Várdomb Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

2020. évi zárszámadásról

Hatályos: 2021. 05. 31 12:00

2020. évi zárszámadásról

Általános indokolás

INDOKLÁS

a 2020. évi zárszámadásról szóló

4/2021.(V. 31.) önkormányzati rendelethez

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §. (1) szerint a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

Az államháztartás alrendszereihez tartozó szervezetek költségvetési beszámolójának összeállítási módjára, tartalmára, szerkezetére a vonatkozó kérdéseket, valamint a beszámoló adatait alátámasztó könnyvezetési kötelezettségeket az államháztartás számviteléről szóló 45/2013.(I.11.) Kormányrendelet szabályozza.

A mellékletek tartalmazzák adag szerűen azokat a gazdasági eseményeket, amiket számba kell venni a lezárult költségvetési év tekintetében, de egyúttal alapot is jelentenek és kihatnak a 2021.-es költségvetési évre is.

Általános indoklás

Várdombi Bölcsőde, Óvoda és Konyha intézmény fenntartói és irányítói jogokat 2018. szeptember 1. napjától Várdomb Község Önkormányzata gyakorolja.

A Várdombi Bölcsőde, Óvoda és Konyha intézmény 2020. évi teljesítési adatait 1.-12. hó vonatkozásában konszolidálni kell Várdomb Község Önkormányzatának 2020. évi teljesítési adataival, a kapott és adott központi irányítószervi támogatás kiszűrésével.

Ez befolyásolja a 2020. évi zárszámadási rendeletének összeállítását is, valamint a benne szereplő bevételek és kiadások volumenének nagyságát is, mivel a 2020. évi önkormányzati szinten összevont - konszolidált – kiadások és bevételek adataiban, az egyes rovatokon az önkormányzat és az intézményt érintő bevételi és kiadási összegeket együttesen, azaz összevontan kell szerepeltetni.

A 2020. év zárszámadási rendeletének szerkezete

Várdomb Község Önkormányzatának 2020. évi zárszámadása az alábbi elvek alapján épül fel:

A rendelet mellékletei a teljesített bevételeket- és kiadásokat alapvetően három tagolási rend szerint tartalmazzák:

1. önkormányzati szinten összevontan: az önkormányzat és az intézmény költségvetése összevont előirányzatokkal

2. önkormányzat, mint költségvetési szerv szintjén

3. az intézmény, mint költségvetési szerv szintjén összevontan: a szervezeti egységek alapján összesítve a teljesített költségvetési előirányzatok

4. az intézmény, mint költségvetési szerv szintjén, szervezeti egységekre megbontottan

II.2. A bevételek bemutatása

II.2.1. A bevételek az alábbi főbb bevételi jogcímek szerint kerülnek bemutatásra:

1. Az önkormányzatnál összevontan jelentkező bevételek

2. Önkormányzatnál, mint költségvetési szervnél jelentkező bevételek

3. Az intézménynél, mint költségvetési szervnél jelentkező bevételek

4. Az intézménynél szervezeti egységekre megbontottan a jelentkező bevételek

5. Az intézménynél finanszírozási bevételként jelentkezik a működéséhez központi irányítószervi támogatásként kapott, Várdomb Község Önkormányzata, mint fenntartó által biztosított összeg

II.3. A kiadások bemutatása

II.3.1. A kiadások az alábbi főbb kiadási jogcímek szerint kerülnek bemutatásra:

1. Az önkormányzatnál összevontan jelentkező kiadások

2. Önkormányzatnál, mint költségvetési szervnél jelentkező kiadások

3. Az intézménynél, mint költségvetési szervnél jelentkező kiadások

4. Az intézménynél szervezeti egységekre megbontottan a jelentkező kiadások

5. Az önkormányzatnál finanszírozási kiadásként jelentkezik a Várdombi Bölcsőde, Óvoda és Konyha működéséhez központi irányítószervi támogatásként jutatott, mint fenntartó által biztosított összeg

Várdomb Község Önkormányzata intézmény szintű bevételeinek és kiadásainak alakulása 2020.év

Módosított bevételi előirányzat:217.160.897 Ft

Teljesítés:211.534.026 Ft

Teljesítés:97 %

Módosított kiadási előirányzat: 217.160.897 Ft

Teljesítés:169.987.927 Ft

Teljesítés:78 %

A teljesített bevételek és a teljesített kiadások különbözete (fel nem használt tartalék tárgyévben, azaz a maradvány): +41.546.099 Ft.

Az önkormányzati működési célú támogatásainak megvalósulása (B11) 3 %- kal több a tervezettnél, a kiegészítő támogatások garantált bérminimum támogatása) többletbevétele realizálódott.

Működési célú támogatások államháztartáson belülről (B16)

Tolna Megyei Kormány Hivataltámogatás diákmunka, Nemzeti Egészségbiztosítási Alap védőnői szolgáltatás támogatása, Közfoglalkoztatás támogatása esetében a védőnői szolgáltatás tekintetében a bevételek nagyjából a tervezettek szerint alakultak, minimális bevétel keletkezett a Bátaszéki EESZGY Társulás 2019.évi elszámolásából is.

Felhalmozási célú önkormányzati támogatás jogcímen (B2) nem tervezhetünk, de a nyertes pályázatok jóvoltából, szigorú felhasználási és elszámolási kötöttségek mellet jelentkezett bevétel: a támogatási összegeket kizárólag a támogatói okiratokban szereplő feltételekkel lehet felhasználni.2020/2021.évben történik megvalósításuk.

Részletezve a nyertes pályázati összegek:

Orvosi eszköz beszerzés című 2.862.910 Ft Befejezés:2020.11.03.

Közterületi játszótér kialakítása című 3.564.150 Ft Tervezett befejezés:2021.08.31.

A közhatalmi bevételek -iparűzési adók B3) realizálódott bevétele a tervezettnél kevesebb: -5.39 M Ft. A kormány veszély helyezet kialakulása miatt hozott intézkedései következtében a gépjárműadók bevétele teljes egészében a központi költségvetésbe kerül utalásra, az adóév május 31.-i fordulópontja miatt pedig a tényleges költségvetési tárgyévi bevétel összege bizonytalan, esetleges visszafizetési kötelezettségekkel. A rovaton szereplő bevétellel „óvatosan” kell bánni!

A működési bevételek összességében (B4) (az önkormányzati vagyon üzemeltetéséből, egyéb bérleti és szolgáltatási díjak, terület használati díj, sírhely stb.) +9%

Felhalmozási bevételek (B5) Ingatlanok értékesítéséből: telek, származott bevétele, nem volt tervezve.

Működési célú átvett pénzeszközként (B7) összeg nem realizálódott.

Összességében a költségvetési bevételek teljesítése a tervezetthez képest: +4.657 e Ft,3 %.

2.Finanszírozási bevételek

Előző év költségvetési maradványának igénybevétele: összességében 58.919.681 Ft

Az önkormányzat 2020. évi költségvetésében 38.602 e Ft maradvány igénybevételét tervezte, ahhoz, hogy nagyrészt az előfinanszírozott pályázatok és az önerős fejlesztések megvalósításához cél és általános tartalékot képezzen. Az év közbeni gazdálkodásában eredeti előirányzatként nem szerepeltetett maradvány összegéből általános tartalékot képzett.

A Magyar Közlöny 2020. évi 292. számában kihirdetésre került az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet(Áhsz.) és a Beruházás Előkészítési Alap felhasználásáról szóló 233/2018. (XII. 6.) Korm. rendeletmódosításáról szóló 678/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet, melynek 8. §-a alapján lehetőség nyílt az elfogadott 2019. évi költségvetési maradvány korrekciójára. Ezzel egy évek óta jelentkező probléma oldódott meg, mivel 2014 óta az átrendezést követően bizonyos gazdasági események keletkezése esetén a pénzügyi számvitelből levezetett „pénzforgalmi maradvány” és a költségvetési számvitel adataiból meghatározott költségvetési maradvány összegének az egyezősége Várdomb Község Önkormányzatánál sem volt biztosítható, ezért az eltérést az önkormányzat zárszámadási rendeletéhez mellékelve minden évben indokolni szoktuk.

Az Áhsz. 17. melléklet 4. pont d.) pontja alapján levezetett korrigált maradvány összege viszonyítva a 2019. évi beszámoló 07/A űrlap 15. sorában szereplő, - a zárszámadási rendelettel elfogadott- maradvány összegéhez, a korrekció összege: +2.088.719 Ft, azaz plusz kétmillió-nyolcvannyolcezer-hétszáztizenkilenc forint.

Államháztartáson belüli megelőlegezések:+4.873.644 Ft

Az önkormányzati nettó bérfinanszírozás 2020. évi megelőlegezések 2021.-os évre átcsúszó bevételként jelentkező, általános támogatásokba beépülő és ÁHB. megelőlegezések jogcímen felmerülő finanszírozási tétel.

A személyi juttatásokra (K1) és járulékaira (K2) minimálisan (-0.02%) kevesebbet fordítottunk a tervezettnél. Az egyes jogcímeken belül került sor átcsoportosításra:

A zöldterület gazdálkodás feladatait ebben az évben is eseti megbízási szerződésekkel, ill. egyszerűsített foglalkoztatással valósítottuk meg, a tervezett összeg majdnem duplája fordítódott egyszerűsített foglalkoztatásra.

A legtöbb megtakarítás az egyéb személyi juttatások rovaton jelentkezett, mivel a kialakult járványhelyzet miatt az önkormányzat 2020.évre tervezett közösségi rendezvényei sorra elmaradtak.

Decemberben az önkormányzat dolgozói, tekintettel a veszélyhelyzetben tanúsított munkavállalói hozzáállásukra jutalomban is részesültek.

2020. július 1-jétől a szociális hozzájárulási adó mértéke 17,5 százalékról 15,5 százalékra csökkent.

A dologi kiadásokra (K3) összességében: -14%

Ebből készletbeszerzés: +366 e Ft (a veszélyhelyzet miatt fertőtlenítők, szájmaszkok, tisztítószerek, gyorsteszt és egyebek beszerzésére került sor az év elején még nem tervezett kiadásként, kisbusz üzemeltetésére többlet kiadások jelentkeztek, a rászoruló családoknak idén is sor került szociális tűzifa kiosztására, a szociális támogatás terhére kerül elszámolásra.)

Közüzemi díjak:+386 e Ft (a tervezetthez képest nem nagy a különbség, kissé nagyobb összegben elszámoló számla alapján védőnői szolgálat áramdíj és temető áramdíj visszatérített, a szociális gondozók helyiségének és a E.V.E . művelődési ház fenntartási költségei emelkedtek számottevően.)

Vásárolt élelmezés:-762 e Ft

A szociális étkeztetést igénybevevők elszámolt létszáma (állami támogatás) 25 fő, ebből egy főnek a Balassa János Kórházzal kötött szerződés alapján diétás étkezést biztosítunk.

Karbantartási, kisjavítási szolgáltatások:-1.8 M Ft

Az iskola sportpálya, partfal munkálatai megvalósítottak, az Alsóiskola csatornázás, a település árkainak tisztítása 1,5 M összeg nem megvalósított, a kisbusz és kisteherautó karbantartása viszont nem volt tervezett.

Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások:-529 e Ft

A tervezetthez alakultak a kiadások, csak pályázatírás járulékos kiadásai nem realizálódtak

Egyéb szolgáltatások:-788 e Ft

Sorra elmaradtak a tervezett rendezvények, a tanyagondnoki kisbusznál kedvezőbb díjfeltételek miatt biztosítót váltottunk.(Casco, kötelező biztosítás)

Kiküldetések kiadásai-86 e Ft

A tanyagondnoki képzés jelenléti oktatásai leálltak, nem kellet annyi kiküldetést kifizetni

Egyéb dologi kiadások:+210 e Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai (K4): -39 %

(családi, munkanélküli, települési támogatások, segélyek) -139 e Ft eltéréssel alakultak.

Az egyéb működési célú kiadások (K5):

Az Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatal működésének támogatása

:

a

hivatal 2019. évi zárszámadása után, rendelkezett jelentősebb összegű pénzmaradvánnyal, így a társult önkormányzatok hozzájárulási kötelezettségét csökkentve, megtakarítás jelentkezett az eredetileg tervezetthez képest

az orvosi ügyeleti feladatok ellátására, a házi segítségnyújtásra Bátaszéki E. SZ. GY. Társulásnak átadott összeggel mindig a tárgyévet követően számolunk el.

Szekszárd és Környéke Alapellátási és Szakosított Ellátási Társulás:+674 e Ft.(elszámolásból és tárgyévi hozzájárulásból)

Civil szervezetek támogatása önkormányzati szinten önként vállalt feladatnak minősül, ebben az évben ilyen jellegű támogatást nem adtunk.

A céltartalékolt összeg azok folyamatos megvalósításukig a Magyar Falu program nyertes pályázatinak, időszakig fel nem használt összegére volt tervezett

Beruházásokra (K6) fordított összeg: -3 %

Immateriális javak beszerzése, létesítése- Településfejlesztési koncepció 3. rész fizetett.

A Magyar Falu Program keretében

folyamatosan megvalósuló beruházások miatt a céltartalék csökkentve, beruházásoknál előirányzatosítva lettek a szükséges pénzeszközök.

Megvalósult pályázatok

1.

1. Orvosi eszköz pályázat

2. Temető pályázat

3. Óvoda udvari játékok pályázat

Egyéb pályázatok:

1. Zártkerti övezet fejlesztése pályázat (M.V.H). 2019.évben meghirdetett Zártkerti programban Várdomb is nyertes pályázatot adott be, a zártkertek, kiskertek megközelítését szolgáló utak javítása, ezek csapadékvíz elvezetéséhez szükséges fejlesztések, karbantartások elvégzése, valamint területrendezés, gyümölcsfa telepítés célú beruházás megvalósítása 25 %-os támogatási összeg utófinanszírozásával 2020. év áprilisáig kellett sor kerüljön.

Beruházásoknál elmaradt, de tervezett kiadások:

1. sz.átemelő véd területének lehatárolása (ERÖV. javaslat alapján- sövény)

2. Várdomb, Újberekpuszta 045/49 HRSZ önálló közvilágítási hálózat kiépítése

3. közvilágítási lámpatest (7 db)

A felújításokra (K 7) tervezett költségek megvalósulása:+11,7 M Ft.

Ingatlanok felújítása:+11.776.814 Ft

Pályázati projektek végleges megvalósítása.

Felújításoknál elmaradt, de tervezett kiadás:

Belterületi utak felújítása, stabilizálása (KÉSZ Kft.)- a Kossuth u. 190. –Útcsatlakozás építését, a Kossuth u.59.- Útcsatlakozás építését, és a Pilisi út bal oldali ágának kátyúzását terveztük.

Összességében a költségvetési kiadások teljesítése a tervezetthez képest: -12.785.832 Ft,- 12%

A fentebb részletezett okokból felhasználásra nem került, különböző jogcímen jelentkező kiadások miatt.

2.Finanszírozási kiadások:

Központi irányítószervi támogatás: A Várdombi Bölcsőde, Óvoda és Konyha intézménynek a működéshez átadott összeg jelentkezik, központi irányítószervi támogatás rovatán elszámolva: -332 e Ft. Az intézmény év közbeni gazdálkodásában nagyságrendileg tartotta az eredetileg jogcímre tervezett bevételi főösszegét.

Államháztartáson belüli megelőlegezések:+4.873.644 Ft Az önkormányzati nettó bérfinanszírozás 2020. évi megelőlegezések 2021.-os évre átcsúszó bevételként jelentkező, általános támogatásokba beépülő és ÁHB. megelőlegezések jogcímen felmerülő finanszírozási tétel.

Alaptevékenység 2020. évi maradványa:

Költségvetési egyenleg:

A 2020. költségvetési év költségvetési egyenlege: +51.869.657 Ft, ami a 2020. évben teljesített költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözetéből ered.

Finanszírozási egyenleg:

A 2020. költségvetési év finanszírozási egyenlege: -10.323.382 Ft, ami a 2020. évben teljesített finanszírozási bevételek és finanszírozási kiadások különbözetéből ered

Az önkormányzat összes maradványát a költségvetési és finanszírozási egyenleg együttes összege adja, ez az összeg, 2020. év gazdálkodása során keletkezett:+41.546.099 Ft.

Feladattal terhelt maradvány:

Vannak azonban olyan költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek, amelyek teljesítése áthúzódik a 2021. évre is:

A pénzügyi mérleg adataiból:

Kötelezettségek dologi kiadásokra 181.950 Ft, (áfa- és cégautóadó bevallási kötelezettségek)

Finanszírozási kiadásokra 3.452.292 Ft, (államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetésére)

Kapott előlegek 1.557.920 Ft, (adók, egyéb túlfizetések)

Más szervezetet megillető bevételek 116.786 Ft, (gépadó)

Fedezetkezelésre átvett pénzeszközök, biztosítékok 1.482.233 Ft (orvosi rendelő)

Összesen: 6.791.181 Ft.

A szerződések átvizsgálása után azok a tételek, melyek 2020. költségvetési évből áthúzódó kötelezettséget jelentenek mivel pénzügyileg nem teljesítettek:

Közterületi játszótér pályázat:3.564.150 Ft

ERÖV szivattyú beszerzés pályázat önereje:2.478.149 Ft

Óvodakerítés 2. ütem (intézmény fenntartójaként) 1.940.050 Ft

Összesen:7.982.349 Ft

Mindösszesen feladattal terhelt maradvány 2020. évben: 14.773.530 Ft

Várdombi Bölcsőde Óvoda és Konyha intézmény szintű bevételeinek és kiadásainak alakulása 2020.év

Módosított bevételi előirányzat:83.814.321 Ft

Teljesítés:83.246.219 Ft

Teljesítés:99 %

Módosított kiadási előirányzat: 83.814.321 Ft

Teljesítés:82.572.445 Ft

Teljesítés:99 %

Bevételek alakulása részletesen 2020. évben:

1.Költségvetési bevételek alakulása 2020.évben:

A bevételek 15,5 %-át az intézmény saját bevételei teszik ki: 12.937.761 Ft

Működési bevételek (B4) a főzőkonyha bevételei adják, szolgáltatásnyújtásból, ill. az intézményi étkeztetést igénybe vevők által befizetett térítési díjból származnak.

Sajnos a bevételek az eredetileg tervezett összeghez képest jelentősen elmaradtak: -4,5 M Ft!

Aminek egyértelmű oka az étkeztetésnél az igénybevétel csökkenése: a márciustól kialakult veszélyhelyzet egyenes következményeként a gyermekétkeztetés jelentős visszaesése.(Jogcím szerinti feladatalapú támogatás is csökkent!)

Az intézményi bevételek alakulásánál, minden évben van bizonytalanság. De olyan mértékű, mint ebben az évben, eddig még soha. A likviditás folyamatos megőrzése miatt, az idei évben a saját intézményi bevételek figyelemmel kísérése nagyon nagy terhet rótt a gazdálkodásra, mivel az önkormányzat és intézményének tervezett kiadásai is sokirányúak, és szinkronban kell hozni őket a kötött felhasználású állami támogatással is.

2. A finanszírozási bevételek alakulása 2020.évben:

A bevételek 84,5 %-át a finanszírozási bevételek (B8) teszik ki:

Központi irányítószervi támogatás: 69.754.748 Ft

A 2020. évi költségvetési beszámoló adatai szerint (11/c űrlap: Az önkormányzatok általános, köznevelési és szociális feladataihoz kapcsolódó támogatások elszámolása) alapján meghatározható a központi irányítószervi támogatás összegéből, az állami támogatás levonása után, az az összeg, amit Várdomb Község Önkormányzatának, fenntartóként az intézmény működéséhez önerőként hozzá kellet tennie.

A 2020. évi feladatalapú támogatás alakulása (2020.dec.31. ig felhasznált):

1. A települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása: 28 534.550 Ft, kiegészítő támogatás:1.846.650 Ft.

2. Intézményi gyermekétkeztetés támogatása: 15 141 122 Ft, kiegészítő támogatás:619.520 Ft

3. Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése: 128.592 Ft

4. Bölcsőde, mini bölcsőde támogatása: 10 489 400 Ft, bölcsődei kiegészítő:1.290.000 Ft, kiegészítő 381.600 Ft

Mindösszesen feladatalapú állami támogatás:58.431.434 Ft, a bevételek 70 %

Az önkormányzat 2020.évben az intézmény 2019. évi 553.710 (0,006%) Ft összegű maradványát nem vonta el és az intézmény működéséhez 10.649.540 Ft összegű, 12,89 % önerőt biztosított.

Általánosságban az intézmény 2020. évi kiadásairól:

A gazdálkodásban alapvetően nem csak a bevételeknél, ha nem a kiadásoknál is éreztette hatását a veszélyhelyzet:

1. Mivel a feladatalapú támogatást kötött felhasználású, még a költségvetési évben el kell költeni, ezért az intézmény esetében is újra kellett a kiadásokat tervezni.

2. Ez az intézmény tekintetében annyiban jelentett jelentős többletfeladatot, hogy ezeknek a kiadásoknak év végéig kellet realizálódniuk.

3. Ezért itt és az intézmény többi szervezeti egységei tekintetében, a feladatalapú támogatás felhasználása miatt, év végén tárgyi eszközbeszerzésekre került sor.

4. Az óvodánál sajnos, a tervezett beruházás (kerítés) csak egy része került megvalósításra, ezért a kieső összeg helyett bútorzat, szőnyeg, függönyök, vízforraló és mikrohullámú sütő kerültek beszerzésre.

5. Bölcsődében új homokozó, léckerítés készült és bútorzat, függöny, karnis, játékok, magnó és mesekönyvek, kisebb kiegészítők lettek vásárolva.

6. A Főzőkonyhán jelentős összeg fordítódott ebben az évben is beruházásokra, többek között: konyhai kisgépek, robotgép, irodai bútorzat, hűtőszekrény, öltözőszekrények, rozsdamentes munkaasztal, nagyüzemű ipari sütő, ételszállító badellák

Összességében a költségvetési kiadások teljesítése az eredetileg tervezetthez képest:

-4.991.555 Ft,-9,43 %

Alaptevékenység 2020. évi maradványa:

A teljesített bevételek és a teljesített kiadások különbözete (azaz a maradvány): +673.774 Ft.

Az összeg nem került elvonásra, azt az intézmény 2021.évben gazdálkodásában felhasználhatja.

Feladattal terhelt maradvány:0

Kötelezettségek dologi kiadásokra:0 Ft

A részletes adatokat az Önkormányzat és az Intézmény vonatkozásában Zárszámadási (konszolidált) rendelet elválaszthatatlan részét képező, megfelelő mellékletei tartalmazzák.