Lengyel Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2017. (II. 20.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 02. 21- 2018. 05. 31

Lengyel Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§.(1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak Képviselő-testületére és szerveire, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki, amelyek közös megjelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.

(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. §

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését:

40.385.567,- Ft költségvetési bevétellel

57.905.178,- Ft költségvetési kiadással

-17.519.611,- Ft költségvetési egyenleggel

       3.012.580,- Ft –ebből működési (többlet)

       3.012.580,- Ft felhalmozási (hiány)

18.327.669,- Ft finanszírozási bevétellel

808.058,- finanszírozási kiadással

17.519.611,- FT finanszírozási egyenleggel

állapítja meg.

(2) A finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi

A költségvetés részletezése

3. §

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi általános működési tartalékát           2.500 E Ft-tal hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület az általános tartalékkal való rendelkezés jogát nem ruházza át, arról a Képviselő-testület saját hatáskörben a legközelebbi képviselő-testületi ülésen rendelkezik.

(3) Az Önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettsége nincs.

(4) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(5) Az Önkormányzatnak 2017. évi adósságot keletkeztető fejlesztési célja nincs.  

(6) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(7) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(8) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(9) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát, azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1,9.1.1.,9.1.2., mellékletek szerint határozza meg.

(10) A képviselő-testület tartozásállományát a 10. melléklet tartalmazza.


A költségvetési hiány finanszírozásának módja, a költségvetési többlet felhasználása

4. §

(1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja – fő szabályként – hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől. Az önkormányzat működési célra csak likvid hitelt vehet fel. Likvid hitel a naptári éven belül lejáró futamidejű hitel.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak - a bankszámla-szerződésben rögzített 2016. évi kondíciókkal történő - aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú éven belüli hitel felvételére.

(3) Az e § (1)-(2) bekezdéseiben meghatározott hitelügyleteken kívül további hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

(4) A hitelről való döntés során figyelemmel kell lenni Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011.évi CXCIV. törvényben meghatározottakra.

5. §

(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 500 E Ft-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

(4) A költségvetési szerv az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 369/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Ávr.) 35. § (1) és (10) bekezdése alapján - bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét - a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után – felmerülő többletfeladatai ellátására használhatja fel.

(5) A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítást év közben, továbbá a pénzmaradvány, illetve előirányzat-maradvány jóváhagyását követően felhasználhatja azzal, hogy a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám-előirányzat vagy a munkaidő-alap év közbeni csökkentéséből származó tartós megtakarítás jóváhagyás nélkül illetményemelésre is felhasználható.

Az előirányzatok módosítása

6. §

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

(3) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(4) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(5) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (továbbiakban: veszélyhelyzet) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht). rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(6) Az (5) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között 500 E Ft összegig átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

A helyi önkormányzatnál és költségvetési szerveinél házi pénztárból készpénzes kifizetés szabályai

7. §

(1) A helyi önkormányzatnál és költségvetési szerveinél elsősorban készpénzkímélő fizetési eszközöket kell alkalmazni, a pénzforgalmat mindenekelőtt bankszámlákon kel teljesíteni. Indokolt esetben ettől eltérően a házi pénztárból készpénzes kifizetések teljesíthetők az alábbi jogcímeken:

  1. útiköltség megtérítése,
  2. megbízási díj, hóközi kifizetés teljesítése,
  3. elszámolás ellenében kiadott pénzösszeg átadása,
  4. készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés megtérítése,
  5. jogerős közigazgatási határozaton alapuló szociális ellátási fizetési kötelezettség, valamint társadalom és szociálpolitikai juttatások teljesítése,
  6. kisösszegű szolgáltatás vásárlása,
  7. hatósági szolgáltatási díjak (pl. tulajdoni lap igazgatási szolgáltatási díja, gépjármű műszaki vizsgáztatás díjai, stb.) lerovása.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti készpénzes kifizetésre abban az esetben van lehetőség, ha annak elszámolása „Kiküldetési rendelvény” vagy „Belföldi kiküldetési utasítás és költségelszámolás” elnevezésű nyomtatványon történt.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kifizetés megbízási szerződés vagy a Magyar Államkincstár területi szerve által kiállított „Hóközi utalvány” alapján teljesítendő.

(4) Az (1) bekezdés c)-d) és f) pontja szerinti kifizetés elszámolásakor készpénzfizetést igazoló pénzügyi bizonylat csatolása kötelező.

(5) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti kifizetést az ellátás jogosultjának írásbeli kérelme alapján lehet készpénzben teljesíteni, amennyiben igazolja, hogy pénzforgalmi bankszámlával nem rendelkezik.

(6) Az (1) bekezdés g) pontja szerinti kifizetés készpénzben történő teljesítésére abban az esetben van lehetőség, ha a díj átutalással nem teljesíthető és készpénzfizetést igazoló pénzügyi bizonylat csatolása megtörtént.

(7) Kis értékűnek minősül a készlet és tárgyi eszköz beszerzés, valamint a szolgáltatás vásárlása, amennyiben annak bruttó összege nem haladja meg a százezer forintot.

A támogatások odaítélésének, folyósításának és elszámolásának rendje

8. §

(1) A Képviselő-testület a sport, kulturális, közművelődési és egyéb célú támogatások elbírálásával kapcsolatos hatáskörét nem ruházza át.

(2) A támogatási igény minden év február 10. napjáig nyújtható be.

(3) A Képviselő-testület a támogatási igény benyújtási határidejét követő első képviselő-testületi ülésen, de legkésőbb költségvetési rendelet elfogadásakor dönt. A döntést követő 10 munkanapon belül a támogatást igénylőt értesíti határozatáról.

(4) A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt. A támogatási szerződés az Ávr. 48. §-ban foglalt feltételeknek megfelelően kerül megkötésre.

(5) A támogatás folyósítására a Képviselő-testület döntésének megfelelő ütemezésben kerül sor.

(6) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást odaítélő Képviselő-testület felé.

(7) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év január 31. napjáig köteles eleget tenni.

(8) A Képviselő-testület 5 évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.

(9) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §

 (1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról - megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő Közös Önkormányzati Hivatal gondoskodik.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(5) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(6) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

Önkormányzati biztos kirendelése, költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

10. §

(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. § (2)-(3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a Képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott intézmények körében az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:

  • az önkormányzati biztos tevékenységéről a Képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni.
  • az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.

(4) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

Létszám és bérgazdálkodás

11. §

(1) A Képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét a Teveli Közös Önkormányzati Hivatal cím Személyi juttatások kiemelt előirányzaton belül, a nem rendszeres személyi juttatás részeként azon belül egyéb költségtérítés (cafeteria) soron bruttó 200.000,- Ft-ban állapítja meg köztisztviselőnként. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő személyi jövedelemadót is magába foglalja.

(2) A Képviselő-testület egységesen a Teveli Közös Önkormányzati Hivatal valamennyi középfokú és felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselője részére illetmény-kiegészítést állapít meg.

(3) Az illetmény-kiegészítés mértéke 2017. évben valamennyi középfokú végzettségű köztisztviselő esetében az alapilletmény 20%-a, felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetében az alapilletmény 15%-a.

(4) Az illetmény-kiegészítés tárgyévre vonatkozó mértékét a Képviselő-testület tárgyév február 28-ig állapítja meg.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

12. §

(1) Valamennyi költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó jogi szabályozó eszközöket a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért a felelősség a mindenkori költségvetési szerv vezetőjét terheli.

 (2) A költségvetési szervek ellenőrzése az Áht. 61. § (4) bekezdésében rögzített belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat és a hivatal esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(3) Az önkormányzat a belső ellenőrzést a Völgységi Önkormányzatok Társulásával kötött megállapodás alapján biztosítja. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Záró rendelkezések

13. §

(1) Jelen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2017. január 1. napjától kell alkalmazni.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(3) A rendelet kihirdetéséről az SZMSZ-ben meghatározottak szerint a Teveli Közös Önkormányzati Hivatal Teveli Irodájának hirdetőtábláján történő kifüggesztése útján az aljegyző gondoskodik.



                            Lőrincz Andrea                                                     Budainé Szomolai Csilla

                              polgármester                                                                 aljegyző


Kihirdetési záradék:

Jelen rendelet kihirdetésre került 2017. február 20. napján.

                                                                                                          Budainé Szomolai Csilla

                                                                                                                      aljegyző