Szakadát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021.(II.23.)önkormányzati rendelete

Szakadát Község Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 02. 23- 2021. 08. 04

Szakadát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021.(II.23.)önkormányzati rendelete

Szakadát Község Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről

2021.02.23.

Szakadát Község Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerint, a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletre tekintettel a képviselő-testület feladat és hatáskörében eljárva, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjában kapott eredeti jogalkotói jogkörében eljárva, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 6/C. § (1) bekezdés felhatalmazása alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya Szakadát Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat) és a képviselő-testület szerveire terjed ki.

(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

2. Az Önkormányzat kiemelt bevételeinek és kiadásainak főösszege

2. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 69.527.585,- Ft-ban,

b) kiadási főösszegét 69.527.585,- Ft-ban határozza meg.

(2) A képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi Szakadát Község Önkormányzata 2021. évre tervezett bevételeit és kiadásait, kiemelt előirányzatonként összesítve az 1.1. melléklet szerint hagyja jóvá.

(3) A képviselő-testület 1.2. melléklet szerint a kötelező, az 1.3. melléklet szerint az önként vállalt, az 1.4. melléklet szerint az államigazgatási feladatokhoz tartozó bevételeket és kiadásokat fogadja el.

(4) A 2. melléklet tartalmazza a működési célú bevételeket és kiadásokat, illetve a felhalmozási bevételeket és kiadásokat.

(5) A felújítási kiadásokat a 3. melléklet szerint, a beruházási kiadásokat a 4. melléklet szerint fogadja el.

(6) Az előirányzat-felhasználási tervet az 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A képviselő-testület az önkormányzat Európai uniós támogatással megvalósuló projektek bevételei, kiadásai hozzájárulásokat a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.

(8) Az önkormányzat a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások 2022-2024. évi tervezett alakulását 7. melléklet szerint hagyja jóvá.

(9) Az engedélyezett létszámkeretet a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(10) A képviselő-testület által nyújtott kedvezményeket a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.

(11) Az önkormányzat a Stabilitási tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és a kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 10. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat 2021. évi adósságot keletkeztető fejlesztési célt nem tervez.

(12) A képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi több évi kihatással járó feladatait a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.

3. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

3. § (1) A gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, annak szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetésben meghatározott bevételek beszedésére, a jóváhagyott kiadások teljesítésére, a költségvetés végrehajtására.

(3) Az előző évi költségvetési pénzmaradvány – az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások, egyéb céljellegű maradványok kivételével – a felülvizsgálat, illetve testületi jóváhagyást követően használható fel.

(4) A képviselő-testület 2021. 01. 01.-től a rendelet elfogadásáig tett gazdálkodási intézkedéseket jóváhagyja, ezen időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

4. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásának igénylési feltételei közzétételét követően gondoskodjon azoknak a központosított állami támogatásoknak az igényléséről, amelyekre az önkormányzat jogosult.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásának alapjául szolgáló mutatószámok tervezettől eltérő alakulása esetén, továbbá egyéb állami támogatás jogosulatlan igénybevétele miatt lemondjon az igényelt támogatásról.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a tervezett és a ténylegesen igénybe vehető támogatás különbözetéből, valamint a központosított előirányzatok, egyéb központi állami támogatások elszámolásából adódó, elszámoláskor felmerülő visszafizetési kötelezettséget, esetlegesen felmerülő kamatterheket teljesítse a kincstár felé.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat működéséhez szükséges szolgáltatási/vállalkozási szerződést a hatályos szabályzatok betartásával megkösse.

(5) A képviselő-testület felhatalmazza polgármestert, hogy a vonatkozó jogszabályok betartása mellett a szociálpolitikai juttatások előirányzat felhasználásáról rendelkezzen, melyről a képviselő-testületet a rendelet módosítása keretében tájékoztatja.

(6) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat nevében a gazdasági, illetve egyéb önkormányzati programban foglalt fejlesztések megvalósítása érdekében pályázatot benyújtson be, ha az 100 %-os intenzitású, vagy ha az önerő mértéke az önkormányzati tartalékból fedezhető. A pályázat benyújtásáról a képviselő-testületet a soron következő ülésen írásban a polgármester tájékoztatja. A képviselő-testületnek az önerő vállalásával benyújtott pályázatot utólagosan jóvá kell hagynia.

(7) A folyamatban lévő pályázatok tekintetében a polgármester jogosult megtenni a vonatkozó szabályzatokban foglaltak szerint a pályázat lebonyolításához szükséges intézkedéseket.

(8) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat számláin lévő átmenetileg szabad pénzeszközök elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezésére.

(9) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy gondoskodjon a helyi önkormányzat működőképessége megőrzését vagy egyéb feladatai ellátását veszélyeztető helyzet elhárítását szolgáló rendkívüli támogatás iránti pályázat benyújtásáról.

(10) Az eredeti előirányzatokon felüli felújítási és felhalmozási kiadások finanszírozására csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a jóváhagyott előző évi költségvetési maradványból, felhalmozási célú pénzeszköz átvételből származó bevételi többlet, valamint a szabad rendelkezésű tartalék fordítható.

5. § (1) A képviselő-testület a zavartalan pénzügyi működés érdekében általános tartalékot képez. A tartalék felhasználásáról a képviselő-testület korábbi döntéseinek végrehajtására, önerős pályázat benyújtására vagy halasztást nem tűrő eset kezelésére a polgármester dönt.

(2) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrás az általános tartalékot, a felhalmozási célú állami támogatásból, egyéb céljellegű forrásból származó nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási, vagy cél szerinti kiadási előirányzatot, az egyéb, nem céljellegű bevételből általános tartalékot kell képezni.

(3) A működési bevételi többlet az önkormányzat általános tartalékát növeli.

6. § (1) A jóváhagyott bevételi és kiadási kiemelt előirányzatok a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel kötöttek.

(2) A képviselő-testület az Áht. 34. § (2) bekezdésében foglaltak alapján felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat elkülönített költségvetésének bevételi és kiadási előirányzatait módosítsa, valamint a bevételi előirányzatok között, a kiadási előirányzatok között, a működési kiadások és a felhalmozási kiadások között, a kiemelt előirányzatok, a kötelező, önként vállalt és államigazgatási előirányzatok között – a jogszabályi előírások figyelembevételével – előirányzat átcsoportosítást hajtson végre.

(3) Az előirányzat-módosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatainak növelésére.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) az önkormányzat költségvetése körében átmeneti - Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, bármely kiemelt előirányzatot módosíthat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén beszámol.

(5) Az előirányzat-módosításról a jegyző előkészítésében a képviselő-testület a költségvetési rendeletet az adott év június 30-áig, illetve december 31-ei hatállyal a zárszámadás elfogadásáig módosítja.

(6) A feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(7) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzaton felül is teljesíthetők.

(8) Az év közben létrejött bevételi többletet a polgármester pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja, melyről a képviselő-testületet a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatja.

(9) Nettó finanszírozás keretében történik a munkabérek, valamint az azt terhelő befizetési kötelezettségek rendezése.

(10) A megrendelések ütemezésénél, a kötelezettségvállalás megtételénél a polgármester a forrásképződés időbeli alakulását köteles figyelembe venni.

(11) A felhalmozási, felújítási célú támogatások kiutalása a tényleges teljesítéshez igazodóan engedélyezhető.

7. § A képviselő-testület az önkormányzatnál a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

a.) személyi juttatások: megbízási díj, költségtérítés, önkormányzat által alapított kitüntetésekhez járó díjak, tiszteletdíj, napidíj;
b.) elszámolásra kiadott összegek (pl: kiküldetés, eszközbeszerzés, reprezentáció, üzemanyag)
c.) készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés 200.000,- Ft-ig;
d.) karbantartás, kisjavítási szolgáltatás igénybevétele;
e.) kis összegű szolgáltatási kiadások 100.000,- Ft-ig;
f.) művészek fellépti díja 300.000,- Ft-ig;
g.) társadalom-, és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai;
h.) közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók munkabére;
i.) egyéb, csak utánvéttel, vagy csak készpénzért teljesíthető árubeszerzés, eszközbeszerzés, vagy szolgáltatás igénybevétele esetén.

8. § (1) A polgármester a jegyző útján köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó jogi szabályozó eszközöket (szabályzatokat) a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(2) Az önkormányzati belső kontrollrendszer a belső ellenőrzés keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért a jegyző felelős. A belső ellenőrzésről a jegyző vásárolt szolgáltatás útján is gondoskodhat.

9. § A képviselő-testület a polgármester részére bruttó 200.000.- Ft/fő/év, azaz kettőszázezer forint összegű cafetéria juttatást biztosít.

10. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja az éven belüli hitelfelvétel.

(2) A képviselő-testület a külön jogszabályban foglalt összeget meghaladó, fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügyletről való döntés meghozatala előtt a kormány jóváhagyását kéri.

(3) Közérdekű kötelezettségvállalást a polgármester csak a képviselő-testület jóváhagyásával tehet, gazdasági társaságban üzletrészt, részvényt csak a képviselő-testület előzetes döntése alapján szerezhet.

(4) A polgármester más gazdálkodó szervek részére pénzeszközt csak a képviselő-testület jóváhagyásával adhatnak át.

(5) A költségvetés terhére kizárólag olyan kötelezettség vállalható, mely sem az adott gazdálkodási évben, sem azt követően költségvetési támogatási többletigénnyel nem jár. A polgármester, mint bérgazdálkodó külön címet vagy pótlékot nem állapíthat meg, illetve felelős azért, hogy a munkavállalók részére adható, nem kötelező juttatások megállapítása és folyósítása a feladatellátást ne veszélyeztesse. A polgármester a bérmaradvány terhére folyamatos fizetési kötelezettséget jelentő személyi juttatást nem állapíthat meg.

(6) A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, teljesítés igazolást az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 21.) Kormányrendelet 52-60. §-ban és a vonatkozó gazdasági szabályzatokban foglaltak alapján kell elvégezni.

(7) Az időközi választások helyi előkészítésére, lebonyolítására, valamint a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására felhasználható pénzeszközök feletti kötelezettségvállalásra a jegyző, pénzügyi ellenjegyzésére az általa felhatalmazott személy jogosult.

(8) Az önkormányzat a bankszámláját az OTP Bank Nyrt. Tamási fiókjában vezeti.

4. Záró rendelkezések

11. § (1) E rendelet 2021. február 23-án lép hatályba, de rendelkezéseit a 2021. évi gazdálkodás során már alkalmazni kell.

Laszk Gábor
polgármester

Dr, Biró Gyula
jegyző

1. melléklet

1.1. melléklet
1.2. melléklet
1.3. melléklet
1.4. melléklet

2. melléklet

2. melléklet

3. melléklet

3. melléklet

4. melléklet

4. melléklet

5. melléklet

5. melléklet

6. melléklet

6. melléklet

7. melléklet

7. melléklet

8. melléklet

8. melléklet

9. melléklet

9. melléklet

10. melléklet

10. melléklet

11. melléklet

11. melléklet