Kurd Község Önkormányzata Képviselő testületének 7/2016 (IX.16..) önkormányzati rendelete

A PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI ELLÁTÁSOKRÓL

Hatályos: 2021. 03. 17- 2021. 03. 25

 Kurd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló – többször módosított - 1993. évi III. tv. 1. §-ának (2),  a 10. § (1),  a 25. § (3) bekezdés b.) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1)bek. B./ pontjában, és  (3), a 45. §-ában, 48. § (4), a 92.§.(2), a 132. § (4) bekezdésében, és a 134.§/E.§-ában,  a gyermekek védelméről  és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18.§.(2) és a  34.§.(8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §. (1) bekezdés 8.a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET

Általános rendelkezések


A rendelet célja


1. §.


(1) A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében az önkormányzat által szervezett, a Kapos-menti „Segítő kéz” Alapszolgáltató Intézmény által nyújtott ellátásokra terjed ki. 


A rendelet hatálya


2.§. 


(1)Ezen rendelet hatálya Kurd Község Önkormányzatának közigazgatási területén lakcímmel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)–(3) bekezdése, valamint  a gyermekek védelméről  és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 34.§.(1) (a továbbiakban: Gyvt.) bekezdésében  meghatározott jogosultakra terjed ki.

(2) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadóak.


Az önkormányzat  által biztosított  ellátások


3. §.


(1 ) A települési önkormányzat képviselő-testülete által nyújtott szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátás a települési támogatások  a következők:


A.) Szociális rászorultságtól függő rendszeres  pénzbeli ellátások:

aa.) települési lakásfenntartási támogatás;

ab.) fűtés támogatás;

       ac.) felsőfokú oktatási intézményben tanulók lakhatási támogatása;

ad.) felsőfokú oktatási intézményben tanulók tanulmányi eredményt    ösztönző támogatása.


B.)[1] Eseti jellegű támogatások:

     ba.)   Gyermekszületési támogatás;

     bb.) Középfokú oktatási intézményben  tanulók  iskolakezdési támogatása;

     bc.) Középfokú  tanulók  kollégiumi, étkezési támogatása;

     bd.)   temetési támogatás, megállapítása;

     be.) kamatmentes kölcsön folyósítása;

     bf.) tüzelő támogatás;

     bg) rendkívüli támogatás;

     bh) vis maior  támogatás.


(2 )A települési önkormányzat képviselő-testülete a személyes gondoskodás körében a következő szociális alapellátásokat biztosítja:

a.)étkeztetés,

b.)házi segítségnyújtás,

c.)családsegítés.


(3) A települési önkormányzat képviselő-testülete személyes gondoskodás keretében biztosított  gyermekjóléti alapellátásai:

  1. gyermekek napközbeni ellátása;
  2. óvoda;
  3. gyermekétkeztetés.

(4) [2]A települési önkormányzat képviselő-testülete  a szociális ellátásokhoz kapcsolódóan  gondoskodik:

 a./ a közcélú foglalkoztatás szervezéséről, lebonyolításáról, 

 b./  köztemetés  elrendeléséről,

 c./ szociális tüzelőanyagtámogatás igénybevételéhez kapcsolódó szállításról.


(5) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat  képviselő-testülete által átruházott hatáskörben eljárva a polgármester dönt  e rendelet 3.§.(1)bekezdésében,-kivéve bg)pontban foglalt vis,- maior támogatás valamint a 3.§.(4)bekezdés a.)  pontjában  meghatározott  ellátásokról.


Általános eljárási szabályok


4. §.


(1) [3]E rendeletet a Szt-vel, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. Rendelettel (a továbbiakban: Vhr.), az egyes pénzbeli szociális ellátások elszámolásának szabályairól szóló 62/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvénnyel együtt kell alkalmazni.


(2) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmeket ügyfélfogadási időben – az igénylésre rendszeresített nyomtatványon – a Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal  székhelyén lehet benyújtani. Az eljárás – indokolt esetben – hivatalból is indítható. A kérelem ezen rendelet 1. és 1/A. mellékletét képezi.


       5. §.


(1) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles – az igényelt támogatás formájától függően – a családjában, vagy háztartásában élő személyek adataira, vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó nyilatkozatokat, igazolásokat becsatolni. Köteles továbbá a kérelem nyomtatványon felsorolt igazolásokat – illetve ezek hivatalból történő beszerzéséhez szükséges hozzájárulásokat – mellékelni.


(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


(3) E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. §-a szerint kell értelmezni, ahol az Szt. nem tartalmaz meghatározást, ott a Ptk. értelmező rendelkezése a mérvadó.


(4) [4]Az egy főre  jutó jövedelem megállapításánál az Szt.-ben meghatározott szabályokat kell alkalmazni.

  

(5) A kérelemhez mellékelni kell

a.) az együtt élő személyeknek a jövedelem számítására irányadó időszakra eső jövedelméről szóló igazolásokat

b.) a gyermek elhelyezéséről, vagy gyámrendelésről szóló határozatot,

c.) igazolást a 18. életévét betöltött, önálló jövedelemmel nem rendelkező nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató fiatal felnőtt tanulói vagy hallgatói jogviszonyáról,

 d.) az e rendeletben meghatározott egyéb igazolásokat.


(6) A jövedelmet az alábbiak szerint kell igazolni

a.) munkabérből származó jövedelmet és táppénzt a munkáltató által kiállított igazolás,

b.) vállalkozásból származó jövedelem esetén a lezárt adóévről az állami adóhatóság által kiadott igazolás, a le nem zárt időszakra vonatkozóan a könyvelői igazolás vagy a vállalkozó nyilatkozata,

 c.) nyugdíj, egyéb nyugdíjszerű ellátások a kifizető által kiállított nyugdíjközlő lap,

d.) családtámogatási ellátások tekintetében a folyósító szerv által a számítógépes rendszerből előállított igazolás,

e.) gyermektartásdíjat a felvett vagy a megfizetett tartásdíj összegét igazoló postai szelvény, bankszámlakivonat vagy átvételi elismervény és a tartásdíjat megállapító jogerős bírói ítélet, vagy a szülők között létrejött megállapodás és a kötelezett jövedelemigazolása, vagy nyilatkozata.

f.) foglalkoztatási szervek által folyósított rendszeres pénzellátást megállapító határozat,

g.) bérbeadásból származó jövedelem esetén a bérleti szerződés,

h.) ösztöndíj a közép- vagy felsőoktatási intézmény által kiállított igazolás, bankszámlakivonat,

i.) munkanélküli kérelmező esetében igazolás arról, hogy regisztrált álláskereső és legalább 3 havi rendszerességgel kapcsolatot tart az állami foglalkoztatási szervvel.

j.) az a) – i) pontba nem tartozó jövedelem esetén a jövedelem típusának megfelelő igazolás.


(7) A jövedelem számításnál irányadó időszak, az igazolás módja, valamint a jövedelem számítása tekintetében az Szt. 10. § (2) – (5) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.

6. §.


(1) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a szociális ügyintéző az alábbiak szerint ellenőrizheti:

a.) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,

b.) a rendelkezésére álló nyilvántartások adataiból a tényállás tisztázása érdekében   adatot kérhet le;

c.) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót;

d.) elrendelheti környezettanulmány készítését.


(2) A körülmények tisztázása során az igénylőt együttműködési kötelezettség terheli. A helyszínen történő környezettanulmány megtagadása esetén az együttműködés hiánya miatt az eljárást meg kell szüntetni.


(3) A kérelmezőt fel kell hívni a kérelmében foglaltak módosítására és havi rendszeres kiadásainak igazolására abban az esetben, ha a helyszínen készített környezettanulmány a kérelmében foglaltakkal ellentétes.


7. §.[5]

 

  8. §.


(1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezni kell:

a.) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére,

b.) a természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.


(2) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett támogatást a támogatott az Szt-ben meghatározottakat figyelembe véve kamataival együtt köteles visszafizetni.

9. §.


(1) A kérelmezőt a havi rendszerességgel megállapított és folyósított szociális ellátások a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illetik meg.


 (2) [6]A fűtési támogatás október 1. – március 31. közötti időszakra kerül megállapításra. Erre vonatkozó kérelmet  legkésőbb  február 28-ig lehet benyújtani.


(3) Ha a jogosultság az ellátás folyósításának időtartama alatt szűnik meg, a megszűnés hónapjában a támogatást teljes összegben kell folyósítani.


(4) [7]A települési lakásfenntartási támogatásra való jogosultság ismételt megállapítása iránti kérelem a korábbi jogosultság megszűnését követő hónapban nyújtható be.  A támogatás folyósítása a  benyújtás hónapjának első napjától  esedékes.



10. §.


(1) Az e rendeletben megállapított ellátások készpénzben pénztári kifizetéssel, lakossági folyószámla utalással, közüzemi gazdasági társaságokhoz történő utalással adhatóak.


(2) A havi rendszerességgel adott szociális ellátásokat – ettől eltérő rendelkezés hiányában – utólag minden hónap 10-éig kell folyósítani.


(3) Nem rendszeres támogatások folyósítása a határozat jogerőre emelkedését követő 5 napon belül történik az önkormányzat házi pénztárán keresztül.


(4) Lakcímváltozás vagy a jogosult halála esetén a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló Kormányrendelet szabályait kell alkalmazni.


11. §.[8]


12. §.


(1) A szociális igazgatási eljárás, költség- és illetékmentes.

(2) A polgármester döntése ellen fellebbezést a Kurd Község Önkormányzatának Képviselőtestületéhez lehet benyújtani.



 II. FEJEZET


Szociális rászorultságtól függő rendszeres  pénzbeli ellátások

Települési lakásfenntartási támogatás


13. §.


(1) A polgármester Kurd községben bejelentett lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a községben élő személyeknek az általuk lakott lakás közüzemi díjainak fizetéséhez nyújt támogatást.


(2) Az (1) bekezdés szerinti közüzemi díjak esetében figyelembe vehető költségek: a villanyáram, a víz-és gázfogyasztás és a szemétszállítás díja.


(3)[9] A települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy,

  1. akinek a háztartásában a havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

    300 %-át, egyedülélő esetén 350 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona, és


  1. az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint lakik:

ba) a magántulajdonú lakás tulajdonosa, haszonélvezője, bérlője, vagy tulajdonos hozzátartozója,

bb) önkormányzati lakás bérlője,


c.  és  e rendelet 11.§-ában foglalt feltételeket teljesíti.


(4) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


(5) [10]    


(6) A települési lakásfenntartási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

  1. a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát,
  2. a lakásban lakás jogcímét igazoló adásvételi vagy bérleti, vagy használati szerződést,
  3. és a közüzemi szolgáltatóknak az utolsó havi teljes számlamásolatát és
  4. a lakás alaprajzát.


(7) A (6) bekezdés c) pontjában szereplő számlán a lakhatási támogatást kérelmezőnek, hozzátartozójának, vagy az ingatlan tulajdonosának nevének kell szerepelnie.


(8)[11] A települési lakásfenntartási támogatás mértéke havi  5.000,--Ft.


(9)(10)(11)[12]


(12) [13]A települési lakásfenntartási támogatás folyósítása a szolgáltatóknál hátralékkal rendelkező

kérelmező számára átutalással közvetlenül a közüzemi szolgáltató részére  történik a tárgyhónapot követő hónap 05. napjáig. Hátralékkal nem rendelkező kérelmezők számára számlára utalással vagy folyószámlával nem rendelkező ügyfelek részére készpénzben kerül kifizetésre.


(13)  A települési lakásfenntartási támogatás megszűnik:

a.) a támogatásra jogosult kérelmére,


b.) a kérelmező a lakást részben, vagy egészben nem lakás céljára használja, vagy a lakás használatát másnak átengedi, vagy a lakásban nem él életvitelszerűen,


c.) amennyiben a támogatásra jogosult személy a jogosultsági feltételeiben bekövetkezett változást a bekövetkezés napjától számított 15 napon belül nem jelenti be az Önkormányzatnál. Ebben az esetben a jogosulatlanul felvett támogatást köteles visszafizetni.


(14) Amennyiben a települési lakásfenntartási támogatás folyósítása a (13) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján kerül megszűntetésre, úgy a támogatás ugyanarra a lakásra a megszűntetést követő 6 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.


(15) Nem jogosult települési lakásfenntartási támogatásra aki jogcímnélküli lakáshasználó.


(16)[14] A települési lakásfenntartási támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától 1 éves időtartamra  kerül megállapításra, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.


Fűtéstámogatás


14. §.[15]


(1) A polgármester kérelemre fűtéstámogatást állapít meg annak a Kurd községben állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező személynek,

  1. aki nyugdíjban, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül, egyszemélyes háztartást vezet és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, vagy


  1. aki olyan többszemélyes háztartásban él, ahol minden személy nyugdíjban, vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül, és a háztartásban együtt élő személyek egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének  350 %-át, vagy


  1. aki gyermekét egyedül neveli és a háztartásban együtt élő személyek egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át, vagy


  1. akinek háztartásában tartós betegség vagy súlyos fogyatékosság miatt magasabb összegű családi pótlékban részesülő személy él, és a háztartásban az együtt élő személyek egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének  350 %-át,

 és vagyona sem neki, sem a vele együtt élő személyeknek nincs.


(2) A támogatás csak a lakás céljára használt ingatlan tekintetében fűtés céljára igénybe vett gázfogyasztásra, elektromos áram-, tüzelőolaj-, fa- és szén-, valamint PB gáz fogyasztásra jár. A támogatás háztartásonként csak egy személy részére állapítható meg.


(3) A támogatás összege havonta 5. 000.-Ft/hó.

(4) [16]

15. §.


(1)[17] A fűtési támogatás október 1. – március 31. közötti időszakra kerül megállapításra. Erre vonatkozó kérelmet szeptember 1-től február 28-ig lehet benyújtani.  A támogatás folyósítása a  benyújtást követő  hónapjának első napjától  esedékes.)


(2) Azon személy, aki települési lakásfenntartási támogatásban részesül, fűtési támogatást nem igényelhet.


(3) A kérelemhez csatolni kell

  1. a kérelmező és a vele együtt élő személyek jövedelemigazolását, a számlavezető pénzintézet nevét és a számlaszámát az 5. § (6) bekezdésében foglaltak alapján, valamint vagyonnyilatkozatát,


  1. uzaz utolsó havi a kérelmező nevére, lakcímére szóló gáz-, elektromos áram számlát, illetve tüzelőolaj, a fa- és szén, vagy PB gáz megvásárlását igazoló számlát,


  1. tartós betegség vagy súlyos fogyatékosság miatt megállapított magasabb összegű családi pótlék esetén a kifizető szerv által kiállított igazolást,


  1. egyedülálló, illetve gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetén az egyedülállóságról szóló nyilatkozatot.


Szociális tüzelőanyag támogatás igénybevételéhez kapcsolódó szállítás


15/A.§.[18]


(1) A Képviselő-testület rendkívüli természetbeni települési támogatást nyújt a szociális célú tüzelőanyag támogatás helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint a szociális célú tüzelőanyag támogatásra jogosult részére. A természetbeni települési támogatás legfeljebb 10.000,- Ft/m3 értékben a szociális tüzelőanyag támogatás igénybevételéhez kapcsolódó szállítást tartalmazza. A támogatás iránti kérelem a szociális célú tüzelőanyag támogatás iránti kérelemmel egyidejűleg nyújtható be.


(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti támogatásra jogosult személy részére saját költségén gondoskodik a szociális célú tüzelőanyag szállításáról. A támogatás megállapításáról szóló határozatban meg kell állapítani a jogosult részére megállapított tűzifa mennyisége szerinti szállítási költség összegét.”



Felsőfokú oktatási intézményben tanulók lakhatási támogatása


16. §.


(1)[19] Az önkormányzati települési támogatás keretében a felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán az első diploma megszerzése érdekében tanulmányokat folytató diákok részére, legfeljebb az oktatási év időtartamára, legfeljebb havi 7.000 Ft összegű albérleti díj támogatás állapítható meg akkor, ha a családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem a nyugdíjminimum 400%-át nem haladja meg feltéve, ha a kollégiumi férőhely iránti kérelmét  az oktatási intézmény elutasította.


(2) A felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató hallgatók minden évben, október 15-ig nyújthatják be kérelmüket, melyhez a család tagjainak jövedelemigazolását és a felsőoktatási intézmény elutasító határozatának fénymásolatát, valamint az érvényes albérleti szerződést is csatolni kell.


(3) [20]Az albérleti támogatás havonta utólag, minden hónap 5-ig a jogosult   folyószámlájára történő utalással történik.


Felsőfokú oktatási intézményben tanulók tanulmányi eredményt

ösztönző támogatása


17. §.


(1) Tanulmányi eredményt ösztönző támogatás illeti meg a falu közösségi életében aktívan résztvevő felsőoktatás nappali tagozatán tanuló hallgatót, akinek tanulmányi eredménye a kérelem benyújtását megelőző időszakban tanulmányi eredménye a (5) bekezdésben, és jövedelmi viszonyai 16.§.(1) bekezdésben foglaltaknak megfelel.


(2) Tanulmányi eredmény index másolat, vagy az elektronikus oktatási rendszerből kinyomtatott irattal igazolható.


(3) A támogatásra a kérelmező a kérelem benyújtás hónapjának első napjától jogosult az aktív hallgatói jogviszony szorgalmi időszakának időtartamára.


(4)[21] A támogatás a jogosultat havonta utólag, minden hónap  5-ig   a kérelmező által megadott számlaszámra utalással történik.


(5)[22] A támogatás összege havonta:

  3000 Ft   2,8 - 3,5 rendű   félévi index eredmény után,

              6000 Ft  3,6 – 3,9 rendű     félévi index eredmény után,

  9000 Ft   4,0 feletti     félévi index eredmény után.


Középfokú oktatási intézményben  tanulók kollégiumi,  étkezési támogatása


18/A.§. [23]


(1) A gimnáziumban, szakgimnáziumban, szakiskolában nappali tagozaton tanulmányokat folytató gyermek és fiatal felnőtt részére 23. életévének betöltéséig az étkeztetés  és a kollégium költségeinek fedezésére támogatás nyújtható, feltéve, hogy

  1. családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a nyugdíjminimum 300 %-át nem haladja meg és értékesíthető vagyona a család tagjainak nincs,
  2. és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesül.


(2) A támogatás iránti kérelmet december 15. napjáig, illetve június 30-ig lehet benyújtani, ezen határidők jogvesztők.  A kérelemhez be kell nyújtani az adott oktatási intézmény által kiállított, és a kérelmező által kifizetett eredeti számlákat és a család jövedelmét igazoló jövedelemigazolásokat. A kérelemhez csatolni kell a köznevelési intézmény 30 napnál nem régebbi igazolását arról, hogy az intézménnyel a jogviszony a kérelem beadásakor fennáll.


(3) A támogatás összege az oktatási intézmény által kiállított számla összegéből havi 5. 000.-Ft. Amennyiben a számla összege nem éri el a támogatás összegét akkor a számlán szereplő tényleges összeg kerül kifizetésre.

A támogatás eseti támogatásként kerül megállapításra és kifizetésre december 31-ig és július 10-ig elsősorban számlaszámra utalással.

III. fejezet


Eseti jellegű támogatások

Középfokú oktatási intézményben tanulók  iskolakezdési támogatása


18.§.[24]


(1) A tanévkezdés megkönnyítése érdekében a fiatalkorú nevelésével összefüggő támogatás iskolakezdési támogatás formájában is nyújtható, a gimnáziumban, szakközépiskolában, szakgimnáziumban nappali tagozaton tanulmányokat folytató gyermek és fiatal felnőtt részére a 23. életévének betöltéséig, feltéve, hogy

  1. családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a nyugdíjminimum  300 %-át nem haladja meg és értékesíthető vagyona a család tagjainak nincs,
  2. és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesül.


(2) A beiskolázási segély évente egy alkalommal nyújtható. Az iskolakezdési támogatás összege gyermekenként vagy fiatal felnőttenként  20. 000.-Ft.


(3) Az iskolakezdési támogatás iránti kérelmet a tárgyév szeptember 1. napját követően október 30. napjáig lehet benyújtani.  A kérelemhez csatolni kell a köznevelési intézmény 30 napnál nem régebbi igazolását arról, hogy az intézménnyel a jogviszony a kérelem beadásakor fennáll.


Gyermekszületési támogatás


19.§.[25]


(1) [26]Támogatásra jogosult a település közigazgatási területén lakcímmel életvitelszerűen élő család,  újszülött gyermeke után  ha, a védőnő igazolja  hogy  csecsemőt gondozásba vette, és

  1.  jelen rendelet 2.§-ában foglalt feltételeknek megfelel,

 b) a család állandó lakhellyel rendelkezik, és a  szülők egyikének lakcíme a lakcímbejelentés és a szülés között eltelt idő, több mint 3 év, valamint a gyermek  a szülőkkel (vagy szülővel ) kurdi  lakcímre van bejelentve, vagy

c) a család állandó lakhellyel rendelkezik, és a  szülők egyikének lakcíme a lakcímbejelentés és a szülés között eltelt idő, több mint 5 év, valamint a gyermek  a szülőkkel (vagy szülővel ) kurdi lakcímre van bejelentve.


(2) A támogatás mértéke:

 az (1) bekezdés a. pontjában foglalt feltételek esetén:   30.000.- Ft/gyermek

 az  (1)bekezdés b./ pontjában foglalt feltételek esetén:  60.000.- Ft/gyermek

 az (1)bekezdés   c./ pontjában foglalt feltételek esetén  90.000.- Ft/gyermek.


(3) A  támogatást az anya  - ha a szülői felügyeleti jog mást illet, akkor a szülői felügyeleti jogkör gyakorlója -  igényelheti a gyermek születését követő 60 napon belül.


Temetési támogatás


20. §.


(1) [27]A halálesethez kapcsolódóan kért rendkívüli települési temetési támogatásra jogosult az a személy, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, feltéve, hogy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, egyedül élő esetén annak 450 %-át.


(2) Nem állapítható meg temetéshez nyújtott települési támogatás annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült.


(3) Temetési támogatásra jogosult, aki Kurd településen bejelentett lakóhellyel rendelkezik, továbbá közte és az elhunyt személy között közeli hozzátartozói viszony állt fenn, vagy   közös háztartásukban élt hozzátartozó eltemettetéséről gondoskodik.


(4)[28] A temetési támogatás összege  60.000.- Ft.

(5) A kérelemhez mellékelni kell:

  1. a kérelmező nevére szóló temetési számlák eredeti példányát
  2. a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.


(6) A települési temetési támogatás iránti kérelmet a haláleset anyakönyvezését követő 30 napon belül lehet benyújtani.


Kamatmentes kölcsön


21. §.


(1) Települési támogatásként – pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában – temetési kölcsön nyújtható annak a kérelmező személynek, aki hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodik/gondoskodott, a pénzintézeti kölcsön kamatterheit nem tudja (nem képes) megfizetni, de a kérelmező a kölcsön visszafizetésére képes és ezt vállalja is.  


(2) A szociális kölcsönt egy összegben vagy legfeljebb 6-12 hónapi egyenlő havi részletekben kell visszafizetni.


(3) A szociális kölcsön alapja a kérelmező és az önkormányzat között megkötött kölcsönszerződés.


(4) Az (1) bekezdés szerinti szociális kölcsönnek a kérelmező részére nyújtható legnagyobb összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.


(5) A kérelemhez mellékelni kell a temetési számlát ha a temetés már megtörtént.


(6) A képviselőtestület indokolt esetben, ha a kölcsön megfizetése utóbb bekövetkezett ok miatt a jogosult megélhetését veszélyeztetné, a fennálló kölcsöntartozás összegét csökkentheti vagy elengedheti.


Rendkívüli támogatás


22. §.


(1) A képviselőtestület  rendkívüli települési támogatásként rendkívüli támogatást állapíthat meg annak a személynek aki létfenntartási gonddal küzd és a  családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében a 250 %-át, és – vélelmezhetően vagy vizsgálata esetén vagyonnyilatkozata alapján – vagyonnal nem rendelkezik, ha a létfenntartását (megélhetését) veszélyeztető élethelyzete egyszeri, eseti jellegű vagy alkalmanként nyújtott rendkívüli települési támogatás biztosításával megszüntethető.


(2) Rendkívüli élethelyzetnek, létfenntartási gondnak kell tekinteni a váratlan többletkiadással vagy jelentős jövedelem-kieséssel járó, illetőleg a kérelmező és családja jövedelmét a megélhetést veszélyeztető módon terhelő körülményeket, különösen:

  1. családfenntartó vagy más családtag hirtelen bekövetkező betegségét, az ebből adódó előre nem látható nagyobb mértékű gyógyszer, gyógyászati segédeszköz beszerzése, kórházi és otthoni ápolás, gyógykezelés szükségességét,
  2. a családfenntartó vagy más családtag váratlan halálát,
  3. baleset, bűntény okozta jelentős kárt, anyagi hátrányt,
  4. jelentősebb mértékű közüzemi díj hátralékot, a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokat,
  5. indokolt személyi jellegű kiadást, napi megélhetési gondokat okozó (élelmiszer beszerzéshez, ruházat pótlásához, stb.) feltétlenül szükséges kiadást,
  6. a lakhatás elemi feltételeit biztosító lakás helyreállítási, javítási, karbantartási munka elvégzésének szükségességét,
  7. nyugdíjfizetés valamely ok (pl. nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása) miatti késését,
  8. a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához felmerülő kiadásokat,
  9. a gyermek, fiatalkorú nevelésével, gondozásával kapcsolatban felmerülő egyéb rendkívüli kiadást,)pl. oktatáshoz kapcsolódó  tanfolyam,  szakmai  tapasztalatszerzés…stb.)
  10.  a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartását,
  11. táplálékallergiája vagy más alapbetegsége miatt speciális diétára szoruló, vagy rendszeresen gyógyszert fogyasztó gyermek egészségi állapotához igazodó étkeztetésének biztosítását.


(3) A rendkívüli támogatás egyszeri összege minimum 1. 000.-Ft, maximum 10. 000.-Ft.


(4) A rendkívüli támogatás pénzbeli vagy természetbeni juttatásként is adható.


(5) Pénzbeli folyósítás esetén utólagos elszámolási kötelezettség írható elő.


(6) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból az Szt. 45. §. (5) bekezdésében meghatározottak kezdeményezésére is megállapítható.


(7) Rendkívüli települési támogatás családonként egy naptári éven belül legfeljebb 3 alkalommal állapítható meg.


(8) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra hivatkozással rendkívüli települési támogatás megállapítása iránt 30 napon belül ismételten benyújtott kérelem esetén rendkívüli települési támogatás nem állapítható meg.


(9) Amennyiben a rendkívüli támogatás iránti kérelem élelmiszerhiány miatt kerül benyújtásra, az egyéb feltételeknek való megfelelés esetén, a támogatás természetben is megállapítható.


(10) A rendkívüli támogatás iránti kérelmet e rendelet 1. sz. mellékletét képező nyomtatványon lehet benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a jövedelemigazolásokat.


(11) A rendkívüli támogatás természetbeni ellátásként, a Szt. 45. § (1) bekezdésben foglalt támogatási formákban is biztosítható.


(12) Amennyiben nincs lehetőség a települési támogatás természetbeni ellátásként történő biztosítására, a támogatott részére elszámolási kötelezettség írható elő. Az elszámolás elmulasztása esetén a kérelmező következő támogatási kérelme elutasításra kerül.


(13) A készpénzben megállapított települési támogatást a határozat  jogerőre emelkedését követő 5 napon belül veheti át a Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal házipénztárából.


Karácsonyi   támogatás[29]


22/A. §.


(1) Az önkormányzat  hivatalból,  a karácsony méltó megünnepléséhez egyszeri természetbeni támogatást nyújt,   amennyiben a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum  550 %-át.


(2)  Az önkormányzat a karácsonyi csomagot háztartásonként biztosítja.


Tüzelő támogatás


23.§.


(1) A képviselőtestület rendkívüli természetbeni települési támogatást állapíthat meg évi egy alkalommal annak személynek, akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének   350 %-át, egyedül élő esetén a 400 %-át.


(2) A támogatás  csak a képviselő-testület által évente, az éves költségvetési  rendeletben meghatározott  költségvetési keret erejéig, és háztartásonként maximum  1 m3 kemény tűzifa adható.


(3) Nem jogosult az a személy aki, vagy akinek a háztartásában élő más személy szociális tűzifa támogatásban részesült.


Vis maior támogatás


24. §.


(1) Rendkívüli települési támogatásként vis maior támogatás állapítható meg annak a személynek, aki rendkívüli élethelyzetbe került, így különösen

elemi kár (különösen a jégeső, az árvíz, a belvíz, a fagy,  az aszály, a hó-, a jég- és széltörés, a vihar, a földrengés, valamint a természeti vagy a biológiai eredetű tűz) bekövetkezése esetén, annak elhárítása.


(2) A vis maior támogatás feltétele, hogy a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem ne haladja meg az öregségi nyugdíjminimum mindenkor legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetében a 350 %-át.


(3) A vis maior támogatás egyszeri összege maximum 10 - 100.000.-Ft.


(4) A támogatásra való jogosultságot kizárja, ha a kérelmezőnek, házastársának, élettársának, kiskorú gyermekének, együtt lakó (költöző) családtagjainak a megsemmisült, illetve életveszélyesé vált ingatlanon túl beköltözhető lakástulajdona, állandó használati joga, vagy lakásbérleti jogviszonya van.


(5) Nem nyújtható támogatás a nem lakás céljára szolgáló építmények, hétvégi házak, présházak helyreállításához.


25. §.


Különös méltánylást érdemlő sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítségnyújtást indokolják, a Képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert, hogy az igénylő részére jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül azonnali települési támogatást állapítson meg. Ennek összege nem haladhatja meg a 10.000.-Ft-ot.


IV. FEJEZET


Szociális  ellátások


Étkeztetés[30]


26. §.[31]


(1) A települési önkormányzat az étkeztetés keretében az Szt. 62. §-ában meghatározott szociálisan rászorult személyeknek a legalább napi egyszeri étkeztetéséről gondoskodik.


(2) Önkormányzat e feladatát a napközi konyha (Kurd, Petőfi utca 13.)  bevonásával látja el.


(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője kérelmére történik.


(4) A kérelem mellékleteként be kell nyújtani a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló SZCSM rendeletben meghatározott mellékleteket, különösen

a) a térítési díj megállapításához szükséges jövedelemigazolásokat,

b) fennálló tartós betegséget, speciális gondozási, étkezési igényt igazoló dokumentumokat.


(5) Az ellátás megkezdésekor az igénylővel, vagy annak törvényes képviselőjével a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglaltak szerint a polgármester  megállapodást köt. A megállapodásnak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglaltakon túltartalmaznia kell a térítési díj meg nem fizetése esetén a hátralék behajtásával kapcsolatos eljárásról szóló tájékoztatást.


(6) Az étkezésért térítési díjat kell fizetni, melyet a Képviselő-testület évente a költségvetésről szóló rendeletében állapítja meg.



Házi segítségnyújtás


27. §.[32]


(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.


(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete e feladatát a Kapos-menti „Segítő kéz” Alapszolgáltató Intézmény keretei között, a városkörnyéki társult önkormányzatokkal közösen működtetett házi szociális gondozás keretei között látja el.


(3) A házi szociális gondozásért térítési díjat kell fizetni a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet 12 – 13. § és 31. §-aiban meghatározottak alapján.



Családsegítés


28. §.


(1) Családsegítés keretében segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb    krízishelyzete miatt segítségre szoruló személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.


(2) A családsegítést a képviselő-testület a Kapos-menti „Segítő kéz” Alapszolgáltató Intézmény útján biztosítja.


(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek az alapszolgáltató intézmény családgondozójához kell benyújtani.


(4) Az ellátás iránti kérelemről az alapszolgáltató intézmény vezetője dönt.


V. FEJEZET


Gyermekjóléti  ellátások

Gyermekek napközbeni ellátása


29.§.


A gyermekek napközbeni ellátását illetve a gyermekek átmeneti gondozását a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője a törvényes képviselő kérelmére vagy egyetértésével biztosítja. Az ellátás igénybevételére irányuló igényt közvetlenül az intézmény vezetőjénél kell jelezni.

Óvoda, iskolai napközi


30.§.[33]


Az önkormányzat az óvodai ellátást, Tamási Tankerületi Központ az iskolai napközi ellátást a nemzeti köznevelési törvényben meghatározottak szerint biztosítja.


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díja


31.§.


Az önkormányzat a gyermekétkeztetést, az  óvodai ellátást,   továbbá  az önkormányzat közigazgatási területén működő általános iskolába járó gyermekek részére a gyermekétkeztetést a köznevelési  törvényben, valamint a Gyvt. 21-21/C. §-ban foglaltak szerint biztosítja.

Az egyes ellátások intézményi térítési díját az önkormányzat a költségvetési rendeletében határozza meg.  


VI. fejezet


Egyéb  ellátások


Köztemetés


32. §.


 (1)  A köztemetés elrendelése esetén a Szt. 48. §-ának szabályai szerint kell eljárni.

 (2) Az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesül:

- ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 50 %-át nem haladja meg; egyedülálló esetén a havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 75 %-át nem haladja meg és

- vagyonnal nem rendelkezik, továbbá

- a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.


33. §.


Az önkormányzat szociális közmunkaprogram keretében – elsősorban a tartós munkanélküliek - munka világába való visszasegítése, életkörülményeik javítása céljából   közmunkaprogramokat szervez, és bonyolít le az állami foglalkoztatási szerv  támogatásával.

VII. fejezet


Záró rendelkezések


34. §.

(1) E rendelet 2016. szeptember 20. napján lép   hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Kurd  Község Önkormányzatának   6/2015.(III.31.)önkormányzati rendelete, valamint  a 10/2005.(X.02.), és azt módosító 2/2006.(III.25.), a 8/2006.(IX.2.), és az 11/2009.(IX.08.).  önkormányzati  rendeletek.


(3) Ezt a rendeletet a képviselő-testület a 2016. szeptember 15. napján tartott ülésén alkotta meg.


 Müller János                                   Horváthné Tóth Valéria

polgármester                                               jegyző



A rendelet 2016 szeptember  16.

kihirdetésének napja:



  Horváthné Tóth Valéria

 Jegyző




A módosítás hatályba lépése:2018. október 11, és 2020. február 28.

  



Horváthné Tóth Valéria

jegyző




[1]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR.1.§.(1) bekezdése.

[2]

Módosította a8/2018.(X.11.)ÖR.1.§.(2) bekezdése.

[3]

Módosította  a  8/2018.(X.11.)ÖR.2.§..-a.

[4]

Módosította  a   8/2018.(X.11.)ÖR.3.§.-a

[5]

Hatályon kívül helyezte a 8/2018.(X.11.)ÖR.4.§.-a.

[6]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 5.§.(1)bekezdése.

[7]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 5.§.(2)bekezdése.


[8]

Hatályát vesztette  2020. február 28-tól az 1/2020.(II.27.) ÖR. 1.§-a  szerint.

[9]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 6.§.(1)bekezdése.

[10]

Hatályon kívül helyezte  a 8/2018.(X.11.)ÖR. 6.§.(1)bekezdése.

[11]

Módosította, illetve a (9-11) bekezdést hatályon kívül helyezte a 8/2018.(X.11.)ÖR. 6.§.(2)bekezdése.

[12]

Hatályon kívül helyezte a 8./2018 (X.11.) önkormányzati rendelet 6.(2) bekedzdése. Hatálytalan: 2018. X.12-től.

[13]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 6.§.(3)bekezdése.

[14]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 6.§.(4)bekezdése.

[15]

  A  14.§-(1-3) bekezdését módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 7.§.-a.


[16]

Hatályon kívül helyezte a  8/2018.(X.11.)ÖR.7.§.-a.

[17]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 8.§.-a.

[18]

Beiktatta a 8/2018.(X.11.)ÖR. 9.§-a.

[19]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 10.§.(1)bekezdése.

[20]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 10.§.(2)bekezdése.

[21]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 11.§.(1)bekezdése.

[22]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 11.§.(2)bekezdése.

[23]

Beiktatta  a 8/2018.(X.11.)ÖR.12.§.-a.

[24]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 13.§.-a.

[25]

  Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 14.§.-a.

[26]

Módosította az 1/2020.(II.27.)önkormányzati rendelet  2.§-a.

[27]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 15.§ (1)bekezdése.

[28]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR. 15.§.(2)bekezdése

[29]

Beiktatta a z 1/2020.(II.27.)ÖR.  3.§-a.

[30]

A rendelet szövegét a 1/2020.(II.27.) önkormányzati rendelet 4.§-a.

[31]

Módosította az 1/2020.(II.27.)ÖR. 3.§-a.

[32]

A rendelet szövegét módosította az 1/2020.(II.27.)ÖR. 4.§-a. Hatályos: 2020. 02.28-tól

[33]

Módosította a 8/2018.(X.11.)ÖR  16.§.-a.

Mellékletek