Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 6.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 07Kurd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 6.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Kurd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2025. évi költségvetési évben a jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátásának céljából a feladatellátáshoz szükséges bevételek, kiadások és létszámok meghatározása érdekében – figyelembe véve a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, az elnyert pályázatait, a különböző szerződéseket – az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosítása végett költségvetési rendeletet alkot.
[2] Kurd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, valamint az önkormányzat költségvetésében szereplő költségvetési szervekre.
(2) Az Önkormányzat által fenntartott, önállóan vagy részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv nincs, ezért a költségvetési szervek tekintetében az önkormányzat költségvetési rendeletének hatálya kizárólag a társulás útján, az önkormányzat tagi részvételével fenntartott költségvetési intézményekre, az önkormányzat részvételével működő társulásokra:
a) Kurd-Csibrák Önkormányzatok Óvodai Társulására,
b) Kurdi Közös Önkormányzati Hivatalra,
c) Kapos-menti Terület- és Vidékfejlesztési Társulásra,
d) Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra, valamint a
e) Dombóvári Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra
vonatkozó saját fenntartási, hozzájárulási (működési és felhalmozási célú támogatási) előirányzatok meghatározására terjed ki.
(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület Kurd Község Önkormányzata 2025. évi költségvetését 574.107.980,- Ft bevétellel és kiadással állapítja meg, melyből
a) Működési célú bevételét: 559.361.439,- Ft
b) Működési célú kiadás: 329.497.405,- Ft
c) Felhalmozási célú bevételét: 14.746.541,- Ft
d) Felhalmozási célú kiadás: 244.610.575,- Ft
(2) A kiadási főősszegen belül a kiemelt előirányzatok szerinti bontás a következő:
a) Személyi juttatás: 38.899.955,- Ft
b) Munkaadót terhelő járulékok: 4.730.686,- Ft
c) Dologi kiadások: 45.758.417,- Ft
d) Szociális juttatások: 15.556.000,- Ft
e) Átadott pénzeszközök: 145.025.101,- Ft
f) Felhalmozási célú kiadások: 244.610.575,- Ft
g) Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése: 7.519.123,- Ft
h) Intézményfinanszírozás: 72.008.123,- Ft
i) Tartalék: 27.679.838,- Ft
j) Beruházások: 500.000,- Ft
k) Felújítások: 244.110.575,- Ft.
(3) Az önkormányzat hitelállománnyal nem rendelkezik.
3. § (1) A Képviselő-testület a megállapított bevételi és kiadási főösszegek kiemelt előirányzatok, és a finanszírozási bevételek szerinti Önkormányzati részletezését a rendelet 2. melléklete, a Közös Hivatal bevételeit és kiadásait a 3. melléklet, valamint mindezek összesítését röviden az 1. melléklet szerint jóváhagyja.
(2) Az Önkormányzat állami támogatásainak részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat és a Közös Hivatal összesített 2024. évi pénzmaradványát az 5. melléklet szerint, míg az Önkormányzat 2025. évi szociális jellegű kiadásait a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) Az Önkormányzat működési célú pénzeszköz átadását, támogatás értékű kiadásainak előirányzatait a 7. melléklet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásait célonkénti, feladatonkénti bontásban a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét, a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a 10. melléklet tartalmazza, a Hivatalét a 11. melléklet, továbbá a 9. melléklet mindezek összesítését részletezi.
4. § (1) Az Önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.
(2) A Képviselő-testület európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló program keretében 2025. évben a TOP_Plusz projekt keretében megvalósuló egészségügyi komplexum felújítását tervezi, melyből az idei évben 27.714.034,- Ft összegű kifizetés várható. Utak felújítására TOP_PLUSZ projekt keretében 9.696.541.- forint összegű kifizetést tervez az Önkormányzat.
(3) Az Önkormányzat várható bevételi és kiadási előirányzatairól készített előirányzat-felhasználási ütemtervét a rendelet 12. melléklete, míg a Közös Hivatalét a 13. melléklet tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat összevont bevételek és kiadásait kötelező és önként vállalt, valamint államigazgatási feladatok szerinti megoszlásban a rendelet 14. melléklete tartalmazza.
(5) Kurd Község Önkormányzata a saját bevételeinek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek 2026-2028. közötti időszakra vonatkozó várható előirányzatait a 15. melléklet szerint fogadja el.
(6) Az Önkormányzat által megállapított bérleti- és térítési és egyéb díjainak részletezését a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi általános szabad tartalékát 5.006.917,- Ft összegben, feladattal terhelt működési tartalékát 153.640,- Ft-ban, fejlesztési (kötött felhasználású) céltartalékát pedig 22.519.281,- Ft összegben határozza meg.
5. § (1) Az Önkormányzat területén székhellyel rendelkező alapítványok, egyesületek, és az önkormányzat intézménye, és a kisebbségi önkormányzatok részére jótékonysági bál rendezése céljából a művelődési ház évente három alkalommal ingyenesen rendelkezésre áll.
(2) Alapellátást biztosító háziorvosi és fogorvosi ellátás céljára bérbe adott ingatlan mentesül a bérleti díj megfizetése alól.
6. § (1) Az iparűzési adót fizető adózó, amennyiben az Önkormányzat felé adótartozása nincs, az évi adó fizetési kötelezettségének teljesítésével egyidejűleg rendelkezhet az éves adó 2%-ának felhasználásáról. E mértéknek megfelelő összegű támogatásra javasolhatja az alábbi helyi szervezeteket:
a) Kurdi Községi Önkéntes Tűzoltó Egyesület,
b) Iskoláért, Gyermekekért Alapítvány Kurd
c) Kaposmente Hagyományőrző Egyesület Kurd.
(2) Az iparűzési adó bevallások alapján készített civil szervezetek felé történő felajánlásokról a Képviselő-testület a javaslat alapján 2025. október 31-ig dönt.
7. § Az Önkormányzat a Gst. 10. § (3) bekezdésben meghatározott kivételektől eltekintve adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen kizárólag a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.
8. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évre összesített költségvetési létszám-előirányzatát 15 főben állapítja meg. Ebből:
a) Kurd Község Önkormányzata átlagos statisztikai állományi létszáma: 6 fő.
b) Kurd Község Önkormányzata által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma: 9 fő.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
9. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési rendeletének módosításával dönthet a költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére.
10. § (1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
(2) Ha az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, a költségvetési bevételi előirányzatok módosításának szükségességéről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(3) A Képviselő-testület a (2) bekezdés alapján a bevételi előirányzatok módosításának, továbbá a szükségessé váló kiadási előirányzatok módosításának és előirányzatok közötti átcsoportosítások átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(4) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások költségvetési kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A képviselő-testület a 2. § (2) bekezdés i) pontja szerinti általános tartalékból legfeljebb bruttó 1 millió Ft-ig terjedő összeggel való rendelkezés jogát, továbbá a jóváhagyott előirányzatok között bruttó 1.000.000.- Ft-ot meg nem haladó mértékű előirányzat-módosítás, illetve átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza, aki az előirányzat-módosításról, illetve átcsoportosításról a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
(6) Kurd Község Önkormányzata a Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőit az ide vonatkozó jogszabályokban juttatások, képzettségi pótlék, iskolai végzettséghez kötődő, illetménykiegészítések illetik meg, valamint bruttó 450.000.-Ft/év/fő cafeteria keret, melynek részletszabályait a Közszolgálati Szabályzat tartalmazza. Az önkormányzati dolgozók nettó 10.000,- Ft/fő/hó összegű cafeteria juttatásra részesülnek SZÉP kártya formájában.
(7) A köztisztviselők illetményalapja 2025. évben 46.380.-Ft.
(8) A polgármester béren kívüli juttatásainak, és egyéb juttatások elbírálásakor és folyósításakor a jegyzőre és a hivatal köztisztviselőire vonatkozó elbírálási elvek és mértékek alkalmazandók.
11. § (1) A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében naptári éven belül lejáró – a Kormány hozzájárulásához nem kötött – működési célú hitelt, továbbá fejlesztési cél megvalósítását szolgáló hitelt nem tervez igénybe venni.
(2) A felhalmozási célú és a működési célú likvid hitelügyletekkel, valamint a Kormány előzetes hozzájárulásához kötött adósságot keletkeztető ügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
12. § Az Önkormányzat költségvetési rendeletének végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
Záró rendelkezések
13. § A képviselő-testület a polgármesternek a rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
14. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.
15. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.