Kurd Község Önkormányzata

Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014.(III.04.) önkormányzati rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 03. 05- 2015. 03. 30

A Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a.) pontjában ,  a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított - 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. §(3) bekezdés b.) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. §. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §. (1) bekezdés 8. pontjában, 23. § (5) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. FEJEZET

Általános rendelkezések


A rendelet célja, hatálya

                                                                            

l. §.


A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


A rendelet hatálya


2. §.


 (1) Ezen rendelet hatálya a Kurd Község Önkormányzata közigazgatási területén lakcímmel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)–(4) bekezdése szerinti, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (4) bekezdése szerinti jogosultakra terjed ki.
(2) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadóak.
(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében az önkormányzat által szervezett, a Kapaszkodó Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltató Központ által nyújtott ellátásokra.




3. §.


(1) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006. (III. 27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


II. FEJEZET

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások


4. §.


(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselőtestülete  az Szt-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint:


 A képviselőtestület e rendeletben meghatározott keretek között

       a./   Önkormányzati segélyt folyósít

       b./  közfoglalkoztatást szervez.


(2) A képviselőtestület  az alábbi  hatásköreit a polgármesterre ruházza át:

           a.) önkormányzati segély /keretében temetési segély és szociális kölcsön/

           b.) közcélú foglalkoztatás szervezése, lebonyolítása

           c. )  étkeztetés

           d. ) szociális földprogram szervezése, irányítása, lebonyolítása


Rendszeres szociális segély


Aktív korúak ellátása

5. §.


  1. Aktív korúak ellátása keretében a jegyző e rendeletben meghatározott feltételek mellett:

     a.) foglalkoztatást helyettesítő támogatást,

     b.) rendszeres szociális segélyt

     c.) lakásfenntartási támogatást állapít meg.


6. §.


Aktív korúak és a lakásfenntartási ellátás közös szabályozása


  1. Az Szt. 33. §. (7) bekezdésében és a 38. §. foglalt felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az aktív korúak ellátására és a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság tekintetében az alábbiak szerint rendelkezik:


a) Az aktív korúak ellátását kérelmező, illetve az ellátásra korábban már jogosultságot szerzett, az ellátásban már részesülő személy – az Szt. 35. § (2) bekezdésében foglaltakon túl, egyéb feltételként – köteles a lakókörnyezete rendezettségét biztosítani.


b) Az a) pontban meghatározott személynek a lakókörnyezet rendezettségének folyamatos biztosítása körében az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház – függetlenül a lakáshasználat jogcímétől (tulajdonos, bérlő stb.) – és annak udvara, kertje, a kerítéssel a közterület felől határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló alábbi kötelezettségeket kell teljesítenie:


ba.)   az életvitelszerűen lakott épület állagának folyamatos karbantartása legalább olyan mértékben, hogy az épület állaga ne veszélyeztesse az ott élők és mások életét és testi épségét,

  1.   az életvitelszerűen lakott épület helyiségeinek – belső berendezéseinek, tiszta  állapotban tartása,

bc.)    az ingatlan területén, sem annak a kerítésén kívüli közterületen szétszórt, vagy felhalmozott állapotú háztartási és egyéb (pl. veszélyes) hulladék, lom, szemét, építési-bontási törmelék – a hulladéktárolásra rendszeresített edényzetben tárolható hulladékon kívül – nem található, nem helyezhető el,

bd.)   az ingatlanhoz tartozó kert és udvar megfelelő megművelésének, gondozásának vagy legalább gaz- és gyommentesítésének - rendszeres kaszálással, fűnyírással stb. történő) biztosítása, (minimum havi legalább 1 alkalom)

be.)    az ingatlan előtti csapadékvíz elvezető árok, áteresz tisztántartása, gyommentesítése annak érdekében, hogy a csapadékvíz akadálytalan továbbhaladása, elfolyása biztosított legyen,

bf.)    az ingatlan előtt a közútig terjedő teljes közterület gondozása, tisztán tartása, szemét-és gyommentesítése, a járda hó- és síkosság mentesítése,

bg.)   az ingatlan, valamint a hozzá tartozó udvar, kert rágcsálóktól, kártevőktől történő mentesítése,

bh.)   a kerítés olyan állapotban tartása, kerítés hiányában annak biztosítása, hogy a háziállatok ne tudjanak elkóborolni, ne tudják a közlekedőket, járókelőket veszélyeztetni,

bi.)    vízöblítéses WC hiányában az ingatlanon megfelelően megépített, zárt külső illemhely használatának biztosítása.


c) A b.) pontban foglalt feltételek meglétét a az aktív korúak ellátása  iránti kérelem benyújtását követően legkésőbb 15 napon belül, de a jogosultság megállapítását megelőzően, illetve a jogosultság fennállásának ideje alatt bármely napon az önkormányzat hivatalának köztisztviselője és/vagy a képviselő-testület, illetve bizottsága bármely tagja(i) jogosult(ak) helyszíni szemle tartásával ellenőrizni.


ca.)           Amennyiben a helyszíni ellenőrzést végző(k) azt állapítja vagy állapítják meg, hogy a kérelmező, illetve az ellátásban részesülő személy lakókörnyezetének állapota nem felel meg a (2)-(3) bekezdésben foglalt feltételeknek, arról jegyzőkönyvet (környezettanulmányt) és/vagy digitális fényképet kell készíteni.

cb.)           Ezt követően a jegyző 5-15 napos határidő kitűzésével írásban felszólítja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység(ek) konkrét megjelölésével, a határidő és a teljesítés elmaradása esetén alkalmazásra kerülő jogkövetkezmények meghatározásával – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására, melynek teljesítéséről a határidő leteltét követően 5 napon belül tartott ismételt helyszíni szemlén kell meggyőződni.    

  1. Amennyiben a kérelem benyújtója, illetőleg az ellátásra jogosult a felszólítás ellenére a lakókörnyezete rendezettségét a kitűzött határidőig a felszólításban foglaltaknak megfelelően nem biztosítja, annak az aktív korúak ellátása nem állapítható meg, illetve az ellátásra való jogosultság és a támogatás folyósítása megszüntetésre kerül mindaddig, amíg a kérelmező vagy jogosult a jegyzői felszólítás szerinti feltételeknek eleget nem tesz.


(d) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult akadályozza a lakókörnyezet rendezettségének ellenőrzésére irányuló eljárás, a helyszíni szemle lefolytatását, úgy számára a ellátás nem állapítható meg, illetve a korábban megállapított támogatás megvonásra kerül.

     

(2) Az aktív korúak ellátásának megállapítására vonatkozó kérelmet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint a folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III. 27.) Korm. rendelet 3. számú melléklete szerinti e célra rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani, amelyhez csatolni kell a nyomtatványon feltűntetett igazolásokat.


Rendszeres szociális segély


7. §.


          (1)  Az Szt. 37. § (1) bekezdés b)-c) pontja szerinti személy (a továbbiakban: jogosult) a rendszeres szociális segély megállapításának, folyósításának feltételeként a „Kapaszkodó” Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltató Központ /Székhelye: Dombóvár, Kinizsi utca 37. szám/ helyi családsegítőjével és a TMKH Dombóvári Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltségével, mint a települési önkormányzat által kijelölt szervekkel köteles együttműködni (a továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).


Az együttműködés eljárási szabályai


8. §.


  1. Az aktív korúak ellátására jogosult személy - a munkaerőpiacra történő visszatérés, valamint a munkaerőpiaci helyzetének javítása végett – együttműködés keretében a Szt. 37/A. §. (1) bekezdés a.) – c.) pontjában foglaltakat köteles teljesíteni.


9. §.


Együttműködési eljárás szabályai


(1) Az önkormányzat és az együttműködésre kijelölt szerv kölcsönösen tájékoztatják egymást, különösen az alábbi területeken:

  1. az önkormányzat a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatot jogerőre emelkedését követően megküldi az együttműködésre kijelölt szerv részére,
  2. az együttműködésre kijelölt szerv a beilleszkedési program elkészültéről tájékoztatja az önkormányzatot.


  1. A rendszeres tájékoztatási kötelezettség vonatkozik a beilleszkedési program végrehajtásában résztvevő, közreműködő más szervezetekre.
  2. Az együttműködésre kijelölt szerv az Szt. 37/A § szerinti együttműködés megvalósítása érdekében:
    1. nyilvántartásba veszi a megjelent jogosult személyt,
    2. figyelemmel kíséri a rendszeres szociális segélyről hozott határozatban foglalt határidő betartását, annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát,
    3. tájékoztatja a jogosultat a beilleszkedési program típusairól, az elkészítésének menetéről, az együttműködés eljárási szabályairól,
    4. a nyilvántartásba vételről számított 60 napon belül a jogosult bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, erről a jogosulttal írásban megállapodást köt,
    5. folyamatosan kapcsolatot tart a jogosulttal, és legalább havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
    6. legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges – a jogosult bevonásával – módosítja a programot,
    7. jelzi a jegyzőnek ha a jogosult együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
    8. az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
    9. a jogosult személlyel történő kapcsolattartásról a külön jogszabályokban meghatározottak szerint esetnaplót vezet.


  1. A jegyző az együttműködésre kijelölt szervet tájékoztatja:
    1. az aktív korúak ellátására való jogosultság megszüntetéséről,
    2. a rendszeres szociális segély jogosultsági feltételeinek megszűnéséről és az Szt. 35. § (3) bekezdése szerinti együttműködési kötelezettség előírásáról.


10. §.


A beilleszkedést elősegítő programok típusai


(1) A rendszeres szociális segélyre jogosult beilleszkedését segítő program az együttműködésre köteles személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva az alábbi területekre terjedhet ki:

a) az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartásra,

b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő, vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,

c) a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképzettség megszerzésére.

 (2) A beilleszkedési programban a rendszeres szociális segélyre jogosult számára együttműködési kötelezettségként egy időben csak egy programban való részvétel írható elő.

 (3) A Családsegítő Szolgálat által szervezett beilleszkedést segítő programok típusai a következők:

a) Egyéni foglalkozások: képességfejlesztés, szocializációs hátrányok leküzdését szolgáló programok, családfenntartó szerep erősítésére irányuló tevékenység,

b) Csoportfoglalkozások: önismereti, önsegítő, rehabilitációs, reintegrációs, személyiségfejlesztő, mentálhigiénés, motivációs, kommunikációs tréning,

c) Tanácsadások: egészségügyi, egyéni életvezetési, életmódformáló, jogi, mentális, munkaügyi, pedagógiai, pszichológiai, rehabilitációs.

(4) A beilleszkedési programban a rendszeres szociális segélyre jogosult számára együttműködési kötelezettségként egy időben csak egy programban való részvétel írható elő.


Az együttműködési kötelezettség megszegésének esetei


11. §.


(1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy:

a.)   A számára kijelölt munkáltatónál az előírt határidőben nem jelenik meg,

b.)   Az elfogadott munkát a megkötött megállapodásban, illetve a munkaszerződésben rögzített időpontban nem veszi fel, vagy a munkát nem az abban foglaltak szerint végzi, illetve a foglalkoztató szerv munkára vonatkozó utasításait nem tartja be,

c)    Az adataiban, körülményeiben vagy jövedelmi helyzetében bekövetkezett változást a pénzellátást folyósító szervnél, illetve az együttműködésre kijelölt intézménynél nem jelent meg,

d)            A kijelölt időpontban a Családsegítő Szolgálatnál nem jelenik meg és távollétének okát hitelt érdemlően nem igazolja, a Családsegítő Szolgálat által szervezett beilleszkedést segítő program megvalósulását akadályozza, vagy a beilleszkedést segítő programokon nem jelenik meg,

e)    az ellátást folyósító önkormányzat jegyzőjével nem működik együtt, különösen ha a   felülvizsgálatra kijelölt időpontban nem jelenik meg,

f.)   rendszeres szociális segély felülvizsgálati eljárásban a felülvizsgálati adatlapot, felülvizsgálati eljárás során a hiánypótlási felhívásban foglaltakat a kézhezvételtől számított 15 napon belül nem küldi meg, továbbá, ha a felülvizsgálati eljárás időpontjában – a postai úton küldött és a támogatásra jogosult személy által átvett tértivevényes értesítés ellenére – nem jelenik meg és akadályoztatását újabb időpont egyeztetése céljából nem jelzi az ellátást folyósító jegyzőnek.


(2) Az együttműködési kötelezettség megszegésének észlelése esetén az együttműködésre kijelölt szerv a jelzést 8 napon belül írásban teszi meg.


(3) Aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan, két éven belül ismételten megszegi, az aktív korúak ellátására való jogosultságát meg kell szüntetni.


                                         Önkormányzati segély

12. §.


(1) A képviselő-testület önkormányzati segélyben részesítheti a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyt vagy családot ahol az egy főre jutó nettó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének  150 %-át és nem rendelkezik  az Szt. 4. §. (1) bekezdés b.) pontjában meghatározott vagyonnal.



(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező:

a.) tartós betegség, baleset, orvosi kezelés miatt jelentős jövedelem-kiesést szenved,

b.) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul,

c.) nyugdíj megállapítása késik és jövedelemmel nem rendelkezik és tartásra képes             hozzátartozója nincs

d.) az általa életvitelszerűen lakott lakóház olyan mértékben sérül, hogy az életveszélyessé, lakhatatlanná válik,

e.) a kérelmező tartósan – legalább 2 hónapja - jövedelemmel nem rendelkezik.


(3) A létfenntartást különösen veszélyeztető élethelyzet az Szt. 45. §. (4) bekezdésében foglaltakon túl:

a.) elemi kár

b.) tartós betegség

c.) 30 napot meghaladó kórházi kezelés

d.) temetési költség viselése


(4)       Az önkormányzati segély családonként egy naptári éven belül legfeljebb 4 alkalommal állapítható meg. Az elismert többletkiadások miatt nyújtott önkormányzati segély egyszeri összegét – a temetési költségekre és az elemi kár esetére nyújtott önkormányzati segély kivételével – minimum 1. 000.- Ft, maximum 10. 000.- Ft.


(5) Az önkormányzati segély iránti kérelmet e rendelet 1. sz. mellékletét képező nyomtatványon lehet benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a jövedelemigazolásokon túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.


(6) Az önkormányzati segély természetbeni ellátásként, a Szt. 47. §. (3) bekezdésben foglalt támogatási formákban is biztosítható:

a.) erre irányuló kérelem esetén vagy

b.) az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy az önkormányzati segély felhasználása nem rendeltetésének megfelelően történik.


(7) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzati segély természetbeni ellátásként történő biztosítására, a segélyezett részére elszámolási kötelezettség írható elő. Az elszámolás elmulasztása esetén a kérelmező következő segélykérelme elutasításra kerül.


(8) A képviselőtestület egyedi mérlegelés alapján különös méltánylást érdemlő körülmény esetén- a 12. §. (3) bekezdés a.) – c.) pontja esetén – a (4) bekezdésben meghatározott egyszeri összeghatártól eltérhet.


(9) A készpénzben megállapított önkormányzati segélyt a határozat kézhezvételét követő 10 napon belül veheti át a Kurd Község Önkormányzatának házipénztárában.


13. §.


(1) A képviselőtestület önkormányzati segélyt pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kamatmentes szociális kölcsön formájában is nyújthat az alábbi estekben annak a kérelmezőnek, aki a pénzintézeti kölcsön kamatterheit nem tudja (nem képes) megfizetni, de a kérelmező a kölcsön visszafizetésére képes és ezt vállalja is.

A kölcsönfelhasználás célja, a következő:

             a./ a család közeli hozzátartozójának halála esetén annak eltemettetése,


 (2) Az (1) bekezdés szerinti szociális kölcsönnek a kérelmező részére nyújtható legnagyobb összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének négyszeresét.


(3) A szociális kölcsönt egy összegben - amennyiben a jogosult a visszafizetés garanciáját később, egy összegben elérhető jövedelemben jelöli meg -, vagy legfeljebb 1 évig terjedhető havi részletekben kell visszafizetni.

      

(4) A szociális kölcsön alapja a kérelmező és az önkormányzat között megkötött kölcsönszerződés.


14. §.


(1) A temetéshez kapcsolódó kérelem benyújtása esetén az a személy támogatható, akinek családjában az egy főre jutó nettó jövedelem a nyugdíjminimum 300 %-át nem haladja meg, és az Szt. 4. §. (1) bekezdés b.) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkezik.


(2) Önkormányzati segélyre jogosult a haláleset időpontjában kurdi állandó lakóhellyel rendelkező elhunytnak a haláleset időpontjában kurdi állandó lakóhellyel rendelkező hozzátartozója vagy a temetésről gondoskodó más személy.


(3) A kérelemhez mellékelni kell:

a.) a temetési számlák eredeti példányát

b.) a halotti anyakönyvi kivonatot.


(4) Az önkormányzati segély összege maximum 30. 000.- Ft lehet.


(5) Nem állapítható meg temetési célra szóló önkormányzati segély annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.


(6) A temetési célra szóló önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.


(7) A képviselőtestület indokolt esetben, ha a kölcsön megfizetése utóbb bekövetkezett ok miatt a jogosult megélhetését veszélyeztetné, a fennálló kölcsöntartozás összegét csökkentheti vagy elengedheti.


15. §.


  1. Elemi kár bekövetkezése esetén (vihar, belvíz, felhőszakadás, árvíz, tűzvész ) amely a kérelmező életfeltételeit alapvetően befolyásolja, egyszeri vissza nem térítendő támogatásra jogosult az, aki megfelel a 12. §. (1) bekezdésben foglalt jövedelmi feltételeknek.


  1. A támogatásra való jogosultságot kizárja, ha a kérelmezőnek, házastársának, élettársának, kiskorú gyermekének, együtt lakó (költöző) családtagjainak a megsemmisült, illetve életveszélyessé vált ingatlanon túl beköltözhető lakástulajdona, állandó használati joga, vagy lakásbérleti jogviszonya van.


  1. Nem nyújtható támogatás a nem lakás céljára szolgáló építmények, hétvégi házak présházak helyreállításához.


  1. A támogatás kifizetéséhez be kell csatolni az igazolást a keletkezett kár mértékéről, illetve a helyreállítás költségéről, valamint a biztosító igazolását arról, hogy az elemi kárt milyen mértékben ismerte el. Amennyiben a kárt a biztosító nem téríti, úgy annak írásos igazolását kell a kérelemhez csatolni.


  1. A megítélt vissza nem térintendő támogatás 2 részletben fizethető ki. A támogatás 50 %-át a munkák megkezdéséhez előlegként kell biztosítani. Az első ütemben kifizetett támogatással való elszámolást (számlák, építési szerződés stb.) követően fizethető ki a 2. ütemben a megítélt támogatás fennmaradó része.


  1. Az (1) bekezdésben foglalt esemény bekövetkezésekor szükség esetén a rendkívüli kifizetés összege 50. 000.- Ft-ig terjedhet a káresemény mértékétől függően.


  1. Elemi kár esetén az egyszeri rendkívüli átmeneti segély összege a helyreállítás igazolt költségeinek 90 %-ig, de maximum 100. 000.- Ft-ig terjedhet, az önkormányzat költségvetési rendeletében erre a célra meghatározott keret erejéig.
  2. Központi Vis major támogatás igénybevétele esetén a támogatás a (7) bekezdésben foglalt értékhatár a központi támogatás mértékével növekedhet, maximum a helyreállítási költségek 90%-os mértékéig.


16. §.


  1. A 12. §. (2) bekezdés e.) pontjában foglalt krízis helyzet, olyan rendkívüli élethelyzet, amikor a kérelmező legalább 2 hónapot meghaladóan jövedelemmel nem rendelkezik és vagyona nincs, ezért megélhetése nem biztosított.
  2. A krízis helyzetre megállapított önkormányzati segély egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan maximum 10. 000.-Ft-ig terjedő összegben lehet megállapítani.

17. §.


  1. Önkormányzati segélyként rendkívüli gyógyszersegély állapítható meg annak a személynek akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 300 %-át, továbbá
  1. legalább hat havi rendszeres gyógyszerköltsége meghaladja a havi 15. 000.-Ft-ot és
  2. a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában nem részesül közgyógyellátásban.


  1. A gyógyszertámogatás folyósítása a háziorvos igazolása alapján, a gyógyszertáros által meghatározott, és igazolt árakkal évente 4 alkalommal maximum 10. 000.-Ft-ig folyósítható.


III. FEJEZET


Természetbeni ellátások


                        Köztemetés


18. §.


 Az Szt. 48. §. szerint a köztemetést a polgármester rendeli el.

Az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesül:

- ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 50 %-át nem haladja meg; egyedülálló esetén a havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 75 %-át nem haladja meg és

- vagyonnal nem rendelkezik, továbbá

- a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.


Egyéb természetbeni ellátások

19. §.


(1) Az önkormányzat szociális földprogram keretében - elsősorban a tartós munkanélküliek - munka világába való visszasegítése, életkörülményeik javítása céljából szociális föld programokat szervez.

(2) A szociális földprogram részletes szabályait külön rendelet szabályozza.


Személves gondoskodást nyújtó ellátások


20. §.


Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó, következő alapellátási formákat:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

d) családsegítés

Étkeztetés


21. §.


(1) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.


 (2) Önkormányzat e feladatát a Körzeti Általános Iskola intézmény bevonásával látja el.


(3) A szociális étkeztetés igénybevétel helyére történő kiszállításának díját az önkormányzat a költségvetési rendeletében határozza meg.

Házi segítségnyújtás


22.. §.


(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

  1. Az önkormányzat Képviselő-testülete e feladatát a Többcélú Kistérségi Társulás Kapaszkodó” Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltató Központ keretei között, a városkörnyéki társult önkormányzatokkal közösen működtetett házi szociális gondozás keretei között látja el.
  2. A házi szociális gondozásért térítési díjat kell fizetni a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 12 – 14. § és 31. §-aiban meghatározottak alapján.



Családsegítés


23. §.


 (1) Családsegítés keretében segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítségre szoruló személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

(2) A családsegítést a képviselő-testület a Kapaszkodó” Szociális és Gyermekjóléti Alapszolgáltató Központ (a továbbiakban: alapszolgáltató központ) útján biztosítja.

(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek az alapszolgáltató központ családgondozójához kell benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről az alapszolgáltató központ vezetője dönt.


                         Záró rendelkezések

                                     24. §

 E rendelet 2014. március 15. napján lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


Vegyes rendelkezések


25.  §.


 (1) A rendeletben nem szabályozott kérdésekre a szociális törvény, valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek, és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat Képviselőtestületének a 7/1993. (VII. 14.) számú, 3/1994. (II. 22.) számú, 2/1996. (I. 24.) számú, 13/1996. (X. 29.) számú, 4/1997. (IV. 29.) számú, 16/1999. (XII. 22.) számú; a 4/2000. (VI. 13.) számú és a 8/2003. (VI. 09.) számú KT. rendelete

                                    


Müller János                                              Horváthné Tóth Valéria

                                         Polgármester                                                            jegyző



A rendelet kihirdetésének napja:

2014. 03.04.





Horváthné Tóth Valéria

jegyző



  1.  melléklet   a 3/2014.(III.04.)rendelethez


ÖNKORMÁNYZATI SEGÉLY IRÁNTI KÉRELEM


Kérelmező neve: ………………………………………………………………………………

Születési neve : .……………………….………………………………………………………..

Anyja neve: ………………………………………….    Családi állapota:……………………..

Születési helye: …………………………………. ideje: ………..év……..…….hó……….nap

Személyi igazolvány száma.:………………………….. TAJ száma: ……....………………….

Életvitelszerűen az alábbi címen tartózkodom ( jelölje x –el ) :


  Lakóhely: …………………………………………………………………………………..


  Tartózkodási hely: .…………………………………………………………………………


Telefonszám/elérhetőség (kitöltése nem kötelező): ……………………………………


Kérelmező családtagjainak személyi adatai:

Név

Születési év, hó, nap

Anyja neve

Rokoni kapcsolat

TAJ szám































































Az önkormányzati segély megállapítását

  1. Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet:


  • a rendszeres pénzellátás kifizetésének késedelme (pl: nyugdíj, nyugdíjszerű ellátások)
  • rendszeres jövedelem megszűnése
  • bűncselekmény áldozatává válás
  • elhunyt személy eltemettetése.

Kérelem indoklása :


………………………………………………………………………………………………..…


……………………………………………….............................................................................


…………………………………………………………………………………………………...


………………………………………………………………………………………..…………


……………………………………………………………………………………………..…….


………………………………………………………………………………………..…………


Elhunyt személy eltemettetése iránti kérelem esetén


Az elhunyt személy adatai:

Neve: ……………………………………………………………………………………………

Születési neve: ………………………………………………………………………………….

Anyja neve: …………………………………………………………………………………….

Haláleset helye, ideje: …………………………………………………………………………..

Utolsó lakóhelye: ……………………………………………………………………………….

Halotti anyakönyvi kivonat száma: …………………………………………………………….

Nyilatkozom, hogy elhunyt

  • Eltartására                                            köteles voltam      -              nem voltam köteles
  • Eltemettetésére                    köteles voltam      -              nem voltam köteles
  • hadirokkant járadékban      részesült                               -              nem részesült
  • eltemettetését szerződésben             vállaltam                               -              nem vállaltam
  • olyan életbiztosítással        rendelkezett                          -              nem rendelkezett,

melynek a kedvezményezettje vagyok, és a biztosítási összege meghaladja a temetés költségét.



Kérelmező és családtagjai nettó havi jövedelme(i):                                                                                  


A jövedelem típusa

A kérelmező jövedelme

Házastárs (élettárs) jövedelme

Gyermek jövedelme

Gyermek jövedelme

Gyermek jövedelme

Gyermek jövedelme

Munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó nettó jövedelem és táppénz,

Nyugdíj, nyugdíjszerű ellátás







Vállalkozásból származó nettó jövedelem







A gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatások (különösen: GYED, GYES, GYET, családi pótlék, gyermektartásdíj, árvaellátás)







Önkormányzat és állami foglalkoztatási szerv által folyósított rendszeres pénzbeli ellátás (álláskeresési járadék, rendszeres szociális segély, bérpótló juttatás stb.)







Egyéb nettó jövedelem (alkalmi munka)








Összes nettó jövedelem








Egy főre jutó havi családi nettó jövedelem a kérelem benyújtását megelőző hónapban: ………........ Ft/fő


Nyilatkozat

                                                            különélésről és gyerektartásról


Alulírott büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy gyermekemet/gyermekeimet egyedülállóként nevelem.

Házastársamtól/élettársamtól  ……….……………  óta különélek.

A különélő házastársam/élettársam lakcíme: ………………………………………………….


Gyermekem/gyermekeim után havi ……………………….. Ft, gyerektartásdíjat kapok.


Tudomásul veszem, hogy a 2004. évi CLX. törvény 51.§ (5) bekezdésben foglaltak szerint az ügyfél, vagy képviselője, aki rosszhiszeműen az ügy szempontjából jelentős valótlan tényt állít, eljárási bírsággal sújtható.

        


 ..…………………………

            A kérelmező, illetve törvényes
                   képviselőjének aláírása



Vagyonnyilatkozat

I. A kérelmező

Neve: ............................................................................................................................................

 

II. A kérelmező és a vele együttélő közeli hozzátartozóinak vagyona

A. Ingatlanok

1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ....................….város/község .............................................. út/utca.................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...........................

a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft

Haszonélvezeti joggal terhelt: igen nem (a megfelelő aláhúzandó)

2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ....................... város/község .................................. út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft

3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-)tulajdon (vagy állandó használat): megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.): ............................ címe: ...................................... város/község........................... út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ................., a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft

4. Termőföldtulajdon (vagy állandó használat): megnevezése: .......................... címe: ........................................ város/község .............................. út/utca .................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .......................................... Ft


II. Egyéb vagyontárgyak

Gépjármű: '

a) személygépkocsi: ......................................... típus ........................ rendszám ……………….gyártási év

a szerzés ideje: .............................................................

Becsült forgalmi érték:** .......................................... Ft

b) tehergépjármű, autóbusz: .............................. típus ....................... rendszám ……………….gyártási év

a szerzés ideje: .............................................................

Becsült forgalmi érték:** .......................................... Ft

Kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez.

Kurd, 20……………………………….

................................................

                     A kérelmező, illetve törvényes
                          képviselőjének aláírása

Ha a kérelmező vagy családtagja bármely vagyontárgyból egynél többel rendelkezik, akkor a vagyonnyilatkozat megfelelő pontját a vagyontárgyak számával egyezően kell kitölteni. Amennyiben a vagyonnyilatkozatban feltüntetett vagyon nem a Magyar Köztársaság területén van, a forgalmi értéket a vagyon helye szerinti állam hivatalos pénznemében is fel kell tüntetni.

NYILATKOZAT


Tudomásul veszem, hogy:

  •  a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.)10. §. /7/ bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – az állami adóhatóság illetékes igazgatósága útján – ellenőrizheti.
  • Amennyiben az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen veszem igénybe, úgy azt az Szt. 17. §.-ában foglaltak alapján meg kell térítenem.
  • Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
  • Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a kérelemben foglaltak a valóságnak megfelelnek.


A kérelemhez csatolom:

  • Családban élők esetén a kérelem beadását megelőző havi jövedelemről, illetve rendszeres pénzellátásokról szóló jövedelemigazolásokat.
  • 16 év feletti tanulók iskolalátogatási igazolását
  • munkanélküliség esetében a munkaügyi hivatal igazolását
  • gyógyszerköltség összegéről szóló igazolás
  • elemi kárt igazoló irat
  • orvosi igazolás betegségről, balesetről, gyógyászati eszköz szükségességéről, kórházi ellátásról
  • temetési költségekről szóló eredeti számla
  • az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonata
  • nyugellátás megállapításának elhúzódását szolgáló irat


Alulírott, figyelemmel a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004.évi CXL törvény 73/A.§ (2) bek. a) pontjában foglaltakra, a kérelmemnek helyt adó határozat esetén a fellebbezési jogomról a mai napon lemondok.


Kurd, 201.… ………………..

              …………………………….

                                                                                                                            A kérelmező, illetve törvényes
                                                                                                                                             képviselőjének aláírása


NYILATKOZAT



Alulírott ……………………………………………………………………….név


büntetőjogi felelősségem tudatában nyilatkozom, hogy semmilyen jövedelemmel


nem rendelkezem.


Ezt a nyilatkozatot az Önkormányzatnál szociális ellátás igénybevételéhez tettem.


Kurd, 20……………



                                                                                                               ………………………………….

                                                                                                              A kérelmező, illetve törvényes
                                                                                                                     képviselőjének aláírása