Regöly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2006. (II. 1.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 02. 05- 2021. 07. 27

Regöly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2006. (II. 1.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem helyi szabályozásáról

2014.02.05.

Regöly Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. §-ában és 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, a gyermekvédelem helyi rendszeréről az alábbi rendeletet alkotja.

I.

A RENDELET CÉLJA, HATÁLYA, ELLÁTÁSI FORMÁK

1. § A rendelet célja, hogy az önkormányzat a közigazgatási területén – a helyi sajátosságokat figyelembe véve – a Gyvt. és végrehajtási rendeletei által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához szükséges feltételeket megteremtse, a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.

2. § A rendelet hatálya kiterjed Regöly közigazgatási területén élő gyermekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre, amennyiben

a) lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárok,

b) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK Tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkeznek,

c) letelepedési engedéllyel rendelkező személyek,

d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyek,

e) az Szt. 6. §-ában meghatározott hajléktalan személyek,

f) a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgárai.

3. § A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a.) Pénzbeli és természetbeni ellátások:
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
- tankönyvtámogatás
- születési támogatás
b.) Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgáltatás
- gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda és általános iskolai napközi.

II.

PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK

Önkormányzati segély

4. § (1) A képviselő-testület a gyermeket, illetőleg a fiatal felnőttet önkormányzati segélyben részesítheti, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Az önkormányzati segély megállapítása során a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 45. §-a, valamint az önkormányzat szociális igazgatásról szóló rendeletének az önkormányzati segély megállapítására vonatkozó rendelkezései szerint kell eljárni.

Tankönyvtámogatás

5. § (1) A képviselő-testület - hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül - a tanévkezdés megkönnyítése érdekében a településen lakóhellyel rendelkező általános iskolai és középiskolai nappali tagozatos tanulók részére a tanulmányok folytatásával járó anyagi terhek enyhítése érdekében tankönyvtámogatást biztosíthat.

(2) Az önkormányzat által fenntartott oktatási intézmény tanulói részére a támogatás általában természetben, a más oktatási intézménnyel igazoltan tanulói jogviszonyban álló gyermekek részére pénzben nyújtható.

(3) A támogatásról és annak gyermekenkénti összegéről a képviselő-testület a költségvetési lehetőségek figyelembe vételével határoz.

6. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható. A védelembe vett gyermek számára a támogatást természetben kell nyújtani.

(2) Természetbeni ellátások különösen:

- gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása,
- kollégiumi térítési díj átvállalása,
- élelmiszer, tanszer, ruhanemű természetben történő biztosítása.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és/vagy természetbeni formájáról a döntéshozó az összes körülményt figyelembe véve határoz.
(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
- a kérelem természetbeni támogatásra irányul, vagy
- az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.

Születési támogatás

7. § (1) A Regölyben lakóhellyel rendelkező anya gyermeke születésekor születési támogatásban részesül.

(2) A támogatásról a polgármester határoz.

(3) A polgármester döntése alapján a születési támogatás adható pénzben vagy természetbeni támogatásként.

(4) A támogatás értéke 12 000 Ft.

III.

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ SZOLGÁLTATÁSOK

Általános szabályok

8. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője kérésére történik.

(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a védelembe vétel során az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.

Gyermekjóléti szolgáltatás

9. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat a külön jogszabályban meghatározott képesítéssel rendelkező családgondozó foglalkoztatásával biztosítja az Alapszolgáltatási Központ keretein belül.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatás a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, gyámhivatal vagy bármely állampolgár a gyermek veszélyeztetettségére utaló jelzése alapján végezhető.

A kérelmet előterjeszteni, illetve a jelzést megtenni közvetlenül a családgondozónál lehet.
(3) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.
(4) A szolgálat feladatai különösen:
- a településen élő gyermekek szociális helyzetének figyelemmel kísérése,
- a gyermek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás,
- az ezekhez való hozzájutás segítése,
- a védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervének elkészítése,
- a helyettes szülői hálózat szervezése,
- a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,
- az önkormányzat gyermekvédelmi rendelete hatályosulásának figyelemmel kísérése,
- új ellátások bevezetésének kezdeményezése,
- felkérésre környezettanulmány készítése, illetve az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek vizsgálata.

A gyermekek napközbeni ellátása

10. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük, egészségi állapotuk vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái: óvoda és általános iskolai napközi.

Az ellátás megszűnésének módja

11. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnik

a) határozott idejű ellátás esetén a megjelölt időtartam – illetve a meghosszabbított időtartam – leteltével

b) a jogosultsági feltételek megszűnésével.

(2) Az önkéntesen igénybevett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás megszűnését a jogosult, illetve törvényes képviselője kezdeményezheti, melynek alapján az intézményvezető az ellátást megszünteti. Az ellátás a megegyezés időpontjában, illetve ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint szűnik meg.

(3) Az intézményvezető az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátást megszünteti, ha a jogosult a házirendet ismételten súlyosan megsérti, vagy az ellátás feltételei már nem állnak fenn.

(4) Az intézményvezető az önkéntesen igénybe vett gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátás megszüntetéséről, illetve az ellene tehető panaszról írásban értesíti a jogosultat, illetve törvényes képviselőjét. Egyet nem értés esetén a jogosult, illetve törvényes képviselője az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat. A fenntartó végrehajtható határozatáig az ellátást biztosítani kell.

(5) Ha az ellátást a helyi önkormányzat képviselő-testülete, a jegyző vagy a gyámhivatal határozata alapozza meg, az ellátást csak határozat szüntetheti meg.

IV.

A TÉRÍTÉSI DÍJAK

12. § (1) A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért térítési díjat kell fizetni.

(2) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.

(3) A személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg az intézményi térítési díj egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybe vett étkezések száma és a külön jogszabályban meghatározott mindenkori normatív kedvezmények figyelembe vételével.

(4) Az intézményi térítési díjat a képviselő-testület évente egy alkalommal, a költségvetési rendeletben határozza meg.

V.

ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK

13. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására irányuló kérelmet a szülő vagy más törvényes képviselő a helyi polgármesteri hivatalnál terjesztheti elő.

(2) A pénzbeli ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény /természetes személy, illetve a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet/ is kezdeményezheti.

(3) Az ellátások megállapítására vonatkozó hatáskörét a képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatát megállapító külön rendeletében és az ott meghatározott ügycsoportokban a polgármesterre ruházza át.

(4) A jogosultsági feltételek közül a gyermeket gondozó családban élő közeli hozzátartozók személyi adatairól, jövedelmi viszonyairól, az erre vonatkozó nyilatkozat benyújtásáról a bizonyítékok, illetve az egy főre jutó jövedelem számításánál figyelembe vett körülmények bizonyítására szolgáló igazolások becsatolásáról szóló eljárást a Gyvt. és végrehajtási rendeletei szerint kell lefolytatni.

(5) Az ellátások igénybevételéhez szükséges szakhatósági dokumentációk beszerzésére a Ket. 36. §-a az irányadó.

VI.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

14. § (1) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. (2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Regöly Község Képviselő-testületének a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 6/2000. (IV. 4.), 21/2001. (XI. 29.), 18/2002. (XII. 10.), 2/2003. (II. 3.), 10/2003. (XI. 27.) és 4/2005. (I. 31.) számú rendeletekkel módosított 4/1998. (V. 25.) számú rendelete.