Dúzs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2017. (XII.28.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről és alakításáról
Hatályos: 2017. 12. 28Dúzs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2017. (XII.28.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről és alakításáról
Dúzs Község Önkormányzata Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
Bevezető rendelkezések
1. § (1) E rendelet célja a település táji környezetének, településkarakterének, településképének,településszerkezetének védelme és alakítása által
a) az emberhez méltó, egészséges és esztétikus környezet kialakítása és fenntartása,
b) a helyi építési beruházások megvalósulásának elősegítése,
c)a településképet rontó állapot létrejöttének elkerülése, illetve megszüntetése.
(2) A településképi szempontból meghatározó területek, és a helyi védelem megállapításának célja a település és környezetének, valamint az ott található értékes építészeti, táji, valamint az épített környezettel összefüggő természeti elemek jellegzetességének, hagyományos megjelenésének megőrzése.
2. § (1) E rendelet kiterjed minden építési tevékenységgel érintett építmény településképhez való illeszkedését biztosító telepítésére, tömegformálására, homlokzati kialakítására, színezésére és anyaghasználatára, továbbá az építmények környezetének, a telkek zöldfelületének,a közterületek, atermészeti-és táji környezet kialakítására, a telkek és építési telkek használatának módjára.
(2) E rendelet előírásait alkalmazni kell az építési engedély nélkül, az egyszerű bejelentéssel, és az építési engedéllyelvégezhető építési tevékenységek esetében is.
3. § (1a) E rendelet alkalmazásában használt fogalmak:
(1b) Cégtábla, cégfelirat, üzletfelirat: a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő felirat és más grafikai megjelenítés.
(1c) Útbaigazítást szolgáló cégtábla, cégfelirat, üzletfelirat:nem a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozás helyéhez vezető olyan cégtábla, cégfelirat, üzletfelirat, amely egyes grafikai elemeivel közlekedési irányt mutat.
(1d) Értékvédelmi tervanyag: a helyi védelem nyilvántartott adatait tartalmazó dokumentáció.
(1e) Leromlott állapot: a karbantartás elvégzésének, a környezet gondozásának, illetve a telek művelésének elmulasztásával létrejött,a rendezettség helyreállítását igénylő állapot.
(1f) Településképet rontó állapot: különösen
a) a településképi követelmények be nem tartásával létrejött szabálytalan állapot,
b) a karbantartás elvégzésének, a környezet gondozásának, illetve a telek művelésének elmulasztásával létrejövő romló állapot,
c) a rendeltetéstől eltérő, illetve a túlzó használat okozta károsítás vagy veszélyeztetés.
(1g) Településszerkezet: az utcahálózat, a telekszerkezet, a beépítési mód, az építési vonal, a zöldterület és növényzet együttesen.
(1h) Település táji környezete:a település megjelenése a tájban, a terület-és telekhasználat, a művelési mód, a növényzet és a természetes környezet együttesen.
Településkép-érvényesítési eszközök
4. § (1) A tájékoztatást és szakmai konzultációt, a polgármester nevében a település főépítésze, főépítész hiányában a polgármester végzi.
(2) A főépítész, illetve a polgármester akadályoztatása esetén, a tájékoztatást és szakmai konzultációt, a polgármester nevében, a polgármester által kijelölt helyettesítő személy végzi.
(3) A tájékoztatást, illetve szakmai konzultációt végző személy a konzultáció felelőse.
(4) A tájékoztatás és szakmai konzultáció ügyfélfogadási időben történik, amelynek rendjét a polgármester határozza meg.
5. § (1) A tájékoztatás során a helyi építési szabályzat, és a településképi rendelet előírásai kerülnek bemutatásra, a kérelmező által beazonosított telek vonatkozásában.
(2) A szakmai konzultáció, minden esetben a kérelmező által bemutatott tervjavaslatra vonatkozik. Tervjavaslat nélkül szakmai konzultáció nem végezhető. A bemutatott tervjavaslat, a konzultációról készülő emlékeztető kötelező mellékletét képezi.
(3) A szakmai konzultáció, minden esetben a telekre vonatkozó előírások beazonosításával kezdődik, mely adatok az emlékeztetőben rögzítésre kerülnek. Az előírások beazonosítása nélkül a szakmai konzultáció nem folytatható.
(4) A szakmai konzultációról készülő emlékeztetőben röviden, írásban is rögzíteni kell a bemutatott terv által felvetett javaslat lényegét, és az arra adott lényeges nyilatkozatot.
(5) Szakmai utánajárást igénylő esetben, a szakszerű és felelős nyilatkozattétel érdekében, megismételt konzultáció tartható. Az új konzultáció időpontja, illetve egyes feltételei az emlékeztetőben kerülnek rögzítésre.
6. § (1) A szakmai konzultáció igénybevétele a következő esetekben és területeken végzett építési tevékenységek esetén kötelező:
a) a településképi szempontból meghatározó területeken,
b) a helyi területi védelem, és
c) a helyi egyedi védelem telkein végzett mindenfajta építési tevékenység megkezdése előtt.
(2) A tájékoztatás és szakmai konzultáció igénybevétele – az (1) bekezdésben felsoroltak kivételével – nem kötelező, de a szakmai konzultáció során adott nyilatkozatot az építtető, illetve tervező felhasználhatja a településképi előírások betartásának igazolására.
(3) A szakmai konzultáció során készült emlékeztető, valamint a konzultáció során tett nyilatkozat szerzői vagy polgári jogi igényt nem dönt el.
7. § (1) A polgármester településképi bejelentési eljárást folytat le a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén, a bejelentési eljárást, a polgármester nevében, a polgármester által kijelölt helyettesítő személy végzi.
(3) A bejelentést a 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben meghatározott tartalommal kell elkészíteni. A településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervhez el kell készíteni
a) átnézeti helyszínrajzot, méretadatokkal ellátva, legalább M=1:500 léptékben, a tágabb környezet létesítményeinek és összefüggéseinek bemutatásával,
b) részletes helyszínrajzot, méretadatokkal ellátva, legalább M=1:200 léptékben, a szűkebb környezet létesítményeinek és összefüggéseinek bemutatásával,
c) nézetrajzokat, méretadatokkal ellátva, legalább M=1:50 léptékben, az anyag, a szín, a felületképzés bemutatásával,
d) utcaképet vagy látványtervet, legalább M=1:200 léptékben, a településképi látvány, a rálátás és kitakarás bemutatásával,
d) szükség esetén alaprajzokat és metszeteket, méretadatokkal ellátva, legalább M=1:50 léptékben,
e) műszaki leírást, az alkalmazott műszaki megoldások ismertetésével,
f) igazolásokat, az országos és helyi előírások feltüntetésével és az azoknak való megfelelőség bemutatásával.
(4) Az egyes különálló tervlapokon fel kell tüntetni
a) a tervezett létesítmény megnevezését és helyét, cím és helyrajzi szám feltüntetésével,
b) a rajz megnevezését, léptékét, készítésének időpontját,
c) az építtető és tervező megnevezését és elérhetőségének adatait.
(5) Az építészeti-műszaki tervek egyes munkarészei összevonhatóak.
8. § (1) A polgármester településképet rontó állapot létrejötte esetén településképi kötelezési eljárást folytat le, és szükség esetén településképi kötelezést bocsát ki.
(2) A polgármester településképi kötelezés formájában
a) megtilthatja a településképet rontó vagy szabálytalan tevékenység folytatását,
b) előírhatja a településképet rontó állapot megszüntetését,
c) leromlott állapot esetén előírhatja a karbantartási kötelezettség teljesítését, az eredeti állapot helyreállítását, az építmény vagy építményrész felújítását, a környezet állapotának helyreállítását,
d) előírhatja a szabálytalanul létrehozott építmény, építményrész átalakítását vagy elbontását.
(3) A polgármester az érintett telek vagy építmény, építményrész tulajdonosát kötelezi, kivéve, ha a szabálytalan tevékenység elkövetője ismert, és a kötelezés végrehajtása vele szemben érvényesíthető.
9. § (1) Tiltás végre nem hajtása estén, e magatartás elkövetőjével szemben, alkalmanként 200.000 forintig terjedő bírság szabható ki.
(2) Leromlott állapot és településképet rontó állapot megszüntetésére irányuló kötelezés végre nem hajtása esetén 500.000 forintig terjedő – végrehajtásig ismételhető – bírság szabható ki, vagy a tulajdonos veszélyére és terhére a településképet rontó állapotot az önkormányzat megszüntetheti.
(3) Ha a tulajdonos nem érhető el, a településképet rontó állapotot a tulajdonos veszélyére és terhére az önkormányzat megszüntetheti.
(4) Leromlott állapot megszüntetésére (karbantartásra, felújításra, helyreállításra) irányuló kötelezés végre nem hajtása esetén, a mérlegelési szempontok figyelembevételével, az önkormányzat eltekinthet a pénzbírság alkalmazásától, de a tulajdonos veszélyére és terhére a szükséges munkálatokat az önkormányzat továbbra is elvégeztetheti. Ebben az esetben a munkák elvégeztetését a tulajdonos tűrni köteles.
(5) Szabálytalanul létrehozott építmény, építményrész átalakításának vagy bontásának végre nem hajtása esetén 1.000.000 forintig terjedő – végrehajtásig ismételhető – bírság szabható ki, vagy a tulajdonos veszélyére és terhére az önkormányzat kényszervégrehajtást végezhet.
(6) Településképi kötelezés végrehajtása érdekében az önkormányzat képviselő-testülete, a településképi birság kiszabása helyett, településképi adót vethet ki, az önkormányzat helyi adó rendeletében meghatározott esetekben és mértékben.
(7) A településképi adó, a kötelezés végrehajtásának időpontját követő adóévben már nem állapítható meg.
10. § (1) A kötelezés kényszervégrehajtása esetén, az önkormányzat számlát bocsát ki, amelyet a kötelezettnek kell kiegyenlítenie. Ennek elmaradása esetén az önkormányzat javára jelzálogjog kerül bejegyzésre az ingatlan-nyilvántartásba.
(2) A településképi kötelezés végrehajtása érdekében megállapított településképi adó helyi adó módjára kerül megállapításra, és megfizetésének elmaradása esetén behajtásra.
A helyi védelem
A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek
11. § (1) A helyi védelem feladata kiterjed a helyi érték felkutatására, értékelésére, számbavételére, nyilvántartására, megőrzésére, a helyi érték védetté nyilvánítására.
(2) A helyi értékek védelme közérdek, megvalósítása együttműködési kötelezettséget jelent az érintett egyházi-, civil-és gazdálkodó szervezetek, valamint a helyi lakosok számára.
12. § (1) A helyi védelem alá helyezésről, illetve annak megszűnéséről az önkormányzat képviselő-testülete rendeletben dönt.
(2) Helyi védelem alá helyezést, illetve annak megszüntetését bármely természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, a polgármesternek írásban benyújtott kérelemmel és értékvédelmi tervanyaggal kezdeményezheti.
(3) A kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kezdeményező nevét, elektronikus és egyébelérhetőségét,
c) a kezdeményezés tárgyát,
d) ha ismert, az érintett tulajdonosok vagy használók adatait,
d) az értékvédelmi tervanyagot.
(3) A helyi védelem alá helyezés szakmai megalapozására az értékvizsgálat, a települési értékvizsgálat, ennek hiányábanaz értékvédelmitervanyag szolgál.
13. § (1) A helyi védelemről az önkormányzat nyilvántartást vezet. A nyilvántartás alapja az értékvédelmi tervanyag, amelynek a következőket kell tartalmaznia:
a) a védelem szakszerű leírását és indoklását,
b) a védelemre javasolt értékek felsorolását és a védelemmel kapcsolatos megállapításokat,
c) fotóanyagot – olyan kidolgozásban, hogy a helyi védelemmel kapcsolatos megállapításokegyértelműen értelmezhetőek legyenek,
(2) Egyedi védelem esetén az (1) bekezdésben felsoroltakon kívülaz értékvédelmi tervanyagnak tartalmaznia kell:
a) a védett érték pontos helyét (utca, házszám, helyrajzi szám, esetleg térkép vagy légi fotó),
b) helyszínrajzot – olyan méretarányban és kidolgozásban, hogy a helyi védelemmel kapcsolatos megállapításokegyértelműen értelmezhetőek legyenek,
c) a védett érték rendeltetését és használatának módját.
(3) Területi védelem esetén az (1) bekezdés felsoroltakon kívül az értékvédelemi tervanyagnak tartalmaznia kell a terület méretétől függően az áttekintéshez szükséges léptékű, a védett terület határát egyértelműen rögzítő helyszínrajzot (esetleg térképet vagy légi fotót), olyan méretarányban és kidolgozásban, hogy a helyi védelemmel kapcsolatos megállapítások az egyes telkekre, építési területekre és közterületekre egyértelműen értelmezhetőek legyenek.
(4) Az értékvédelmi tervanyag, a helyi védett értékrőlállapotfelmérést, műszaki állapottervet és szakértői véleményt is tartalmazhat.
14. § (1) Helyi védelem kezdeményezése esetén az önkormányzat, lehetőség szerint 30 napon belül, de legalább a soron következő képviselő-testületi ülésen dönt a védelem elrendeléséről, illetve feloldásáról.
(2) Helyivédelem elrendelése, illetve megszüntetése esetén a képviselő-testületi ülésre meghívást kap, elektronikus elérhetőségén a kezdeményező, továbbá honlapon történő meghívás útján az érintett tulajdonos, használó és minden további érdeklődő.
(3) Helyi védelem elrendeléséről, illetve megszüntetéséről a rendelethonlapon történő közzétételével értesül a kezdeményező, az érintett tulajdonos és használó.
(4) A rendelettel megállapított helyi védelem az érintett telek ingatlan-nyilvántartásába bejegyezésre kerül.
A helyi védelem és a településképi szempontból meghatározó területek
15. § A helyi védelem és a településképi szempontból meghatározó területek jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.
A helyi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
16. § (1) A védett értékek jó karbantartása, állapotuk megóvása a tulajdonos kötelessége.
(2) A védett érték rendeltetésnek megfelelő használatának biztosítása a tulajdonos kötelessége.
(3) A védett értéktulajdonosa köteles:
a) a védett érték környezetének folyamatos jó állapotban tartására,
b) az évszaknak megfelelő kertészeti munkák elvégzésére,
c) az értéket veszélyeztető természeti elemek kármegelőző gondozására.
Önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer
17. § (1) A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos karbantartási feladatokon túlmenően, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat.
(2) A támogatás mértékét az önkormányzat évente a költségvetési rendeletében határozza meg. Az érintettek a támogatást pályázat útján nyerhetik el.
(3) A védett érték tulajdonosának kezdeményezésére az önkormányzat, településrendezési szerződés megkötése mellett, a helyi építési szabályok módosításával is biztosíthat olyan körülményeket, amely megteremtheti a védett érték megóvásához, illetve fejlesztéséhez szükséges erőforrásokat.
A településképi követelmények
Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése
18. § (1) A település teljes közigazgatási területén minden meglévő, a teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és hírközlési sajátos építmények és műtárgyak mindaddig megtarthatóak, amíg jelentős felújításuk (például vezetékcseréjük) vagy átalakításuk nem válik szükségessé.
(2) A teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és hírközlési sajátos építmények és műtárgyak jelentős felújítása (például vezetékcseréje) vagy átalakítása során már csak felszín alatti vezetékhálózat létesülhet.
(3) Törekedni kell arra, hogy a településképi szempontból meghatározó, a helyi védelem, a műemléki környezet, a természeti terület, és az ökológiai hálózat területein, a felszíni energiaellátási és hírközlési sajátos építmények és műtárgyak vezetékhálózatai már a szükségessé váló jelentős felújításuk, illetve átalakításuk előtt felszín alá kerüljenek.
(3) A lakótelkek és azok 50 m-es környezete, továbbáa településképi szempontból meghatározó területek, a helyi területi védelem területei, a helyi egyedi védelem telkei, a műemlékek telkei, a műemléki környezet, a régészeti lelőhely, az ökológiai hálózat, a természeti terület, és a bányászattal érintett területek nem alkalmasak a teljes település ellátását biztosító felszíni elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére.
(4) Újonnan beépülő területeken felszíni energiaellátási és hírközlési hálózatok nem létesíthetők.
A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
19. § A település teljes közigazgatási területén, az utcabútorok kivételével, reklám elhelyezésére szolgáló reklámhordozó és reklámhordozót tartó berendezés nem helyezhető el, kivéve
a) a magánterületen elhelyezett cégér, amelynek körvonala köré szerkesztett téglalap területe nem haladja meg a 0,5 m2-t,
b) a magánterületen elhelyezett 2 m2-t meg nem haladó méretű cégtábla, vagy olyan homlokzati cégfelirat, üzletfelirat, amelynekgrafikai elemei köré szerkesztett téglalap területe nem haladja meg a 1,2 m2-t,
c) a közterületen elhelyezett útbaigazítást szolgáló 2 m2-t meg nem haladó méretű cégtábla, vagy olyan útbaigazítást szolgáló cégfelirat, üzletfelirat, amelynek grafikai elemei köré szerkesztett téglalap területe nem haladja meg a 1,2m2-t,
c) a kizárólagközérdeket szolgáló közművelődési, vagy kulturális célú reklám, reklámhordozó és információs berendezés.
Általános településképi és építészeti követelmények
20. § (1) Az építmények jó karbantartásáról, állapotuk megóvásáról a tulajdonos köteles gondoskodni.
(2) Az építmények rendeltetésnek megfelelő használatát a tulajdonos köteles biztosítani.
(3) A kedvező településkép fenntartása érdekében a tulajdonos köteles gondoskodni:
a) telekének, és építményei környezetének folyamatos jó állapotban tartásáról,
b) az évszaknak megfelelő kertészeti munkák elvégzéséről,
c) a telkén lévő veszélyeztető természeti elemek kármegelőző gondozásáról.
A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó
építészeti követelmények
21. § A településképi arculati kézikönyv által lehatárolt területek vonatkozásában az alábbiak az irányadók. A településterületén törekedni kell az utcaképhez igazodó, egységesebb kialakításra, a feltűnő, kirívó anyag/színhasználatok kerülésére.
22. § (1) Az utcanév-táblák egy stílusban, egységesen kerüljenek kialakításra.
(2) A járófelületek, burkolatok kialakítása során a vízáteresztésre, a javíthatóságra, tartósságra és az akadálymentességre egyaránt gondolni kell. A település belterületén ne létesüljön 6 cm-nél magasabban kiemelt szegélyű járda és közlekedési zöldsáv.
(3) Útrekonstrukcióknál, útépítéseknél lehetőleg zárt csapadékvíz-gyűjtő csatornahálózatot, esetleg nyílt környezetbarát burkolattal ellátott árokhálózatot kell építeni.
Záró rendelkezések
22. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.