Závod Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015 (II.27.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális igazgatásról és ellátásokról

Hatályos: 2023. 01. 01- 2023. 03. 14

Závod Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015 (II.27.)

a helyi szociális igazgatásról és ellátásokról.

2023.01.01.

Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, 134/E. §-ában, és Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:[1]

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja és hatálya

1. § A rendelet célja, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) felhatalmazása alapján megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási, jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit, garanciáit.

A rendelet hatálya

2. § [[2]]

A rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993.évi III. törvény (a továbbiakban: Szt. 3. § (1)-(3) bekezdésében és 6.-7. §-ban meghatározott személyekre terjed ki.

II. Fejezet

Eljárási rendlekezések

3. § (1) [3] E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. §-a szerint, a jövedelmi és vagyoni fogalmak és feltételek meghatározása esetén az Szt. rendelkezéseit kell alkalmazni, ahol az Szt. nem tartalmaz meghatározást, ott a polgári törvénykönyvről szóló törvény értelmező rendelkezése a mérvadó.

(2) Jövedelemvizsgálat során az egy főre jutó jövedelmet kell figyelembe venni.

(3) A rendeletben elfogadott ellátási formákat erre a célra rendszeresített formanyomtatványokon kell benyújtani, a szükséges mellékletek csatolásával a Teveli Közös Önkormányzati Hivatal Závodi Irodájához.

(4) [4] A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. és 2. melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be személyesen, postai úton, ügyfélkapun, e-mailben.

(5) A jövedelem és vagyoni helyzet igazolására az Szt., és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendeletben vonatkozó szakaszai az irányadók.

(6) A havi rendszerességgel megállapított települési támogatás nem haladhatja meg az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegét.

(7) Ugyanazon személy ugyanarra az időszakra tekintettel több jogcímen is részesülhet támogatásban.

2. A hatáskörök átruházása

4. § Az e rendeletben meghatározott szociális hatáskörök gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

3. Támogatás folyósításának rendje

5. § (1) A települési támogatás –a gyógyszertámogatás kivételével- egy évre kerül megállapításra. A megállapított összeg a kérelmezőnek a jogosultsági feltételek fennállása esetén a kérelem benyújtás hónapjának első napjától jár.

(2) A megállapított támogatások kifizetésére jogerős határozat alapján havi rendszerességgel kerül sor, a Teveli Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi ügyintézőjének közreműködésével, a megállapítást követő hónap 5. napjáig elsősorban átutalással, vagy kérelem esetén házipénztárból.

(3) A nem rendszeres ellátást a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül kell biztosítani a jogosult részére.

III. Fejezet1

Ellátások

6. § (1) Az Önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

(a) szociális rászorultságtól függő pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával;

(b) személyes gondoskodást biztosító alapellátások megszervezésével valósítja meg.

(2) [5]Szociális rászorultságtól függő pénzbeli-és természetbeni ellátás:

a) támogattelepülésiás, mely

aa) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,

ab) 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére

ac) a gyógyszerkiadások viseléséhez,

ad) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére

ae) Oktatási-nevelési év kezdéshez, felsőfokú tanulmányokhoz, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

af) 60 év feletti időskorúak részére karácsonyra, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

ag) 14 év alatti gyerekek részére karácsonyra, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát

(3) [6] Személyes gondoskodást biztosító alapellátások

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

d) családsegítés

e)2 falugondnoki szolgáltatás

4. Pénzbeli ellátások

7. § (1) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A képviselő-testület, támogatást nyújt a lakáshoz kapcsolódó közüzemi díjak: a villanyáram-, a víz-szennyvíz, a gázfogyasztás, a szemétszállítás díj költségeihez.

(2) A települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(3) A települési támogatás iránti kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles:

a) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartására,

b) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására.

(4) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult az (3) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, a jegyző ötnapos határidő tűzésével – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölése mellett – felszólítja a kötelezettség teljesítésére.

(5) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult az (3) bekezdésben meghatározott kötelezettségének a felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított települési támogatást meg kell szüntetni.

(6) Amennyiben a települési támogatás iránti kérelem a (3) bekezdés szerinti okból elutasításra kerül, vagy a megállapított lakásfenntartási támogatás megszüntetetésre kerül, ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet.

(7) Települési támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 170%-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és vagyona nincs.

(8) A települési támogatás összege:

a) 0-35000 Ft jövedelem esetén 5.000 Ft/hó

b) 35001-48450 Ft jövedelem esetén 4.000Ft/hó

c) 48451-55000 Ft jövedelem esetén 3.000 Ft/hó

d) 55001-71250 Ft jövedelem esetén 2.000 Ft/hó.

8. § (1) A Képviselő-testület települési támogatást nyújt a hozzátartozó részére, ha 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végzi.

(2) [7] A települési támogatás megállapítására abban az esetben kerülhet sor, ha az állandó és tartós gondozásra szoruló személy gondozása miatt a hozzátartozó:

a) munkahelyétől 3 hónapnál hosszabb időt meghaladó fizetés nélküli szabadságot vesz igénybe, és az ápolást keresetveszteség nélkül más hozzátartozó nem tudja vállalni.

(3) A fizetés nélküli szabadságot munkáltató által kiállított igazolással kell igazolni.

(4) Az ápolt személy tartós betegségét a háziorvos által kiállított igazolással kell igazolni.

(5) A települési támogatás esetén az ápoló családjának jövedelmét kell vizsgálni. A jövedelmi feltételekre jelen rendelet 7. § (7) bekezdése az irányadó.

(6) A települési támogatás megállapítása a fizetés nélküli szabadság második hónapjától igényelhető, összege a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összege.

(7)3

5. A gyógyszerkiadások viseléséhez nyújtott támogatás

9. § (1) [8] A képviselő-testület települési támogatást nyújt a gyógyszerkiadások viseléséhez annak a személynek, aki közgyógyellátási igazolvánnyal nem rendelkezik, és a háziorvos által igazolt havi betegsége miatt jelentkező gyógyszerkiadása meghaladja a családban az egy főre jutó havi jövedelem 20% -át, feltéve, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 265% -át, egyedül élő személy esetében 330% -át.

(2) Települési támogatási kérelem, mely a gyógyszerkiadások támogatására vonatkozik, negyedévente (az egyes gyógyszertámogatási kérelmek közötti három hónap) nyújtható be.

(3) A kérelemhez mellékelni kell legalább kéthavi, a gyógyszerkiadások összegéről a kérelmező nevére kiállított gyógyszertári számlát.

(4) A gyógyszertámogatás összege havonta legfeljebb 20.000 Ft.

6. A lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére nyújtott támogatás

10. § (1) A képviselő-testület a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére természetbeni formában települési támogatást állapít meg.

(2) [9]Felhalmozott hátraléknak tekintendő az ellátásra való jogosultság megállapításakor

a) a közüzemi díjtartozás: a villanyáram-, a víz-szennyvíz, a gázfogyasztás, a szemétszállítás díj.
b) intézményben történő gyermekétkezési díjhátralék.
b) A megállapított települési támogatás összegét közüzemi díjtartozás esetén a hátralékkal érintett szolgáltató, lakbérhátralék esetén az ingatlan tulajdonos részére történő folyósítással, vagy előre fizetős mérőóra feltöltésével kell biztosítani.
A jövedelmi feltételekre, és a támogatás mértékére jelen rendelet 7. § (7)–(8) bekezdése az irányadó.

7. Nevelési év kezdéshez, felsőfokú tanulmányokhoz nyújtott támogatás

10/A. §[10]]

[11]

(1) A képviselő-testület egyösszegű támogatást állapíthat meg évente egy alkalommal oktatási-nevelési év kezdéshez, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

(2) A támogatás minden závodi általános, középiskolás, és nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató hallgató részére adható legfeljebb 25 éves korig.

(3) Az iskolai oktatásban való részvételt iskolalátogatási vagy hallgatói jogviszony igazolással igazolni kell.

(4) A támogatás összegéről a képviselő-testület évente határozatban dönt, és összegszerűen állapítja meg –hivatalból.

(5) A támogatás részben, vagy egészben pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható. Természetbeni ellátásként állapítható meg különösen akkor, ha a gondozó részéről a rendeltetésszerű használat nem vélelmezhető.

[12]
(6) Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő, „Arany János” programban résztvevő, középiskolai tanulmányokat folytató gyermek részére a tanulmányának teljes idejére, tanévenként legfeljebb 10 hónapra a képviselő-testület által meghatározott összegű támogatás adható, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.
(7) Nappali tagozaton felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók részére tanulmányuk idejére, szemeszterenként legfeljebb 10 hónapra „Bursa Hungarica” támogatás adható a képviselő-testület által meghatározott összegben, amennyiben a település csatlakozott a programhoz, és , ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

8. 62 év feletti időskorúak és 14 év alatti gyerekek részére karácsonyra nyújtott támogatás

10/B. § [[13]]

[14]

(1) A Képviselő-testület évente több alkalommal támogatást állapíthat meg – hivatalból - a 62. életévüket betöltött závodi időskorúak részére meleg étel, élelmiszercsomag formájában vagy pénzbeli támogatás: élelmiszerutalvány, ajándékutalvány formájában, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

(2) A településen élő 14. életévüket be nem töltött gyerekek számára számára élelmiszer, vagy ajándékcsomag, ajándék- vagy élelmiszerutalvány, adható karácsonyra, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

(3) A karácsonyra adható támogatás összegét a képviselő-testület határozza meg évente, az önkormányzat költségvetési rendeletében rendelkezésre álló keretösszeg alapján.

9. Rendkívüli települési támogatás

11. § (1) A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt, elsősorban azoknak a személyeknek, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) [15] Rendkívüli települési támogatást kell nyújtani annak a személynek:

a) akinél gyermeke betegsége, orvosi kezelése miatt váratlan kiadások merülnek fel,

b) akinél az alapvető élelmiszerek megvétele átmenetileg nem biztosított,

c) ha kérelmezőt és családját elemi kár, katasztrófa, vis maior esemény éri, ingatlanuk lakhatatlanná válik,

d) születendő gyermek esetén

(3)4 A rendkívüli települési támogatás, természetbeni és pénzbeli ellátás formájában nyújtható.

(4) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a kérelemben feltüntetett jövedelmek valódiságának igazolására szolgáló iratokat, valamint az alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadás felmerülését igazoló iratokat.

(5) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetre, és az időszakosan vagy tartósan fennálló ugyanazon létfenntartási gondra való hivatkozással 15 napon belül ismételten benyújtott kérelemre vagy hivatalból indult eljárásra rendkívüli települési támogatás - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén - nem állapítható meg.

(6) Gyermek betegsége, orvosi kezelése miatt a megállapított rendkívüli települési támogatás összege legalább 5.000 forint legfeljebb 20.000,- forint abban az esetben, ha jövedelmi feltételek megfelelnek jelen rendelet 7. § (7) bekezdésében foglaltaknak.

(7) Elemi kár, katasztrófa, vis maior helyzet esetén a rendkívüli települési támogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át nem haladhatja meg.

(8) [16] Halálesethez kapcsolódóan rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, és ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

(9) Feltétele, hogy az elhunyt személy és az eltemettetésről gondoskodó személy bejelentett lakóhelye Závod település legyen, továbbá közte és az elhunyt személy között hozzátartozói viszony álljon fenn.

(10) A temetéshez kapcsoló rendkívüli támogatást a temetéstől számított 30 napon belül lehet igényelni. A kérelemhez mellékelni kell a temetési számlát és az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát.

(11) A temetéshez kapcsolódó rendkívüli települési támogatásra az a személy jogosult, akinek jövedelmi feltételei megfelelnek jelen rendelet 7. § (7) bekezdésében foglaltakra.

(12) A rendkívüli települési támogatás összege: 20.000 forint.

(13) Rendkívüli települési támogatásként - pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő, kamatmentes kölcsön formájában - temetési kölcsön nyújtható annak a kérelmező személynek, aki hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodik.

(14) A temetési kölcsön feltétele, hogy az elhunyt és a kérelmező is állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezzen a településen.

(15) A temetési kölcsön összege legfeljebb 100 000 forint, melyet egy éve belül vissza kell fizetni.

(16) A temetési kölcsönt az a személy igényelhet, akinek jövedelmi feltételei megfelelnek jelen rendelet 7. § (7) bekezdésében foglaltaknak.

(17) [17] Gyermek születése esetén születési támogatásra jogosult az anya vagy az apa, ha állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik, és életvitelszerűen Závodon él, és ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát.

(18) A születési támogatás összege gyermekenként 10.000,- Ft.

(19)5 Szülési támogatás iránti kérelmet a jövedelemre vonatkozó nyilatkozattal együtt a szülést követő 6 hónapon belül a születési anyakönyvi kivonat bemutatásával egyidejűleg kell a Hivatalban előterjeszteni.

10. Természetben ellátások

12. § (1) A polgármester a köztemetést az Szt. 48. §-ában meghatározott feltételek szerint állapítja meg és biztosítja.

(2) A polgármester a köztemetés költségeit részben vagy egészben elengedheti, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő személy esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.

IV. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások

13. § [[18]]

(1) Závod Község Önkormányzata – önállóan vagy társulásain keresztül - az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátásokat biztosítja a szociálisan rászorultak részére:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

d) falugondnoki szolgáltatás,

e) családsegítés

14. § (1) Závod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális étkeztetést az Teveli Szivárvány Óvodák és Bölcsőde konyhája útján biztosítja.

(2) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) koruk,

b) b)egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) d)szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk miatt.

(3)6 [19] Az (2) bekezdés szerinti szociális rászorultság feltétele különösen, hogy az igénylő

a) 50 év feletti, egyedülálló,

b) b. egészségi állapota miatt mások segítségére szorul,

c) c. fogyatékosságban, pszichiátriai vagy szenvedélybetegségben szenved szakorvosi igazolás alapján.

(4) Egészségi állapotra tekintettel igényelt ellátás esetén a kérelemhez mellékelni kell az egészségi állapotot igazoló orvosi igazolást, szakorvosi véleményt.

(5) A szociális étkeztetés megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

(6) A jogosultságot a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kell megállapítani.

(7) A szociális étkeztetésért az e rendelet 1. mellékletében meghatározott térítési díjat kell fizetni.

15. § (1) A házi segítségnyújtásra az Szt. 63. §-ában foglalt és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet rendelkezései az irányadóak.

(2) A képviselő-testület a házi segítségnyújtást 1 fő szakképzett szociális gondozó útján biztosítja.

(3) Az ellátás iránti kérelemről a polgármester dönt.

(4) A házi segítségnyújtásért a fizetendő térítési díjakat jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.

15/A. §7 (1) A polgármester az önkormányzat által működtetett külön eljárás nélkül köteles a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások közül az étkezést és a házi segítségnyújtást biztosítani, ha valamely személy azonnali ellátása halaszthatatlan, a késedelem a rászorulónak életét, testi épségét, egészségét veszélyeztetné, vagy súlyos nélkülözésnek tenné ki. Az ilyen ellátás biztosításáról feljegyzést kell készítenie és az akadály megszűnését követő 8 napon belül az eljárást le kell folytatnia.

(2) A polgármester kivételesen – külön eljárás keretében – biztosíthatja az ellátást a következő esetekben:

a) a háziorvos, szakorvos szakvéleménye szerint soron kívüli szolgáltatás biztosítása indokolt;

b) az ellátott szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely gyorsított ellátást igényel.

16. § (1) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtásra az Sztv. 65. § rendelkezései vonatkoznak.

(2) [20]A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az önkormányzat a Bonyhádi Gondozási Központ útján biztosítja.

(3) Az ellátás iránti kérelemről intézmény vezetője dönt.

(4)8 [21]Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás (telephelye: Bonyhád, Szabadság u.2.) keretében a Bonyhádi Gondozási Központ az Sztv. 65. §-a szerinti napi 24 órás készenléti szolgálat biztosításával gondoskodik azokról a személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek.

17. § (1) Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését, ezen belül:

a) a közreműködés

aa) az étkeztetésben,

ab) a házi segítségnyújtásban,

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;

b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így

ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,

bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,

bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;

c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása,

ca) az óvodába, iskolába szállítás,

cb) az egyéb gyermekszállítás.

d) egyéb feladatok

da) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

db) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

dc) az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve az (1) bekezdés a) pontjában meghatározottakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.

de) az ételszállítás önkormányzati intézménybe,

df) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

dg) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

(2) A falugondnoki szolgáltatás működésének feltételeit, szabályait a szakmai program tartalmazza.

17/A. § [[22]

(1) A képviselő-testület a támogató szolgáltatást a Völgységi Önkormányzatok Társulása útján működtetett Bonyhádi Gondozási Központ Család- és Gyermekjóléti Központ (7150 Bonyhád, Perczel M. u. 27.) útján biztosítja. A támogató szolgáltatás célja a fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása, elsősorban a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének segítése, valamint életvitelük önállóságának megőrzése mellett a lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosítása révén.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek a szolgáltatást biztosító Bonyhádi Gondozási Központ Család- és Gyermekjóléti Központhoz kell benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről az intézmény vezetője dönt.

[23]

17/B. § (1) A képviselő-testület ápolást, gondozást nyújtó idősek otthona szolgáltatást a Völgységi Önkormányzatok Társulása útján működtetett Bonyhádi Gondozási Központ (7150 Bonyhád, Szabadság utca 2.) útján biztosítja. Az önmaguk ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képes személyek napi legalább háromszori étkeztetéséről, szükség szerint ruházattal, illetve textíliával való ellátásáról, mentális gondozásáról, a külön jogszabályban meghatározott egészségügyi ellátásáról, valamint lakhatásáról (a továbbiakban: teljes körű ellátás) az ápolást, gondozást nyújtó intézményben kell gondoskodni, feltéve, hogy ellátásuk más módon nem oldható meg. Ápolást, gondozást nyújtó intézmény az idősek otthona, a pszichiátriai betegek otthona, a szenvedélybetegek otthona, a fogyatékos személyek otthona, valamint a hajléktalanok otthona.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek a Bonyhádi Gondozási Központhoz kell benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről az intézmény vezetője dönt.

18. § (1) [24]A képviselő-testület a családsegítést a Bonyhádi Gondozási Központ Család- és Gyermekjóléti Központ (7150 Bonyhád, Perczel M. u. 27.) útján biztosítja, a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek a Gyermekjóléti Szolgálati feladatokat is ellátó Családsegítő Központhoz kell benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről az intézmény vezetője dönt.

(4) Az ellátást a Képviselő-testület térítésmentesen biztosítja.

IV. Fejezet

Térítési díj

11. A fizetendő térítési díj és csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

19. § (1) Ha a Szt. másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni.

(2) A térítési díjat köteles megfizetni (az a)-e) pont alattiak a továbbiakban együtt: kötelezett).

(3) A szociális étkeztetésért fizetendő térítési díj egészben elengedhető annak az ellátottnak,

(4) A szociális étkeztetésért fizetendő térítési díj részben elengedhető,

(5) A térítési díj összege évente két alkalommal vizsgálható felül és változtatható meg, kivéve, ha az ellátott, illetve étkeztetés és házi segítségnyújtás esetében a családja jövedelme

(6) A fenntartó ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.[25]

12. A személyi térítési díjak megfizetése

20. § (1) A szociális alapszolgáltatás személyi térítési díjának megállapításánál

a) a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét,

b) étkeztetés és házi segítségnyújtás esetében az Szt. 119/C. § (3) bekezdése szerinti jövedelemigazolásban meghatározott jövedelmet

c) kiskorú igénybe vevő esetén a családban egy főre jutó rendszeres havi jövedelmet

kell figyelembe venni.

(2) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az (1) bekezdés szerinti jövedelem 1 napra jutó összegének

a) 30 %- át étkeztetés,

b) 25 %-át házi segítségnyújtás,

c) 30 %-át, ha a házi segítségnyújtás mellett étkezést is biztosítanak, illetve támogató szolgáltatás

esetében.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját a képviselő-testület évenként kétszer állapíthatja meg.

(4) [26]Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal, támogatott lakhatás esetében két alkalommal korrigálható. Az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében szolgáltatásonként, szakápolási központ esetében a szakápolási ellátásra külön kell meghatározni, ilyen esetben az önköltség számítása során a közös költségelemeket a szolgáltatásonkénti közvetlen költségek arányában kell megosztani. Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal, támogatott lakhatás esetében két alkalommal korrigálható. Az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében szolgáltatásonként, szakápolási központ esetében a szakápolási ellátásra külön kell meghatározni, ilyen esetben az önköltség számítása során a közös költségelemeket a szolgáltatásonkénti közvetlen költségek arányában kell megosztani.

(5) Ha az ellátott, a törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a személyi térítési díj összegét vitatja, illetve annak csökkentését, elengedését kéri, a (4) bekezdés szerinti értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat.

(6) A személyi térítési díjat havonta utólag, tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig kell megfizetni.

13. Az alapellátás igénybevételekor kötött megállapodás

21. § A hatáskör gyakorlója az ellátás igénybevétele előtt írásban megállapodást köt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/C. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:

a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára;

b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára;

c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára;

d) az ellátástól való távolmaradás esetén az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira;

e) az ellátás megkezdésének időpontjára,

f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre,

g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.

14. Az ellátás megszűnése

22. § (1) Az ellátás megszűnik az Szt.-ben foglalt esetekben és módon.

(2) Az alapellátás megszűnik, ha az igénylő:

(3) Az alapellátás megszüntetésére a hatáskör gyakorlója jogosult, aki az ellátás megszűnéséről az írásban értesíti az ellátásban részesülőt, vagy az ellátott halála esetén törvényes örökösét.

V. Fejezet

A Jogosulatlanul Igénybe Vett Ellátásra Vonatkozó Szabályok

23. § (1) A jelen rendelettel megállapított ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását - a jogosultság megállapítását követően is - a hivatal bármikor jogosult ellenőrizni. A szociális ellátásra jogosult személy köteles az ellenőrzést végzővel együttműködni, rendelkezésre kell bocsájtania a kért adatokat, igazolnia kell a szociális ellátás cél szerinti felhasználását

(2) Amennyiben a 15. § szerinti ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a szociális ellátás az Szt.-ben és a jelen rendeletben megállapított feltételek hiányában került megállapításra, vagy a jogosult a kérelemben valótlan adatot szolgáltatott, a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(3) Az Szt. 17. §-ában foglaltak szerint jogosulatlanul igénybevett ellátás és annak kamatai megtérítésének elrendelése esetén, a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését súlyosan veszélyeztetné, vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna. A visszafizetésre kötelezett és családja jövedelmi viszonyainak vizsgálatára a Szt. 17. § (4) bekezdésében foglaltak alkalmazandók.

(4) A kötelezett kérelmére a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

24. § Nem jogosult e rendelet alapján járó települési támogatásra az a személy, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 38. §-a alapján megállapított lakásfenntartási támogatásban részesül a jogosultság határozatban megállapított időtartamára, vagy annak megszüntetéséig.

25. § (1) Jelen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetéséről a Teveli Közös Önkormányzati Hivatal Závodi Irodájának hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján az aljegyző gondoskodik.

(3)9 A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006 (III.27.) Korm. rendelet rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(4) Hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a helyi szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 11/2013. (XII.18.) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 5/2014. (V.29.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

A szociális étkeztetésért fizetendő térítési díj

1.10 A térítési díj összege 1250,- forint/nap.

2. melléklet

A házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díj

1. A térítési díj összege 0,- forint.

1

Az III. Fejezet címeje a Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

A 6. § (3) bekezdés e) pontját a Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

3

A 8. § (7) bekezdését a Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete 5. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 11. § (3) bekezdése a Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete 5. § b) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 11. § (19) bekezdése a Závod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

6

A 14. § (3) bekezdése a Závod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

7

A 15/A. §-t a Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

8

A 16. § (4) bekezdése a Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 25. § (3) bekezdése a Závod Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete 4. § c) pontja szerint módosított szöveg.

10

Az 1. melléklet 1. pontja a Závod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (XII. 20.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.