Kurd Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása

AZ ÖNKORMÁNYZAT 2020. ÉVI GAZDÁLKODÁS ZÁRSZÁMADÁSÁRÓL

Hatályos: 2021. 05. 27

AZ ÖNKORMÁNYZAT 2020. ÉVI GAZDÁLKODÁS ZÁRSZÁMADÁSÁRÓL

Általános indokolás

Kurd Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról beszámoló:

Készítette: Horváthné Tóth Valéria jegyző és Tamás Ágnes gazdálkodási ügyintéző

Előadó: polgármester

Tisztelt Képviselőtestület!

Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, (továbbiakban Áht.) 87. §-a előírja, hogy a vagyonról és a költségvetés végrehajtásáról

1. a számviteli jogszabályok szerinti éves költségvetési beszámolót

2. az éves költségvetési beszámolók alapján évente, az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon záró számadást (zárszámadást) kell készíteni.

A 91. § (1) szerint, „A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A zárszámadási rendelet tervezetével együtt a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/B. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.”

Az Aht 68/B §-a alapján a kincstár ellenőrzési jogköre a helyi önkormányzat számviteli szabályok szerinti könyvvezetési kötelezettségének, az adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítésének és az éves költségvetési beszámoló megbízható, valós összképének vizsgálatára terjed ki.”

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény állapította meg az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait, az állami feladat finanszírozás rendszerét.

Az önkormányzat költségvetési rendeletében tervezte meg a kötelező, és az, önként vállalt feladatait, melyet az erre a célra kapott állami támogatásokból, pályázati úton nyert forrásból, illetve átvett pénzeszközökből és saját bevételeiből kellett finanszíroznia.

Önkormányzati intézmények működése

A Kurdi Közös Önkormányzati Hivatal beszámolóját a fenntartó önkormányzatok a 2021. június 22- i együttes ülésen megtárgyalták. Összesített zárási adatait jelen ülésre terjesztettük be, bevételei és kiadásai az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak részét képezi.

Az óvodai ellátási feladatokat társulás keretében Csibrák Községgel közösen a Kurd-Csibrák Önkormányzatok Óvodai Társulása látja el, mely intézménynek része a gyermekétkeztetést és szociális étkezést kiszolgáló konyha is. Ennek beszámolója folyamatban van.

Társulásban ellátott feladatok

Kurd Község Önkormányzata a gyermekjóléti szolgáltatási feladatait társulási megállapodás alapján – a Segítőkéz Alapszolgáltató Központ látja el. A finanszírozás a Kaposmenti Társulás keretében a megállapodásban foglalt önkormányzati hozzájárulással történik. A finanszírozásba rendkívüli kiadás nem merült fel, a tervezett szerint történt a finanszírozás.

A pénzügyi és természetbeni szociális ellátások

A kérelmek elbírálása, az ellátások megállapítása a polgármester hatáskörében bonyolódtak. A szociális rendelet módosítása korábban megtörtént, az új feltételek szerinti települési lakásfenntartási támogatásra és fűtéstámogatásra a korábbiaknál többen lettek jogosultak. A gyermekszületési támogatás iránt is nagyobb volt az érdeklődés, tekintettel a gyermekszületések emelkedésére.

Közfoglalkoztatás

Márciusban beindult a közfoglalkoztatás 10 fővel. Nyáron a közfoglalkoztatottak brigádokba szerveződve végezték a kerti, illetve egyéb feladatokat. 1 fő irányította a munkálatokat. 1 fő adminisztrátor pedig a papírmunkát végezte. (jelenléti ívek, munkanaplók, szabadság engedélyek). A tapasztalat az, hogy már nem nagy a „jövés-menés”,viszonylag állandó emberekkel tervezhetünk. Közfoglalkoztatás keretében vásároltunk 1 db nagy értékű árokásó gépet 3 db adapterrel, és 1 db Negri Tornádó lombszívót.

Feladatellátás általános értékelése:

A 2020. évi gazdálkodás zökkenőmentesen indult. Nem volt felhalmozott szállítói tartozása az önkormányzatnak, a működtetés zökkenőmentes volt.

Értékpapír- és hitelműveletek, hitelállományban változás nem történt.

Úgy gondoljuk, hogy az önkormányzat anyagi lehetőségeit kihasználva 2020. év során ésszerűen, takarékosan gazdálkodott a fellelhető pályázati lehetőségeket megragadta, bár a gyakran változó vírushelyzet folyamatosan átszabta a kereteket és a pénzügyi lehetőségeket.

Néhány tájékoztató adat a működtetés során bekövetkezett pénzügyi folyamatokról:

07/A - Maradványkimutatás

Megnevezés

Összeg

01

01 Alaptevékenység költségvetési bevételei

215 520 659

02

02 Alaptevékenység költségvetési kiadásai

219 425 949

03

I Alaptevékenység költségvetési egyenlege (=01-02)

-3 905 290

04

03 Alaptevékenység finanszírozási bevételei

94 860 451

05

04 Alaptevékenység finanszírozási kiadásai

61 596 962

06

II Alaptevékenység finanszírozási egyenlege (=03-04)

33 263 489

07

A) Alaptevékenység maradványa (=±I±II)

29 358 199

15

C) Összes maradvány (=A+B)

29 358 199

17

E) Alaptevékenység szabad maradványa (=A-D)

29 358 199

11/L - A helyi önkormányzatok visszafizetési kötelezettsége, pótlólagos támogatása (Ávr. 111. §), és a jogtalan igénybevétele után fizetendő ügyleti kamata (Ávr. 112. §)

Megnevezés

Összeg

02

Ávr. 111. § a) szerinti valamennyi támogatás pótlólagos összege

266 320

06

A költségvetési támogatások és a vis maior támogatások visszafizetendő összege (Ávr. 111. § e))

1 515 025

15

A 11/C. űrlap 5. során elszámolt, 2. melléklet II.4. a pedagógusok minősítéséhez kapcsolódó támogatás (11/C. 5. sor 3. oszlopból)

396 700

17

Kamatalapba számító rendelkezésre bocsátott támogatások összege (a 11/C. űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sorban a 3. oszlop - 11/L. űrlap 15. sor 3. oszlop) és a (a 11/C. űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sorban a 3+4+5. oszlop összege - 11/L. űrlap 15. sor 3. oszlop + 11/L. űrlap 14. sor 3. oszlop + 11/L. űrlap 13. sor 3. oszlop) közül a nagyobbat kell figyelembe venni

51 206 379

23

Önkormányzat tőketartozása összesen (1+3+4+5+6+8+9+10)

1 515 025

24

A 23. sor szerinti tőketartozás 10032000-01031496 számlára fizetendő része (1+3+4+5+6-visszafizetendő vis maior támogatás+8+9+10):

1 515 025

26

Önkormányzat visszafizetési kötelezettsége és fizetendő kamat összesen (22+23)

1 515 025

27

Önkormányzatot megillető pótlólagos támogatás (2+7)

266 320

A 11L tábla utolsó során látható, hogy az Önkormányzat pótlólagos támogatásra jogosult 266.320,- Ft összegben, melynek nagy része a Csibrákról bejáró óvodás gyerekek utaztatása utáni támogatás az éves elszámolás alapján. Az utolsó előtti soron látható visszafizetési kötelezettség oka pedig az, hogy az év közben pótlólag kapott kiegészítő támogatás egészére a vírus miatti csökkent gyermeklétszám, és az ebből adódó adagszám-csökkenés miatt nem voltunk teljes mértékben jogosultak.

17/A1 - Tájékoztató adatok

Megnevezés

Összeg

01

Betegszabadsággal összefüggő munkáltatói kifizetés

913 628

02

Betegszabadsággal összefüggő kifizetésben részesülők száma

8

13

5%-os kulcsú áfa-adóalap összege

527 000

14

18%-os kulcsú áfa-adóalap összege

112 056

15

27%-os kulcsú áfa-adóalap összege

78 719 026

81

A költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, társulások, térségi fejlesztési tanácsok Áht. 10. § (4) bekezdése alapján történő nyilatkozata arról, hogy rendelkeznek-e gazdasági szervezettel (igen=1, nem=2)

2

82

A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, társulások, térségi fejlesztési tanácsok esetén az Áht. 10. § (4) bekezdése alapján a gazdasági szervezet feladatait ellátó szervezet törzskönyvi azonosító (PIR) száma

802 969

86

Az 56/A. § alapján a 2020. évi könyvelésben elvégzett előző évi maradványigénybevétel korrekció összege előjelhelyesen

-299 454

PK_A - Tárgyidőszaki pénzforgalom levezetése a főkönyvi kivonat adatai alapján

Megnevezés

Összeg (a főkönyvben szereplő előjelnek megfelelően) Ft-ban

01

A. 32-33. számlák nyitó tárgyidőszaki egyenlege összesen (=2+3)

87 275 446

02

32. számlák nyitó tárgyidőszaki egyenlege [+32]

323 725

03

33. számlák nyitó tárgyidőszaki egyenlege [+(331-3318) + (332-3328)]

86 951 721

04

B. Korrekciós tételek összesen: (5+6+7+8-9-10-11-12-13-14+15-16-23-30-31-32-33-34-35-36+39+42+43+44+45+46+47-50+51-52)

-58 554 157

05

Kiadások nyilvántartási ellenszámla tárgyidőszaki egyenlege [-003]

-281 022 911

06

Bevételek nyilvántartási ellenszámla tárgyidőszaki egyenlege [+005]

310 381 110

07

Előző év költségvetési maradványának igénybevétele teljesítése tárgyidőszaki egyenlege [-0981313]

-87 728 622

14

Adott előleghez kapcsolódó előzetesen felszámított nem levonható általános forgalmi adó tárgyidőszaki forgalma [+/-36413]

1

16

Adott előlegek számla tárgyidőszaki forgalma összesen [+/-3651]

-10 000

21

Foglalkoztatottaknak adott előlegek tárgyidőszaki forgalma [+/-36515]

-10 000

39

Kapott előlegek tárgyidőszaki forgalma [+/-3671]

63 320

40

Túlfizetések, téves és visszajáró befizetések tárgyidőszaki forgalma [+/-36711]

63 320

43

Más szervezetet megillető bevételek elszámolása számla tárgyidőszaki forgalma [+/-3673]

130 413

53

C. 32-33. számlák számított tárgyidőszaki záró egyenlege (A + B)

28 721 289

54

D. 32-33. számlák főkönyvi kivonat szerinti záró tárgyidőszaki egyenlege [+32 + (331-3318) + (332-3328)]

28 721 289

Előzetes hatásvizsgálat a rendelettervezethez:

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás: A rendelet-tervezet összeállításakor értékelésre kerültek mindazon feladatok, amelyek az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtását befolyásolták, teljesítését megalapozták. A zárszámadási adatok alapján megállapítható, hogy a 2020. évi költségvetésben kitűzött célok, feladatok teljesültek. A kiadásoknál a takarékosság és ésszerű felhasználás volt a jellemző. A rendelet tartalmazza az Önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó, 2020. évben változó szervezeti keretek közötti formában a költségvetési szervek finanszírozásának adatait.

Környezeti és egészségi következmények: A rendelet végrehajtásának nincs a környezetre vagy az egészségre gyakorolt hatása.

Az adminisztratív terheket befolyásoló hatás: Az adminisztrációban folyamatosan változó, egyre több, és egyre szigorúbb szabályozás mellett kell az adminisztratív feladatokat teljesíteni.

A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának következménye:

Az Áht. 83. § (6) bekezdése szerint, ha a helyi önkormányzat a Mötv. 111/A. §-a szerinti valamely kötelezettségének nem tesz eleget, a helyi önkormányzatokért felelős miniszter a kötelezettség teljesítésére meghatározott határidő utolsó napját követőhónap első napjától a mulasztás megszüntetéséig a nettó finanszírozás alapján a helyi önkormányzatot megillető támogatás folyósítását felfüggeszti. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 111/A. §-a alapján, ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel, nem fogadja el a költségvetési évet megelőző évre vonatkozó zárszámadását, államháztartási beszámolási kötelezettségének vagy vagyon-nyilvántartási kötelezettségének nem tesz eleget, a részére járó egyes támogatások folyósítása az államháztartásról szóló törvényben meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül.

A jogszabály végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi

feltételek: A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

Kurd, 2021. május 18.

Müller János Norbert sk.

polgármester