Váralja Község Önkormányzati Képviselő-testülete 8/2017 (XI.30..) önkormányzati rendelete

az anyakönyvi események engedélyezéséről, díjtételeiről és az anyakönyvvezetőt megillető díjakról

Hatályos: 2017. 12. 01


Váralja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk. (1) bekezdés a.) pontjában és (2) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96.§ a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2015. (IV.30.) önkormányzati rendelet 1. melléklet i.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság véleményének kikérésével, a következőket rendeli el:


I. Általános rendelkezések


1.§ (1) A rendelet hatálya Váralja Község Önkormányzata illetékességi területén történő házasságkötés, valamint bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének eljárásai kapcsán, az e rendeletben megjelölt szolgáltatásokat igénybe vevőkre, valamint Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatalban, (továbbiakban: hivatal) anyakönyvvezetői feladatokat ellátó köztisztviselőkre terjed ki.


2.§ (1) A Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal a házasságkötések, valamint bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének (továbbiakban: anyakönyvi események ) megtartásához – a megrendelésnek megfelelően – térítésmentesen, illetve térítési díj ellenében szolgáltatást biztosít.


(2) A hivatal térítésmentesen biztosítja a hivatali helyiségben, hivatali munkaidőben történő anyakönyvi esemény megtartását.


(3) A hivatal térítés ellenében biztosítja a hivatali munkaidőn túl, illetve a hivatali helyiségben és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartását.


II. A hivatali munkaidőn túl, illetve a hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezése


3.§ (1) Az anyakönyvvezetői feladatokat ellátó köztisztviselő a házasulók, bejegyzett élettársi kapcsolatot létesítők kívánságának figyelembe vételével, a hivatali helyiség házasságkötő terme foglaltságára tekintettel tűzi ki az anyakönyvi esemény időpontját.


(2) A hivatali munkaidőn túl és a hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezésére irányuló kérelmet az anyakönyvi esemény bejelentésével egyidejűleg, írásban kell benyújtani.


(3) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezése előtt, az anyakönyvvezetői feladatokat ellátó köztisztviselő köteles megtekinteni a helyszínt.


(4) A hivatali helyiségen kívüli helyszínen anyakönyvi esemény csak akkor engedélyezhető, ha az anyakönyvi esemény létesítésének a törvényben és az e rendeletben előírt feltételei fennállnak és az eseményhez méltó körülmények biztosítottak.


(5) A jegyző határozatban dönt a hivatali munkaidőn túli, valamint a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezéséről.


(6) A jegyző a határozatát visszavonja, ha a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény a törvényben és az e rendeletben meghatározott feltételei már nem állnak fenn.


III. A hivatali munkaidőn túl, illetve a hivatali helyiségben és helyiségen kívül történő anyakönyvi események díja


4.§ (1) Amennyiben az anyakönyvi esemény hivatali munkaidőn túl és hivatali helyiségben történik, a többletszolgáltatásért 10.000 Ft térítési díjat kell fizetnie a megrendelőnek eseményenként.


(2) Amennyiben az anyakönyvi esemény hivatali munkaidőben és hivatali helyiségen kívül történik a többletszolgáltatásért 19.000 Ft térítési díjat kell fizetnie a megrendelőnek eseményenként.


(3) Amennyiben az anyakönyvi esemény hivatali helyiségen és hivatali munkaidőn kívül történik, a többletszolgáltatásért 25.000 Ft térítési díjat kell fizetnie a megrendelőnek eseményenként.


(4) Mentesülnek az (1) és (2) bekezdésben meghatározott díjfizetési kötelezettség alól azok az anyakönyvi eseménnyel érintett személyek, akik Váralja községben állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek. 


(5) A díjat Váralja Község Önkormányzatának költségvetési számlájára kell befizetni. Az erről szóló bizonylat másolatát az anyakönyvvezetői feladatokat ellátó köztisztviselőnek át kell adni.


(6) A befizetett díjat vissza kell fizetni, amennyiben az anyakönyvi esemény nem jön létre, illetve ha a jegyző az anyakönyvi esemény engedélyezésére vonatkozó határozatát visszavonja.


(7) A házasuló, illetve bejegyzett élettársi kapcsolatot létesítő személy közeli halállal fenyegető egészségi állapota, illetve élethelyzetében bekövetkezett, különös méltánylást igénylő esetben, a jegyző a térítési díjfizetési kötelezettség alól - jövedelemi viszonyokra tekintet nélkül - felmentést adhat.


IV. Az anyakönyvvezető díjazása


5.§ A hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben történő anyakönyvi esemény megtartásában közreműködő anyakönyvvezetői feladatokat ellátót – választása szerint – a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvényben (továbbiakban: Kttv.) meghatározott szabadidő helyett eseményenként, bruttó 10.000,-Ft összegű díj illeti meg.


(2) A hivatali munkaidőn és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartásában közreműködő anyakönyvvezetői feladatokat ellátó köztisztviselőt – választása szerint – a Kttv-ben meghatározott szabadidő helyett, eseményenként bruttó 15.000,-Ft összegű díj illeti meg.


V. Átmeneti és záró rendelkezések


6.§ (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házassági szándék, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló szándék alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.


(3)  A Rendelet hatálybalépésével, hatályát veszti Váralja Község Önkormányzata a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötésről, a többletszolgáltatásért fizetendő díjakról és a közreműködő anyakönyvvezetőt megillető díjakról szóló 10/2011. (X.28.) rendelete.



Váralja, 2017. november 29.


Sziebert Éva                                  Dr. Puskásné  Dr. Szeghy Petra
polgármester                                                      jegyző


Kihirdetési záradék:

Jelen rendelet kihirdetve 2017. november 30. napján.


Dr. Puskásné Dr. Szeghy Petra
                jegyző