Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2024. 11. 04Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról
Dunaszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53 § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A települési Önkormányzat
1. § (1) Dunaszentgyörgy település önkormányzatának elnevezése, székhelye: Dunaszentgyörgy község Önkormányzata, 7135, Dunaszentgyörgy, Rákóczi utca 90.
(2) A képviselő-testület hivatala: Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal, Dunaszentgyörgy, Rákóczi Ferenc utca 90. szám.
(3) Az önkormányzat jelképei a címer és a zászló.
a) Az önkormányzat címere: A barokk címerpajzs vízszintes felezőjében vízszintes ezüst pólya. A felső mezőben függőleges vágásban két részre osztott a címerpajzs. A bal felső mezőben /heraldikai jobb oldal/ vörös-fehér Árpádsráfozás, jobb felső negyedben /heraldikai bal oldal/ két lábon álló arany oroszlán, vörös mezőben. Jobb karjában jogart tart, és jobb hátsó lába a címer közepén elhelyezkedő boglárpajzson nyugszik. A címer alsó részében kék mezőben zöld hármas halom, mely felett bal oldalon /heraldikai jobb oldal/ sárga szőlőfürt, zöld levéllel, jobb oldalon /heraldikai bal oldal/ hármas sárga búzakalász. A barokk címerpajzs közepén szív alakú csücskös boglárpajzs, arany kontúrozással, a boglárpajzsban fehér alapon aranyszínű sárkányölő Szent György. A barokk címerpajzs két oldalán úgynevezett címerfoszladék, barokk ornamens. A bal oldali foszladék színe kék-arany, a jobb oldalié vörös-ezüst. A címerpajzs felett oromdísz: arany színű korona.
b) Az önkormányzat zászlaja: Dunaszentgyörgy község zászlajának alapszíne világoskék. A zászló jobb alsó és bal felső sarkában a zászlószélesség egyharmad részétől 45 fokos szögben fehér csík van. A zászló közepén Dunaszentgyörgy község címere látható. A zászló alsó szélét fehér színű rojt díszíti.
(4) A képviselőtestület a címer és a zászló használatát külön Önkormányzati rendeletben szabályozza.
A képviselőtestület
2. § A megválasztott képviselőtestület tagjainak száma: 6 fő.
A képviselőtestület ülései
3. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
(2) Az ülés nyilvános, kivéve, ha jogszabály rendelkezése alapján zárt ülést kell tartani, vagy a képviselő-testület zárt ülés tartásáról dönt.
(3) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a bizottság által előzetesen tárgyalt napirendeknél a nem települési képviselő bizottsági tagokat,
d) a napirendi pontok előadóit,
e)1
(4) A képviselőtestület ülésein tanácskozási joggal vesznek részt:
a) jegyző,
b) az egyes napirendi pontok tárgyalásában érintett személyek, szervezetek képviselői, meghívásuk esetén.
c) a bizottságok külső tagjai azon napirendi pontok tárgyalásánál, amelyet a bizottság terjesztett elő, véleményezett vagy ellenőrzött.
(5)2 A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülésének összehívásáról és az ülés levezetéséről a legidősebb képviselő gondoskodik.
4. § (1) Az ülések összehívása írásos meghívóval történik. Kivételt képeznek ez alól a rendkívüli ülések, melyek összehívása telefonon vagy futár útján is történhet.
(2) Az ülések meghívóit a képviselők és érdekeltek részére az ülés előtt legalább 3 nappal kézbesíteni kell.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés tervezett napirendjét, előadók nevét, meghívottak nevét, mellékelve az egyes napirendi pontokhoz tartozó írásban rögzített előterjesztéseket. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is megküldhetők.
(4)3 Az ülések időpontjáról és a megtárgyalandó napirendi pontokról - kivéve azokat a sürgős, rendkívüli üléseket, amelyekre a meghívás telefonon vagy futár útján történik - a lakosságot az önkormányzat honlapján és facebook oldalán értesíteni kell.
A képviselő-testületi ülések napirendje
5. § (1) A képviselő-testületi ülések főbb napirendi pontjait az üléseket megelőzően össze kell állítani.
(2) A képviselő-testületi ülések főbb napirendi pontjaira javaslatot tehetnek: a képviselők, a polgármester, a bizottsági tagok, a jegyző, a társadalmi és gazdasági szervezetek, valamint a lakosság megbízottjai.
6. § (1)4 A képviselő-testületi ülések fő napirendi pontjai tárgyalásának alapját az írásos előterjesztések képezik. Ezekben a tárgyalandó téma olyan mélységű elemzését kell adni, amelyből az előterjesztői indítványok okai, és a jogszabályi vonatkozások kitűnnek. Az írásos előterjesztéseknek a testületi ülések előtt az önkormányzat honlapján is elérhetőnek kell lennie.
(2) A határozathozatal megkönnyítése érdekében az előterjesztés tartalmazhatja az elfogadásra javasolt határozat/ok/ szövegét is.
(3) Külön felkészülést nem igénylő témák - sürgős döntést kívánó ügyek – a képviselőtestületi ülésen szóban is előterjeszthetők.
(4) Valamely ügy megtárgyalását indítványozhatja a polgármester, bármely képviselő, bizottságok és a jegyző.
(5) Az indítvány elfogadásáról a képviselőtestület vita nélkül dönt.
A képviselő-testületi ülés levezetése
7. § (1) Az ülés kezdetén a polgármester megállapítja az ülés határozatképességét, felsorolja az előzetes bejelentés alapján, illetve e nélkül távol lévő képviselőket, majd megnyitja az ülést.
(2) A képviselőtestület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele (polgármesterrel együtt négy képviselő) jelen van.
(3) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, ismerteti az esetleges sürgősségi indítványokat. A napirend elfogadásáról a képviselőtestület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(4) A polgármester az ülésen ismerteti a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolót. A határozatok végrehajtásáról szóló beszámolót határozat formájában fogadja el a képviselő-testület.
(5) A polgármester a napirendi pontok sorrendjében levezeti az előterjesztések megtárgyalását.
(6) Először a napirendi pont előterjesztőjének ad lehetőséget a szóbeli kiegészítésre, ezt követően kerülhet sor a hozzászólásokra, és a téma megvitatására.
(7) Az ülésen a hozzászólóknak a tárgytól eltérniük nem szabad. Erre szükség esetén a polgármesternek a hozzászólót figyelmeztetni kell.
(8) A vita során a polgármester a hozzászólókat jelentkezésük sorrendjében szólítja.
(9) A jegyzőt soron kívüli hozzászólási jog illeti meg, ha az törvényességgel kapcsolatos észrevétel közlésére irányul.
(10) A vita lezárását a polgármester vagy bármelyik képviselő indítványozhatja, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.
(11) A határozathozatal előtt a polgármester szót ad az előterjesztőnek, majd összefoglalja a vitát.
(12) A polgármester pozitív döntésre vonatkozó indítványt tesz a megfogalmazott határozati javaslat elfogadására.
(13) A polgármester feladatai az ülés rendjének fenntartásával kapcsolatban:
a) Képviselők esetében:
aa) figyelmezteti a hozzászólót, ha a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő módon fogalmaz,
ab) javaslatára a képviselő-testület vita nélküli, egyszerű többséggel hozott határozata alapján 5.000-Ft rendbírsággal sújthatja azt a tagját, aki ugyanazon ülésen másokat sértő, illetve a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést használ, magatartást tanúsít, - a napirendtől ismételt figyelmeztetés ellenére eltér. A rendbírságot a rendbírsággal sújtott képviselő ezen határozat meghozatalától számított 10 napon belül köteles befizetni az önkormányzat költségvetés elszámolási számlájára. Amennyiben határidőben nem teszi meg, úgy az a tiszteletdíjából egy összegben levonandó.
ac) a polgármester bármikor tárgyalási szünetet rendelhet el, amelynek az időtartamát is megállapítja.
b) Nem képviselők esetében a nyilvános ülés rendjének megzavarásáért a polgármester az állampolgárt rendreutasítja, a rendzavarás ismétlődése esetén a terem elhagyására kötelezi.
Határozathozatal
8. § (1) A határozathozatal során a polgármester először megszavaztatja a módosító indítványokat, majd a teljes - az elfogadott módosításokat is tartalmazó - határozati javaslatot, ami tartalmazza a végrehajtásért felelős, és a végrehajtás határidejének megjelölését.
(2) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A képviselő-testület azon tagjától, aki bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, egy havi tiszteletdíjának 5%-a megvonásra kerül.
9. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő- testület vita nélkül határoz.
(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a polgármester felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
10. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását az erre a célra létrehozott ad hoc bizottság végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
Interpelláció
11. § (1) Interpellációt írásban és szóban a polgármesterhez, vagy közvetlenül az interpelláció címzettjéhez lehet előterjeszteni.
(2) Ha az interpellációt a polgármesterhez nyújtották be, és nem ő a válaszadó, azt köteles annak címzettjéhez eljuttatni.
(3) Az interpellációra a címzettnek kell válaszolnia szóban vagy írásban.
(4) Ha az interpelláció a testületi ülésen hangzik el, és arra azonnal nem adható meg a válasz, azt az ülést követő 15 napon belül írásban kell megadni. Az írásban adott választ a soron következő testületi ülésen ismertetni kell.
(5) A válasz elfogadásáról az interpelláló képviselő nyilatkozik, majd a képviselőtestület határozattal dönt.
(6) Ha a képviselőtestület a választ nem fogadja el, vizsgálatot rendelhet el, meghatározva annak határidejét és a vizsgálatot végző szervet, vagy személyeket.
Önkormányzati rendeletalkotás
12. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) - a polgármester
b) - a települési képviselő
c) - a jegyző
d) - helyi társadalmi szervezet
e) - bármely állampolgár
f) az önkormányzathoz feladataival, tevékenységével kapcsolódó gazdálkodó szervezet
(2) A rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A kezdeményezést a polgármester - a jegyző és az esetleg érintett bizottság véleményének előzetes kikérése után - a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) A képviselő-testület dönt arról, hogy a javasolt témában az önkormányzati rendeletet meg kívánja-e alkotni, és dönt annak főbb alapelveiről.
(5) A megalkotott rendeletet a község honlapján, és – amennyiben működik – a helyi sajtóban is meg kell jelentetni. A helyben szokásos kihirdetés módja a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal dunaszentgyörgyi székhelyén lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztés.
A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve
13. § (1) A választópolgárok- a zárt ülés kivételével - a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatalnál betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe, arról saját költségükre másolatot kérhetnek.
(2) A Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal a jegyzőkönyv eredeti példánya mellett köteles megőrizni:
a) - a testületi ülés meghívóját,
b) - az írásos előterjesztéseket, hozzászólásokat, interpellációkat, bizottsági és könyvvizsgálói véleményeket,
c) - jelenléti ívet.
(3)5 A testületi ülések jegyzőkönyvei az önkormányzat honlapjára az ülést követően 20 napon belül feltöltésre kerülnek.
A polgármester, alpolgármester
14. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
A települési képviselő
15. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak az érdekeit. Részt vesz a képviselőtestület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselő jogai és kötelességei azonosak.
(2) A települési képviselő kérésére, a munkaidőben képviselő-testületi munkával töltött idejéről a polgármester a képviselő munkáltatója részére igazolást ad.
(3) A képviselők és bizottsági tagok részére minden esetben meg kell téríteni az e megbízatásukkal kapcsolatban felmerült - bizonylattal igazolt - költségeket.
(4) költségtérítés utalványozásáról a polgármester gondoskodik.
(5) A képviselőknek és bizottsági tagoknak a képviselő-testület külön rendeletben meghatározott összegű tiszteletdíjat biztosít. A tiszteletdíj folyósításáról a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal gondoskodik.
A képviselőtestület bizottságai
16. § (1) A képviselőtestület feladatai ellátásának elősegítésére állandó és szükség szerint ideiglenes (ad hoc) bizottságokat működtethet.
(2) A képviselők bármelyik bizottságba beválaszthatók. A képviselő több bizottságnak is tagja lehet.
17. § A képviselő-testület állandó bizottságai:
a)6 4 fős pénzügyi bizottság
b) 4 fős szociális bizottság
c)7
18. § (1)8 A pénzügyi bizottság egy elnökből és három tagból áll.
(2) Feladatai főként:
a) véleményezi az éves költségvetési rendelet, és a végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezeteit,
b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás /vagyonnövekedés, -csökkenés/ alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,
d) közreműködhet az intézmények gazdálkodásának ellenőrzésénél,
e) nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatait.
19. § (1)9 A szociális bizottság egy elnökből és három tagból áll.
(2) A képviselő-testület a polgármesterre, és a szociális bizottságra ruházza át a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. tv-ben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv-ben önkormányzati hatáskörbe utalt, és külön helyi önkormányzati rendeletekben szabályozott szociális ellátások biztosításával kapcsolatos feladatokat, és a feladatok ellátásához döntési hatáskört biztosít.
20. § (1)10
(2)11
21. § (1) A bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni, amit a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal összegyűjtve megőriz.
(2) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
A Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal
22. § (1) A képviselő-testület egységes hivatalt hozott létre – Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel - az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti.
(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a képesítési előírásoknak megfelelő köztisztviselő látja el.
(4) A Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap.
Karbantartó, településtisztasági és szolgáltató részleg
23. § (1) A karbantartó, településtisztasági és szolgáltató részleg – továbbiakban brigád – munkájának irányításáról a polgármester gondoskodik.
(2) A brigád munkájának megszervezése, a munkanapi elosztása (annak bizonylatolása) és elvégzésének ellenőrzése a munkavezető feladata.
(3) A brigád feladata különösen a közterület rendezési, parkgondozási, út, árok és épület karbantartási munkák elvégzése.
(4) A brigád feladatkörébe tartozik a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal működéséhez szükséges anyagok beszerzése, a raktározási, anyagkiadási, az ezzel kapcsolatos nyilvántartási és bizonylatolási munka elvégzése is.
(5) A brigád dolgozóinak munkaideje:
a) nyári időszakban: hétfőtől-péntekig 6 -14 óráig,
b) téli időszakban hétfőtől-csütörtökig 7 – 15.30 óráig, pénteken 7 - 13 óráig
24. § Az egészségügyi szolgáltatást végzők az egészségügyi jogszabályok alapján – a hatáskörrel rendelkező illetékes hatósággal kötött finanszírozási szerződésnek megfelelően – látják el a munkaköri leírásukban rögzített feladatokat.
Lakossági fórumok
25. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást, a lakosság széleskörű tájékoztatása, a lakosság véleményének, javaslatainak megismerése érdekében pedig falugyűlést tart.
(2)12 A falugyűlést és a közmeghallgatást annak időpontja előtt legalább öt nappal, a községi hirdetőtáblákon, a faluházban, az önkormányzat honlapján és facebook oldalán előre meg kell hirdetni.
(3) A falugyűlés és közmeghallgatás együtt is megtartható.
Záró rendelkezések
26. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
27. § A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 2/2016. (II.8.) önkormányzati rendelet.
A 3. § (3) bekezdés e) pontját a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 8. §-a hatályon kívül helyezte.
A 3. § (5) bekezdése a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (4) bekezdése a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § (1) bekezdése a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (3) bekezdését a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
A 17. § a) pontja a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § c) pontját a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 18. § (1) bekezdése a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 19. § (1) bekezdése a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 20. § (1) bekezdését a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 20. § (2) bekezdését a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 25. § (2) bekezdése a Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 31.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.