Cikó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2016.(III.11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Hatályos: 2016. 03. 12Cikó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2016.(III.11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
2016-03-12-tól
Cikó Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről a következő rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
- § Az önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) hatálya Cikó Község Önkormányzatára, (a továbbiakban: Önkormányzat) Cikó Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), a Cikói Óvoda és Egységes Óvoda- Bölcsődére terjed ki.
(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden az (1) bekezdés szerinti szervezet által nyújtott támogatásban részesülőre.
Az önkormányzat 2016. évi költségvetése
- § A Képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi költségvetésének
- bevételi főösszegét 149 405 210 Ft-ban
- kiadási főösszegét 149 405 210 Ft-ban
állapítja meg az alábbi részletezés szerint:
tárgyévi működési célú bevételek összege: 149 405 210 Ft
tárgyévi működési célú kiadások összege: 149 405 210 Ft
tárgyévi tőkejellegű bevételek összege: 0 Ft
tárgyévi tőkejellegű kiadások összege: 0 Ft
3. § (1) Az önkormányzat 2016. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését, kiadási előirányzatait az 1. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat 2016. évi állami támogatásainak jogcímenkénti alakulását a 2. számú melléklet tartalmazza.
(3) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, összevontan, mérlegszerűen a 4. számú melléklet tartalmazza.
A költségvetési kiadások
4. § (1) Az önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint hagyja jóvá:
Működési kiadások előirányzata összesen: 148 905 210 Ft,
Ebből:
- személyi jellegű kiadások: 19 333 320 Ft,
- munkaadókat terhelő járulékok: 4 255 351 Ft,
- dologi és folyó kiadások: 40 517 000 Ft,
- szociálpolitikai juttatások: 3 550 000 Ft,
- támogatásértékű kiadások, pénzeszköz
átadások 7 748 788 Ft,
- irányítás alá tartozó költségvetési szervek
támogatása 28 867 737 Ft,
- tartalékok: 44 633 014 Ft.
(2) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásai összesen 0 Ft.
(3) Az önkormányzat kiadásaiból:
a) kötelező feladatok kiadása: 103 154 510 Ft
b) önként vállalt feladatok kiadásai: 42 200 700 Ft
c) állami(államigazgatási) feladatok kiadásai 3 550 000 Ft
(4) Az önkormányzat felhalmozási kiadásait feladatonként a 6.-7. számú mellékletek tartalmazzák.
5. § Az önkormányzat, a közös hivatal és az óvoda költségvetését feladatonként – kötelező, önként vállalt és állami feladatok szerinti bontásban – a 8. számú melléklet tartalmazza.
6. § Az önkormányzat tartaléka összesen 44 633 014 Ft, amelyből 4 633 014 Ft általános tartalék az év közben felmerülő, előre nem tervezhető kiadások fedezetéül szolgál, 40 000 000 Ft felhalmozási célú céltartalék.
7. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a 4.-5. számú mellékletek tartalmazzák.
8. § A képviselő-testület több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban a 9. számú melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
9. § (1) Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 10. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását lejárat és eszközök szerinti bontásban a 11. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat által átadott pénzeszközök, támogatásértékű kiadások összegét a 12. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat által adott közvetett támogatások előirányzatát a 13. számú melléklet tartalmazza.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. számú melléklet szerint, a likviditási ütemtervét a 15. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) Az önkormányzat intézményeinek pénzellátási tervét a képviselő-testület a 16. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) Az önkormányzat bevételi és kiadási tervét a 2016-2019. időszakra a 17. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
10. § A Képviselő-testület a 2016. évi költségvetés egyensúlyát hitelfelvétel nélkül biztosítja.
Cikói Óvoda és Egységes Óvoda- Bölcsőde
12. § (1) A Cikói Óvoda és Egységes Óvoda- Bölcsőde kiadási és bevételi előirányzatait a képviselő-testület a 3.2.a. számú melléklet szerint hagyja jóvá. A működési kiadások előirányzata összesen 29 367 737 Ft, melyből
- személyi jellegű kiadások: 17 725 600 Ft;
- munkaadókat terhelő járulékok: 4 817 137 Ft;
- dologi kiadások: 6 825 000 Ft.
(2) A Cikói Óvoda és Egységes Óvoda- Bölcsőde bevételei:
a) Cikó Község Önkormányzatának támogatása: 28 867 737 Ft
c) Működési bevétel: 500 000 Ft
A költségvetési létszámkeret
13. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát 19 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban) hagyja jóvá, ebből:
- intézményen kívüli önkormányzati átlagos statisztikai állományi létszám: 5 fő:
1 fő polgármester, 1 fő takarítónő, 1 fő gépkocsivezető, 1 fő-karbantartó, 1 fő könyvtáros
- A Cikói Óvoda és Egységes Óvoda- Bölcsőde átlagos statisztikai állományi létszáma: 7 fő, melyből 4 fő óvodapedagógus, 2 fő dajka, 1 fő gondozónő
- a közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma 7 fő.
(2) A képviselő-testület az intézményen kívüli foglalkoztatottak és közalkalmazottak számára – ide nem értve a közfoglalkoztatottakat – 1 915 361 Ft keretösszegű cafeteria juttatást biztosít, mely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket is.
Az előirányzatok módosításának szabályai
14.§ (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott bevételi, kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja az alábbi kivételekkel:
- év közben engedélyezett, célhoz kötött támogatásértékű bevételek, átvett pénzeszközök, pénzmaradvány bevételei tekintetében;
- az Önkormányzat költségvetésben tervezett kiadások önkormányzati és intézményi költségvetések közötti átcsoportosítás tekintetében.
(2) A költségvetési szervek kiadási előirányzatán belül – a működési és a felhalmozási előirányzatok között - az irányító szervi hatáskörben hajtható végre átcsoportosítás.
(3) Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézményei az e rendeletben jóváhagyott bevételi előirányzatokat meghaladóan képződő többletbevételek terhére a bevételi és kiadási előirányzatai főösszegét saját hatáskörben nem módosíthatják.
(4) A Képviselő-testület az önkormányzat és az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításról – az első negyedév kivételével – negyedévet követő 60 napon belül, az utolsó negyedévről az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja költségvetési rendeletét.
(5) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.
(6) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők.
(7) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrásból céltartalékot, a felhalmozási célú állami támogatásból, egyéb céljellegű forrásból származó, nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási kiadási előirányzatot, az egyéb, nem céljellegű, a tervezettet meghaladóan képződő felhalmozási bevételből felhalmozási célú céltartalékot kell képezni, illetve a felhalmozási célú hitelt kell csökkenteni.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
15.§ (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, valamint az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveinek vezetőit a költségvetésben meghatározott bevételek beszedésére, a jóváhagyott kiadások teljesítésére és a költségvetés végrehajtására.
(3) A költségvetési szervek a rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(4) A költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott, írásba foglalt és iktatott előirányzat módosításról 30 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.
(5) Az eredeti előirányzaton felüli felújítási és felhalmozási kiadások finanszírozására csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a jóváhagyott előző évi pénzmaradványból, valamint felhalmozási célú pénzeszköz átvételből származó bevételi többlet fordítható.
(6) Az intézmények forrásaik növelése és szakmai feladatellátásuk javítása érdekében a (7) bekezdésben foglaltak figyelembevételével jogosultak pályázatok benyújtására, amennyiben a pályázati felhívásban foglalt feltételeknek megfelelnek.
(7) A költségvetési szerv pályázatának benyújtását megelőzően köteles a képviselő-testület engedélyét kérni, amennyiben a pályázat
- utólagos finanszírozású, és a költségvetési szerv az önkormányzattól igényli a kiadások megelőlegezésének finanszírozását, vagy
- megvalósításához saját erő szükséges, vagy
- megvalósítása az alapító okiratában nem szereplő többletfeladatot jelent, vagy
- az intézmény által használt ingatlan átalakítását, felújítását célozza, vagy
- megvalósítása olyan működési kiadás-többletet jelent, mely a pályázat megvalósítása alatt, vagy a pályázat lezárását követően költségvetési támogatási igényt eredményez, vagy
- Európai Uniós forrás elnyerését célozza.
16. § (1) Alapítványt és közérdekű kötelezettségvállalást az intézmény csak a Képviselő-testület jóváhagyásával tehet, gazdasági társaságban üzletrészt, részvényt csak az önkormányzat előzetes döntése alapján szerezhet.
(2) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről, kamatozó betétben történő elhelyezéséről a jegyző egyetértésével a polgármester dönt.
(3) Az intézmény vezetője felelős azért, hogy a foglalkoztatottak részére adható, nem kötelező juttatások megállapítása és folyósítása az intézményi feladatellátást ne veszélyeztesse.
(4) Az intézmény vezetője felelős a feladatai ellátásához a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért. Továbbá a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információ-szolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéséért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működtetéséért.
(5) A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, teljesítés igazolását az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) számú Kormány rendelet 52-60. §-ban foglaltak alapján kell elvégezni.
(6) A választások helyi előkészítésére, lebonyolítására, valamint a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására felhasználható pénzeszközök feletti kötelezettségvállalásra a jegyző, pénzügyi ellenjegyzésére az általa felhatalmazott személy jogosult.
(7) Az intézmények hitelt nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, pénzeszközeikből csak tárgyévi lejáratú, államilag garantált értékpapírt vásárolhatnak.
(8) Az intézmények bankszámlájukat a Hungaria Takarékszövetkezet Bonyhádi Fiókjánál kötelesek vezetni. Átmenetileg szabad pénzeszközeiket tárgyévi lejáratú betétként leköthetik. A lekötésről és értékpapír vásárlásról a polgármestert az intézkedéssel egy időben tájékoztatni kell.
(9) A felújítási és felhalmozási feladatok teljesítésére a források rendelkezésre állására figyelemmel vállalható kötelezettség.
(10) A Képviselő-testület hozzájárul ahhoz, hogy általa jóváhagyott, utófinanszírozású pályázatok esetében az intézmények részére a kiadások üteméhez igazodóan kölcsön kerüljön utalásra, melyet a pályázati támogatás megérkezését követően vissza kell utalni.
- § Az Mötv. 111. § (4) bekezdése szerint az önkormányzat 2016. évre működési hiányt nem tervez.
- § (1) Az önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
- Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 5 millió forintig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
- A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület határozatban dönt.
19.§ (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az Áht. 57. § -ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően a 2016. évi normatív, normatív kötött felhasználású támogatások alapjául szolgáló mutatószámok tervezettől eltérő alakulása esetén, továbbá egyéb állami támogatás jogosulatlan igénybevétele esetén, lemondjon az igényelt támogatásról.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a 2015. évi tervezett és a ténylegesen igénybe vehető normatív támogatás, normatív kötött felhasználású támogatás különbözetéből, valamint a központosított előirányzatok, egyéb központi állami támogatások elszámolásából adódó, elszámoláskor felmerülő, visszafizetési kötelezettséget, esetlegesen felmerülő kamatterheket teljesítse.
20.§ A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon kell bonyolítani. A készpénzben történő kifizetések az alábbiak lehetnek:
- személyi juttatásokra: megbízási díj, hó közi kifizetés, fizetési előleg, költségtérítés.
- elszámolásra kiadott összegek,
- készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés,
- reprezentációs kiadások,
- kiküldetési kiadások,
- kisösszegű szolgáltatási kiadások,
- társadalom- és szociálpolitikai juttatások.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
21. § (1) Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatok elkészítéséről, karbantartásáról gondoskodni, melyért a költségvetési szerv vezetője felel.
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése az Áht. 61. § (4) bekezdésében rögzített belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(3) Az önkormányzat a saját, valamint intézményeinek belső ellenőrzéséről a Völgységi Önkormányzati Társulás útján gondoskodik, a Bonyhádi Belső Ellenőrzési Csoport megbízásával.
Záró és egyéb rendelkezések
22. § (1) Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2016. január 1-jétől kell alkalmazni.
- A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről, - bevételek beszedéséről, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése - szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
Cikó, 2016. március 7.
Haures Csaba Bakó Józsefné
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésének napja: 2016. március 11.
Bakó Józsefné
jegyző