Szakály Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VI.10.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 06. 10- 2021. 06. 10Szakály Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VI. 10.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Szakály község polgármestere katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazása
Szakály község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében a 10 § (1) bekezdésében a 25 § (3)bekezdés b) pontjában 26 §-ában, 32 § (3) bekezdésében 45 §(1)bekezdésében, 45§ (5) bekezdésében, 92 §(1)-(2) bekezdésében, a 132 § (4) bekezdésében és Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13 § (1) bekezdés 8.a) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet személyi hatálya kiterjed Szakály község közigazgatási területén érvényes lakó- illetve tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen lakó, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1) bekezdés a) – d) pontjaiban és az Szt. 3. § 3) bekezdésében megjelölt személyekre.
(2) A rendelet hatálya – az Szt. 7. § (1) bekezdésében megjelölt ellátások vonatkozásában az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is kiterjed.
(3) A rendelet hatálya azon hajléktalan személyekre terjed ki, akik tartózkodási helyként Szakály közigazgatási területét jelölik meg az ellátás igénylésekor.
2. § A rendelet tárgyi hatálya az Szt., illetve a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításnak, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet (továbbiakban: Kormányrendelet) által nem szabályozott kérdésekre terjed ki.
3. § E rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Szt. 4. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.
2. Hatásköri és eljárási rendelkezések
4. § (1) A képviselő-testület a helyi szociális ellátásokkal kapcsolatos hatásköreiből a köztemetés, a temetési célú támogatás és a rendkívüli települési támogatás megállapítását, valamint a települési támogatások keretében nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások felhasználásának ellenőrzését a polgármesterre ruházza át.
5. § (1) Az e rendelet szerinti helyi szociális ellátások iránti kérelmet az e célra rendszeresített formanyomtatványon, Szakály község Önkormányzatánál (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani.
(2) A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.
6. § (1) A helyi szociális ellátások iránti kérelemben a kérelmező a saját, valamint a vele egy háztartásban élő személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra való bizonyítékokat egyidejűleg becsatolni.
(2) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező, a vele egy háztartásban élő közeli hozzátartozók jövedelemigazolását, a munkaviszonyban állók munkáltatói keresetigazolását, a nyugdíjszerű ellátásban részesülők nyugdíjszelvényét, vállalkozó esetében az állami adóhatóság igazolását a személyi jövedelemadó alapjáról, továbbá mindazon dokumentumokat, amelyet a rendelet az egyes ellátásoknál előír, illetve az ügy elbíráláshoz szükségesek.
7. § (1) Az ellátásra való jogosultság elbírálásához – amennyiben a kérelmező életvitele nem áll összhangban a jövedelemigazolással – kötelezhető arra, hogy a családja vagyoni viszonyairól büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozzon.
(2) A jogosultság elbírálása érdekében a Hivatal ügyintézője környezettanulmányt készíthet.
8. § (1) Helyi szociális ellátás – polgármester, képviselő vagy a bizottság tagja kezdeményezésére és a jövedelmi viszonyok tisztázása után – hivatalból is megállapítható.
(2) Hivatalból történő megállapítás kezdeményezése esetén a szükséges iratok beszerzéséről a Hivatal ügyintézője gondoskodik.
9. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátás utólag, a nem rendszeres ellátás pedig az erről szóló határozat szerint kerül kifizetésre a jogosult részére.
(2) A kifizetés történhet a házipénztárból történő kifizetéssel, postai úton vagy pénzintézeten keresztül történő utalással.
3. Települési ellátások
10. § Pénzbeli települési támogatások
aa) létfenntartási gondok enyhítésére rendkívüli települési támogatás
ab) felsőfokú tanulmányokat folytató tanulók támogatás
ac)) temetési költségek támogatása
ad) újszülöttek pénzbeli támogatása
4. Pénzbeli ellátások
11. § Rendkívüli települési támogatás
(1) Az önkormányzat létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást biztosít.
(2) A rendkívüli települési támogatás elsősorban az Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott
körülmények fennállása esetén egyszeri, vagy – legfeljebb hat hónapra – havi rendszerességgel állapítható meg.
12. § Felsőfokú tanulmányokat folytató tanulók támogatása
(1) Az önkormányzat Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban részesíti a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerről szóló, mindenkor hatályos rendelet szerint kiírt pályázat alapján a felsőoktatásban résztvevő szociálisan rászoruló hallgatókat.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete egyedi döntés alapján évente, az általa kiírt pályázat alapján nyújt támogatást a pályázó tanulók részére. A támogatás összege tanulónként nem lehet kevesebb havi 3.000.-Ft összegnél.
13. § Temetési költségek támogatása
(1) Az önkormányzat polgármestere települési támogatásként az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulást állapíthat meg annak a személynek, aki az elhunyt eltemettetéséről gondoskodott.
(2)Az elhunyt személy eltemettetési költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás összege 10.000 Ft.
(3) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező vagy a vele együtt élő családtagja nevére kiállított temetési számla eredeti példányát. Az eredeti számlára fel kell jegyezni a támogatás összegét, vagy az elutasítás tényét az elutasító határozat iktatószámát. A temetési számla eredeti példányát a kérelmezőnek vissza kell adni.
(4) Az önkormányzat polgármestere a köztemetés szükségessé válása esetén az Szt. 48. §-ban foglaltak szerint jár el.
14. § Újszülöttek természetbeni támogatása
(1) A polgármester a Hőgyész Nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és a lakóhelyén életvitelszerűen élő, újszülött gyermeket nevelő, a gyermekkel egy lakcímen élő szülőt egyszeri, gyermekenként legfeljebb 30.000, - Ft összegű támogatásban részesítheti.
(2) A támogatás iránti kérelmet a jelen rendelet melléklete szerinti formanyomtatványon, a gyermek megszületését követő 60 napon belül lehet benyújtani a Hivatalnál. A kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát, valamint a szülők és a gyermek lakcímkártyáját.
A SZOCIÁLIS ALAPSZOLGÁLTATÁSOK
5. A szociális szolgáltatások fajtái
15. § (1) Az önkormányzat a Szt. szerinti személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alap- és szakosított ellátási formák közül biztosítja
- a) házi segítségnyújtás,
- b) családsegítés,
- c) gyermekjóléti szolgálat,
- d) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szolgáltatásokat.
(2) A Tamási és Városkörnyéki Önkormányzatok Szociális Integrációs Központja (a továbbiakban: SZIK) a fenti feladatokon túl biztosítja az ellátási területen jelentkező igények felmérését, a gondozás megszervezését, más szolgáltatási formákhoz történő hozzájárulás segítését és tanácsadást.
(3) Az önkormányzat a szociális alap- és szakosított ellátási formákat az önkormányzati társulás keretében a SZIK-on keresztül látja el.
6. Házi segítségnyújtás
16. § (1) A házi segítségnyújtás tekintetében az Szt. 63. §-ában foglaltak kell alkalmazni
(2) A házi segítségnyújtás iránti kérelmeket a SZIK vezetőjéhez kell benyújtani, aki gondozási szükséglet alapján biztosíthatja a szociális segítést vagy a személyi gondozást.
(3) A házi segítségnyújtás térítési díját a DÁM Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa, mint fenntartó, határozatában rögzíti.
7. Családsegítés
17. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás
(2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működik. A jegyző, a járási hivatal, továbbá a szociális, egészségügyi szolgáltató, intézmény, valamint a, a pártfogói felügyelői és a jogi segítségnyújtói szolgálat jelzi, az egyesületek, az alapítványok, a vallási közösségek és magánszemélyek jelezhetik a családsegítést nyújtó szolgáltatónak, intézménynek, ha segítségre szoruló családról, személyről szereznek tudomást.
(3) A (2) bekezdés szerint kapott jelzés alapján a családsegítést nyújtó szolgáltató, intézmény feltérképezi az ellátási területen élő szociális és mentálhigiénés problémákkal küzdő családok, személyek körét, és személyesen felkeresve tájékoztatja őket a családsegítés (4) bekezdésben megjelölt céljáról, tartalmáról.
(4) A családsegítés keretében biztosítani kell
a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,
b) az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,
c) a szociális segítő munkát, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,
d) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,
e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószerproblémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,
f) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, a kríziskezelést, valamint a nehéz helyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.
(5) A családsegítés keretében végzett tevékenységnek - a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül - a szükséges mértékig ki kell terjednie az igénybe vevő környezetére, különösen családjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha
g) a kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és
h) a kiskorú érdekei - a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül - e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.
8. Gyermekjóléti szolgáltatás
18. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családból kiemelt gyermek visszahelyezését.
(2) Ennek keretében a DÁM Önkormányzati Társulás tagjaként, társulási formában ellátja a
gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 39. §-ában
foglaltakat, valamint szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat végez a 40. § (2) bekezdése szerint.
9. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
19. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.
(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell
a) az ellátott személy segélyhívása esetén az ügyeletes gondozónak a helyszínen történő haladéktalan megjelenését,
b) a segélyhívás okául szolgáló probléma megoldása érdekében szükséges azonnali intézkedések megtételét,
c) szükség esetén további egészségügyi vagy szociális ellátás kezdeményezését.
(3) A fogyatékos személyek, illetve a pszichiátriai betegek részére nyújtott jelzőrendszeres házi
segítségnyújtás ellátója együttműködik a támogató szolgáltatást, illetve a pszichiátriai betegek részére közösségi alapellátást nyújtó szolgáltatóval.
(4) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult
d) az egyedül élő 65 év feletti személy,
e) az egyedül élő súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, vagy
f) a kétszemélyes háztartásban élő 65 év feletti, illetve súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, ha egészségi állapota indokolja a szolgáltatás folyamatos biztosítását
(5) A (4) bekezdés c) pontja szerinti esetben a háztartásban élő kiskorú személyt nem kell figyelembe venni
(6) A súlyos fogyatékosságot az Szt. 65/C. § (5)-(7) bekezdése szerint, a pszichiátriai betegséget és az egészségi állapot miatti indokoltságát a 9/1999. (XI.24.) SZCSM rendeletben foglaltak szerint kell igazolni
(7) A kérelmet a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, aki a kérelmező szociális helyzete alapján, a rendelkezésre álló készülékek számának figyelembevételével dönt a jelzőkészülékek kihelyezéséről
(8) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást Szakály község Önkormányzata az arra szociálisan rászoruló személyek részére térítésmentesen biztosítja
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
20. § Ez a rendelet 2021. június 10. napján lép hatályba, egyidejűleg pedig hatályát veszti a – többször módosított – települési támogatásokról szóló 2/2015. (III.5.) önkormányzati rendelet.
21. § Hatályát veszti A települési támogatásról szóló Szakály Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015.(III.5.) önkormányzati rendelete.
22. § Ez a rendelet 2021. június 10-én lép hatályba.