Kurd Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása
AZ ÖNKORMÁNYZAT 2020. ÉVI GAZDÁLKODÁS ZÁRSZÁMADÁSÁRÓL
Hatályos: 2021. 05. 27AZ ÖNKORMÁNYZAT 2020. ÉVI GAZDÁLKODÁS ZÁRSZÁMADÁSÁRÓL
Általános indokolás
Kurd Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról beszámoló:
Készítette: Horváthné Tóth Valéria jegyző és Tamás Ágnes gazdálkodási ügyintéző
Előadó: polgármester
Tisztelt Képviselőtestület!
Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, (továbbiakban Áht.) 87. §-a előírja, hogy a vagyonról és a költségvetés végrehajtásáról
1. a számviteli jogszabályok szerinti éves költségvetési beszámolót
2. az éves költségvetési beszámolók alapján évente, az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon záró számadást (zárszámadást) kell készíteni.
A 91. § (1) szerint, „A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A zárszámadási rendelet tervezetével együtt a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/B. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.”
Az Aht 68/B §-a alapján a kincstár ellenőrzési jogköre a helyi önkormányzat számviteli szabályok szerinti könyvvezetési kötelezettségének, az adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítésének és az éves költségvetési beszámoló megbízható, valós összképének vizsgálatára terjed ki.”
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény állapította meg az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait, az állami feladat finanszírozás rendszerét.
Az önkormányzat költségvetési rendeletében tervezte meg a kötelező, és az, önként vállalt feladatait, melyet az erre a célra kapott állami támogatásokból, pályázati úton nyert forrásból, illetve átvett pénzeszközökből és saját bevételeiből kellett finanszíroznia.
Önkormányzati intézmények működése
A Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal beszámolóját a fenntartó önkormányzatok a 2021. június 22- i együttes ülésen megtárgyalták. Összesített zárási adatait jelen ülésre terjesztettük be, bevételei és kiadásai az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak részét képezi.
Az óvodai ellátási feladatokat társulás keretében Csibrák Községgel közösen a Kurd-Csibrák Önkormányzatok Óvodai Társulása látja el, mely intézménynek része a gyermekétkeztetést és szociális étkezést kiszolgáló konyha is. Ennek beszámolója folyamatban van.
Társulásban ellátott feladatok
Kurd Község Önkormányzata a gyermekjóléti szolgáltatási feladatait társulási megállapodás alapján – a Segítőkéz Alapszolgáltató Központ látja el. A finanszírozás a Kaposmenti Társulás keretében a megállapodásban foglalt önkormányzati hozzájárulással történik. A finanszírozásba rendkívüli kiadás nem merült fel, a tervezett szerint történt a finanszírozás.
A pénzügyi és természetbeni szociális ellátások
A kérelmek elbírálása, az ellátások megállapítása a polgármester hatáskörében bonyolódtak. A szociális rendelet módosítása korábban megtörtént, az új feltételek szerinti települési lakásfenntartási támogatásra és fűtéstámogatásra a korábbiaknál többen lettek jogosultak. A gyermekszületési támogatás iránt is nagyobb volt az érdeklődés, tekintettel a gyermekszületések emelkedésére.
Közfoglalkoztatás
Márciusban beindult a közfoglalkoztatás 10 fővel. Nyáron a közfoglalkoztatottak brigádokba szerveződve végezték a kerti, illetve egyéb feladatokat. 1 fő irányította a munkálatokat. 1 fő adminisztrátor pedig a papírmunkát végezte. (jelenléti ívek, munkanaplók, szabadság engedélyek). A tapasztalat az, hogy már nem nagy a „jövés-menés”,viszonylag állandó emberekkel tervezhetünk. Közfoglalkoztatás keretében vásároltunk 1 db nagy értékű árokásó gépet 3 db adapterrel, és 1 db Negri Tornádó lombszívót.
Feladatellátás általános értékelése:
A 2020. évi gazdálkodás zökkenőmentesen indult. Nem volt felhalmozott szállítói tartozása az önkormányzatnak, a működtetés zökkenőmentes volt.
Értékpapír- és hitelműveletek, hitelállományban változás nem történt.
Úgy gondoljuk, hogy az önkormányzat anyagi lehetőségeit kihasználva 2020. év során ésszerűen, takarékosan gazdálkodott a fellelhető pályázati lehetőségeket megragadta, bár a gyakran változó vírushelyzet folyamatosan átszabta a kereteket és a pénzügyi lehetőségeket.
Néhány tájékoztató adat a működtetés során bekövetkezett pénzügyi folyamatokról:
07/A - Maradványkimutatás | ||
Megnevezés | Összeg | |
01 | 01 Alaptevékenység költségvetési bevételei | 215 520 659 |
02 | 02 Alaptevékenység költségvetési kiadásai | 219 425 949 |
03 | I Alaptevékenység költségvetési egyenlege (=01-02) | -3 905 290 |
04 | 03 Alaptevékenység finanszírozási bevételei | 94 860 451 |
05 | 04 Alaptevékenység finanszírozási kiadásai | 61 596 962 |
06 | II Alaptevékenység finanszírozási egyenlege (=03-04) | 33 263 489 |
07 | A) Alaptevékenység maradványa (=±I±II) | 29 358 199 |
15 | C) Összes maradvány (=A+B) | 29 358 199 |
17 | E) Alaptevékenység szabad maradványa (=A-D) | 29 358 199 |
11/L - A helyi önkormányzatok visszafizetési kötelezettsége, pótlólagos támogatása (Ávr. 111. §), és a jogtalan igénybevétele után fizetendő ügyleti kamata (Ávr. 112. §) | ||
Megnevezés | Összeg | |
02 | Ávr. 111. § a) szerinti valamennyi támogatás pótlólagos összege | 266 320 |
06 | A költségvetési támogatások és a vis maior támogatások visszafizetendő összege (Ávr. 111. § e)) | 1 515 025 |
15 | A 11/C. űrlap 5. során elszámolt, 2. melléklet II.4. a pedagógusok minősítéséhez kapcsolódó támogatás (11/C. 5. sor 3. oszlopból) | 396 700 |
17 | Kamatalapba számító rendelkezésre bocsátott támogatások összege (a 11/C. űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sorban a 3. oszlop - 11/L. űrlap 15. sor 3. oszlop) és a (a 11/C. űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sorban a 3+4+5. oszlop összege - 11/L. űrlap 15. sor 3. oszlop + 11/L. űrlap 14. sor 3. oszlop + 11/L. űrlap 13. sor 3. oszlop) közül a nagyobbat kell figyelembe venni | 51 206 379 |
23 | Önkormányzat tőketartozása összesen (1+3+4+5+6+8+9+10) | 1 515 025 |
24 | A 23. sor szerinti tőketartozás 10032000-01031496 számlára fizetendő része (1+3+4+5+6-visszafizetendő vis maior támogatás+8+9+10): | 1 515 025 |
26 | Önkormányzat visszafizetési kötelezettsége és fizetendő kamat összesen (22+23) | 1 515 025 |
27 | Önkormányzatot megillető pótlólagos támogatás (2+7) | 266 320 |
A 11L tábla utolsó során látható, hogy az Önkormányzat pótlólagos támogatásra jogosult 266.320,- Ft összegben, melynek nagy része a Csibrákról bejáró óvodás gyerekek utaztatása utáni támogatás az éves elszámolás alapján. Az utolsó előtti soron látható visszafizetési kötelezettség oka pedig az, hogy az év közben pótlólag kapott kiegészítő támogatás egészére a vírus miatti csökkent gyermeklétszám, és az ebből adódó adagszám-csökkenés miatt nem voltunk teljes mértékben jogosultak.
17/A1 - Tájékoztató adatok | ||
Megnevezés | Összeg | |
01 | Betegszabadsággal összefüggő munkáltatói kifizetés | 913 628 |
02 | Betegszabadsággal összefüggő kifizetésben részesülők száma | 8 |
13 | 5%-os kulcsú áfa-adóalap összege | 527 000 |
14 | 18%-os kulcsú áfa-adóalap összege | 112 056 |
15 | 27%-os kulcsú áfa-adóalap összege | 78 719 026 |
81 | A költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, társulások, térségi fejlesztési tanácsok Áht. 10. § (4) bekezdése alapján történő nyilatkozata arról, hogy rendelkeznek-e gazdasági szervezettel (igen=1, nem=2) | 2 |
82 | A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, társulások, térségi fejlesztési tanácsok esetén az Áht. 10. § (4) bekezdése alapján a gazdasági szervezet feladatait ellátó szervezet törzskönyvi azonosító (PIR) száma | 802 969 |
86 | Az 56/A. § alapján a 2020. évi könyvelésben elvégzett előző évi maradványigénybevétel korrekció összege előjelhelyesen | -299 454 |
PK_A - Tárgyidőszaki pénzforgalom levezetése a főkönyvi kivonat adatai alapján | ||
Megnevezés | Összeg (a főkönyvben szereplő előjelnek megfelelően) Ft-ban | |
01 | A. 32-33. számlák nyitó tárgyidőszaki egyenlege összesen (=2+3) | 87 275 446 |
02 | 32. számlák nyitó tárgyidőszaki egyenlege [+32] | 323 725 |
03 | 33. számlák nyitó tárgyidőszaki egyenlege [+(331-3318) + (332-3328)] | 86 951 721 |
04 | B. Korrekciós tételek összesen: (5+6+7+8-9-10-11-12-13-14+15-16-23-30-31-32-33-34-35-36+39+42+43+44+45+46+47-50+51-52) | -58 554 157 |
05 | Kiadások nyilvántartási ellenszámla tárgyidőszaki egyenlege [-003] | -281 022 911 |
06 | Bevételek nyilvántartási ellenszámla tárgyidőszaki egyenlege [+005] | 310 381 110 |
07 | Előző év költségvetési maradványának igénybevétele teljesítése tárgyidőszaki egyenlege [-0981313] | -87 728 622 |
14 | Adott előleghez kapcsolódó előzetesen felszámított nem levonható általános forgalmi adó tárgyidőszaki forgalma [+/-36413] | 1 |
16 | Adott előlegek számla tárgyidőszaki forgalma összesen [+/-3651] | -10 000 |
21 | Foglalkoztatottaknak adott előlegek tárgyidőszaki forgalma [+/-36515] | -10 000 |
39 | Kapott előlegek tárgyidőszaki forgalma [+/-3671] | 63 320 |
40 | Túlfizetések, téves és visszajáró befizetések tárgyidőszaki forgalma [+/-36711] | 63 320 |
43 | Más szervezetet megillető bevételek elszámolása számla tárgyidőszaki forgalma [+/-3673] | 130 413 |
53 | C. 32-33. számlák számított tárgyidőszaki záró egyenlege (A + B) | 28 721 289 |
54 | D. 32-33. számlák főkönyvi kivonat szerinti záró tárgyidőszaki egyenlege [+32 + (331-3318) + (332-3328)] | 28 721 289 |
Előzetes hatásvizsgálat a rendelettervezethez:
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás: A rendelet-tervezet összeállításakor értékelésre kerültek mindazon feladatok, amelyek az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtását befolyásolták, teljesítését megalapozták. A zárszámadási adatok alapján megállapítható, hogy a 2020. évi költségvetésben kitűzött célok, feladatok teljesültek. A kiadásoknál a takarékosság és ésszerű felhasználás volt a jellemző. A rendelet tartalmazza az Önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó, 2020. évben változó szervezeti keretek közötti formában a költségvetési szervek finanszírozásának adatait.
Környezeti és egészségi következmények: A rendelet végrehajtásának nincs a környezetre vagy az egészségre gyakorolt hatása.
Az adminisztratív terheket befolyásoló hatás: Az adminisztrációban folyamatosan változó, egyre több, és egyre szigorúbb szabályozás mellett kell az adminisztratív feladatokat teljesíteni.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának következménye:
Az Áht. 83. § (6) bekezdése szerint, ha a helyi önkormányzat a Mötv. 111/A. §-a szerinti valamely kötelezettségének nem tesz eleget, a helyi önkormányzatokért felelős miniszter a kötelezettség teljesítésére meghatározott határidő utolsó napját követőhónap első napjától a mulasztás megszüntetéséig a nettó finanszírozás alapján a helyi önkormányzatot megillető támogatás folyósítását felfüggeszti. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 111/A. §-a alapján, ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel, nem fogadja el a költségvetési évet megelőző évre vonatkozó zárszámadását, államháztartási beszámolási kötelezettségének vagy vagyon-nyilvántartási kötelezettségének nem tesz eleget, a részére járó egyes támogatások folyósítása az államháztartásról szóló törvényben meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül.
A jogszabály végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi
feltételek: A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Kurd, 2021. május 18.
Müller János Norbert sk.
polgármester