Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (III. 8.) önkormányzati rendelete

Kurd Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 03. 09

Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (III. 8.) önkormányzati rendelete

Kurd Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről

2022.03.09.

Kurd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Kurd Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak képviselő-testületére és szerveire, valamint az önkormányzat költségvetésében szereplő költségvetési szervekre.

(2) Az önkormányzat önállóan működő költségvetési szerve:

a) Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal,

b) Kurd-Csibrák Önkormányzatok Óvodai Társulása, és az általa fenntartott Kurdi Napsugár Óvoda és Konyha.

(3) A nem önállóan működtetett költségvetési szervek tekintetében az önkormányzat költségvetési rendeletének hatálya kizárólag a társulás útján, az önkormányzat tagi részvételével fenntartott költségvetési intézményekre és az önkormányzat részvételével működő társulásokra:

a) Kapos-menti Terület- és Vidékfejlesztési Társulásra,

b) Kapos-menti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra,

c) Dombóvári Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás

(4) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI

2. § (1) Az Önkormányzat 2022. évi költségvetését az alábbiak szerint forintban állapítja meg:

a) tárgyévi bevételei összesen: 358.127.517.-Ft, melyből:

aa) működési bevételek: 314.838.018.-Ft

ab) felhalmozási bevételek: 43.289.499.-Ft

b) Tárgyévi kiadásai összesen: 358.127.517.-Ft, melyből:

ba) működési költségvetési kiadások: 249.452.779.-Ft, melyből személyi jellegű juttatások 97.019.279.-Ft; munkaadókat terhelő járulékok 13.758.152.-Ft; dologi és egyébe folyó kiadások 33.839.875.-Ft; ellátottak pénzbeli juttatásai 12.065.000.-Ft; egyéb működési célú kiadások 85.324.255.-Ft.; működési célú tartalék 7.446.218.-Ft.

bb) felhalmozási költségvetési kiadások: 45.944.793.-Ft, melyből beruházások előirányzata 1.486.472.-Ft; felújítások előirányzata 27.438.805.-Ft; fejlesztési célú tartalék 17.019.516.-Ft.

c) költségvetési hiányát 0.-Ft-ban határozza meg,melyből

ca) működési hiánya 0.-Ft

cb) felhalmozási hiánya 0.-Ft

d) előző év tervezett pénzmaradványa összesen: 53.317.365.-Ft

da) működési pénzmaradványa: 12.716.638.-Ft

db) felhalmozási pénzmaradványa: 40.600.727.-Ft

e) finanszírozási célú műveletek bevétele: 109.501.383.-Ft

ea) működést szolgáló bevétel: 68.900.656.-Ft

eb) felhalmozást szolgáló bevétel: 40.600.727.-Ft

f) finanszírozási célú műveletek kiadásai: 62.729.945.-Ft

fa) működést szolgáló kiadás: 62.729.945.-Ft

fb) felhalmozást szolgáló kiadás: 0.-Ft

(2) A Képviselő-testület a megállapított összesített bevételi és kiadási fő összegek kiemelt előirányzatok, és a finanszírozási bevételek szerinti részletezését, a rendelet 1. melléklete szerint, az Önkormányzat e szerinti bevételeit és kiadásait az 2. melléklet, a Kurdi Közös Önkormányzati Hivatalét pedig az 3. melléklet szerint hagyja jóvá. Az Önkormányzat összesített kiadásait a 4. melléklet, Kurd Község Önkormányzatáét az 5. melléklet, a Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal kiadásait a 6. melléklet tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat állami támogatásait a 7. melléklete szerint hagyja jóvá.

(4) Az önkormányzat a bérleti és térítési díjakat a 20. melléklet szerint állapítja meg.

(5) A képviselőtestület az Önkormányzat összesített 2021. évi pénzmaradványát a 8. melléklet, a Kurd Község Önkormányzatának pénzmaradványát a 9. melléklet, míg a Közös Hivatal pénzmaradványát a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) Az önkormányzat 2022. évi szociális jellegű kiadásait a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) Az önkormányzat részvételével működő társulások államháztartáson belüli pénzeszközátadások, illetve a civil szervezetek támogatásának előirányzatait a 12. melléklet hagyja jóvá.

(8) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásait célonkénti, feladatonkénti bontásban a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.

(9) Az önkormányzat európai unió pályázataiból megvalósuló felhalmozási kiadási előirányzatot nem tervez.

(10) Az Önkormányzat összesített költségvetési mérlegét, a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a 14. melléklet, Kurd Község Önkormányzatának közvetlen működési-felhalmozási mérlegét a 15. melléklet, míg a Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal e szerinti mérlegét a 16. melléklet szerint határozza meg.

(11) Az önkormányzat 2022. évi költségvetésének előirányzat-felhasználási ütemtervét a 17. melléklet, a Közös Hivatalét a 18. melléklet tartalmazza.

(12) Kurd Község Önkormányzata a saját bevételeinek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek 2023-2025. között időszakra vonatkozó várható előirányzatait a 19. melléklet szerint fogadja el.

Bérleti díjak, térítési díjak

3. § (1) Az önkormányzat által meghatározott bérleti díjakat, valamint szociális ellátásokat, és a fizetendő térítési díjakat a 20. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete a köznevelési intézményi térítési díjak összegét az alábbiak szerint határozza meg:

a) óvodai intézményi élelmezési térítési díj: 285,- Ft/fő/nap

b) napközi intézményi élelmezési térítési díj 360,- Ft/fő/nap

c) menza intézményi élelmezési térítési díj 225,- Ft/fő/adag

d) Vendégétkezés térítési díja 680,- Ft/fő/adag

e) Szociális étkeztetés térítési díja 580,- Ft/fő/adag

(3) A községi önkormányzat területén székhellyel rendelkező alapítványok, egyesületek, és az önkormányzat intézménye, és a kisebbségi önkormányzatok részére jótékonysági bál rendezése céljából a művelődési ház évente két alkalommal ingyenesen rendelkezésre áll.

(4) Alapellátást biztosító háziorvosi és fogorvosi ellátás céljára bérbeadott ingatlan mentesül a bérleti díj megfizetése alól.

(5) A vállalkozási formában működő, a község gyógyszerellátását biztosító vállalkozás a bérleti díjból 30%-os mértékű kedvezményben részesül.

4. § (1) Az iparűzési adót fizető adózó, amennyiben az önkormányzat felé adótartozása nincs, az évi adó fizetési kötelezettségének teljesítésével egyidejűleg rendelkezhet az éves adó 2%-ának felhasználásáról. E mértéknek megfelelő összegű támogatásra javasolhatja az alábbi helyi szervezeteket:

a) Kurdi Községi Önkéntes Tűzoltó Egyesület,

b) Iskoláért, Gyermekekért Alapítvány Kurd

c) Kaposmente Hagyományőrző Egyesület Kurd.

(2) Az iparűzési adó bevallások alapján készített civil szervezetek felé történő felajánlásokról a Képviselő-testület a javaslat alapján 2022. szeptember 30-ig dönt.

5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi általános szabad tartalékát 7.291.067,- Ft összegben, feladattal terhelt működési tartalékát 165.150,- Ft-ban, fejlesztési (kötött felhasználású) céltartalékát pedig 28.727.577,- Ft összegben határozza meg.

(2) A Képviselő-testület több éves kihatással járó kötelezettségekkel nem rendelkezik, ezért ilyen jellegű kiadási előirányzatot nem tervez.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat biztosító kiadási előirányzatot nem tervez.

6. § (1) Az önkormányzat a Gst. 10. § (3) bekezdésben meghatározott kivételektől eltekintve adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen kizárólag a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.

(2) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében naptári éven belül lejáró – a Kormány hozzájárulásához nem kötött – működési célú hitel felvételét nem tervezi, és fejlesztési cél megvalósítását szolgáló hitelt sem kíván igénybe venni.

7. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetési létszámát az alábbiak szerint állapítja meg:

a) A települési önkormányzat állandó dolgozóinak létszámkerete: 8 fő

b) Közfoglalkoztatottak létszámkerete: 10 fő

c) Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal létszáma 11 fő

8. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési rendeletének módosításával dönthet a költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére.

9. § (1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

(2) Ha az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, a költségvetési bevételi előirányzatok módosításának szükségességéről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(3) A képviselő-testület a (2) bekezdés alapján a bevételi előirányzatok módosításának, továbbá a szükségessé váló kiadási előirányzatok módosításának és előirányzatok közötti átcsoportosítások átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(4) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatokat érintő módon – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások költségvetési kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A képviselő-testület a 4. § (1) bekezdés szerinti általános tartalékból legfeljebb 1 millió Ft-ig terjedő összeggel való rendelkezés jogát, továbbá a jóváhagyott előirányzatok között 500 ezer Ft-ot meg nem haladó mértékű előirányzat-módosítás, illetve átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza, aki az előirányzat-módosításról, illetve átcsoportosításról a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

10. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben keletkező hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől.

(2) A felhalmozási célú és a működési célú likvid hitelügyletekkel, valamint a Gst. 10. § (1) bekezdése alapján a Kormány előzetes hozzájárulásához kötött adósságot keletkeztető ügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.

11. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1 millió forintig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület határozatban dönt.

12. § Az önkormányzat költségvetési rendeletének végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

Záró rendelkezések

13. § (1) Az Önkormányzatnál és költségvetési szerveinél az állandó dolgozók esetében a bérfizetés napja a tárgyhót követő hó második munkanapja, mivel a Magyar Államkincstár leghamarabb ezen a napon bocsájtja az Önkormányzat rendelkezésére a bérfizetéshez szükséges bérjegyzékeket, és fizetési állományokat. A közfoglalkoztatott dolgozók esetében az ezt követő munkanapon történik a bérfizetés, mivel a készpénzben történő bérfizetéshez a megfelelő címletű összegeket a tervezett kifizetést megelőző napon a postán meg kell rendelni.

(2) Kurd Község Önkormányzata a köztisztviselői rendeletben foglalt juttatások, képzettségi pótlék, iskolai végzettséghez kötődő, illetménykiegészítések illetik meg, valamint bruttó 450 e Ft/év/fő cafeteria keret, melynek részletszabályait a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza. Az önkormányzati dolgozók nettó 8.000,- Ft/fő/hó összegű cafeteria juttatásra részesülnek SZÉP kártya formájában.

(3) A polgármester béren kívüli juttatásainak (munkaruha és egyéb juttatások) elbírálásakor és folyósításakor a jegyzőre és a polgármesteri hivatal köztisztviselőire vonatkozó elbírálási elvek és mértékek alkalmazandók.

(4) E rendelet rendelkezéseit 2022. január 1. napjától kell alkalmazni.

(5) Ez a rendelet 2022. március 9-én lép hatályba.