Szakály Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelete
Szakály Község Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2022. 02. 27Szakály Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelete
Szakály Község Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről
Az Országgyűlés a 2021. évi XC. törvényben fogadta el Magyarország 2022.évi központi költségvetését. Ennek a 2. melléklete tartalmazza az Önkormányzatok normatív támogatásait. Az Önkormányzat 2022. évi költségvetése tervezésekor az alábbi szempontokat vettük figyelembe.
1. Általános rendelkezések
1. § (1) E rendelet (a továbbiakban: rendelet) hatálya kiterjed Szakály Község Önkormányzatára (a továbbiakban: önkormányzat), Szakály Község Önkormányzati Képviselő-testületére (a továbbiakban: képviselő-testület) és annak bizottságaira, és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. Költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetésének kiadási főösszegét 409 118 780 Ft-ban,azaz Négyszázkilencmillió-egyszáztizennyolcezer-hétszáznyolcvan/00 forintban,bevételi főösszegét 409 118 780 Ft-ban,azaz Négyszázkilencmillió-egyszáztizennyolcezer-hétszáznyolcvan /00 forintban állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat az önkormányzat működési és felhalmozási bevételét összesítve és mérlegszerűen az 1. melléklet szerint, tárgyévi költségvetési bevételeit az Önkormányzatra felösszesítve forrásonként a 2. melléklet szerint, a működési és felhalmozási kiadásait kiemelt előirányzatonként az Önkormányzatra felösszesítve a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület a tárgyévi költségvetési bevételeit forrásonként a 4. melléklet szerint, a működési és felhalmozási kiadásait kiemelt előirányzatonként a 5. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) A képviselő-testület a működési és felhalmozási célú tartalékokat a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) A képviselő-testület a Szakályi Százszorszép Óvoda , Szakály Község Konyhája költségvetését az 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) A képviselő-testület az önkormányzat EU támogatással megvalósuló projektjeit a 8. melléklet, az engedélyezett létszámkereteket 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási kiadásait a 10. melléklet szerint hagyja jóvá. A képviselő-testület a felújítási kiadásait a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi több évi kihatással járó feladatait a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) Az önkormányzat a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és a kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 12. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat 2022. évi adósságot keletkeztető fejlesztési célt nem tervez.
(10) Az önkormányzat 2022. évben közvetett támogatásokat nem tervez, a közvetett támogatásokat a 13. melléklet tartalmazza.
(11) Az önkormányzat 2022. évi előirányzat felhasználási tervét 14. melléklet tartalmazza.
(12) Az önkormányzat 2022. évi címrendjét a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.
(13) Az önkormányzat a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások 2022-2024.évi tervezett alakulását 16. melléklet szerint hagyja jóvá.
3. A költségvetési hiány finanszírozásának módja
3. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel.
(2) A képviselő-testület a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügyletről való döntés meghozatala előtt a kormányhivatal jóváhagyását kikéri.
4. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többlet tekintetében a Képviselőtestület felhatalmazza a költségvetési szervek vezetőit a bevételi és a kiadási előirányzatok megemelésére, az Önkormányzat esetében 40 millió Ft értékhatárig, a többi költségvetési szerv esetében 10 millió Ft értékhatárig.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a Képviselő-testület Önkormányzat esetében a polgármester, a többi költségvetési szerv esetében a költségvetési szerv vezetőjének a hatáskörébe utalja, akik a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást adnak.
(3) A (1) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
5. § Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a pénzügyi gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
6. § A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
5. Előirányzatok módosítása, megváltoztatása
7. § (1) A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos - költségvetési törvényben felsorolt -, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.
(2) Amennyiben a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.
8. § (1) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A polgármester a képviselőtestületi döntésen alapuló módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, azonban az nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha az irányító szerv azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt. A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(2) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetve következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti - Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
9. § A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
10. § Az önkormányzati költségvetési szerveknél a személyi juttatások év közbeni változtatására az Áht. és az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Ámr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
11. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza polgármestert, valamint a Méltatlanságot, Összeférhetetlenséget és Vagyonosodást Vizsgáló Bizottságot, hogy a rá irányadó rendeletek alapján a 3. mellékletben bemutatott, tervezett és egyéb rendeletben hatáskörébe utalt társadalmi, szociálpolitikai juttatások előirányzat felhasználásáról rendelkezzen.
(2) Az (1) bekezdésben felsoroltak felhasználásról a képviselő-testületet negyedévente tájékoztatni kell.
(3) A képviselő-testület az egyesületek, társadalmi szervezetek 2022. évi támogatását a 5. melléklet szerint jóváhagyja.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a város polgármesterét, hogy az átadott pénzek 5. mellékletének sorában az egyéb szervezetek részére biztosított keret felhasználásáról rendelkezzen.
6. A gazdálkodás szabályai
12. § (1) A meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testület által határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv által a (önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő) költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.
(4) Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.
(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(6) Az önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezeti.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
13. § Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése belső ellenőrzés keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
8. A költségvetési szervek pénzmaradványa
14. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület a költségvetési szerv pénzmaradvány felhasználásáról dönt.
9. Létszám és bérgazdálkodás
15. § A képviselő-testület az önkormányzat intézményei részére e rendelet 9. mellékletében meghatározott álláshelyek betöltését engedélyezi. A létszámkeretek a közfoglalkoztatottak esetében az éves átlagos létszámot jelentik.
16. § (1) Szakály Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Hőgyészi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját 2022. január 01-től 60.000,- forintban állapítja meg.
(2) A képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafetéria juttatás éves keret összegét a Hivatal személyi jellegű előirányzaton belül, nem rendszeres személyi juttatás részeként a költségvetési törvényben meghatározott összegben állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő közterheket is magába foglalja.
10. Záró rendelkezések
17. § (1) E rendelet kihirdetést követő harmadik napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2022. január 1-jétől kell alkalmazni.
(2) A képviselő-testület a polgármesternek jelen rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseit jóváhagyja. Az átmeneti időszakban általa beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.