Kalaznó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2019. (XI. 4.) önkormányzati rendelete
Kalaznó Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
Hatályos: 2019. 11. 04- 2022. 01. 21Kalaznó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2019. (XI. 4.) önkormányzati rendelete
Kalaznó Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
Kalaznó Község Önkormányzati Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 143. S (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a szervezetét és működésének a szabályait az alábbiak szerint állapítja meg:
1. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat és jelképei
1. § (l) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kalaznó Község Önkormányzata
2. § Hivatal Kalaznó Község Önkormányzata önállóan, szabadon, demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról.
3. § A polgármester gondoskodik arról, hogy a község lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse. A képviselő-testület a polgármester indítványára ünnepi ülést tart.
4. § Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
5. § (l) Az önkormányzat Magyarország címerével középen ellátott kör alakú pecsétjének körívén „Kalaznó Község Önkormányzata Képviselő-testülete” felirat olvasható.
(2) A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat: „Kalaznó Község Polgármestere” felirat olvasható.
(3) Az önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címeket, s egyéb elismeréseket, díjakat (kitüntetéseket) adományozhat. A díszpolgári cím adományozására vonatkozó szabályokat, a díszpolgárok névsorát, valamint az egyéb elismerésekre, díjakra vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
11. FEJEZET
A helyi önkormányzás általános szabályai
Az önkormányzati jogok
6. § (1) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak.
(2) A helyi önkormányzat — a törvény keretei között — önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket. Döntését az Alkotmánybíróság, illetve bíróság és kizárólag jogszabálysértés esetén bírálhatja felül.
(3) Az önkormányzat - saját felelősségére - vállalkozási tevékenységet folytathat. Ennek megfelelően:
7. § A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom- és gazdaságszervező munkában ezek fejlesztése érdekében együttműködik a megyei önkormányzattal. A koordináció keretében közvetlen cél a megyei fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel. A képviselő-testület a térséget érintő feladatok megoldásában együttműködik Tamási Város és a városkörnyék önkormányzataival. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás — a jegyző közreműködésével — a polgármester feladata.
Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervezete
8. § Az önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítandó közfeladatok körében ellátja a Mötv. 13. (l) bekezdésében meghatározott feladatokat.
9. § (2) Az önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha
a) ellátása nem sérti más települések érdekeit,
b) nem tartozik más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe,
c) megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat- és hatáskörök ellátását,
d) ellátásához a szükséges feltételek fennállnak.
(3) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni, a jelentősebb költségkihatással járó feladatellátás felvállalása előtt ideiglenes bizottság is létrehozható, s külső szakértők közreműködése is igénybe vehető.
(4) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. A közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.
(5) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben — a fedezet biztosításával egyidejűleg - kell állást foglalni.
10. § (l) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.
(2) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik:
a) a rendeletalkotás;
b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;
c) helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása;
d) a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más
e) önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
f) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
g) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése;
h) közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;
i) eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;
j) a bíróságok ülnökeinek megválasztása;
k) állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;
l) a települési képviselő, polgármestert méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;
m) az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;
n) a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása;
o) területszervezési kezdeményezés; amit a törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.
(3) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a települési kisebbségi önkormányzat testületére, törvényben meghatározottak szerint társulására ruházhatja. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(4) A képviselő-testület rendeletében a törvény által hatáskörébe utalt kinevezést, megbízást és intézmény alapítását a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló törvény szerint társulásaira ruházhatja.
(5) A települési képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a helyi kisebbségi önkormányzat testületének — a képviselő-testület által átruházott — önkormányzati ügyben hozott döntését.
(6) A képviselő-testülettől kapott hatáskörök gyakorlásáról a címzett a képviselő-testület soron következő rendes ülésén köteles számot adni.
(7) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, gazdasági társaságot, más szervezetet alapíthat, kinevezi vezetőiket.
(8) Az intézményvezetők megbízása során az intézmény tevékenységi körére vonatkozó törvényi rendelkezések, továbbá a köztisztviselők és közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény és annak végrehajtásáról rendelkező kormányrendeletekben meghatározott eljárási szabályok betartásával jár el.
11. § (l) Az önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel.
IV.FEJEZET
A képviselő-testület működése
12. § (l) A képviselő-testület megválasztott tagjainak létszáma: 5 fő
13. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatással érintett ülés összehívására és az ülés lefolytatására az általános szabályokat a (3)-(6) bekezdésekben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(3) A közmeghallgatással egybekötött képviselő-testületi ülés olyan határozatképes testületi ülés, melynek során az állampolgárok és a településen működő társadalmi és egyéb (helyben érdekelt) szervezetek, szerveződések képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez, vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
(4) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, az esetleg ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a község hirdetőtábláin — legfőképp a központi buszmegálló zárható, üveges hirdetőtáblája - valamint szórólapokkal történő értesítés útján a rendezvény előtt legalább négy nappal a lakosságot tájékoztatni kell.
(5) A közmeghallgatáson előterjesztett közérdekű kérdéseket és javaslatokat a külön törvényben előírt módon kell intézni. Az érdekelteket tájékoztatni kell az elintézés módjáról.
A képviselő-testület összehívásának rendje
14. § (l) A képviselő-testület ülését a polgármester — akadályoztatása esetén a megválasztott alpolgármester, illetőleg mindkettőjük tisztségének egyidejű betöltetlensége vagy tartós távollétük esetén a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
Az ülések nyilvánossága
16. § (l) A képviselő-testület ülése nyilvános. A képviselőtestület nyilvános ülésén az érdeklódó állampolgárok, a község lakói megielenhetnek, részt vehetnek. A hallgatóság az ülésteremben a képviselőktől és a meghívottaktól elkülönített — részére kijelölt, fenntartott — helyen tartózkodhat, a tanácskozást azonban nem zavarhatja.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart:
a) választás, kinevezés, felmentés,
b) vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása,
c) fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása,
d) állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha ezen tárgykörökben az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele, továbbá
e) önkormányzati hatósági ügy,
f) összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy,
g) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor.
(3) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés, és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.
(4) A zárt ülés elrendeléséről a (2) bekezdésben foglalt esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra. A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséról a (3) bekezdésben foglalt esetekben.
(5) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a kisebbségi szószóló és a körjegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt. Törvény előírhatja, hogy mely esetben kötelező az érintett meghívása. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(6) A zárt ülésen hozott határozatokat nyilvános ülésen ki kell hirdetni, azonban ez esetben sem hozható nyilvánosságra olyan adat, amely személyiségi jogot sért. A közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés esetén is biztosítani kell.
A képviselő-testület programja, munkaterve
17. § (l) A polgármester — a megválasztását követő 6 hónapon belül — az önkormányzat megbízatásának időtartamára programot terjeszt a képviselő-testület elé. A munkaprogram meghatározza — a ciklus időtartamára — mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével a kistérségi területfejlesztési koncepcióhoz illeszkedve az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják. A gazdasági program tartalmazza a község fejlesztési elképzeléseit, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adó politika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat.
18. § (l) A képviselő-testület a programmal összhangban, annak végrehajtására éves munkatervet fogad el, melynek tervezetét a körjegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé jóváhagyásra.
(2) A munkaterv elfogadásáról a képviselő-testület az év utolsó ülésén dönt, kivéve új képviselőtestület alakulását, amikor a munkaprogrammal egyidejűleg történik a munkaterv elfogadása.
19. § (1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki vezeti a testület ülését.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén — a tisztség betöltetlensége idején vagy ha a polgármester döntéshozatalból való kizárására kerül sor — az alpolgármester látja el az ülésvezetéssel kapcsolatos feladatokat.
(3) A polgármester és az alpolgármester tisztségének egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós távollétük esetén a korelnök — a legidősebb települési képviselő — feladata az ülésvezetői jogosítványok gyakorlása.
20. § (l) A polgármester ülésvezetői jogköre során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze, a jelenléti ívnek a tényleges jelenléttel való összevetése révén számba veszi a megjelent települési képviselőket, egyben megállapítja - a bejelentett és a távolmaradásukat előre nem jelző távollévők létszámát,
b) amennyiben a képviselő-testület tagjai az előírt létszámban az ülésen jelen vannak, megállapítja és kinyilvánítja a testület határozatképességét, amelyet az ülés egész időtartama alatt köteles ellenőrizni, határozatképtelenség esetén az ülés megnyitása helyett, illetőleg amennyiben a testület az ülés megnyitását követően válik — bármilyen oknál fogva - határozatképtelenné, az ülés berekesztése után az ülést 15 napon belüli időpontra ismételten összehívja;
c) megnyitja a testület ülését, majd köszönti a képviselőket, a meghívott és megjelent személyeket, az ülésre eljött választópolgárokat,
d) előterjeszti a napirendi javaslatot, indokolja, ha eltérés állt elő a meghívóban rögzítettekhez képest, illetve ismerteti a figyelembe nem vett napirendi indítványokat;
e) ismerteti a benyújtott sürgősségi indítványokat, illetve lehetőséget ad az ilyen javaslatnak az ülésen a napirend megállapításáig történő előterjesztésére;
f) a képviselőtestület ülésén a polgármester a fő napirendeket követően „polgármesteri tájékoztató” címú összefoglaló napirend keretében:
21. § (l) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek — a testület létszámába a polgármestert is beleszámítva — több mint a fele jelen van.
(2) A határozatképességet a képviselő-testületnek a törvény által meghatározott
22. § (l) A települési képviselő köteles részt venni a képviselő-testület, valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja. Ha ebben, illetőleg egyéb megbízatása teljesítésében akadályozva van, írásban vagy szóban köteles előre bejelenteni a polgármesternek vagy az illetékes bizottság elnökének.
(2) Indokoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét az ülésről, aki
Az ülés napirendje
23. § (l) A képviselő-testületi ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot. A napirendi javaslatba a polgármester köteles felvenni azokat a tárgyakat, amelyekre az SZMSZ 13. SS (5) bekezdése szerinti indítványok vonatkoztak. A napirendi indítvány ezen kívül azokat a témákat tartalmazza, amelyek napirendre tűzését a polgármester — bármely képviselőtől, az alpolgármestertől, kisebbségi önkormányzat testületétől, az országgyűlési képviselőtől, a helyi szolgáltató és egyéb szervek vezetőitől, helyi állampolgároktól beérkezett javaslat alapján, illetőleg saját tárgyjavaslataként — szükségesnek tartja.
(2) A polgármester által előterjesztett (általában írásos meghívóban rögzített) napirendi indítvány módosítását a tervezetben nem szereplő tárgyakkal történő bővítését vagy szűkítését — a polgármester, a képviselőtestület bizottsága, a körjegyző és bármelyik települési képviselő javasolhatja.
(3) A polgármester a napirendi javaslat előterjesztésekor köteles ismertetni a figyelembe nem vett javaslatokat. Rendkívüli ülés esetén a polgármester, illetőleg az SZMSZ 13. (5) bekezdésében meghatározott indítványozó vagy képviselője a rendkívüli képviselőtestületi ülés összehívását és az indítvány napirendre tűzésére vonatkozó javaslatát, valamint a képviselőtestületi ülésen a napirendi javaslat módosítására tett indítványt a javaslattevő szóban röviden megindokolhatja.
(4) A napirendi javaslatról és annak esetleges módosításáról a képviselőtestület általában vita nélkül határoz.
Az előterjesztések rendje
24. § (l) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testületi ülés napirendjére felvett rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A képviselő-testület napirendjéhez előterjesztők lehetnek:
a) a polgármester és alpolgármester,
b) a képviselő,
c) a képviselő-testület bizottsága,
d) a jegyző,
e) a polgármesteri hivatal szakügyintézője,
f) azon egyéb rendészeti vagy közigazgatási szerv vezetője, aki jogszabály alapján beszámolót vagy tájékoztatást ad,
g) az akit a polgármester előterjesztőként felkér.
(3) A beszámoló a képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó valamely megtett intézkedésről, elvégzett vizsgálatról, vagy valamely szerv tevékenységéről szóló jelentés.
25. § (l) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan javaslat, amely az ülés meghívójában nem szerepel, vagy az ülés tárgysorozatába előzetesen már felvett — de nem elsőként feltüntetett — tárgykör soron kívüli, első napirendként történő tárgyalására irányul.
(2) A képviselő-testület — a polgármester javaslatára — egyszerű szótöbbséggel dönt — több javaslat esetén a kezdeményezés sorrendjében - a sürgősségi indítványról.
(3) A sürgősségi indítvány benyújtásának a feltételei: sürgősségi indítvány — a sürgősség tényének rövid indokolásával — legkésőbb az ülést megelőző nap 12 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél vagy a napirend tervezet ismertetése után szóban is előterjeszthető.
(4) Ha a képviselő-testület helyt ad a sürgősségi indítványnak, annak tárgyát első napirendként tárgyalja meg, vagy azt felveszi az adott ülés tárgysorozatába megvitatás céljából.
(5) A sürgősségi indítvány testületi elfogadása esetén a javaslatnak sürgősségi tárgykörként való tárgyalására és a napirenddel kapcsolatos vitára az ülés tárgysorozatának meghatározásakor eldöntött sorrendi helyen kerül sor.
(6) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, akkor a napirend tervezetében szereplő tárgyat nem elsőként, hanem a tárgysorozat meghatározásakor elfogadott utóbbi helyen tárgyalja meg, illetőleg a sürgősségi indítványt az adott ülés napirendjére nem veszi fel. Ez esetben úgy is dönthet a képviselő-testület, hogy az indítvány tárgyát valamely későbbi ülésén tárgyalja meg.
26. § (1) A képviselő-testület ülésén a meghívottak tanácskozási joggal vesznek részt.
(2) Azok a meghívottak, akiket nem valamennyi napirend tárgyalásához hívtak meg, kizárólag annak a napirendnek a vitájában vehetnek részt tanácskozási joggal, melyhez meghívásuk kapcsolódik.
(3) Az előadó a napirendhez a vita előtt amennyiben az előterjesztés teljes szövege vagy a napirendnek — csak határozati javaslatot vagy rendelet tervezetet tartalmazó — a döntés tervezetet érintő kivonata került írásban kiküldésre szóban kiegészítést tehet abban az esetben, ha az — a napirend írásos anyagához képest — új információkat tartalmaz. Szóbeli előterjesztés esetén az előadó a napirend anyagát szóban terjesztheti elő. A szóbeli kiegészítés és előterjesztés időtartamát a képviselő-testület — a polgármester vagy bármely képviselő indítványára — minimum 3 percre korlátozhatja.
(4) Az előadóhoz a képviselőtestület tagjai, az ülésen tanácskozási és részvételi joggal jelenlévők — az utóbbiak abban az esetben, ha felszólalásukat a polgármester vagy a képviselőtestület engedélyezi — kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó még a vitát megelőzően köteles rövid választ adni.
A vita megnyitása és vezetése
27. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön nyit vitát, melynek során javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) Az ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joguk, azonban az ülésvezető napirendenként egy esetben — a képviselők és meghívottak felszólalásait követően — az ülésen megjelent állampolgároknak legfeljebb 5 percben eseti felszólalási jogot adhat.
(3) Napirend előtti felszólalásra az elnöktől a tárgyalandó napirendhez nem kapcsolódó rendkívüli ügyben, a soron kívüli felszólalás tárgyának megjelölésével bármelyik képviselő legfeljebb 5 perc időtartamra ülésenként egy alkalommal kérhet engedélyt.
(4) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. Az ismételt hozzászólást követően a további hozzászólás lehetőségét az ülésvezető megtagadhatja.
(5) A polgármester (alpolgármester), a jegyző és az előterjesztő több alkalommal is hozzászólhat az egyes napirendekhez.
(6) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az ülésvezető felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. Az ülésvezető a felszólítás eredménytelensége, illetve a felszólalásra engedélyezett idő eltelte után megvonhatja a szót.
(7) Az ülésvezető szükség esetén ülésenként legfeljebb két alkalommal tárgyalási szünetet rendelhet el, melynek időtartama legfeljebb fél óra lehet. Tárgyalási szünet tartását bármely képviselő vagy a jegyző is indítványozhatja.
28. § (1) A rendeleti és a határozati javaslathoz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak az ülést megelőzően írásban, vagy az ülésen szóban indokolással ellátott módosítást (kiegészítést) terjeszthetnek elő. A szóbeli módosító javaslatok előterjesztésére csak az adott napirendi téma vitája során van lehetőség.
(2) Az önkormányzati bizottság bármely előterjesztéshez — az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő — ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.
(3) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(4) A testület bármely tagja, a napirend előadója és a körjegyző a szavazás megkezdéséig javasolhatja a napirend tárgyalásának — az ülés félbeszakítására, az idő előre haladtára vagy a napirend előkészítettlenségére tekintettel történő — elnapolását. A javaslatról a képviselőtestület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz, és egyúttal dönt a napirend tárgyalásának újabb időpontjáról.
(5) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a testület — az ülésvezető, illetőleg bármelyik képviselő javaslatára — a vita folytatását szükségtelennek taftja.
(6) A vita lezárása után az ülésvezető biztosítja az előterjesztőnek a viszontválasz jogát. A napirend előadója a zárszó kertében röviden reagálhat, válaszolhat a hozzászólásokra, a vitában elhangzottakra.
(7) Az ülésvezető a vita lezárása után összefoglalja a vita lényegét, érdemben kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő valamennyi felvetésre. Gondoskodik a tanácskozás során elhangzott egyéb javaslatok, észrevételek érdemi megválaszolásáról.
(8) A vita lezárása után a határozathozatal előtt a körjegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
29. § (l) A polgármester a vita lezárását, a zárszó, valamint az összefoglaló elhangzását követően elrendeli a szavazást. A szavazás eredményeképpen, az adott napirendi pont lezárásaként a képviselő-testület határozatot hoz vagy rendeletet alkot.
(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület az elhangzás sorrendjében majd az elfogadott módosításokkal kiegészített eredeti határozati j avaslatról.
(3) Bármely egyszerű többséget igénylő javaslat elfogadásához — ha az ülés egyébként határozatképes — az ülésen jelenlévő képviselők több mint a felének egybehangzó igen szavazata szükséges.
(4) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselőtestület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
(5) Amennyiben a képviselő elmulasztja a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettséget és ezt a testület megállapítja, úgy a polgármester — rosszallásának egyidejű kifejezése mellett az ülés nyilvánossága előtt nyomatékosan felhívja, hogy a jövőben ezirányú kötelezettségének tegyen eleget. Amennyiben a bejelentés elmulasztása a határozathozatal után kerül megállapításra, úgy a képviselő-testület dönt a személyes érintettséggel született határozat érvényben tartásáról.
(6) Az adott ügyben kizárt személy a téma tárgyalásában nem vehet részt és azzal kapcsolatban szavazati joga nincs.
(7) Minősített többség szükséges
a) önkormányzati rendeletalkotáshoz,
b) az önkormányzat szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, megbízáshoz,
c) önkormányzati társulás létrehozásához, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozáshoz,
d) külföldi önkormányzattal való együttműködést rögzítő megállapodáshoz, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz,
e) intézmény alapításához, a képviselő kizárásához, g) zárt ülés elrendeléséhez,
h) a képviselőtestület - megbízatásának lejárta előtti - feloszlásának kimondásához,
i) a polgármester elleni kereset benyújtásához,
j) [2] hatályon kívül
k) a települést a területével határos másik megye területéhez való átcsatolás kezdeményezéséhez,
l) továbbá az SZMSZ-ben meghatározott ügyek eldöntéséhez, így: a képviselő-testület programjának megállapításához, településszerkezeti terv, szabályozási terv és helyi építési szabályzat jóváhagyásához, [3] hatályon kívül, helyi népszavazás kiírásához, kitüntetési, díszpolgári cím adományozásához.
(8) A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.
(9) Szavazategyenlőség áll fenn amikor a jelenlévő önkormányzati képviselők fele igennel, másik fele nemmel szavazott vagy abban az esetben, ha nyílt szavazásnál az „igen” szavazatok száma megegyezik a „nem” és a „tartózkodó” szavazatok összegével. Ebben az esetben általános szabályként az előterjesztést elutasítottnak kell tekintetni.
(10) Kötelező döntést igénylő kérdésekben, ha az előterjesztés nem kapta meg a szükséges többséget, a polgármester szünetet rendel el, a szünet elteltével folytatódik a vita. A polgármester ezt követően újból elrendeli a szavazást. Ismételt eredménytelenség esetén a napirendet a következő képviselőtestület napirendjére kell tűzni.
30. § (l) Szavazni csak személyesen lehet.
(2) A szavazás nyílt vagy titkos.
(3) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt kézfelemeléssel történő — szavazással hozza.
(4) A nyílt szavazás név szerinti is lehet.
(5) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:
a) azt a törvény írja elő,
b) azt legalább három jelen lévő képviselő indítványozza,
c) azt a polgármester kéri.
(6) A szavazás megkezdése előtt a név szerinti szavazásra bármely képviselő és a körjegyző is javaslatot tehet. Ebben az esetben a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(7) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.
(8) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző ábécé sorrendben felolvassa a testületi tagok nevét, akik pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”mal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatnak megfelelő szavazatot külön névjegyzéken a megfelelő testületi tag neve mellett feltünteti, majd a kitöltött névsort átadja az ülésvezetőnek, aki a szavazatok összeszámolása után megállapítja a szavazás eredményét és azt kihirdeti.
(9) A név szerinti szavazás eredményét rögzítő külön hitelesített névsort az ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(10) A képviselőtestület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. Az alpolgármester választásánál a titkos szavazás kötelező. A titkos szavazással hozott döntést is alakszerű határozatba kell foglalni. (l l) A titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:
a) az ülésvezető;
b) bármely képviselő és
c) a jegyző.
A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(12) Titkos szavazás elrendelése esetén a szavazást az erre a feladatra megválasztott bizottság [4] bonyolítja le.
(13) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik.
(14) A szavazatszámlálást végző bizottság6 feladata a szavazólapok elkészítése, a titkosság feltételeinek biztosítása, a leadott szavazatok összeszámlálása és az eredmény kihirdetése.
(15) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza: - a szavazás helyét,
Képviselői kérdés, interpelláció
31. § (l) Képviselői kérdés: Az SZMSZ 32. (4) bekezdésében meghatározott címzettekhez, valamint az önkormányzati intézmények vezetőihez a testületi ülésen intézett, önkormányzati
A tanácskozás rendjének fenntartása
32. § (1) A tanácskozás méltóságának és komolyságának, a testület tekintélyének megőrzése érdekében az ülés rendjének fenntartásáról a polgármester (ülésvezető) gondoskodik. Ennek során:
a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, sértő (bántó) kifejezéseket (megjegyzéseket) használ, illetőleg tesz. Ismételt figyelmeztetést követően az érintettől megvonhatja a szót.
b) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki — az a.) pontban körülírt magatartásával a képviselőtestület tagjaihoz, illetve a képviselőtestület üléséhez méltatlan magatartást tanúsít.
c) Ismétlődő vagy súlyos rendzavarás esetén a polgármester indítványozhatja, hogy a képviselőt a képviselő-testület jegyzőkönyvben rója meg.
A polgármester javaslatáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) Ha a tanácskozás rendjét a nyilvános ülésen megjelent állampolgár zavarja meg, a polgármester rendre utasíthatja a rendbontót, ismételt vagy súlyosabb rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti és szükség esetén a kiutasítás végrehajtásához, a rendzavaró eltávolításához rendőri közreműködést is igénybe vehet.
(3) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendbontás (tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény) következik be, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülésvezető az ülést — ha az ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel — meghatározott időre felfüggesztheti, illetőleg félbeszakíthatja azt és egyidejűleg javasolhatja az ülés elnapolását.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
A jegyzőkönyv
33. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséról a jegyző gondoskodik.
(2) 7 A testületi ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet szkennelt formában, elektronikus úton kell megküldeni a törvényességi felügyeletet végző szervnek, a papír alapú példányt pedig az irattárban kell megőrizni
(3) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, a jelenléti ívet, az elfogadott rendeleteket, az írásban megküldött interpellációkat, a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételeit, a név szerinti szavazásról készített névsort, és a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólását ugyancsak mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(4) A jegyzőkönyv tartalmazza:
A képviselő-testület döntései
34. § A képviselő-testület:
a) határozatot hoz,
b) rendeletet alkot.
A képviselő-testület határozata
35. § (1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a) hatályon kívül,
b) a napirend meghatározásáról,
c) az ügyrendi kérdésekről,
d) a feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,
e) informális jelentés tudomásulvételéről,
f) interpellációra adott válasz elfogadásáról.
Az önkormányzat rendelete
36. § (1) 9 A képviselőtestület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján — annak végrehajtására — önkormányzati rendeletet alkot.
38. § 9
a szabályozandó tárgy szerint érintett szervek, szakemberek véleménye, illetőleg a
Az önkormányzati rendelet jelölése, kihirdetése és hatálybalépése
39. § (1) A képviselő-testület rendeleteit külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni, megjelölve a rendeletalkotás tárgyát.
(2) Az (l) bekezdésben foglaltak alapján az önkormányzati rendeletek jelölési módja az alábbi:
Az önkormányzati rendeletek végrehajtása és hatályosulása
40. § (l) A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek hirdetőn történő kifüggesztés, vagy szórólapos formában történő megküldés útján az őket érintő rendeletekről. A rendeletek egy példányának a községi könyvtárban történő elhelyezésével a rendeleteket a lakosság részére hozzáférhetővé kell tenni.
(2) A jegyző köteles a hatályos rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni.
(3) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek (az abban közreműködő szervek) — a polgármester indítványára — időközönként tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.
(4) A jegyző köteles gondoskodni a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról. A körjegyző — jogszabályi változás esetén — köteles kezdeményezni az önkormányzati rendelet módosítását.
(5) A jegyző gondoskodik a módosított képviselőtestületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.
A települési képviselő
41. § (l) A települési képviselő a község egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit.
(2) A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.
(3) A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen az Mötv.
32. S-a szerint esküt tesz.
(4) A képviselőt a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelességek illetik meg, illetőleg terhelik.
42. § A képviselő főbb jogai:
a) Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében. A polgármester egyes települési képviselőket — szakmai ismereteik, felkészültségük szerint bevon a döntések előkészítésébe, a különböző szervekkel folytatott tárgyalásokba. A képviselő-testületnek egyes ügyekben javaslatot tehet arra, hogy a képviselettel a testület valamely képviselőt bízzon meg. A képviselőnek joga van tehát aktívan részt venni a testület ülésén, annak munkájában.
b) A képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a körjegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre a megkérdezett az ülésen - vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban - érdemi választ köteles adni.
c) Kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.
d) Tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a települési képviselőt meg kell hívni.
e) Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a helyi kisebbségi önkormányzat testületének — a képviselő-testület által átruházott — önkormányzati ügyben hozott döntését.
f) Megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.
g) A képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést.
h) Közérdekű ügyben kezdeményezheti a képviselő-testület hivatalának intézkedését, amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni.
i) Saját beleegyezését követően a képviselő-testület a képviselőt megválaszthatja bármely önkormányzati tisztségre, funkcióra (megválasztható tanácsnoknak, bizottsági elnöknek és tagnak, alpolgármesternek).
j) A képviselő-testület által külön rendeletben megállapított tiszteletdíjra, természetbeni juttatásra jogosult.
k) A képviselőtestület a polgármester, illetőleg bármely települési képviselő javaslatára a képviselők közül a testület által meghatározott önkormányzati ügyek, feladatkörök ellátásának felügyeletére, továbbá a feladatok végrehajtásának folyamatos ellenőrzésére tanácsnokot választhat. A tanácsnoki megbízatás négy évnél rövidebb időtartamra is szólhat, de egy meghatározott feladat egy konkrét beruházás — megvalósításának koordinálására is adható.
43. § A képviselő főbb kötelezettségei:
a) Köteles tevékenyen részt venni a képviselőtestület munkájában. Az üléseken való megjelenésen felül felkérés alapján köteles aktívan közreműködni a testületi ülések előkészítésében, a különböző vizsgálatokban, a testületi döntések végrehajtásában. Köteles a testületi ülésen az írásos anyagok elolvasását, szükség esetén a választópolgárokkal való konzultálást követően — felkészülten megjelenni, ezáltal a döntés meghozatalában kellően informáltan részt venni. A képviselő közéleti szerepvállalással járó felelősségére a polgármester felhívhatja a figyelmét.
b) Köteles rendszeres kapcsolatot tartani a választókkal, a lakosság különböző társadalmi és önszerveződó közösségeivel, tájékoztatni őket a képviselőtestület működése során hozott közérdekű döntésekről, lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni;
c) Köteles a magánéletében is olyan magatartást tanúsítani, amely összeegyeztethető képviselői megbízatásával, közéleti tevékenységével, ezáltal méltóvá teszi a választók bizalmára.
d) Köteles a tudomására jutott állami, szolgálati, illetőleg magán- és üzleti titkot megőrizni, valamint annak akár a maga, akár a más javára vagy kárára történő felhasználásától tartózkodni. Titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.
e) Köteles a személyes érintettségét, a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot még a vita előtt bejelenteni.
f) A képviselők kötelesek a törvényben meghatározottak szerint az abban megjelölt határidőig a vagyonnyilatkozatok kezelésére és vizsgálatára kijelölt bizottság részére a vagyonnyilatkozatot zárt borítékban leadni. A képviselőre vonatkozó adatokat tartalmazó vagyonnyilatkozat - az ellenőrzést biztosító adatok kivételével — nyilvános, a családtagok nyilatkozata viszont nem.
A képviselő-testület bizottságai
44. § (l) A képviselő-testület — meghatározott önkormányzati feladatok ellátására — állandó vagy ideiglenes bizottságokat választhat. Törvényben meghatározott esetekben az abban elrendelt bizottság megalakítása kötelező.
(2) A bizottság képviselő-testületi döntés előkészítő, a képviselőtestület által átruházott hatósági, valamint önkormányzati nem hatósági jogkör gyakorlásával összefüggő, továbbá a hozott döntések végrehajtásának szervezésével, valamint ellenőrzésével kapcsolatos tevékenységet lát el. A képviselő-testület a bizottság döntését felülvizsgálhatja, a polgármester pedig felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását.
(3) A bizottság a belső működési szabályait — a Mötv. és az SZMSZ keretei között — maga állapítja meg.
(4) A képviselő-testület saját munkájának elősegítésére, döntéseinek megalapozására, kizárólag külső tagokból álló szakmai — tanácsadó, véleményező — szervet, munkacsoportot is működtethet.
(5) A képviselő-testület a bizottság létrehozásakor: dönt a bizottság elnevezéséről, rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról, meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá amely előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek, határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
(6) A képviselőtestület döntési jogot adhat bizottságainak és a bizottság döntését felülvizsgálhatja, önkormányzati rendeletben hatósági hatáskört állapíthat meg bizottságának. Bizottságok
45. § (l) A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.
A bizottság működése
46, §
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző A polgármester
47. § (1) A polgármester főállású önkormányzati tisztségviselő.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
48. § (l) A polgármester — a települési önkormányzat vezetőjeként — felelős az önkormányzat egészének működéséért.
Az alpolgármester
49. § (l) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy vagy több alpolgármestert választhat. A képviselő-testület legalább egy alpolgármestert saját tagjai közül választ meg. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek megválasztották, akkor az új képviselőtestület alakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
(2) A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(4) Az alpolgármester csak a polgármester előre nem látható huzamosabb távolléte, tartós akadályoztatása esetén, helyettesítési jogkörében gyakorolhatja a polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat (pl. bizottsági döntés felfüggesztése, testületi ülés összehívása stb.).
(5) Az alpolgármester helyettesítési jogkörön kívüli, egyéb feladatai - jellegüket, tartalmukat tekintve - előkészítő, összehangoló jellegűek lehetnek. Részt vehet a polgármester által meghatározott körben és mértékben:
a) a képviselőtestület (és annak bizottságai) ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában, a határozatok végrehajtásában;
b) a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban;
c) a képviselők munkájának segítésében;
d) a kinevezési és a testület hatáskörébe tartozó választási ügyek előkészítésében.
(6) [5] hatályon kívül
A jegyző
50. § (1) Az SZMSZ IX. fejezete szerinti közös önkormányzati hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei — pályázat alapján — a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról elfogadott megállapodásban (a továbbiakban: Megállapodás) rögzített szavazati aránnyal — jegyzőt neveznek ki, határozatlan időre, aki felett a munkáltatói jogokat a székhely település önkormányzatának polgármestere gyakorolj a.
(2) A jegyző vezeti a képviselő-testület hivatalát. Gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ebben a körben:
a) A polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testületek, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket.
b) Ellátja a testületek, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.
c) Tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a bizottságok ülésein.
d) Törvényességi észrevételeket tehet a szavazás előtt az előterjesztés vitájában, melyet köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságoknak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel.
e) Rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet és a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a hivatal munkájáról és az ügyintézésről.
f) Gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, azt a polgármesterrel együtt írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül megküldi a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szervnek.
g) hatályon kívül
h) Végzi az önkormányzati rendelet szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat, továbbá gondoskodik az önkormányzati rendeletek tartalmának megismertetéséről és segíti azok végrehajtását.
(4) A jegyző egyéb főbb feladatai:
a) Dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.
b) Ellátja a jogszabályban előírt államigazgatási feladatokat és a hatósági hatásköröket.
c) A hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.
d) Dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket neki a polgármester ad át.
e) Szervezi a hivatal jogi felvilágosító munkáját.
f) Gondoskodik a hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről.
g) Ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat.
h) Kialakítja az iratkezelés szervezeti rendjét a 335/2005. (XII. 29.) Kormányrendeletben foglaltak figyelembevételével.
(5) A jegyző sajátos feladat- és hatáskörében:
a) Ellátja a (települési és kisebbségi) képviselő-testületek bizottságok és települési képviselők működésével kapcsolatos igazgatási feladatokat, illetve ezek ellátásáról gondoskodik.
b) Előkészíti az tartozó önkormányzat polgármesterének hatáskörébe utalt államigazgatási döntéseket, gondoskodik azok végrehajtásáról.
c) A polgármester egyetértésével kinevezi, felmenti és jutalmazza a hivatal dolgozóit, és gyakorolja a munkáltatói jogokat.
d) Köteles a képviselő-testületi üléseken — személyesen vagy megbízottja útján — részt venni és ott a szükséges felvilágosításokat megadni.
e) Köteles a hivatal ügyrendjében meghatározott gyakorisággal, de hetente legalább egy napon személyesen vagy megbízottja útján minden községben ügyfélfogadást tartani.
f) Közszolgálati szabályzatban szabályozza az éves költségvetési rendeletben meghatározott keretek között a köztisztviselők vonatkozásában az egyéb szociális, kulturális, egészségügyi juttatások elszámolásának rendjét.
A közös önkormányzati hivatal
51. § (1) A képviselő-testület az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására — Hőgyész Nagyközség Önkormányzatával együtt „Hőgyészi Közös Önkormányzati Hivatal” elnevezéssel — hőgyészi székhellyel és kalaznói
A társulások
52. § (l) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt. A képviselő-testület elsősorban más települések képviselő-testületeivel, a megyei közgyűléssel, gazdasági, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakít társulásokat.
(2) A képviselő-testület társulási megállapodások megkötése során a Mötv. IV. fejezetének rendelkezéseiben foglaltak szerint jár el.
(3) A társulások működését, feladat- és hatáskörét — az Mötv., valamint külön jogszabályban meghatározott rendelkezések figyelembevételével a társult önkormányzatokkal kötött megállapodások szabályozzák.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
53..§
Az önkormányzat gazdasági alapjai 55. §
56. § (l) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről (bevételeiről és várható kiadásairól) évente rendeletet alkot. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendeletet a képviselő-testület két fordulóban fogadja el. Első fordulóban a költségvetési koncepció kialakítására kerül sor, második fordulóban kerül elfogadásra az éves költségvetésről szóló rendelet.
(3) A képviselő-testület a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról a vonatkozó jogszabályok alapján — rendeletet alkot.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
58. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését az Állami Számvevőszék végzi.
(2) Az önkormányzat belső ellenőrzési feladatait — megállapodás alapján — külső ellenőrző szervezettel látja el.
Záró rendelkezések 59. §