Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 10. 01Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról
[1] Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.
[2] Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 8. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) A határozat elfogadásáról történő szavazás kézfelemeléssel történik, mely során a képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak.”
2. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„9. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni
a) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásának kimondásához,
b) a képviselők egynegyedének indítványára,
c) bármely képviselő javaslatára, ha a javaslat tárgyára vonatkozóan jogszabály nem zárja ki a név szerinti szavazást, és a javaslatot a képviselő-testület egyszerű szótöbbséget igénylő határozattal elfogadja.
(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a polgármester felolvassa a képviselők nevét a jelenléti íven szereplő sorrendben, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
(3) Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő kérdésekben.”
3. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 12. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) A rendelet elfogadásáról történő szavazás kézfelemeléssel történik, mely során a képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak.”
4. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet „A polgármester, alpolgármester” alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:
„A polgármester, alpolgármesterek”
5. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A kettő megválasztott alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát .”
(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 14. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A polgármester távollétében feladatait a polgármester általános helyetteseként megbízott alpolgármester látja el.
(4) Az alpolgármesterek - jogszabályban meg nem határozott - feladatait a polgármester határozza meg.”
6. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 18. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) A pénzügyi bizottság egy elnökből és négy tagból áll.
(2) Feladatai főként:
a) az előterjesztésekhez véleményezi az éves költségvetési rendelet, annak módosításait, és a végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezeteit,
b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás /vagyonnövekedés, -csökkenés/ alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,
d) közreműködhet az intézmények gazdálkodásának ellenőrzésénél,
e) ellátja az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos feladatokat,
f) a civil szervezetekkel kapcsolatban:
fa) véleményezi a civil szervezetek által benyújtott támogatási kérelmeket
fb) javaslatot tesz a képviselő-testület számára a kérelem támogatására vagy elutasítására, melyre vonatkozóan előterjesztést nyújt be a képviselő-testület részére
fc) ellenőrzi a megállapított támogatási összeg felhasználásáról, elszámolásáról szóló civil szervezeti beszámolót és javaslatot tesz a beszámoló elfogadására vagy el nem fogadására, melyre vonatkozóan előterjesztést nyújt be a képviselő-testület részére
g) nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatait, a vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén intézkedik a jogszabályban előírt következmények végrehajtása érdekében”
7. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet a 18/A. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:
„Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok”
8. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet a következő 18/A. §-sal egészül ki:
„18/A. § (1) Összeférhetetlenség ok fennállása esetén a települési képviselőnek az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatát az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat ellátó pénzügyi bizottságnak kell átadnia.
(2) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést haladéktalanul továbbítja kivizsgálásra a pénzügyi bizottság elnökének. Az elnök a kezdeményezés kézhezvételétől számított öt napon belül köteles összehívni a bizottság ülését a kezdeményezés megtárgyalására. Az ülésre meg kell hívni a kezdeményezőt, továbbá a kezdeményezéssel érintett települési képviselőt.
(3) A pénzügyi bizottság elnöke a vizsgálat eredményét döntés céljából a képviselő-testület elé terjeszti a pénzügyi bizottság javaslatával együtt.
(4) Az (1)–(3) bekezdésben foglaltakat a nem képviselő bizottsági tagra megfelelően alkalmazni kell.”
9. § Ez a rendelet 2025. október 1-jén lép hatályba.