Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelete

Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2024. 02. 07

Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 7.) önkormányzati rendelete

Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2024.02.07.

Mucsi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés d/ pontjában valamint Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. §. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szervezeti és működési rendjére vonatkozóan az alábbi rendeletet alkotja

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § A Képviselőtestület és szervei számára a 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) és más jogszabályokban meghatározott feladat- és hatásköri, szervezeti- és működési előírásokat az SZMSZ-ben foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.

2. § (1) az önkormányzat hivatalos megnevezése: Mucsi Község Önkormányzata.

(2) székhelye: 7195 Mucsi, Dózsa György u. 73.

(3) Az önkormányzat létrehozására a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény rendelkezése alapján került sor.

a) Az alapítás dátuma: 1990. szeptember 30.

b) A törzskönyvi nyilvántartásba bejegyzés dátuma: 1990.december 1.

(4) Az önkormányzat törzskönyvi azonosító száma: 417699

(5) Az önkormányzat adószáma: 15417691-1-17

(6) Az önkormányzat statisztikai számjele: 15417691-8411-321-17

(7) A Mucsi Község Önkormányzatának jelképei: a címer, zászló.

(8) Az önkormányzat jelképeiről, azok leírásáról és használatuk rendjéről a képviselő-testület külön rendeletet alkotott.

(9) Az Önkormányzat szervezeti sémája a 2. számú függelékben található.

3. § (1) A helyi önkormányzás a település választópolgárai közösségének joga, melynek során érvényre jut az állampolgári felelősségérzet, kibontakozik az alkotó együttműködés a helyi közösségen belül.

(2) A helyi önkormányzás a helyi közügyekben demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.

(3) A helyi önkormányzás joga a választópolgárainak közösségét illeti meg.

(4) A választópolgárok választott képviselőik útján és a helyi népszavazáson történő részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való közösségi jogaikat.

4. § (1) A Mucsi Község Önkormányzata a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi érdekű közügyekben önállóan jár el.

a) - támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt;

b) - erősíti a település önfenntartó képességét, feltárja lehetőségeit és hasznosítja saját erőforrásait

c) - egyes közszolgáltatások igénybevételét – törvény felhatalmazása alapján – rendeletében feltételekhez kötheti.

(2) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódik.

(3) A Mucsi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete véleményt nyilváníthat és kezdeményezhet a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közösségeket érintő ügyekben.

(4) A Mucsi Község Önkormányzata ellátja mindazokat a törvényben meghatározott feladatokat, amelyek a helyi lakosság alapvető létfeltételeit, az ehhez szükséges közszolgáltatások közvetlen igénybevételének lehetőségeit biztosítják

(5) Az önkormányzati döntést az önkormányzat képviselőtestülete, annak felhatalmazása alapján bizottsága, polgármester, illetve helyi népszavazás hozhat.

(6) A Mucsi Község megválasztott polgármesterének és a települési képviselők, az állandó bizottság tagjainak névsorát a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

5. § (1) A helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2) A helyi önkormányzat – a helyi képviselő-testület vagy a helyi népszavazás döntésével – önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyekben az önkormányzat mindent megtehet, ami jogszabállyal nem ellentétes. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.

(3) A helyi önkormányzat – törvényben meghatározott esetekben – az állammal kötött külön megállapodás alapján elláthat állami feladatokat. A megállapodásban rendelkezni kell a feladatellátás finanszírozásáról.

6. § (1a) A Mucsi Község Önkormányzata ellátja mindazokat a törvényben meghatározott feladatokat, amelyek a helyi lakosság alapvető létfeltételeit, az ehhez szükséges közszolgáltatások közvetlen igénybevételének lehetőségeit biztosítják.

(1b) Az önkormányzat képviselő-testülete tevékenysége során ellátja az önkormányzati törvényben és más jogszabályokban foglalt helyi feladatokat.

(1c) A képviselő-testület a kötelezően ellátandó feladat- és hatáskörei tárgyában szükség szerint önkormányzati rendeletet alkot.

7. § (1) A helyi önkormányzat jogi személy. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(2) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, továbbá a társulás.

(3) Önkormányzati döntést a képviselő-testület, a helyi népszavazás, a képviselő-testület felhatalmazása alapján a képviselő-testület bizottsága, a társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.

(4) A képviselő-testület – e törvényben meghatározott kivételekkel – hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.

(5) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(6) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására – jogszabályban meghatározottak szerint – költségvetési szervet, gazdálkodó szervezetet, nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet (a továbbiakban együtt: intézmény) alapíthat, továbbá szerződést köthet természetes- és jogi személlyel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel.

(7) A helyi önkormányzat képviselő-testülete – amennyiben törvény kivételt nem tesz – kinevezi az intézmény vezetőjét.

(8) Törvény előírhatja, hogy meghatározott közszolgáltatást kizárólag erre a célra alapított költségvetési szerv, olyan állami vagy legalább többségi önkormányzati tulajdonban álló, jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság, amelyben az állam vagy az önkormányzat legalább többségi befolyással bír vagy e gazdasági társaság legalább többségi tulajdonában álló és legalább többségi befolyása alatt álló jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság vagy önkormányzati társulás láthat el.

8. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzat feladatkörét nem, azonban egyes hatásköreit rendeletében a polgármesterre, illetve bizottságaira ruházhatja át. Az átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók. Az átruházott hatáskörök gyakorlása tekintetében a képviselőtestületet megilleti az utasítás és az átruházott hatáskörök visszavonásának joga.

(2) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt a rendkívüli települési támogatások kérdésében.

(3) A képviselőtestület hatásköréből nem ruházható át

a) rendeletalkotás

b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízása

c) a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása

d) a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, államháztartáson kívüli forrás átvétele, átadása

e) önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás

f) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás

g) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése

h) közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása

i) eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál

j) a bíróságok ülnökeinek megválasztása

k) állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti

l) a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés

m) az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén

n) a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyása

o) területszervezési kezdeményezés

p) amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

9. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését a települési önkormányzati képviselők választási eredményének jogerőre emelkedését követő tizenöt napon belül, a Mötv. 43. § rendelkezései szerint tartja.

(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(3) Az alakuló ülés napirendje

(3a) A Helyi Választási Bizottság tájékoztatója az önkormányzati választások eredményéről.

(3b) Az önkormányzati képviselők eskütétele

(3c) A polgármester eskütétele, a polgármesteri program ismertetése

(3d) Az önkormányzati képviselők és a polgármester részére a megbízólevelek, esküokmányok átadása

(3e) Előterjesztés a polgármester illetményének és költségátalányának megállapítására

(3f) Előterjesztés az SZMSZ módosítására, felülvizsgálatára

(3g) Előterjesztés az alpolgármester megválasztására

(3h) Az alpolgármester eskütétel.

(3i) Előterjesztés az alpolgármester illetményének és költségátalányának megállapítására.

(3j) Előterjesztés a képviselő-testület bizottságainak megválasztására.

10. § (1) Az önkormányzat képviselő- testületének létszáma - beleértve a polgármestert is - 5 fő.

(2) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti, aki összehívja a képviselőtestület ülését. A polgármester, illetve az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a képviselőtestület életkorban legidősebb tagja hívja össze és vezeti a képviselőtestület ülését. A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze, aki a képviselő-testület elnöke. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester hívja össze, a tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve egyidejű tartós akadályoztatásuk, vagy kizártságuk esetén az ülés összehívása az összeférhetetlenséget-méltatlanságot és Vagyonosodást Vizsgáló Bizottság elnökének a feladata.

(3) A Képviselő-testület ülése:

(3a) alakuló ülés

(3b) rendes ülés

(3c) rendkívüli ülés

(4) Az alakuló ülés összehívása, vezetése és napirendje a rendelet 9. §-ban foglalt szabályok szerint történik.

(5) A képviselő-testület munkáját az általa elfogadott éves Ülés- és Munkaterv alapján végzi. A képviselő-testület az éves Ülés- és Munkatervében meghatározott számú, de évente legalább 6 testületi ülést tart. Az ülés és munkatervében meghatározott számú ülés, rendes ülésnek számit. A munkatervben nem szereplő testületi ülés, rendkívüli ülésnek minősül.

(6) A képviselő-testület ülésének helye a székhelye, de dönthet arról, hogy ülését esetenként a székhelytől eltérő helyen tartja meg.

11. § (1) A képviselő-testületet 15 napon belüli időpontra össze kell hívni az Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben. Az ilyen okból szükségessé vált rendkívüli ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eljárási szabályok megfelelő alkalmazásával a polgármester halaszthatatlan ügyben, indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze.

(3) Az (1) és (2) bekezdés szerinti rendkívüli ülés napirendjére csak olyan tárgysorozat vehető fel, amely annak összehívását indokolttá tette, vagy indokolttá tenné.

(4) A képviselő-testület rendkívüli ülését 24 órán belüli időpontra a polgármester telefonon történő értesítéssel is összehívhatja halaszthatatlan, döntést igénylő ügy tárgyalása esetén. Ebben az esetben a képviselővel közölni kell az ülés időpontját, helyét, a rendkívüli ülés összehívásának indokát, és a tárgyalni kívánt napirend megjelölését.

12. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános. A nyilvános képviselő-testületi ülésekről hang- és képfelvételt lehet készíteni.

(2) A képvisel-testület zárt ülést tart;

a) zárt ülést tart önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén

b) zárt ülést tart az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor;

c) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

d) zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester és a jegyző, továbbá meghívása esetén a közös önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt.

13. § (1) A képviselő-testület üléseinek helyéről, időpontjáról és napirendjéről a Közös Önkormányzati Hivatal a lakosságot legalább 5 nappal az ülés előtt tájékoztatja a meghívó hirdető táblán történő kifüggesztése útján.

(2) A képviselő-testület ülésének meghívóját és az írásos előterjesztéseket olyan időpontban kell kiküldeni a képviselő-testület tagjainak, hogy azt a tervezett testületi ülés előtt legalább 5 nappal kézhez kapják.

(3) A képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, a kezdés időpontját, a javasolt napirendeket, szükség szerint a napirendek előadóit. A képviselő-testület ülésére szóló meghívót a képviselők részére minden esetben írásban kézbesíteni kell.

(4) A kötelezően írásos előterjesztéseket elsősorban a képviselők e-mail címére, elektronikus úton kell megküldeni a (2) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével.

(5) Kötelezően írásos előterjesztést kell készíteni az alábbi ügyekben:

(5a) rendeletalkotás,

(5b) az önkormányzat szervezeti és működési rendjének kialakítása, megváltoztatása,

(5c) helyi népszavazás kiírása,

(5d) az önkormányzat gazdasági programja, egyéb fejlesztési koncepciók,

(5e) az önkormányzat költségvetése, illetve zárszámadása,

(5f) az önkormányzat vagyonával kapcsolatos ügyek,

(5g) az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos ügyek,

(5h) területrendezési program és rendezési tervek,

(5i) az önkormányzati intézmények alapítása,átszervezés,megszüntetése,

(5j) intézmények beszámoltatásával kapcsolatos ügyek.

(5k) minden képviselő-testület elé kerülő döntést igénylő előterjesztés, amely adatokat tartalmaz, illetve a költségvetésre nézve 500.000.-Ft összegnél nagyobb előre nem tervezett bevétellel vagy kiadással jár,

(5l) továbbá minden olyan előterjesztés, amelyet a képviselő-testület kifejezetten írásban igényel.

(6) A (5) bekezdésben foglaltakon kívüli előterjesztések szóban is megtehetők.

(7) Rendkívüli, halaszthatatlan esetekben az eredetileg kötelezően írásos előterjesztés és határozati javaslat a testületi ülésen írásban is kiosztható, illetve azt ki kell osztani.

14. § (1) A képviselő-testület írásos előterjesztéseinek tartalmi és formai szempontból az alábbi követelményeknek kell megfelelniük

(1a) Az első rész tartalmazza a tárgy pontos meghatározását, annak ismertetését, valamint azt, hogy a témakör szerepelt-e már a testületi ülés napirendjén, és az ügyben milyen döntés született, javasolt döntés indokait, okait, továbbá azokat az adatokat és tényeket, amelyek szükségesek a mérlegeléshez, illetve a megalapozott döntés meghozatalához

(1b) A második rész tartalmazza indokolás nélkül az egyértelműen megfogalmazott rendelkezést, esetlegesen az alternatív javaslatokat, egymástól világosan elkülöníthető formában, a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megjelölését, a végrehajtás végső határidejét.

15. § (1a) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni

(1b) a települési képviselőt

(1c) alpolgármestert

(1d) Tanácskozási joggal

(1e) a Tamási Járási Hivatal vezetőjét,a jegyzőt,

(1f) A napirend tárgyában érintett önszerveződő közösségek vezetőit,az érdekképviseleti szervek vezetőit, így különösen:a Polgárőr Egyesület Elnökét.önkormányzati intézmények vezetőjét.- valamint, akinek jelenléte a tárgyalandó napirendnél elengedhetetlenül szükséges.

16. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, azok együttes akadályoztatása esetén az életkor tekintetében legidősebb képviselő vezeti.

(2) A polgármester, az alpolgármester feladatai az ülés vezetésével kapcsolatban:

(2a) az ülés megnyitása előtt megállapítja, hogy az ülés az SZMSZ-ben foglalt szabályok szerint került-e összehívásra,

(2b) Megállapítja a testület határozatképességét, majd megnyitja az ülést.

(2c) Javaslatot tesz a jegyzőkönyv vezetőjére, amelyről a testület számozott határozat-hozatal nélkül dönt,

(2d) Előterjeszti az írásos meghívóban szereplő napirendeket, amelyekről a testület számozott határozat-hozatal nélkül dönt,

(2e) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha azon a megválasztott települési képviselők több mint fele – minimálisan 3 fő -jelen van.

(2f) A polgármester a képviselő-testület határozatképességét az ülés egésze alatt folyamatosan figyelemmel kíséri,

(2g) A napirend előterjesztése után tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, az előző képviselőtestületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, a két ülés között hozott fontosabb döntésekről, illetve az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

(2h) A napirendek tárgyalása során minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit.

(2i) Figyelemmel kíséri a vita menetét, lezárja a vitát, és az elhangzott javaslatokat külön-külön szavazásra bocsátja és megállapítja a szavazás eredményét.

(3) A polgármester – alpolgármester – folyamatosan gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek érdekében:

(3a) a jelentkezés sorrendjében szót ad a képviselőknek,

(3b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól

(3c) figyelmezteti azt a képviselőt, aki hozzászólása során a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ,

(3d) rendre utasítja azt a képviselőt, aki méltatlan magatartásával zavarja az ülés rendjét.

(4) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A jelenlévő állampolgárok a napirendhez történő hozzászólását a polgármester engedélyezheti, egy napirend esetében legfeljebb egy ízben, időtartamát a polgármester határozza meg.

A Napirendek Tárgyalása

17. § (1) A képviselő-testület a napirendeket, azok sorrendjében külön-külön vitatja meg. Indokolt esetben az írásos meghívóban közölt napirendek sorrendje megváltoztatható, illetve tartalmi összefüggésük esetén összevontan is tárgyalhatók.

(2) Az előterjesztések tárgyalásának rendje:

(2a) a vita előtt a napirend előterjesztőjének szót kell adni, hogy esetleges kiegészítéseit megtehesse.

(2b) A napirend előterjesztéséhez a testület tagjai, a tanácskozási joggal jelenlévők kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vita előtt választ kell adnia az előterjesztőnek.

(2c) A vita során a polgármester adja meg a szót a testület tagjainak, jelentkezésük sorrendjében.

(2d) A vita lezárásáról, a hozzászólások időtartamának korlátozásáról – a polgármester, vagy a képviselő-testület bármely tagjának javaslatára – a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz. A vita lezárását követően az előterjesztő válaszol a vita során elhangzott észrevételekre, hozzászólásokra, kérdésekre.

(3) A vita lezárása és az előterjesztő válaszadását követően, de a határozathozatal előtt, szükség esetén a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(4) A polgármester az előterjesztésekben szereplő és a vita során elhangzott javaslatokat egyenként külön-külön bocsátja szavazásra. A polgármester az indítványt pozitív javaslattal (aki egyetért...... a határozattal, a módosítással, a javaslattal....., stb.) bocsátja szavazásra.

(5) A képviselő-testület először a vita során elhangzott módosító, illetve kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő javaslatokkal, módosításokkal kiegészített eredeti határozati javaslatról dönt.

A Képviselő-testület döntései

18. § (1) A képviselő-testület döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A határozat hozatalhoz a jelenlévő képviselők több mint felének egybehangzó igen szavazata szükséges.

(2) Minősített többségű döntéshozatalhoz a megválasztott képviselők több mint felének – legalább 3 főnek – igenlő szavazata szükséges.

(3) Minősített többségű szavazatai arány szükséges:

(3a) önkormányzati rendelet megalkotásához,

(3b) önkormányzati társulás létrehozásához,

(3c) társuláshoz, érdekképviseleti szervhez történő csatlakozáshoz,

(3d) szervezetének kialakítása és működési rendjének meghatározásához,

(3e) a képviselőtestület jogszabály által kizárólagos hatáskörébe utalt választás, kinevezés, illetve megbízásról való döntés esetén,

(3f) az éves költségvetés megállapításához, illetve annak módosításához,

(3g) a költségvetés teljesítésének elfogadásához,

(3h) településrendezési terv jóváhagyásához,

(3i) külföldi önkormányzattal való kapcsolat felvételéről, és azzal való együttműködés, illetve nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás kérdésének eldöntéséhez,

(3j) a külön rendeletben szabályozott kitüntető cím adományozásához,

(3k) közterület elnevezéséhez, nevének megváltoztatásához, emlékmű állításához,

(3l) a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, illetve sorozatos mulasztása miatti bírósági eljárás kezdeményezéséről való döntéshozatalhoz,

(3m) intézmény alapításról, intézmény megszüntetéséről, átszervezéséről történő döntéshozatal alkalmával,

(3n) az önkormányzat tulajdonában álló vagyon értékesítéséről történő döntéshozatal alkalmával a külön rendeletben foglaltak szerint.

(3o) illetve minden olyan esetben, amikor jogszabály kifejezetten zárt ülés tartását írja elő.

19. § (1) A döntéshozatal: A határozat A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza. A szavazás kézfelemeléssel történik, külön-külön kell összeszámolni először az igen, majd a nem, és végül a tartózkodott szavazatokat.

(2) A képviselő-testület a polgármester, a jegyző, a bizottság, illetve képviselői javaslatra egyszerű szótöbbséggel hozott döntés alapján titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést kell tartani.

(3) Egyszerű szótöbbséggel hozott döntés alapján név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt a polgármester, a jegyző, a bizottság, illetve a képviselőtestületi tag javasolja, vagy jogszabály azt kifejezetten előírja. A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző egyenként felolvassa a jelenléti ív alapján a képviselő testületi tagok nevét, akik nevük említésekor igen-nel, nem-mel, vagy tartózkodom-mal szavaznak.

(4) A képviselőtestület név szerinti szavazással és minősített többséggel kell döntenie a megbízatásának lejárta előtti feloszlatásának kimondásáról.

(5) A testület által hozott határozatokat: a határozatot hozó önkormányzat képviselő-testületének nevével, évente emelkedő sorszámmal, a döntéshozatal időpontjának megjelölésével kell ellátni. (Pl: a Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/20... (I.15.) számú határozata)

A Rendelet

20. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezhetik:

(2a) települési képviselők,

(2b) helyi társadalmi szervezetek testületei

(2c) polgármester- alpolgármester,

(2d) jegyző.

(3) A kezdeményezést annak indokolásával a polgármesterhez kell benyújtani. A polgármester a kezdeményezést ismerteti a képviselőtestülettel. A testület egyszerű szótöbbséggel dönt a rendelet-tervezet elkészítéséről, vagy annak elutasításáról.

21. § (1) A képviselőtestület a rendelet-tervezet elkészítésével megbízhatja:

(1a) Jegyzőt.

(1b) Az előterjesztőt,

(1c) Szükség szerint az erre a célra létrehozott eseti bizottságot. A rendelet-tervezet elkészítésében a jegyző minden esetben részt vesz. Az elkészített rendelet-tervezetet az erre a célra létrehozott ad hoc bizottság ülésén megvitatja, véleményezi, és szükség esetén javaslatot tehet annak módosítására, kiegészítésére.

(2) Az elkészített és az eseti bizottság által megvitatott, véleményezett rendelet-tervezetet a polgármester, a jegyző, vagy a rendelet-tervezet elkészítésével megbízott eseti bizottság, vagy annak elnöke terjeszti a képviselőtestület elé.

22. § (1) A képviselőtestület a rendelet-tervezetet megvitatja és szükség szerint módosításokat indítványozhat.

(2) A rendelet-tervezettel kapcsolatos vita lezárását követően a polgármester a javasolt módosításokkal együtt terjeszti elfogadásra a rendelet-tervezetet a képviselőtestület elé.

(3) A képviselőtestület a rendelet megalkotásáról minősített többségű szavazati arányban dönt.

23. § (1) A képviselőtestület által megalkotott rendeleteket: a rendelet megalkotójának teljes nevével, évenként emelkedő sorszámmal, a kihirdetés évének, hónapjának, napjának, valamint a rendelet tárgyának megjelölésével kell ellátni. (Pl.: Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014.(XII.01.) önkormányzati rendelete A helyi adókról ).

(2) Az önkormányzati rendelet végrehajtása, vagy alkalmazása szempontjából érintett intézményeknek, szerveknek részére a rendelet egy-egy hatályos példányát meg kell küldeni.

(3) A helyi önkormányzat képviselő-testülete által megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A hatályos rendeletek példányainak őrzéséről a jegyző gondoskodik.

(4) A megalkotott rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Kihirdetés céljából 15 napra ki kell függeszteni a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára, továbbá hozzáférhetővé kell tenni az állampolgárok számára a Közös Önkormányzati Hivatalban..

(5) A helyi önkormányzat az önkormányzati rendeletet a kihirdetését követően haladéktalanul megküldi a Kormányhivatalnak.

(6) Ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az önkormányzati rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi az eltérés helyesbítését. Az önkormányzati rendelet a hatálybalépését megelőzően, de legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető. Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.

Kérdésekkel, interpellációkkal kapcsolatos szabályok

24. § (1) Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás. A kérdésre a képviselő-testület ülésén a megkérdezett köteles válaszolni.

(2) Interpelláció: általában problémafeltáró, figyelemfelhívó tudakozódás. Az interpelláció a testületi ülésen nyújtható be. A képviselők interpellációjukat a napirendek megtárgyalását követően mondhatják el szóban, vagy nyújthatják be írásban. Az interpelláció tárgyának szoros kapcsolatban kell állnia az önkormányzat szervező, vagy szükségletkielégítő munkájával, s annak az önkormányzat vagy szervei hatáskörébe kell tartoznia.

(3) Az interpellációt a polgármesterhez, jegyzőhöz intézhetik a testület tagjai. Az interpellációra lehetőleg azonnal válaszolni kell. Amennyiben az érdemi válaszadáshoz több adatra, vagy információra van szükség, úgy 15 napon belül írásban kell megadnia a választ a megkérdezettnek.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, de a testület is külön dönt annak elfogadásáról. Az írásban adott válaszról az interpelláló, illetve a testület a legközelebbi ülésen foglal állást. Az írásban benyújtott interpelláció egy példányát a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. Az interpellációkról folyamatos nyilvántartást kell vezetni.

A jegyzőkönyv

25. § (1a) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

(1b) - a testületi ülés helyét;- időpontját;- a megjelent önkormányzati képviselők nevét;- a meghívottak nevét, megjelenésük tényét;- a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat;- az előterjesztések- az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét- a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;- a döntéshozatalban résztvevők számát;- a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;- a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését;- a szavazás számszerű eredményét;- a hozott döntéseket és- a szervezeti és működési szabályzatban meghatározottakat.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza továbbá a szavazások módját, számszerű megjelöléssel, valamint a hozott határozatok szó szerinti szövegét, az elhangzott interpellációkat és az azokra adott válaszokat, illetve az interpellációkra adott válaszok szó szerinti szövegét, valamint az ülés berekesztésének időpontját.

26. § (1) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyv közokirat, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A jegyzőkönyv eredeti scanelt példányát az ülést követő tizenöt napon belül a jegyző köteles megküldeni a kormányhivatalnak az erre a célra rendszeresített internetes honlapra.

(3) A jegyzőkönyv 2 példányban készül, amelyekhez csatolni kell az ülésre szóló meghívót, a jelenléti ívet, az írásos előterjesztéseket, a megalkotott rendeleteket. A zárt ülésekről külön jegyzőkönyv készül.

(4) A jegyzőkönyv eredeti példányát mellékleteivel együtt a Közös Önkormányzati Hivatal őrzi, évenkénti elkülönített formában. A jegyzőkönyv második példányát – a zárt ülésről készült jegyzőkönyvvel együtt – az önkormányzat irattárában kell elhelyezni.

27. § (1) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének jegyzőkönyvébe. A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen, önkormányzati ügyben hozott képviselő-testületi döntés is nyilvános.

(2) A választópolgárok – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével a Közös Önkormányzati Hivatalban elhelyezett jegyzőkönyvekbe betekinthetnek, arról jegyzeteket-, díjazás ellenében másolatokat készíthetnek, de nem vihetik el.

(3) A képviselőtestületi ülésről, kép- és hangfelvétel készülhet, amelyet a helyi kábel Tv rendszeren kell közvetíteni .

(4) A képviselőtestületi ülésen hozott határozatokat – jegyzőkönyv kivonat formájában - a testületi ülést követően meg kell küldeni a határozat tárgyában érintett személyeknek, szerveknek.

III. Fejezet

A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ

28. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit. Részt vesz a képviselőtestület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A települési képviselő:

(2a) megbízás alapján képviselheti a képviselőtestületet

(2b) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén, javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság a legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és a tárgyalására meg kell hívni a települési képviselőt.

(2c) A képviselőtestület tagjai a hivataltól igényelhetik a képviselői munkájukhoz szükséges tájékoztatást, valamint ügyviteli közreműködést.

(3) A települési képviselő a képviselőtestület ülésein polgármesterhez, a bizottság elnökéhez, jegyzőhöz kérdést és interpellációt intézhet.

(4) A képviselő által beterjesztett interpelláció ügyében a 24. §-ban foglaltak alapján kell eljárni.

29. § (1) A települési képviselők kötelesek részt venni a képviselőtestület munkájában.

(2) A települési képviselő köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre és a választók bizalmára.

(3) A települési képviselő írásban vagy szóban köteles jelezni, ha a képviselőtestület vagy a bizottság ülésén, illetve egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.

30. § (1) A képviselőtestület tagja a tudomására jutott szolgálati titkot köteles megőrizni. A vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot a külön jogszabályban foglaltak szerint köteles legkésőbb 30 napon belül megszüntetni. Amennyiben a települési képviselővel szemben egy adott napirend tárgyalásával kapcsolatban összeférhetetlenségi ok merül fel, azt a napirend tárgyalása előtt köteles bejelenteni.

(2) A képviselőtestületi tagot külön megbízatása során végzett, tevékenységével összefüggő és számlával igazolt kiadásait az Önkormányzat megtéríti.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

31. § (1) A képviselő-testület a képviselők közül 3 tagú Méltatlanságot- Összeférhetetlenséget és Vagyonosodást Vizsgáló Bizottságot hoz létre. A bizottság névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.

(2) A Bizottság feladatkörében ellátja az alábbi feladatokat-

(2a) a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, illetve sorozatos mulasztása miatti bírósági eljárás kezdeményezésére vonatkozó javaslat testület elé terjesztése,

(2b) gondoskodik a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatának átvételéről és őriztetéséről,

(2c) a polgármester illetmény emelésére, jutalmazására vonatkozó javaslat testület elé terjesztésére,

(2d) a polgármester ellen kezdeményezett fegyelmi eljárás kivizsgálására, a fegyelmi eljárás lefolytatására illetve a polgármester, a képviselők összeférhetetlenségének, méltatlanságának megállapítására vonatkozó kezdeményezések kivizsgálása,

(2e) az önkormányzati képviselők , polgármester, alpolgármester által benyújtott köztartozás mentes igazolások ellenőrzése.

(3) A jegyző köteles a képviselő-testületet felhívni, amennyiben az bizottság javaslattételére van szükség.

(4) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyző tizenöt napon belül köteles a jegyzőkönyvet megküldeni a kormányhivatal internetes portáljára.

32. § (1) A képviselő-testület egyes esetenkénti feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság a testület által meghatározott időpontban, vagy a feladat teljesítését követően szűnik meg.

(2) Az ideiglenes bizottság szervezetére és működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadóak.

33. § (1) Az ideiglenes bizottság megalakítására bármelyik képviselő javaslatot tehet.

(2) A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról az elnök esetében a polgármester, bizottsági tag esetében a bizottság dönt.

(3) A bizottság azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben az Mötv. kötelezővé teszi, vagy megengedi. Döntéseiről azonban csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.

(4) A bizottság üléseiről jegyzőkönyv készül, amelyet az ülést követő 15 napon belül a jegyző küld meg a kormányhivatal részére.

V. Fejezet

A TISZTSÉGVISELŐK 1.

34. § (1) A Mucsi Község Önkormányzatának polgármestere tevékenységét főállásban látja el. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt és erről okmányt ír alá. A polgármester jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek, a megbízatás megszűnésével szűnnek meg.

(2) A képviselő-testület elnöke a polgármester. A polgármester összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését, valamint képviseli a képviselő-testületet. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.

(3) A polgármester:

(3a) a képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a közös önkormányzati hivatalt;

(3b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a közös önkormányzati hivatalnak feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;

(3c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatal, a közös önkormányzati hivatal ügyintézőjére;

(3d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;

(3e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

(3f) a társtelepülések polgármestereivel gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében;

(3g) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

(3h) a polgármester a külön rendeletben meghatározott értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

(4) A polgármesterrel kapcsolatos munkáltatói jogokat a képviselőtestület gyakorolja. E feladatkörében a képviselőtestület:

(4a) a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárást kezdeményezhet bármely képviselő, a Kormányhivatal Hivatal vezetője, Vagyonellenőrző és Vizsgáló Bizottság,

(4b) fegyelmi eljárás lefolytatásának elrendeléséhez a képviselőtestület minősített többséggel hozott döntése szükséges,

(4c) a fegyelmi eljárást a Méltatlanságot- Összeférhetetlenséget és Vagyonosodást Vizsgáló Bizottság folytatja le.

(4d) a polgármester vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a testület által megválasztott bizottság folytatja le,

(4e) a polgármester jutalmazására az alpolgármester, vagy bármely képviselő tehet javaslatot. A javaslat tárgyában a képviselőtestület egyszerű szótöbbséggel foglal állást.

35. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítése céljából alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el. Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.

(3) Az alpolgármester feladatai elsősorban előkészítő, összehangoló jellegűek. Ennek keretében:

(3a) Akadályoztatása esetén helyettesíti a polgármestert,

(3b) Részt vesz a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések kidolgozásában.

(3c) Részt vesz a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervekkel való kapcsolattartásban,

(3d) Segíti a bizottság munkáját,

(3e) Részt vesz a testületi hatáskörbe tartozó választási, kinevezési ügyek előkészítésében,

(4) Feladatait a polgármester utasításai szerint látja el.

36. § (1) A jegyző feladatkörét, hatáskörét törvény, vagy annak felhatalmazása alapján Kormányrendelet állapítja meg.

(2) A jegyző feladatai különösen:

(3) vezeti a polgármesteri hivatalt vagy a közös önkormányzati hivatalt.

(4) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;

(5) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében

(6) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;

(7) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén;

(7a) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;

(7b) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről;

(7c) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;

(7d) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át

(7e) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben;

(7f) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

VI. Fejezet

Közös Önkormányzati Hivatal

37. § (1) A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Hőgyész, Szakály, Dúzs, Kalaznó községekkel közösen Hőgyészi Közös Önkormányzati Hivatalt működtetnek.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti, aki a Hőgyész, Szakály, Dúzs, Kalaznó és Mucsi településeken is ellátja a jegyző feladatait. A jegyző kinevezéséhez, felmentéséhez az érintett települések polgármestereinek lakosságszám-arányos, többségi döntése szükséges.

(3) A közös Önkormányzati Hivatal belső szervezetének és működésének rendjét, az ügyfélfogadás rendjét, a polgármester és jegyző fogadóóráinak időpontját, valamint a munka- és ügyfélfogadási rendjét a „ A Hőgyészi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata Illetve Ügyrendje” tartalmazza.

VII. Fejezet

HELYI NÉPSZAVAZÁS

38. § A népszavazás: A Mucsi Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a helyi népszavazás-mint az önkormányzati jogok gyakorlásának közvetlen formájára, vonatkozóan részletes szabályokat önálló rendeletében állapítja meg.

39. § (1) A közmeghallgatás: A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni.

(2) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról az állampolgárokat legalább 15 nappal a tervezett időpont előtt hirdetmény útján kell tájékoztatni.

(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelynek összeállításáról a jegyző gondoskodik.

40. § (1) Lakossági Forumok: A képviselő-testület előre meghatározott közérdekű tárgykörben, jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében illetve amelyek a lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják. szükség és igény szerint falugyűlést, tarthat .A falugyűlés állásfoglalásáról, kisebbségi véleményekről a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(1a) A falugyűlés helyéről, időpontjáról és a napirendjéről a településen élő állampolgárokat legalább 15 nappal a tervezett időpont előtt plakátok, szórólapok kiküldésével és a helyi Tv-ben való közzététel útján tájékoztatni kell.

(1b) A lakossági fórumokról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek összeállításáról a jegyző gondoskodik.

VIII. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT KAPCSOLATAI

41. § (1) Az önkormányzat társulásai :Mucsi Község Önkormányzat képviselő-testülete megállapodhat más önkormányzattal, vagy önkormányzatokkal abban, hogy egy vagy több önkormányzati feladat- és hatáskör, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat- és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hoznak létre.

(2) Az önkormányzati társulás megalakítására, működésére, megszűnésére a társulásban résztvevők jogaira és kötelezettségeire az a Mötv. 87-95 §-inak előírásai az irányadóak.

42. § (1) A költségvetés: A helyi önkormányzat költségvetése az államháztartás része. Az önkormányzati alrendszer költségvetése a központi költségvetéstől elkülönül, ahhoz központi költségvetési támogatásokkal kapcsolódik.

(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.

(3) A (2) bekezdés szerinti feladatok ellátásának forrásait és kiadásait a helyi önkormányzat egységes költségvetési rendelete elkülönítetten tartalmazza.

(4) A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.

43. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési, a költségvetés teljesítési és szakmai tevékenységének bemutatására, értékelésére vonatkozó adatainak jogszabályban meghatározott körét a jegyző legalább évente a helyben szokásos módon közzéteszi.

(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

44. § (1) A helyi önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati feladatok és célok ellátását szolgálják.

(2) Az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás szabályairól a képviselő-testület a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvényben foglalt szabályok szerint külön rendeletben rendelkezik.

45. § A rendelet hatálybalépésével egyidőben a Mucsi Község Önkormányzata Képviselő-testüeltének 2/2020(II.13.) számú önkormányzati rendelet is hatályát veszti.

46. § Ez a rendelet 2024. február 7-én lép hatályba.