Závod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelete

Závod Község Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 02. 28- 2015. 06. 17

Závod Község Önkormányzata Képviselő-testületének

1/2014.(II.28.) ÖK. rendelete


Závod Község Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről




Závod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében Závod Község Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:


I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak Képviselő-testületére és szerveire, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki, amelyek közös megjelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.

(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

II. FEJEZET

KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI

Az önkormányzat és költségvetési szerveinek

2014. évi költségvetése

2. §

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2014.évi költségvetésének

  1. tárgyévi költségvetési bevétele                                                                   22.171      E Ft
  1. működési költségvetési bevétele                                                          19.671      E Ft
  2. felhalmozási költségvetési bevétele                                                        2.500      E Ft
  1. tárgyévi költségvetési kiadása                                                                    28.492      E Ft
    1. működési költségvetési kiadása                                                           25.992      E Ft
  • személyi jellegű kiadások                                                              11.858      E Ft
  • munkaadókat terhelő járulékok                                                       2.869      E Ft
  • dologi jellegű kiadások, egyéb folyó kiadások                                 5.990      E Ft
  • működési célú kamat kiadások                                                                       E Ft
  • támogatásértékű működési kiadás                                                   2.465      E Ft
  • működési kiadás ÁHT-on kívülre                                                         50      E Ft
  • ellátottak juttatásai                                                                          2.810      E Ft
  • működési célú támogatási kölcsön nyújtása                                      2.365      E Ft
  • általános tartalék                                                                                            E Ft
    1. felhalmozási költségvetési kiadása                                                         2.500      E Ft
  • beruházások előirányzata                                                                       0      E Ft
  • felújítások előirányzata                                                                    2.500      E Ft
  • fejlesztési célú kamat kiadás                                                                   0      E Ft
  • felhalmozási célú pénzeszköz átadás ÁHT-on kívülre                              0      E Ft

      -     felhalmozási céltartalékát                                                                 3.672      E Ft

c)   költségvetési hiánya                                                                                                   E Ft

működési hiány                                                                                         -3.070      E Ft

d)   költségvetési hiány finanszírozására

      szolgáló előző évek pénzmaradványa                                                           6.204      E Ft

ebből:         működés célú pénzmaradvány                                                   6.204      E Ft

                  felhalmozási célú pénzmaradvány (kötött)                                         0      E Ft

e)   költségvetésének bevételi főösszege                                                          28.492      E Ft

f)    költségvetésének kiadási főösszege                                                           28.492      E Ft

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat az önkormányzat működési bevételét és kiadását, felhalmozási bevételeit és kiadásait forrásonként összesítve az 1. melléklet szerint jóváhagyja.

3. §

Külön jogszabály alapján a jegyző döntési hatáskörébe utalt előirányzatok, valamint a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 1. § hatálya alá tartozó választások helyi, területi előkészítésére, lebonyolítására felhasználandó pénzeszközök felett kötelezettségvállalásra a jegyző jogosult.

4. §

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi

  1. általános működési tartalékát                                   3.672 E Ft-tal,

hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület az általános tartalékkal való rendelkezés jogát nem ruházza át, arról a Képviselő-testület saját hatáskörben a legközelebbi képviselő-testületi ülésen rendelkezik

5. §

(1) Az önkormányzat 2014. évi költségvetési bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban feladatonként és összesen (kötelező és önként vállalt feladatok szerint csoportosítva ) a 2. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

 (3) A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.

7. §

A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát költségvetési szervenként, a közfoglalkoztatottak létszámára vonatkozó elkülönített tájékoztatással a 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

8. §

A Képviselő-testület a felhalmozási és felújítási kiadásokat célonként a 6. melléklet szerint hagyja jóvá.

10. §

Az önkormányzati hitel és kölcsön alakulását a 7. melléklet tartalmazza.


A költségvetési többlet felhasználása, a költségvetési hiány finanszírozásának módja

14. §

(1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel.

(2) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében a likviditási problémák kezelésére legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető likvid hitel felvételét hagyja jóvá, a likvid hitel összege 10.000 E Ft.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak - a bankszámla-szerződésben rögzített 2014. évi kondíciókkal történő - aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú éven belüli hitel felvételére.

(4) Az e § (1)-(3) bekezdéseiben meghatározott hitelügyleteken kívül további hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

15. §

(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 500 E Ft-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

(4) A költségvetési szerv az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 369/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Ávr.) 35. § (1) és (10) bekezdése alapján - bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét - a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után – felmerülő többletfeladatai ellátására használhatja fel.

(5) A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítást év közben, továbbá a pénzmaradvány, illetve előirányzat-maradvány jóváhagyását követően felhasználhatja azzal, hogy a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám-előirányzat vagy a munkaidő-alap év közbeni csökkentéséből származó tartós megtakarítás jóváhagyás nélkül illetményemelésre is felhasználható.

III. FEJEZET

A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI

Általános végrehajtási szabályok

16. §

A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról - megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő Közös Önkormányzati Hivatal gondoskodik.

17. §

A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

18. §

(1) A helyi nemzetiségi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról a helyi nemzetiségi önkormányzat székhelye szerinti helyi önkormányzat önkormányzati hivatala gondoskodik. A helyi önkormányzat és az érintett helyi nemzetiségi önkormányzatok a feladatok ellátásának részletes szabályait a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény szerinti megállapodásban rendezik.

(2) A nemzetiségi önkormányzatok költségvetési határozataiban foglaltakra vonatkozóan a települési önkormányzat képviselő-testülete nem rendelkezik döntési jogosultsággal.

Előirányzatok megváltoztatása

19. §

(1) A helyi önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

20. §

(1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

(2) A Képviselő-testület bármely előirányzat átcsoportosítási jogát fenntartja.

(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (továbbiakban: veszélyhelyzet) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht). rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között 500 E Ft összegig átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

21. §

(1) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

(2) A helyi önkormányzati költségvetés teljesítése jelentős veszélyeztetésének minősül különösen, ha bármely ellenőrzési jogosultsággal rendelkező szerv az ellenőrzése következtében 5.000 E Ft összeget meghaladó fizetési kötelezettséggel terheli az Önkormányzatot.

22. §

(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv

a) személyi juttatási előirányzatát az Ávr. 48. §-ának megfelelően,

b) felhalmozási célú előirányzatát kizárólag felhalmozási célra átvett támogatási pénzeszköz értékében változtathatja meg.

(2) A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a Képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.

A helyi önkormányzatnál és költségvetési szerveinél

házi pénztárból készpénzes kifizetés szabályai

23. §

(1) A helyi önkormányzatnál és költségvetési szerveinél elsősorban készpénzkímélő fizetési eszközöket kell alkalmazni, a pénzforgalmat mindenekelőtt bankszámlákon kel teljesíteni. Indokolt esetben ettől eltérően a házi pénztárból készpénzes kifizetések teljesíthetők az alábbi jogcímeken:

  1. útiköltség megtérítése,
  2. megbízási díj, hóközi kifizetés teljesítése,
  3. elszámolás ellenében kiadott pénzösszeg átadása,
  4. készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés megtérítése,
  5. jogerős közigazgatási határozaton alapuló szociális ellátási fizetési kötelezettség, valamint társadalom és szociálpolitikai juttatások teljesítése,
  6. kisösszegű szolgáltatás vásárlása,
  7. hatósági szolgáltatási díjak (pl. tulajdoni lap igazgatási szolgáltatási díja, gépjármű műszaki vizsgáztatás díjai, stb.) lerovása.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti készpénzes kifizetésre abban az esetben van lehetőség, ha annak elszámolása „Kiküldetési rendelvény” vagy „Belföldi kiküldetési utasítás és költségelszámolás” elnevezésű nyomtatványon történt.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kifizetés megbízási szerződés vagy a Magyar Államkincstár területi szerve által kiállított „Hóközi utalvány” alapján teljesítendő.

(4) Az (1) bekezdés c)-d) és f) pontja szerinti kifizetés elszámolásakor készpénzfizetést igazoló pénzügyi bizonylat csatolása kötelező.

(5) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti kifizetést az ellátás jogosultjának írásbeli kérelme alapján lehet készpénzben teljesíteni, amennyiben igazolja, hogy pénzforgalmi bankszámlával nem rendelkezik.

(6) Az (1) bekezdés g) pontja szerinti kifizetés készpénzben történő teljesítésére abban az esetben van lehetőség, ha a díj átutalással nem teljesíthető és készpénzfizetést igazoló pénzügyi bizonylat csatolása megtörtént.

(7) Kis értékűnek minősül a készlet és tárgyi eszköz beszerzés, valamint a szolgáltatás vásárlása, amennyiben annak bruttó összege nem haladja meg a százezer forintot.

Költségvetési szervek pénzmaradványa

24. §

(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül

A támogatások odaítélésének, folyósításának és

elszámolásának rendje

25. §

(1) A Képviselő-testület a sport, kulturális, közművelődési és egyéb célú támogatások elbírálásával kapcsolatos hatáskörét nem ruházza át.

(2) A támogatási igény minden év február 10. napjáig nyújtható be.

(3) A Képviselő-testület a támogatási igény benyújtási határidejét követő első képviselő-testületi ülésen, de legkésőbb költségvetési rendelet elfogadásakor dönt. A döntést követő 10 munkanapon belül a támogatást igénylőt értesíti határozatáról.

(4) A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt. A támogatási szerződés az Ávr. 48. §-ban foglalt feltételeknek megfelelően kerül megkötésre.

(5) A támogatás folyósítására a Képviselő-testület döntésének megfelelő ütemezésben kerül sor.

(6) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást odaítélő Képviselő-testület felé.

(7) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év január 31. napjáig köteles eleget tenni.

(8) A Képviselő-testület 5 évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.

  1. Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg.

(10) Amennyiben az önkormányzati támogatás csoportmentességi rendelet, illetve a csekély összegű támogatásokra vonatkozó bizottsági rendelet hatálya alá tartozik, a támogatás folyósítását megelőzően a támogatási szerződést az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV.19.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése alapján előzetesen be kell jelenteni a pénzügyminiszternek.

Önkormányzati biztos kirendelése

26. §

(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. § (2)-(3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a Képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott intézmények körében az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:

  • az önkormányzati biztos tevékenységéről a Képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni.
  • az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.

IV. FEJEZET

LÉTSZÁM ÉS BÉRGAZDÁLKODÁS

27. §

A Képviselő-testület az alkalmazottakat megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét a Závod Község Önkormányzat 2014. évi költségvetésében a Személyi juttatások kiemelt előirányzaton belül, a nem rendszeres személyi juttatás részeként azon belül egyéb költségtérítés (cafeteria) soron 240 E Ft-ban állapítja meg alkalmazottanként. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő személyi jövedelemadót is magába foglalja.

V. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

28. §

(1) E rendelet 2014. február 28. napján lép hatályba.

(2) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.


                             Szász János                                                    dr. Wirth Noémi

                            polgármester                                                           jegyző

Kihirdetési záradék:

Jelen rendelet kihirdetésre került 2014. év február hó 28. napján.



                                                                                                              dr. Wirth Noémi

                                                                                                                      jegyző