Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 23.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 24

Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 23.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.02.24.

Kurd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Kurd Község Önkormányzatának 2024. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, valamint az önkormányzat költségvetésében szereplő költségvetési szervekre.

(2) Az Önkormányzat által fenntartott, önállóan vagy részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv nincs, ezért a költségvetési szervek tekintetében az önkormányzat költségvetési rendeletének hatálya kizárólag a társulás útján, az önkormányzat tagi részvételével fenntartott költségvetési intézményekre, az önkormányzat részvételével működő társulásokra:

a) Kurd-Csibrák Önkormányzatok Óvodai Társulására,

b) Kurdi Közös Önkormányzati Hivatalra,

c) Kapos-menti Terület- és Vidékfejlesztési Társulásra,

d) Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra, valamint a

e) Dombóvári Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra

vonatkozó saját fenntartási, hozzájárulási (működési és felhalmozási célú támogatási) előirányzatok meghatározására terjed ki.

(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület Kurd Község Önkormányzata 2024. évi költségvetését 581.210.113,- Ft bevétellel és kiadással állapítja meg, melyből

a) Működési célú bevételét: 581.160.113,- Ft

b) Működési célú kiadás: 554.023.213,- Ft

c) Felhalmozási célú bevételét: 50.000,- Ft

d) Felhalmozási célú kiadás: 27.186.900,- Ft

(2) A kiadási főősszegen belül a kiemelt előirányzatok szerinti bontás a következő:

a) Személyi juttatás: 37.739.035,- Ft

b) Munkaadót terhelő járulékok: 4.701.960,- Ft

c) Dologi kiadások: 36.942.056,- Ft

d) Szociális juttatások: 15.093.000,- Ft

e) Átadott pénzeszközök: 101.341.922,- Ft

f) Felhalmozási célú kiadások: 27.186.900,- Ft

g) Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése: 7.347.790,- Ft

h) Intézményfinanszírozás: 64.916.262,- Ft

i) Tartalék: 285.591.188,- Ft

j) Beruházások: 450.000,- Ft

k) Felújítások: 26.736.900,- Ft.

(3) Az önkormányzat hitelállománnyal nem rendelkezik.

3. § (1) A Képviselő-testület a megállapított bevételi és kiadási főösszegek kiemelt előirányzatok, és a finanszírozási bevételek szerinti Önkormányzati részletezését a rendelet 2. melléklete, a Közös Hivatal bevételeit és kiadásait a 3. melléklet, valamint mindezek összesítését röviden az 1. melléklet szerint jóváhagyja.

(2) Az Önkormányzat állami támogatásainak részletezését a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat és a Közös Hivatal összesített 2023. évi pénzmaradványát az 5. melléklet szerint, míg az Önkormányzat 2023. évi szociális jellegű kiadásait a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) Az Önkormányzat működési célú pénzeszköz átadását, támogatás értékű kiadásainak előirányzatait a 7. melléklet tartalmazza.

(5) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásait célonkénti, feladatonkénti bontásban a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét, a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a 10. melléklet tartalmazza, a Hivatalét a 11. melléklet, továbbá a 9. melléklet mindezek összesítését részletezi.

4. § (1) Az Önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.

(2) A Képviselő-testület európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló program keretében 2024. évben kizárólag a TOP_Plusz projekt keretében megvalósuló egészségügyi komplexum felújítását tervezi, melyből az idei évben 25.036.900,- Ft összegű kifizetés várható.

(3) Az Önkormányzat 2024. évi várható bevételi és kiadási előirányzatairól készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a rendelet 12. melléklete, míg a Közös Hivatalét a 13. melléklet tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat összevont bevételek és kiadásait kötelező és önként vállalt, valamint államigazgatási feladatok szerinti megoszlásban a rendelet 14. melléklete tartalmazza.

(5) Kurd Község Önkormányzata a saját bevételeinek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek 2025-2027. közötti időszakra vonatkozó várható előirányzatait a 15. melléklet szerint fogadja el.

(6) Az Önkormányzat által megállapított bérleti- és térítési és egyéb díjainak részletezését a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.

5. § Az Önkormányzat a Gst. 10. § (3) bekezdésben meghatározott kivételektől eltekintve adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen kizárólag a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.

6. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2024. évre összesített költségvetési létszám-előirányzatát 13 főben állapítja meg. Ebből:

a) Kurd Község Önkormányzata átlagos statisztikai állományi létszáma: 7 fő.

b) Kurd Község Önkormányzata által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma: 6 fő.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

7. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési rendeletének módosításával dönthet a költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére.

8. § (1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

(2) Ha az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, a költségvetési bevételi előirányzatok módosításának szükségességéről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(3) A Képviselő-testület a (2) bekezdés alapján a bevételi előirányzatok módosításának, továbbá a szükségessé váló kiadási előirányzatok módosításának és előirányzatok közötti átcsoportosítások átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(4) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások költségvetési kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A képviselő-testület a 2. § (2) bekezdés i) pontja szerinti általános tartalékból legfeljebb 1 millió Ft-ig terjedő összeggel való rendelkezés jogát, továbbá a jóváhagyott előirányzatok között 500 ezer Ft-ot meg nem haladó mértékű előirányzat-módosítás, illetve átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza, aki az előirányzat-módosításról, illetve átcsoportosításról a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

(6) Kurd Község Önkormányzata a Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőit az ide vonatkozó jogszabályokban juttatások, képzettségi pótlék, iskolai végzettséghez kötődő, illetménykiegészítések illetik meg, valamint bruttó 450.000.-Ft/év/fő cafeteria keret, melynek részletszabályait a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza. Az önkormányzati dolgozók nettó 8.000,- Ft/fő/hó összegű cafeteria juttatásra részesülnek SZÉP kártya formájában. A köztisztviselők illetményalapja 2024. évben 46.380.-Ft.

(7) A polgármester béren kívüli juttatásainak, és egyéb juttatások elbírálásakor és folyósításakor a jegyzőre és a hivatal köztisztviselőire vonatkozó elbírálási elvek és mértékek alkalmazandók.

9. § (1) A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében naptári éven belül lejáró – a Kormány hozzájárulásához nem kötött – működési célú hitelt, továbbá fejlesztési cél megvalósítását szolgáló hitelt nem tervez igénybe venni.

(2) A felhalmozási célú és a működési célú likvid hitelügyletekkel, valamint a Kormány előzetes hozzájárulásához kötött adósságot keletkeztető ügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.

10. § Az Önkormányzat költségvetési rendeletének végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

Záró rendelkezések

11. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.

12. § Ez a rendelet 2024. február 24-én lép hatályba.