Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 10. 01

Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (IX. 23.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.10.01.

[1] Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.

[2] Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 8. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A határozat elfogadásáról történő szavazás kézfelemeléssel történik, mely során a képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak.”

2. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„9. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni

a) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásának kimondásához,

b) a képviselők egynegyedének indítványára,

c) bármely képviselő javaslatára, ha a javaslat tárgyára vonatkozóan jogszabály nem zárja ki a név szerinti szavazást, és a javaslatot a képviselő-testület egyszerű szótöbbséget igénylő határozattal elfogadja.

(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a polgármester felolvassa a képviselők nevét a jelenléti íven szereplő sorrendben, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

(3) Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő kérdésekben.”

3. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 12. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A rendelet elfogadásáról történő szavazás kézfelemeléssel történik, mely során a képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak.”

4. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet „A polgármester, alpolgármester” alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„A polgármester, alpolgármesterek”

5. § (1) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kettő megválasztott alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát .”

(2) Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 14. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A polgármester távollétében feladatait a polgármester általános helyetteseként megbízott alpolgármester látja el.

(4) Az alpolgármesterek - jogszabályban meg nem határozott - feladatait a polgármester határozza meg.”

6. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet 18. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A pénzügyi bizottság egy elnökből és négy tagból áll.

(2) Feladatai főként:

a) az előterjesztésekhez véleményezi az éves költségvetési rendelet, annak módosításait, és a végrehajtásáról szóló éves beszámoló tervezeteit,

b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás /vagyonnövekedés, -csökkenés/ alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

d) közreműködhet az intézmények gazdálkodásának ellenőrzésénél,

e) ellátja az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos feladatokat,

f) a civil szervezetekkel kapcsolatban:

fa) véleményezi a civil szervezetek által benyújtott támogatási kérelmeket

fb) javaslatot tesz a képviselő-testület számára a kérelem támogatására vagy elutasítására, melyre vonatkozóan előterjesztést nyújt be a képviselő-testület részére

fc) ellenőrzi a megállapított támogatási összeg felhasználásáról, elszámolásáról szóló civil szervezeti beszámolót és javaslatot tesz a beszámoló elfogadására vagy el nem fogadására, melyre vonatkozóan előterjesztést nyújt be a képviselő-testület részére

g) nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők vagyonnyilatkozatait, a vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén intézkedik a jogszabályban előírt következmények végrehajtása érdekében”

7. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet a 18/A. §-át megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:

Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok

8. § Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelet a következő 18/A. §-sal egészül ki:

„18/A. § (1) Összeférhetetlenség ok fennállása esetén a települési képviselőnek az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatát az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat ellátó pénzügyi bizottságnak kell átadnia.

(2) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést haladéktalanul továbbítja kivizsgálásra a pénzügyi bizottság elnökének. Az elnök a kezdeményezés kézhezvételétől számított öt napon belül köteles összehívni a bizottság ülését a kezdeményezés megtárgyalására. Az ülésre meg kell hívni a kezdeményezőt, továbbá a kezdeményezéssel érintett települési képviselőt.

(3) A pénzügyi bizottság elnöke a vizsgálat eredményét döntés céljából a képviselő-testület elé terjeszti a pénzügyi bizottság javaslatával együtt.

(4) Az (1)–(3) bekezdésben foglaltakat a nem képviselő bizottsági tagra megfelelően alkalmazni kell.”

9. § Ez a rendelet 2025. október 1-jén lép hatályba.