Csibrák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 6.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 07

Csibrák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 6.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.03.07.

[1] Csibrák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2025. évi költségvetési évben a jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátásának céljából a feladatellátáshoz szükséges bevételek, kiadások és létszámok meghatározása érdekében – figyelembe véve a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, az elnyert pályázatait, a különböző szerződéseket – az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosítása végett költségvetési rendeletet alkot.

[2] Csibrák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, valamint az önkormányzat költségvetésében szereplő költségvetési szervekre.

(2) Az önkormányzat által fenntartott, önállóan vagy részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv nincs, ezért a költségvetési szervek tekintetében az önkormányzat költségvetési rendeletének hatálya kizárólag a társulás útján, az önkormányzat tagi részvételével fenntartott költségvetési intézményekre, az önkormányzat részvételével működő társulásokra:

a) Kurd-Csibrák Önkormányzatok Óvodai Társulására,

b) Kurdi Közös Önkormányzati Hivatalra,

c) Kapos-menti Terület- és Vidékfejlesztési Társulásra,

d) Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra, valamint a

e) Dombóvári Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra

vonatkozó saját fenntartási, hozzájárulási (működési és felhalmozási célú támogatási) előirányzatok meghatározására terjed ki.

(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület Csibrák Község Önkormányzata 2025. évi költségvetését 112.449-809.- Ft bevétellel és kiadással állapítja meg, melyből

a) Működési célú bevételét: 112.449.809.- Ft

b) Működési célú kiadás: 46.134.486.- Ft

c) Felhalmozási célú bevételét: 0.- Ft

d) Felhalmozási célú kiadás: 66.315.323.- Ft

(2) A kiadási főősszegen belül a kiemelt előirányzatok szerinti bontás a következő:

a) Személyi juttatás: 20.250.569.- Ft

b) Munkaadót terhelő járulékok: 2.427.759.- Ft

c) Dologi kiadások: 13.187.651.- Ft

d) Szociális juttatások: 6.431.000.- Ft

e) Átadott pénzeszközök: 2.931.720.- Ft

f) Felhalmozási célú kiadások: 66.315.323.- Ft

g) Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése: 905.787.-Ft

h) Intézményfinanszírozás: 0.-Ft

i) Tartalék: 500.000.- Ft

(3) Az önkormányzat hitelállománnyal nem rendelkezik.

3. § (1) A Képviselő-testület a megállapított bevételi és kiadási főösszegek kiemelt előirányzatok és a finanszírozási bevételek és kiadások szerinti részletezését, a rendelet 1. melléklet szerint jóváhagyja.

(2) Az önkormányzat állami támogatásainak részletezését a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi pénzmaradványát az 3. melléklet, 2025. évi szociális jellegű kiadásait az 4. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) Az önkormányzat működési célú pénzeszköz átadás előirányzatait a 5. melléklet tartalmazza.

(5) Az önkormányzat fejlesztési kiadásait célonkénti, feladatonkénti bontásban a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) Az önkormányzat költségvetési mérlegét, a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérleg szerűén, 7. melléklet tartalmazza.

4. § (1) A Képviselő-testület európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programokat, projektet kizárólag a TOP_Plusz keretében megvalósuló Orvosi rendelő felújítását tervezi, melyből 2025. évben 63.315.323.- Ft kifizetés várható.

(2) Az önkormányzat 2025. évi várható bevételi és kiadási előirányzatairól készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a rendelet 8. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat összevont bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti megoszlásban, a rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(4) Csibrák Község Önkormányzata a saját bevételeinek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek 2026-2028. közötti időszakra vonatkozó várható előirányzatait a 10. melléklet szerint fogadja el.

(5) Az önkormányzat által megállapított bérleti és térítési díjakat a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.

5. § Az önkormányzat a Gst. 10. § (3) bekezdésben meghatározott kivételektől eltekintve adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen kizárólag a Kormány előzetes hozzájárulásával köthet.

6. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évre összesített költségvetési létszám-előirányzatát 9 főben állapítja meg. Ebből:

a) Csibrák Község Önkormányzata átlagos statisztikai állományi létszáma: 3 fő.

b) Csibrák Község Önkormányzata által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma: 6 fő.

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

7. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési rendeletének módosításával dönthet a költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére.

8. § (1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

(2) Ha az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, a költségvetési bevételi előirányzatok módosításának szükségességéről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(3) A képviselő-testület a (2) bekezdés alapján a bevételi előirányzatok módosításának, továbbá a szükségessé váló kiadási előirányzatok módosításának és előirányzatok közötti átcsoportosítások átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(4) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások költségvetési kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A képviselő-testület az általános tartalékból legfeljebb bruttó 1.000.000.- Ft-ig terjedő összeggel való rendelkezés jogát, továbbá a jóváhagyott előirányzatok között bruttó 1.000.000.- Ft-ot meg nem haladó mértékű előirányzat-módosítás, illetve átcsoportosítás jogát a polgármesterre átruházza, aki az előirányzat-módosításról, illetve átcsoportosításról a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

9. § (1) A képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében naptári éven belül lejáró – a Kormány hozzájárulásához nem kötött – működési célú hitelt, továbbá fejlesztési cél megvalósítását szolgáló hitelt nem tervez igénybe venni.

(2) A felhalmozási célú és a működési célú likvid hitelügyletekkel, valamint a Kormány előzetes hozzájárulásához kötött adósságot keletkeztető ügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.

10. § Az önkormányzat költségvetési rendeletének végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

Záró rendelkezések

11. § A Képviselő-testület a polgármesternek a rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

12. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.

13. § Ez a rendelet 2025. március 7-én lép hatályba.