
1.1. Szociális és gyermekvédelmi hatáskörök
1.1.1. települési temetési támogatás megállapítása
1.1.2. települési lakásfenntartási támogatás megállapítása
1.1.3. óvoda- és iskolakezdési támogatás megállapítása
1.1.4. Gondoskodik annak a vagyontalan személynek a köztemetéséről, akinek nincs, vagy nem lelhető fel tartásra köteles és képes hozzátartozója
1.2. Gazdálkodási hatáskörök
1.2.1. az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jog, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél jogának gyakorlása,
1.2.2. olyan pályázatok benyújtása, amely az Önkormányzat részéről anyagi kötelezettségvállalást és forrás biztosítását (önerőt) nem igényel.
1.2.3. jogosult a képviselő-testület által jóváhagyott, és nem kötelező önkormányzati feladatra biztosított előirányzatok között átcsoportosítást végrehajtani az egyes előirányzatok 10 %-ig ha azt a kötelező önkormányzati feladat ellátása indokolja, vagy a költségvetésben meghatározott bevételek teljesítésének elmaradása miatt a kötelező feladatok ellátása sérülne, illetve emiatt hitelfelvételre kerülne sor.
1.2.4. Jogosult az önkormányzat nevében a bérleti szerződést rendkívüli felmondással megszüntetni, amennyiben a bérlő díjfizetési kötelezettségének a fizetési felszólítást követően sem tesz eleget, és legalább 3 havi bérleti díjjal tartozik.
1.2.5. Jogosult az önkormányzat nevében a szerződésből, illetve szerződésen kívüli jogviszonyból származó valamennyi követelés behajtása érdekében bírósági eljárást indítani.
1.3. Egyéb hatáskörök
1.3.1. A közterület-használat engedélyezése.
1.3.2. A településképi partnerségi egyeztetési eljárással kapcsolatban: beérkezett partneri vélemények, javaslatok elfogadása vagy el nem fogadása, az el nem fogadás indokolása, partnerségi egyeztetéssel kapcsolatos, a vonatkozó Korm. rendeletben és önkormányzati rendeletben nem szabályozott kérdésekkel kapcsolatos döntéshozatal,
1.3.3. Településképi véleményezési és bejelentési eljárás.
2. Az alakuló ülésen választott SZMSZ Felülvizsgáló Bizottságra a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának megalkotására, illetve módosítására irányuló előterjesztések benyújtása, javaslatok kidolgozása, a tárgykörhöz tartozó döntések előkészítése.
3. Ügyrendi bizottságra
3.1. a képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartása, kezelés, őrzése,
3.2. összeférhetetlenségi kezdeményezés kivizsgálása,
3.3. titkos szavazás lebonyolítása,
3.4. javaslatot tesz a polgármester jutalmazására a képviselő-testületnek,
3.5. az Mötv. 37. § (1) bekezdés szerinti lemondó nyilatkozat átvétele,
3.6. A polgármester szabadságolási tervének elfogadása.
4. Társulásaira
4.1. DÁM Önkormányzati Társulás: szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások, gyepmesteri feladatok ellátásnak szervezése,
4.2. Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás: hulladékszállítási közszolgáltatás
2. melléklet a 10/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2. 011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
3. 013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés
4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
5. 013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások
6. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
7. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
8. 041236 Országos közfoglalkoztatási program
9. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
10. 045120 Út, autópálya építése
11. 045160 Közutak, hidak alagutak üzemeltetése, fenntartása
12. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
13. 063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
14. 064010 Közvilágítás
15. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
16. 072111 Háziorvosi alapellátás
17. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
18. 072311 Fogorvosi alapellátás
19. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
20. 082044 Könyvtári szolgáltatások
21. 082092 Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
22. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás
23. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
24. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
25. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
26. 102031 Idősek nappali ellátása
27. 102032 Demens betegek nappali ellátása
28. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
29. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
30. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
31. 107052 Házi segítségnyújtás
32. 107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
3. melléklet a 10/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
1. Magyarkeszi Község 2024. június 9-én megválasztott képviselő-testülete:
1.1. Csizmazia Sándor polgármester (FIDESZ-KDNP)
1.2. Kiss Attila alpolgármester
1.3. Iker Józsefné
1.4. Kozmáné Stefkó Teréz
1.5. Mayer Attila
1.6. Váradi Balázs
1.7. Váradiné Szakács Anita
4. melléklet a 10/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
1. Az Ügyrendi bizottság tagjainak névsora:
1.1. Váradi Balázs elnök
1.2. Iker Józsefné
1.3. Kozmáné Stefkó Teréz
5. melléklet a 10/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelethez
1. Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
2. DÁM Önkormányzati Társulás