Szakadát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
Szakadát Község Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 26Szakadát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
Szakadát Község Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Szakadát Község Önkormányzatának éves költségvetése a kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra, megalkotásának célja az önkormányzat működésének biztosítása.
[2] Szakadát Község Önkormányzati Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés, a.) és f.) pontjában és a (2) bekezdés szerinti feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 6/C. § (1) bekezdés, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (3) bekezdés a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Szakadát Község Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat) és a képviselő-testület szerveire terjed ki.
(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. Az Önkormányzat kiemelt bevételeinek és kiadásainak főösszege
2. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetésének: a) bevételi főösszegét 131 979 637 Ft-ban, b) kiadási főösszegét 131 979 637 Ft-ban határozza meg.
(2) A képviselő-testület Szakadát Község Önkormányzata 2025. évre tervezett, (1) bekezdésben megállapított tárgyévi bevételeit és kiadásait, kiemelt előirányzatonként összesítve az 1.1. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A képviselő-testület 1.2. melléklet szerint a kötelező, az 1.3. melléklet szerint az önként vállalt, az 1.4. melléklet szerint az államigazgatási feladatokhoz tartozó bevételeket és kiadásokat fogadja el.
(4) A 2. melléklet tartalmazza a működési célú bevételeket és kiadásokat, illetve a felhalmozási bevételeket és kiadásokat.
(5) A felújítási kiadásokat a 3. melléklet szerint, a beruházási kiadásokat a 4. melléklet szerint fogadja el.
(6) Az előirányzat-felhasználási tervet az 5. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület az önkormányzat Európai uniós támogatással megvalósuló projektek bevételei, kiadásai hozzájárulásokat a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) Az önkormányzat a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások 2026-2028. évi tervezett alakulását a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) Az engedélyezett létszámkeretet a képviselő-testület 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) A képviselő-testület által nyújtott kedvezményeket a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
(11) Az önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletek és a kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 10. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési célt nem tervez.
(12) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi több évi kihatással járó feladatait a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
(13) A 12. melléklet a 2025. évi állami támogatásokat jogcímenkénti bontásban tartalmazza.
3. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
3. § (1) A gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, annak szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetésben meghatározott bevételek beszedésére, a jóváhagyott kiadások teljesítésére, a költségvetés végrehajtására.
(3) Az előző évi költségvetési pénzmaradvány – az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások, egyéb jellegű maradványok kivételével – a felülvizsgálat, illetve testületi jóváhagyást követően használható fel.
(4) A képviselő-testület 2025. január 1-jétől a rendelet elfogadásáig tett gazdálkodási intézkedéseket jóváhagyja, ezen időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
4. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásának igénylési feltételei közzétételét követően gondoskodjon azoknak a központosított állami támogatásoknak az igényléséről, amelyekre az önkormányzat jogosult.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásának alapjául szolgáló mutatószámok tervezettől eltérő alakulása esetén, továbbá egyéb állami támogatás jogosulatlan igénybevétele miatt lemondjon az igényelt támogatásról.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a tervezett és a ténylegesen igénybe vehető támogatás különbözetéből, valamint a központosított előirányzatok, egyéb központi állami támogatások elszámolásából adódó, elszámoláskor felmerülő visszafizetési kötelezettséget, esetlegesen felmerülő kamatterheket teljesítse a kincstár felé.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat működéséhez szükséges szolgáltatási/vállalkozási szerződést a hatályos szabályzatok betartásával megkösse.
(5) A képviselő-testület felhatalmazza polgármestert, hogy a vonatkozó jogszabályok betartása mellett a szociálpolitikai juttatások előirányzat felhasználásáról rendelkezzen, melyről a képviselő-testületet a rendelet módosítása keretében tájékoztatja.
(6) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat nevében a gazdasági, illetve egyéb önkormányzati programban foglalt fejlesztések megvalósítása érdekében pályázatot benyújtson be, ha az 100 %-os intenzitású, vagy ha az önerő mértéke az önkormányzati tartalékból fedezhető. A pályázat benyújtásáról a képviselő-testületet a soron következő ülésen írásban a polgármester tájékoztatja. A képviselő-testületnek az önerő vállalásával benyújtott pályázatot utólagosan jóvá kell hagynia.
(7) A folyamatban lévő pályázatok tekintetében a polgármester jogosult megtenni a vonatkozó szabályzatokban foglaltak szerint a pályázat lebonyolításához szükséges intézkedéseket.
(8) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat számláin lévő átmenetileg szabad pénzeszközök elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezésére.
(9) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy gondoskodjon a helyi önkormányzat működőképessége megőrzését vagy egyéb feladatai ellátását veszélyeztető helyzet elhárítását szolgáló rendkívüli támogatás iránti pályázat benyújtásáról.
(10) Az eredeti előirányzatokon felüli felújítási és felhalmozási kiadások finanszírozására csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a jóváhagyott előző évi költségvetési maradványból, felhalmozási célú pénzeszköz átvételből származó bevételi többlet, valamint a szabad rendelkezésű tartalék fordítható.
5. § (1) A képviselő-testület a zavartalan pénzügyi működés érdekében általános tartalékot képez. A tartalék felhasználásáról a képviselő-testület korábbi döntéseinek végrehajtására, önerős pályázat benyújtására vagy halasztást nem tűrő eset kezelésére a polgármester dönt.
(2) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrás az általános tartalékot, a felhalmozási célú állami támogatásból, egyéb cél jellegű forrásból származó nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási, vagy cél szerinti kiadási előirányzatot, az egyéb, nem cél jellegű bevételből általános tartalékot kell képezni.
(3) A működési bevételi többlet az önkormányzat általános tartalékát növeli.
6. § (1) A jóváhagyott bevételi és kiadási kiemelt előirányzatok a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel kötöttek.
(2) A képviselő-testület az Áht. 34. § (2) bekezdésében foglaltak alapján felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat elkülönített költségvetésének bevételi és kiadási előirányzatait módosítsa, valamint a bevételi előirányzatok között, a kiadási előirányzatok között, a működési kiadások és a felhalmozási kiadások között, a kiemelt előirányzatok, a kötelező, önként vállalt és államigazgatási előirányzatok között – a jogszabályi előírások figyelembevételével – előirányzat átcsoportosítást hajtson végre.
(3) Az előirányzat-módosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatainak növelésére.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) az önkormányzat költségvetése körében átmeneti - Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, bármely kiemelt előirányzatot módosíthat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén beszámol.
(5) A képviselő-testület a polgármester saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosítása, előirányzat-átcsoportosítása átvezetéseként 2025. június 30 napi hatállyal 2025. július 31-ig, 2025. szeptember 30. napi hatállyal 2025. október 31-ig és 2025. december 31. napi hatállyal 2026. február 28-ig módosítja a költségvetési rendeletét.
(6) A feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(7) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzaton felül is teljesíthetők.
(8) Az év közben létrejött bevételi többletet a polgármester pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja, melyről a képviselő-testületet a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatja.
(9) Nettó finanszírozás keretében történik a munkabérek, valamint az azt terhelő befizetési kötelezettségek rendezése.
(10) A megrendelések ütemezésénél, a kötelezettségvállalás megtételénél a polgármester a forrásképződés időbeli alakulását köteles figyelembe venni.
(11) A felhalmozási, felújítási célú támogatások kiutalása a tényleges teljesítéshez igazodóan engedélyezhető.
7. § A képviselő-testület az önkormányzatnál a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
a) személyi juttatások: megbízási díj, költségtérítés, önkormányzat által alapított kitüntetésekhez járó díjak, tiszteletdíj, napidíj;
b) elszámolásra kiadott összegek (pl: kiküldetés, eszközbeszerzés, reprezentáció, üzemanyag);
c) készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés 200.000 Ft-ig;
d) karbantartás, kis javítási szolgáltatás igénybevétele;
e) kis összegű szolgáltatási kiadások 100.000 Ft-ig;
f) művészek fellépési díja 300.000 Ft-ig;
g) társadalom-, és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai;
h) közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók munkabére;
i) egyéb, csak utánvéttel, vagy csak készpénzért teljesíthető árubeszerzés, eszközbeszerzés, vagy szolgáltatás igénybevétele esetén.
8. § (1) A polgármester a jegyző útján köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó jogi szabályozó eszközöket (szabályzatokat) a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.
(2) Az önkormányzati belső kontrollrendszer a belső ellenőrzés keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért a jegyző felelős. A belső ellenőrzésről a jegyző vásárolt szolgáltatás útján is gondoskodhat.
9. § A képviselő-testület a polgármester részére bruttó 200.000 Ft/fő/év, azaz kettőszázezer forint összegű cafetéria juttatást biztosít.
10. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja az éven belüli hitelfelvétel.
(2) A képviselő-testület a külön jogszabályban foglalt összeget meghaladó, fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügyletről való döntés meghozatala előtt a kormány jóváhagyását kéri.
(3) Közérdekű kötelezettségvállalást a polgármester csak a képviselő-testület jóváhagyásával tehet, gazdasági társaságban üzletrészt, részvényt csak a képviselő-testület előzetes döntése alapján szerezhet.
(4) A polgármester más gazdálkodó szervek részére pénzeszközt csak a képviselő-testület jóváhagyásával adhatnak át.
(5) A költségvetés terhére kizárólag olyan kötelezettség vállalható, mely sem az adott gazdálkodási évben, sem azt követően költségvetési támogatási többletigénnyel nem jár. A polgármester, mint bérgazdálkodó külön címet vagy pótlékot nem állapíthat meg, illetve felelős azért, hogy a munkavállalók részére adható, nem kötelező juttatások megállapítása és folyósítása a feladatellátást ne veszélyeztesse. A polgármester a bérmaradvány terhére folyamatos fizetési kötelezettséget jelentő személyi juttatást nem állapíthat meg.
(6) A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, teljesítés igazolást az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.21.) Korm.rendelet 52-60. §-ban és a vonatkozó gazdasági szabályzatokban foglaltak alapján kell elvégezni.
(7) Az időközi választások helyi előkészítésére, lebonyolítására, valamint a népszavazás előkészítésére és lebonyolítására felhasználható pénzeszközök feletti kötelezettségvállalásra a jegyző, pénzügyi ellenjegyzésére az általa felhatalmazott személy jogosult.
(8) Az önkormányzat a bankszámláját az OTP Bank Nyrt. Tamási fiókjánál vezeti.
4. Záró rendelkezések
11. § Ez a rendelet 2025. február 26-án lép hatályba.
12. § A Rendelet rendelkezéseit a 2025. évi gazdálkodás során már alkalmazni kell.
|
Harmati-Pék Anna Mária polgármester |
Radványi Petra jegyző |