Regöly Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi feladatairól
Hatályos: 2018. 05. 01- 2021. 03. 23Regöly Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015 (II.27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi feladatairól
2018-05-01-tól 2021-03-23-ig
Regöly Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdése, 10. § (1) bekezdése, 25. § (3) bekezdés b) pontja, 26. §-a, 32. § (1) bekezdés b) pontja, 32. § (3) bekezdése, 45. § (1) bekezdése, 45. § (5) bekezdése, 92. § (1)-(2) bekezdése, valamint a 132. § (4) bekezdés a) és g) pontjaiban kapott felhatalmazása alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában biztosított feladatkörben eljárva a szociális ellátásokról és azok igénybevételéről az alábbi rendeletet alkotja:
I. Fejezet
A rendelet hatálya
1. §
Ha jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik, a rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerint Regöly község közigazgatási területén lakcímmel rendelkezőkre.
II. Fejezet
Eljárási rendelkezések
2. §
- A Rendeletben szabályozott, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Regölyi Közös Önkormányzati Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) kell előterjeszteni.
- [1]
3. §
- A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy családban illetve egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól, továbbá a jogosultsági feltételekre vonatkozó adatokról köteles nyilatkozni. Ezzel egyidejűleg a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokat köteles becsatolni.
- A havi átlagos nettó jövedelméről tett jövedelemnyilatkozathoz csatolni kell:
- havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző egy hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást;
- munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiadott igazolást;
- a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla-kivonatot;
- vállalkozó esetében az illetékes adóhatóság igazolását a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról;
- egyéb jövedelmek esetében (pl. ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés és állampapírból származó jövedelem, ingatlan és ingó tárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem) a jövedelem típusának megfelelő iratot vagy annak másolatát.
- nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.
3. A havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy a számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani.
4. Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egyhavi átlagos jövedelmet a vállalkozási tevékenység időtartama alapján kell kiszámítani.
5. Amennyiben a kérelmező a jövedelmi- és vagyoni helyzetére vonatkozó igazolási, nyilatkozattételi kötelezettségének nem tesz eleget, szociális ellátásban nem részesíthető.
6. A kérelmező köteles adatainak és jövedelmi-vagyoni helyzetének megváltozását a Hivatalnál 15 napon belül bejelenteni; a jogosultság fennállásának felülvizsgálatát elősegíteni.
4. §
- Ha az Önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a kérelmező jövedelemnyilatkozatában foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatában szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
- Amennyiben a döntéshozó úgy ítéli meg, hogy a kérelemben szereplő információk mellett környezettanulmányból nyerhető megállapítások is szükségesek a döntéshozatalhoz, környezettanulmány készítését kérheti a Hivatal ügyintézőjétől.
- A szociális igazgatási eljárás, költség- és illetékmentes.
- E rendelet eltérő rendelkezései hiányában a vonatkozó jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
- A jogosulatlanul, illetve a rosszhiszeműen igénybe vett ellátások megtérítésének elrendelése esetén polgármester az Szt. 17. § (5) bekezdése szerint jár el.
III. fejezet
Ellátási formák
5. §
- Átruházott hatáskörben a polgármester a jogosultsási feltételek fennállása esetén
- rendkívüli települési támogatást, és
- köztemetést,
- [2]rendszeres települési támogatást
állapít meg az Szt. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembe vételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.
Rendkívüli települési támogatások
6. §
- A polgármester a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt
Temetési támogatás
7. §
- Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás annak a személynek folyósítható, aki
- Regölyi állandó lakos hozzátartozójának eltemettetéséről gondoskodott,
- Regölyi állandó lakos személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles,
- akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének háromszorosát.
- A temetési költségek finanszírozása érdekében támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
- A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a temetés költségeiről a kérelmező, vagy vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát,
- a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
- a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
- A kérelmet a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított hatvan napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
- Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított támogatás összege 12.000 Ft.
Eseti támogatás
8. §
- Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Regölyi lakcímmel rendelkező személynek, akinek az alábbi feltételek legalább egyike fennáll.
- válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülése érdekében,
- Regöly község közigazgatási területén lévő, életvitelszerűen lakott ingatlant ért elemi kár esetén,
- önhibáján kívül átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából.
- Az eseti támogatás iránti kérelem benyújtásakor csatolni kell a támogatás alapját képező létfenntartást veszélyeztető vagy rendkívüli élethelyzet igazolására szolgáló dokumentumot.
- Az eseti támogatás egyszeri minimális összege ötezer forint, az évente, egy igénylőnek adható maximális összege összesen ötvenezer forintot.
- Az eseti támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
- Ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítségnyújtást indokolják, az eseti támogatás bizonyítási eljárás lefolytatása nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján is folyósítható.
- A Képviselő-testület rendkívüli méltánylást érdemlő esetben eseti támogatást állapíthat meg a (3) bekezdésben meghatározott értékhatár túllépésével.
Köztemetés
9. §
- Kérelemre a polgármester a Szt. 48. §-a alapján gondoskodik Regöly község közigazgatási területén elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül, ha
- nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
- az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
- A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben különös méltánylást éremlő körülmények fennállása esetén mentesítheti.
- Különös méltánylást érdemlő körülmények akkor állnak fenn, ha az eltemettetésre köteles személy megfelelően igazolja, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén 250 %-át nem haladja meg.
- A család, a közeli hozzátartozó és az egyedül élő fogalmára az Szt. 4. § (1) c)-e) pontjai irányadóak.
Rendszeres települési támogatás[3]
9./A §
- A polgármester Regöly községben bejelentett lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő személyeknek az Szt. 57. § (1) bekezdés d) pontja szerinti házi segítségnyújtás igénybevétele esetén, az ellátott számára megállapított személyi térítési díj összegében támogatást nyújt a kérelem beadása hónapjának első napjától az adott év december 31. napjáig.
- Rendszeres települési támogatásra jogosult az Szt. 57. § (1) bekezdés d) pontja szerinti házi segítségnyújtást igénybe vevő, Regöly községben bejelentett lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő személy.
- A rendszeres települési támogatás megállapítása során a jövedelmi viszonyok vizsgálatától el kell tekinteni.
- A rendszeres települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:
- a házi segítségnyújtás alapszolgáltatás igénybevételéről szóló, az Szt. 94/C. § szerinti megállapodás hiteles másolatát,
- a kérelmező személyi igazolvány és lakcímkártya másolatát.
- A rendszeres települési támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kerül megállapításra. A támogatás mértéke, az ellátott személyi térítési díjának és az ellátó intézmény által leigazolt ellátotti óraszámnak a szorzata, amely összeg az ellátott által fizetett teljes térítési díjat jelenti.
- A rendszeres települési támogatás megszűnik:
- a támogatásra jogosult kérelmére,
- ha a kérelmezőnek bármilyen okból megszűnik az Szt. 57. § (1) bekezdés d) pontja szerinti házi segítségnyújtás alapellátás igénybevétele vonatkozó megállapodása,
- amennyiben a támogatásra jogosult személy a jogosultsági feltételeiben bekövetkezett változást a bekövetkezés napjától számított 15 napon belül nem jelenti be a Hivatalnak. Ebben az esetben a jogosulatlanul felvett támogatást köteles visszafizetni.
7. A rendszeres települési támogatás kifizetését fel kell függeszteni, abban az esetben, ha a támogatottnak az önkormányzattal szemben köztartozása áll fenn. A megítélt támogatás összegét külön megállapodás alapján a köztartozás kiegyenlítésére kell fordítani.
- A (6) bekezdés c) pontja alapján előírt visszafizetési kötelezettség esetén a polgármester, amennyiben az egyösszegű visszafizetés a kérelmező megélhetését veszélyezteti, részletfizetési kedvezményt engedélyezhet.
IV. fejezet
Szociális szolgáltatások
10. §
- Az önkormányzat a Szt. szerinti személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapellátási formák közül saját fenntartásában a falugondnoki szolgáltatást biztosítja:
- [4]Az önkormányzat az Szt. értelmében az alábbi szociális alapszolgáltatásokat a Magyarországi Evangélikus Egyházzal (1085 Budapest, Üllői út 24.), mint fenntartóval kötött ellátási szerződés alapján, a Hegyhát Evangélikus Szeretetszolgálat (7064 Gyönk, Táncsics u. 472.) Intézmény útján biztosítja illetékességi területén az arra rászoruló személyek számára:
- házi segítségnyújtás,
- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
- étkeztetés.
(2a) [5]Az önkormányzat az Szt. értelmében az alábbi szociális alapszolgáltatásokat a DÁM Önkormányzati Társulással (7090 Tamási, Nyírfa sor 15.), mint fenntartóval kötött megállapodás alapján a Tamási és a Városkörnyéki Önkormányzatok Szociális Integrációs Központja (7090 Tamási, Rákóczi u. 1.) útján biztosítja illetékességi területén az arra rászoruló személyek számára:
a. családsegítés,
b. gyermekjóléti szolgálat.
- [6]
- [7]A (2) bekezdés a) pontja szerinti házi segítségnyújtás igénylése iránti kérelmet a Hegyhát Evangélikus Szeretetszolgálat intézményvezetőjhez kell benyújtani, aki gondoskodik az Szt. 63. § (5) bekezdés szerinti gondozási szükséglet vizsgálatáról. A szolgáltatás igénybevételének szabályait, valamint a személyi térítési díj mértékét az Intézménnyel kötött megállapodás tartalmazza.
- [8]A (2) bekezdés c) pontja szerinti étkeztetés iránti kérelmet a Hegyhát Evangélikus Szeretetszolgálat intézményvezetőjéhez kell benyújtani.
- [9]A (2) bekezdés c) pontja szerinti étkeztetésre jogosult az a személy,
- aki 65 év feletti,
- aki az egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége miatt rászorult a szakorvosi vélemény alapján,
- aki hajléktalansága miatt rászorult, a jegyző igazolása alapján.
Hatályba lépés
Záró rendelkezések
11. §
- Ezen rendelet a 2015. március 1. napon lép hatályba.
- A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Regöly Község Képviselő-testületének 12/2006. (X. 11.) számú, 8/2007. (IV. 25.) számú 11/2007. (XII. 17.) számú, 9/2008. (IV.1.) számú, 5/2009 (III. 27.) számú, 5/2010 (VII.6.) számú, 5/2011. (IV.13.) számú, 11/2011. (IX. 20.) és 3/2014. (II. 4.) önkormányzati rendelettel módosított 7/2006. (VII. 26.) Számú önkormányzati rendelete a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi feladatairól
Kelemen Csaba Kis-Fehér Katalin
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetésének napja: 2015. február 27.
Kis-Fehér Katalin
jegyző
Egységes szerkezetbe foglalva: 2018. április 27.
Kis-Fehér Katalin
jegyző
Hatályon kívül helyezte a 3/2018. (IV.27.) Ör. 2. § (1) bekezdése.
Hatályba léptette a 3/2018. (IV.27.) Ör. 1. § (1) bekezdése.
Hatályba léptette a 3/2018. (IV.27.) Ör. 1. § (2) bekezdése.
Hatályba léptette a 3/2018. (IV.27.) Ör. 1. § (3) bekezdése.
Hatályba léptette a 3/2018. (IV.27.) Ör. 1. § (4) bekezdése.
Hatályon kívül helyezte a 3/2018. (IV.27.) Ör. 2. § (1) bekezdése.
Hatályba léptette a 3/2018. (IV.27.) Ör. 1. § (5) bekezdése.
Hatályba léptette a 3/2018. (IV.27.) Ör. 1. § (5) bekezdése.
Hatályba léptette a 3/2018. (IV.27.) Ör. 1. § (5) bekezdése.