Kurd Község Önkormányzata Képviselő testületének 2/2021 (II.25.) önkormányzati rendeletének indokolása

KURD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA 2021. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL

Hatályos: 2021. 02. 26

Kurd Község Önkormányzata Képviselő testületének 2/2021 (II.25.) önkormányzati rendeletének indokolása

2021.02.26.
KURD KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA 2021. ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL
Végső előterjesztői indokolás
Tisztelt Képviselő-testület!
A költségvetés tervezését, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény – a továbbiakban: Áht. – és a törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet szerint végeztük el.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény szerint az önkormányzat az éves költségvetéséből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.
A feladatok ellátásának forrásait és kiadásait az egységes költségvetési rendelet elkülönítetten tartalmazza. A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.
Kurd községi önkormányzat 2021. évi költségvetése főbb célkitűzései:
1./ A stabil pénzügyi helyzet megőrzése.
2020 évben kezdődött, és 2021 évre áthúzódó pandémia és az ahhoz kapcsolódó kormányzati intézkedések jelentős mértékben módosították az önkormányzatok működési területeit minden tekintetben. A pandémia hatásra elvonásokat szenvedett el az önkormányzat, miközben a gazdaság szereplőinek tevékenységét is befolyásolta – többségében negatívan – a járványhelyzet. Ennek végét nem látjuk, ehhez igazodóan kell a feladatainkat meghatározni és végrehajtani.
2./ Az önkormányzati kötelező feladatok jó színvonalon történő ellátásának biztosítása, valamint az önkormányzati segélyezési rendszer hatékony, a rászorulók kellő mértékű támogatását biztosító átalakítása.
Igyekeztünk úgy kialakítani a költségvetési tervezetben a Mötv. 13. § (1) bekezdése szerinti kötelező feladatokkal kapcsolatos kiadási előirányzatokat, hogy azok a felmerülő feladatok ellátásához a szükséges fedezetet biztosítsák.
3. A helyi adópolitika célkitűzései.
A jelenleg hatályos adórendelet alapján a helyi adók - magánszemélyek kommunális adója, iparűzési adó, - mellett további adók bevezetését évek óta nem terveztük, a pandémia miatt azonban ezt jelenleg nem is lehetséges.
2021. évben is a költségvetés tervezésénél csak a meglévő helyi adókkal, kapcsolatos bevételekkel számoltunk azzal az eltéréssel, hogy a gépjárműadó 2021 évtől már nem a helyi önkormányzatok behajtási jogkörébe tartozik. Tavalyi évben még az önkormányzati adóhatóság volt a behajtó szerv, de a pandémia miatt mind a 40% mind a60% összegét a központi költségvetésnek kellettel utalni mindamellett, hogy a behajtás adminisztratív költségei az önkormányzati hivatalt terhelte.
4. A helyi közfoglalkoztatással kapcsolatos tevékenység. A helyi közfoglalkoztatásról és fontosságáról annyit szükséges kiemelni, hogy csökkenő mértékű működési kiadási előirányzatot jelent az előző évekhez képest. A 2021 évi tervezett keretek jóváhagyása megtörtént, a költségvetésben ezzel a bevételi és kiadási összeggel számoltunk. Számolnunk kell azzal, hogy a régóta nálunk dolgozó közfoglalkoztatottak -akik többségében jól dolgoztak – 10 év után már tovább nem foglalkoztathatók.
5. Az önkormányzat fejlesztési elképzelései 2021. ben
A fejlesztési célokat a 7. mellékletben foglaltuk össze, az ott megfogalmazott feladatok megvalósítását biztosítja a költségvetés tervezete.
A központi költségvetés a feladatfinanszírozási rendszert működtet, ennek megfelelően a 2021 évi központi költségvetéséről szóló. Törvényben foglalt törvény 2. melléklete és a 3. melléklete alapján nyújt támogatást, határozta meg az átengedett bevételeket. A központi forrásból származó, a kincstár által kiközölt összegű feladatfinanszírozást egészíti ki az önkormányzat saját bevételeként megtervezett pénzügyi bevétel.
Az önkormányzat költségvetési támogatásának jogcímei, fajlagos összege jelentős nagyságrendben nem változtak, egyes területeken a jogcímek összetétele módosult.
A saját bevételek esetében a legnagyobb arányú a helyi adó, az adónemekben és az adó mértékében változás nem történt, az előző évi állapotnak megfelelő a tervezett összeg.
A garantált bérminimum összege 20/2021. (I. 28.) Korm. Rendelet alapján közismerten 2021. február 1-től alkalmazandók, összege 167 400 Ft/hó, a szakmai minimálbér 219 000 Ft/hó.
A lakosságszám csökkenése nem állt meg, 2020. január 1-jén 1246 fő az állandó lakosok száma, emiatt azoknál a lakosságszámhoz kötött támogatásoknál, ahol nem változott a fajlagos összeg -pl. egyéb önkormányzatifeladatok támogatása) -alacsonyabb az éves támogatás.
A lakosságszám csökkenése nem állt meg, 2019.01.01. napján 1246 fő, 2020.01.01.napján 1134 fő az állandó lakosok száma, emiatt azoknál a lakosságszámhoz kötött támogatásoknál, ahol nem változott a fajlagos összeg -pl. egyéb önkormányzati feladatok támogatása) -alacsonyabb az éves támogatás.
A települési önkormányzatok működésének támogatásainak főbb jogcímei:
1. az önkormányzati hivatal működésének támogatása
A hivatal 2021évi költségvetési tervezetében részletesen indokolva.
b) A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás
Az önkormányzati kötelező feladatok ellátásához kapcsolódó kiadások vátzását a melléklet szerinti táblázat mutatja be részletesen.
Egyes köznevelési feladatok támogatása keretében Kurd Önkormányzata mint székhely település a Kurd-Csibrák Önkormányzatok Óvodai Társulása által működtetett Kurdi Napsugár Óvoda és Konyha működtetéséhez kapott állami támogatás.
Gyermekétkeztetés támogatása jogcímek szerinti, az önkormányzat vagy társulása által ellátott és támogatott feladatokra használható.
A házi segítségnyújtást, valamint a gyermekvédelmi alapfeladatokat a társulás útján látjuk el továbbra is. A szervezeti formában 2021. január 1. napjával új szervezet látja el. Az átalakulás folyamatát a testület jól ismeri, itt nem szándékoznék a részletekkel foglalkozni. Ami az állami normatíván felüli önkormányzati finanszírozás összege az jelenleg még nem ismert, a vezetőkkel történt egyeztetés alapján a tavalyi összeggel számolunk, és annak módosítását későbbiekben realizáljuk. Az új szervezeti forma hosszabb előkészítést igényel.
Önkormányzatunkat a kiegészítő támogatások közül elsősorban az alábbiak érinthetik:
A helyi közlekedési közszolgáltatás tárgyévet megelőző évi vesztesége erejéig
- önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések:
1. kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmények fejlesztése, felújítása,
2. belterületi utak, járdák, hidak felújítása ,
3. önkormányzatok rendkívüli támogatása:
Az önkormányzatok rendkívüli támogatást kivételes esetben, pályázat útján igényelhetnek működőképességük megőrzése vagy egyéb, a feladataik ellátását veszélyeztető helyzet elhárítása érdekében.
Önkormányzati saját bevételek
Az önkormányzati saját bevételeket a helyi adók, a saját tevékenységből, vállalkozásból és az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevétel (nyereség, osztalék, kamat és bérleti díj), az átvett pénzeszközök, a törvény alapján az önkormányzatot megillető illeték, bírság, díj és az önkormányzat és intézményei egyéb sajátos bevételei alkotják. A saját bevételek körében a helyi adók vonatkozásában az iparűzési adó a pandémia miatt - átmenetileg megváltozott – a vállalkozók részére biztosított kedvezménnyel. Ez időben és összegében is módosítja az önkormányzat bevételeit azzal, hogy a kistelepülések évi kétszeri állami kiegészítő támogatásra jogosultak. Ez valószínűleg jelentős mértékben kompenzálni fogja a kieső bevételeket. Az önkormányzat a pandémia miatt kormányrendelet végrehajtásaként a szolgáltatások, bérleti díjak összegét a tavalyi összeggel tervezte meg.
Egyéb vonatkozásban alapvető változás nem történt.
Átvett pénzeszközök, támogatások
A működési célú támogatások államháztartáson belülről kiemelt előirányzathoz kapcsolódó rovatoknál eredeti előirányzatként a védőnői ellátás s finanszírozására a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől várt összeget terveztük meg. Ehhez 2021 évtől a jelenlegi helyettesítéssel ellátott fogorvosi szolgálat is a költségbetésünkbe épül be, és utaljuk szerződésben foglaltak alapján az alapellátónak.
Az önkormányzat költségvetési kiadásai
A kiadások között biztosítani kell a Képviselő-testületnek a feladatfinanszírozásban
megjelölt előirányzatokat, a céljelleggel kapott támogatások, pályázati források támogatási okirataiban, szerződéseiben előírt feltételeknek megfelelő felhasználást, az elkülönítetten kezelt források cél szerinti elköltését.
2021. évre áthúzódó feladatok: a 2020. évről áthúzódó közmunkaprogramok előlege, illetve a folyamatban levő pályázati támogatással megvalósuló fejlesztések 2020. évre áthúzódó költségei.
A munkaerőpiaci folyamatok az önkormányzati foglalkoztatottak minden területén s éreztetik a hatásukat, a kiesők helyébe (munkahely váltás, nyugdíjba vonulás szülési szabadság) nagyon nehezen pótolhatók.
A települési önkormányzatok köznevelési feladatai ellátása támogatásának jogcímei
Közművelődési feladatainkat a megyei könyvtárral kötött megállapodás alapján látjuk el. A könyvtár nyitvatartási ideje valamelyest bővült, 3 alkalommal heti 12 órában áll az érdeklődők rendelkezésére. 2021 évtől az NMI-vel együttműködve végezzük el a közművelődési felelős képzését, s azt követően a jogszabály szerinti foglalkoztatást Csibrák közéggel közösen.
2019 évben háziorvos váltás történt, ennek eredményeként szerződéssel vállalta az önkormányzat az orvos-asszisztens bérének támogatási jogcímen történő finanszírozását. Ennek összege éves szinten jelentős.
Az MSZSZ keretében szülész nőgyógyász és gyermekorvos havonta gondozza a betegeinket vállalkozási szerződés alapján.
A háziorvosi alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti költségekre 60 Ft/fő összegű lakosságszám arányos támogatást terveztük meg a tavalyi évivel egyezően.
A szociális támogatásokra jelentősen több állami támogatást kaptunk, annak ésszerű felhasználására az 1. napirend keretében beterjesztett szociális rendeletmódosítással tettünk javaslatot.
Összességében elmondható, hogy a pandémia miatt jelentős bevételcsökkenést nem szenvedett el az önkormányzat , a korrekciós intézkedések miatt. Az azonban látható, és tapasztalható, hogy az állami támogatások összegének felhasználása tekintetében az elszámoltatási rend is egyre szigorúbb, az adott feladatokhoz kapcsolódó támogatások célnak megfelelő felhasználása tekintetében.