Sárpilis Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2025. 07. 01Sárpilis Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
[1] Sárpilis Község Önkormányzata Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzata megalkotásának célja, hogy a helyi közügyeket ellátó szervezet (önkormányzat) működését, szervezetét és működési eljárásait pontosan, átláthatóan és a jogszabályoknak megfelelően szabályozza.
[2] Sárpilis Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Sárpilis Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) Székhelye: 7145 Sárpilis, Béke tér 1., Működési területe: Sárpilis község közigazgatási területe.
(2) A képviselő-testület hivatalának neve: Bátaszéki Közös Önkormányzati Hivatal. Székhelye: 7140 Bátaszék, Szabadság u. 4. Kirendeltségei: 7145 Sárpilis, Béke tér 1., 7147 Alsónána, Kossuth u. 27., 7148 Alsónyék, Fő u. 1., 7146 Várdomb, Kossuth u. 117.
(3) A helyi önkormányzat jogi személy, az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.
(4) Az önkormányzat hivatalos bélyegzői: Kör alakú bélyegző, közepén Magyarország címere helyezkedik el, a köríven a következő felirat olvasható:
a) Sárpilis Község Önkormányzata
b) Sárpilis Község Polgármestere.
A Magyarország címerét is tartalmazó bélyegzőkről a polgármester által kijelölt köztisztviselő nyilvántartást vezet, mely a bélyegzőlenyomat mellett tartalmazza az átvételi dátumot és az átvevő beosztását és aláírását is.
(5) Az Önkormányzat jelképei: Az önkormányzat jelképeit és annak leírását, használatuk rendjét, külön önkormányzati rendelet szabályozza.
A helyi önkormányzás általános szabályai
2. § (1) A helyi önkormányzás a helyi közügyekben demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a közakaratot.
(2) A helyi közügyek alapvetően a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak.
(3) Az önkormányzat feladatai ellátása során:
a) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt;
b) erősíti a település önfenntartó képességét, feltárja lehetőségeit és hasznosítja saját erőforrásait;
c) egyes közszolgáltatások igénybevételét –törvény felhatalmazása alapján – rendeletében feltételekhez kötheti.
(4) A helyi közösség tagjai a helyi önkormányzás alanyaiként kötelesek:
a) öngondoskodással enyhíteni a közösségre háruló terheket, képességeik és lehetőségeik szerint hozzájárulni a közösségi feladatok ellátásához;
b) betartani és betartatni a közösségi együttélés alapvető szabályait.
Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervezete
3. § (1) Az önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátja. Az önkormányzat közfeladatai kormányzati funkciókba sorolva a 3. melléklet tartalmazza.
1. Településfejlesztés, településrendezés
2. Településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítás és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);
3. A közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;
4. Egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;
5. A környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar és rágcsálóírtás;)
6. óvodai ellátás;
7. Kulturális szolgáltatás, különösen nyilvános könyvtári ellátás biztosítása, (filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása), kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;
8. Gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;
9. Szociális szolgáltatások és ellátások, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg;
10. Lakás- és helyiséggazdálkodás; helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
11. A területén hajléktalanná vált személyek ellátásának és rehabilitációjának, valamint a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása
12. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;
13. Honvédelem, polgári védelem, katasztrófa védelem, helyi közfoglalkoztatás;
14. Helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;
15. A kistermelők, őstermelők számára- jogszabályban meghatározott termékeik- értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;
16. Sport, ifjúsági ügyek;
17. Nemzetiségi ügyek
18. Közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;
19. Viziközmű-szolgáltatás, amennyiben a viziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.
(2) Törvény a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítandó közfeladatok körében ellátandó más helyi önkormányzati feladatot is megállapíthat.
(3) Ha törvény vagy törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet a polgármester, a jegyző valamint a közös önkormányzati hivatal ügyintézője számára államigazgatási feladat- és hatáskört állapít meg a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 18. §-ában foglalt rendelkezések irányadók.
(4) Az önkormányzat önként vállalja az alábbi közügyeket:
a) civil szervezetek támogatása,
b) Bursa Hungarica Ösztöndíj pályázat működtetése,
c) népkonyha ellátás
(5) Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
(6) Az önkormányzat feladat- és hatásköreinek ellátása során – törvényben meghatározott módon és mértékben- biztosítja a közfoglalkoztatási jogviszonyban lévő személy feladatellátásba történő bevonását.
(7) A képviselő-testület - a törvényben meghatározott kivételekkel – hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható. A polgármesterre átruházott hatásköröket az 5. melléklet tartalmazza.
(8) A képviselő testület hatásköréből nem ruházható át:
1. a rendeletalkotás;
2. a szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás;
3. a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása
4. a gazdasági program, a hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalást, alapítványi forrás átvétele, átadása;
5. önkormányzati társulás létrehozása, megszűntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
6. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás;
7. intézmény alapítása, átszervezése megszüntetése;
8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;
9. eljárás kezdeményezése az Alkotmány Bíróságnál;
10. a bíróságok ülnökeinek megválasztása;
11. állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést érinti;
12. a települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés;
13. az önkormányzati képviselői megbízás megszűnéséről való döntés, ha a képviselő egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;
14. a településfejlesztési terv és a településrendezési terv jóváhagyása;
15. területszervezési kezdeményezés;
16. helyi önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházására vagy nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntés;
17. ami a törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.
(9) A képviselő- testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására – jogszabályban meghatározottak szerint - költségvetési szervet, gazdálkodó szervezetet, nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet (a továbbiakban együtt: intézmény) alapíthat, továbbá szerződést köthet természetes- és jogi személlyel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel.
(10) Törvény előírhatja, hogy meghatározott közszolgáltatást kizárólag erre a célra alapított költségvetési szerv, olyan állami vagy legalább többségi önkormányzati tulajdonban álló, jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulás, amelyben az állam vagy az önkormányzat legalább többségi befolyása alatt álló jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság vagy önkormányzati társulás láthat el.
A képviselő-testület működése
4. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését, a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A Képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság vagy bizottságok tagjait, az alpolgármestert, dönt illetményéről, tiszteletdíjáról.
(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart. Évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatokat tehetnek. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül válaszolni kell.
(4) Az ülést tizenöt napon belüli időpontra össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának helyszínének és napirendjének meghatározásával.
(5) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze, és vezeti le a képviselő-testület ülését.
(6) Az alakuló és a rendes ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával az ülés előtt ki kell kézbesíteni a meghívottaknak és egyidejűleg telefonon is értesíteni kell a meghívottakat.
(7) A Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni: a testületi ülések meghívóját valamint azt, hogy a napirendek anyagát – az adatvédelmi szabályok betartásával - meg lehet tekinteni a közös hivatalban.
(8) A képviselő-testületi ülések meghívóját, előterjesztéseit, jegyzőkönyvét és a hatályos helyi önkormányzati rendeleteket – az adatvédelmi szabályok betartásával - a település honlapján el kell helyezni.
(9) A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a jegyzőt,
b) a napirendi pontok előadóit,
c) a nemzetiségi önkormányzat elnökét.
d) járási hivatal vezetőjét
(10) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni továbbá az önkormányzati intézmény(ek) vezetőjét, vezetőit. Az őket érintő napirendeknél meg kell hívni a 4. mellékletben felsorolt civil szervezetek vezetőit, akiket a napirendi pontjuk tárgyalásánál tanácskozási jog illeti meg.
1. Munkaterv
5. § (1) A képviselő-testület működésének alapja az éves munkaterv.
(2) A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze, s a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv főbb tartalmi elemei:
a) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai, napirendjei,
b) a napirend előterjesztőjének a megjelölése.
2. A képviselőtestület ülése, Az ülésvezetés szabályai
6. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános. A hallgatóság az ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet. A hallgatóság részére hozzászólást a polgármester engedélyezhet.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart a Mötv. 46. §. (2) bekezdés a), b) pontjában meghatározott esetekben.
(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, aljegyző, a jegyző megbízottja, továbbá meghívása esetén a közös önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirend tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen. Zárt ülés elrendelhet el a Mötv. 46. §. (2) bekezdés c) pontjában meghatározott ügyben, amelyre a polgármester, a képviselők és a jegyző tehet javaslatot, melyről a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(4) Zárt ülésen hozott határozat nyilvános.
(5) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívása az SZMSZ-ben foglaltak szerint történt, továbbá
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) előterjeszti az ülés napirendjét, majd azt megszavaztatja,
d) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati döntések (rendeletek, határozatok) végrehajtásának állásáról,
e) tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről,
f) lehetőséget biztosít kérdések, interpellációk felvetésére,
g) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
h) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat, megállapítja a szavazás eredményét. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni. Ezt követően kihirdeti a határozatokat,
i) berekeszti az ülést.
(6) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(7) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületet 5 napon belül ismételten össze kell hívni.
3. Az előterjesztés
7. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága vagy a polgármester által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban kerül benyújtásra. A képviselő-testület rendkívüli helyzetben engedélyezheti a szóbeli előterjesztés megtárgyalását.
(3) Az írásbeli előterjesztés két részből áll:
a) az első részben a tárgyat pontosan meg kell határozni, ismertetni az előzményeket, képviselő-testületi megállapításokat, a hozott határozatok eredményeit, a tárgyra vonatkozó jogszabályokat, az előterjesztők véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, amelyek lehetővé teszik az értékelést, és a döntést indokolják,
b) a második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megjelölésével és a határidők, részhatáridők megjelölésével.
4. A tanácskozás rendje, vita, szavazás
8. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során
a) az előadó a napirendhez a kérdések és a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) a bizottság elnöke vagy megbízottja előterjeszti a napirenddel kapcsolatos bizottsági állásfoglalást, módosító javaslatokat,
c) az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni,
d) a kérdésekre adott válaszok után kerül sor a hozzászólásokra a jelentkezés sorrendjében.
(2) A hozzászólók legfeljebb
a) rendeletalkotásnál 10 percben,
b) egyéb fő napirendi pontnál 5 percben,
c) második hozzászólás esetén 3 percben kaphatnak szót.
(3) Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a hozzászólótól.
(4) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának további korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(5) A vita lezárása után a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a határozati javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(6) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a bizottsági, majd az ülésen tett képviselői módosító indítványokról dönt a testület, majd végül a javaslatokkal, módosításokkal kiegészített határozati javaslat egészéről.
9. § (1) A javaslat elfogadásához egyszerű többség, azaz a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(2) Minősített többség szükséges a Mötv. 42. § 1,2,5,6,7. és 16. pontjában foglalt, továbbá a törvényben meghatározott ügyek eldöntéséhez, az önkormányzati képviselő kizárásához, az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapításához, a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez, valamint a 46. § (2) bekezdés c.) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez. Minősített többség kell a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapításához.
(3) A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt, kézi szavazással hozza.
(4) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját (PTK. szerinti közeli hozzátartozó) az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.
(5) A kizárt képviselő - amennyiben a kizárás ellenére- szavazatát leadja, azt semmisnek kell tekinteni.
(6) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a képviselő-testület, a kizárásról történő határozatában a mulasztást elkövető képviselő, következő havi tisztelet díjának felét elvonhatja.
(7) A képviselő-testület a Mötv. 46. §.(2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást rendelhet el. Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik. A szavazólapokat 2 tagú – ad hoc -bizottság gyűjti össze. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját kezdetét és végét,
b) az ad hoc bizottság tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket. A titkos szavazással hozott döntést is alakszerű határozatba kell foglalni.
(8) A képviselő-testület név szerint szavaz az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára, illetve név szerinti szavazást rendelhet el:
a) a bizottság kezdeményezésére,
b) a polgármester kérésére. Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerint szavazást javasolni. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi javaslatot tartalmazó) kérdésekben.
(9) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét, s a jelenlévő képviselők pedig, a nevük felolvasásakor "igen"- el, "nem"- el vagy „tartózkodás”-sal szóban szavaznak a határozati javaslatról.
(10) A név szerinti szavazást mindig kötelező jegyzőkönyvben rögzíteni oly módon, hogy a számszerű eredmény mellett megállapítható legyen a jegyzőkönyvből az is hogy a jelenlévő képviselők hogyan szavaztak (igennel, nemmel vagy tartózkodással). A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
10. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Sárpilis Község Önkormányzata Képviselő- testületének .../20...(...hó ...nap) számú határozata
(2) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
5. Kérdés, interpelláció
11. § (1) A napirendi pontok tárgyalása előtt a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben interpellációt terjeszthetnek elő vagy kérdést intézhetnek a képviselők.
(2) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű írásos felvetés vagy tudakozódás. A kérdést az ülést megelőző nap 12.00 óráig kell benyújtani a polgármesterhez. A Polgármester a kérdésre elsősorban a képviselő-testület ülésén, vagy harminc napon belül írásban köteles választ adni a kérdést feltevőnek.
(3) Az interpelláció az önkormányzati ügyekben történő írásos felvilágosítás kérése. Az interpellációt az ülést megelőző nap 12.00 óráig kell írásban benyújtani a polgármesterhez, aki gondoskodik annak nyilvántartásba vételéről. Az interpellációnak tartalmaznia kell az interpelláló nevét, az interpelláció címét és szövegét, az interpelláló saját kezű aláírását.
(4) Az interpellációra elsősorban a képviselő-testület ülésén kell választ adni. Ha az interpellált az ülésen nem ad választ, ezt írásban 15 napon belül kell megtennie. Az írásban adott válasz elfogadásáról a következő ülésen kell az interpellálónak vagy a képviselő-testületnek nyilatkoznia.
(5) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló képviselő nyilatkozik, majd vita nélkül egyszerű szótöbbséggel a testület dönt az elfogadásáról. Ha testület nem fogadja el a választ, annak vizsgálatát a bizottságra bízza, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A bizottság a vizsgálat eredményéről a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.
6. A tanácskozás rendjének fenntartása
12. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) ismételt figyelmeztetést követően megvonja a hozzászólótól a szót,
c) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához, illetve a képviselő-testület üléséhez méltatlan magatartást tanúsít,
d) ismétlődő, tartós rendzavarás, állandó lárma, a vita rendjét ellehetetlenítő esemény következményeként a polgármester, ha ismételt figyelmeztetései sem járnak eredménnyel, felfüggesztheti az ülést.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig, a terem elhagyására is kötelezheti.
7. A jegyzőkönyv
13. § (1) A képviselő-testület üléséről – a zárt ülésről külön - jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv közokirat, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás);
b) az ülés nyilvános vagy zárt módját;
c) a testületi ülés helyét;
d) időpontját;
e) a megjelent önkormányzati képviselők nevét;
f) a meghívottak nevét, megjelenésük tényét;
g) a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat;
h) előterjesztéseket
i) az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét;
j) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;
k) a döntéshozatalban résztvevők számát;
l) a döntéshozatalból kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;
m) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését
n) a szavazás számszerű eredményét;
o) a hozott döntéseket;
p) a napirendet megelőzően elhangzott kérdéseket, interpellációkat, azokkal kapcsolatos válaszokat, határozatokat;
q) az ülésen történt fontosabb eseményeket;
r) az ülés bezárásának időpontját,
s) a polgármester és a jegyző aláírását.
(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket,
d) a végleges rendeleteket,
e) a képviselő írásban benyújtott hozzászólását, interpellációját,
f) az érintett nyilatkozatát személyi ügyének nyílt vagy zárt ülésen való tárgyalásával kapcsolatban,
g) a jegyző törvényességi észrevételét,
h) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.
(4) A választópolgárok - zárt ülés kivételével - betekinthetnek a képviselőtestület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartásának esetén is biztosítani kell.
(5) A jegyzőkönyvkészítés elősegítése érdekében a képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készül, a nyílt ülésről készült hangfelvételt 5 évig meg kell őrizni. A hangfelvétel megőrzése a polgármester feladata.
(6) A jegyzőkönyvet az ülést kövező tizenöt napon belül a jegyző köteles megküldeni a kormányhivatalnak.
Az önkormányzati rendeletalkotás
14. § A helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletében meghatározhatja a Mötv. 8. §.(1) bekezdésében foglalt kötelezettségek tartalmát, elmulasztásuk jogkövetkezményét. Közterület elnevezésének rendjét az önkormányzat rendeletben állapítja meg. A törvény felhatalmazása alapján - annak végrehajtására - önkormányzati rendeletet alkot.
15. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők,
b) bizottság,
c) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
d) a nemzetiségi önkormányzat testülete,
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a jegyző bevonásával a kezdeményezést és a rendelet tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
(3) Az önkormányzat képviselő-testülete által megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) Az önkormányzati rendeletet a falitáblán ki kell hirdetni, valamint közzé kell tenni Sárpilis község honlapján (www.sarpilis.hu). A kihirdetésről a jegyző gondoskodik.
(5) Ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az önkormányzati rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi az eltérés helyesbítését. Az önkormányzati rendelet a hatálybalépését megelőzően, de legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető.
(6) Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.
(7) Az önkormányzati rendeleteket évente kezdődő és kihirdetésük sorrendjében folyamatos sorszámmal, továbbá évszámmal kell ellátni a következők szerint: „Sárpilis Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/20…(…) önkormányzati rendelete a …..-ról”
(8) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni.
A települési képviselő
16. § (1) A képviselőt az Mötv. 32. § (2) bekezdésében foglaltak szerint az alábbi jogok illetik meg, illetőleg kötelezettségek terhelik.
(2) A képviselő főbb jogai:
a) A képviselő-testület ülésén- e rendeletben meghatározott módon- kezdeményezheti a rendelt megalkotását vagy határozat meghozatalát
b) A képviselő-testület ülésén a polgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást, amelyre az ülésen- vagy legkésőbb 30. napon belül írásban- érdemi választ kell adnia
c) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, vagy kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben;
d) tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bizottságának nyilvános vagy zárt ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására az önkormányzati képviselőt meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését;
e) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében,
f) saját interpellációja kivizsgálásában részt vehet,
g) a képviselő-testület által külön rendeletben megállapított tiszteletdíjra jogosult.
h) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet;
i) a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármester intézkedését, amelyre annak harminc napon belül érdemi választ kell adni.
(3) A képviselő főbb kötelezettségei:
a) köteles jelezni a polgármesternek, ha képviselő-testületi vagy bizottsági ülésen való részvételében akadályoztatva van,
b) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
c) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
d) a tudomására jutott állami, szolgálati titok megőrzése,
e) kapcsolattartás választópolgáraival, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,
f) személyes érintettség bejelentése,
g) jogszabályban előírt vagyonnyilatkozat megtétele az előírt határidőn belül,
h) összeférhetetlenség bejelentése és megszüntetése,
i) eskütételét követően három hónapon belül köteles részt venni a kormányhivatal által szervezett képzésen.
A képviselő-testület bizottsága
17. § (1) A képviselő-testület állandó bizottsága az Ügyrendi bizottság, melynek létszáma 3 fő képviselő tag. A bizottság által ellátandó feladatok, tevékenységi körök részletes jegyzékét az 1. melléklet rögzíti.
(2) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására – ad hoc bizottságot hoz létre. Az ad hoc bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, vagy az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásig tart.
(3) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére, határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartamára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyző tizenöt napon belül köteles a jegyzőkönyvet megküldeni a kormányhivatalnak.
(4) A bizottság személyi összetételére, létszámára a polgármester tesz javaslatot. A bizottság tagjává nem önkormányzati képviselő tag is választható. A bizottság elnökét és – az elnökkel együtt számított – tagjainak több mint felét az önkormányzati képviselők közül kell választani. Nem lehet a bizottság elnöke vagy tagja polgármester. A képviselő-testület a bizottság személyi összetételét, létszámát a polgármester előterjesztésére bármikor megváltoztathatja.
(5) A bizottság elnöke, tagja e megbízatásáról írásban lemondhat. A lemondásáról szóló nyilatkozatot a polgármester részére kell benyújtani. A megbízatás a lemondásban meghatározott, a lemondást követő egy hónapon belüli időpontban, ennek hiányában az írásbeli nyilatkozat átvételének napján szűnik meg. A lemondás nem vonható vissza, továbbá érvényességéhez nem szükséges a képviselő-testület elfogadó nyilatkozata.
(6) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén az általa megbízott képviselő bizottsági tag hívja össze és vezeti.
(7) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(8) A polgármester indítványára a bizottságot össze kell hívni, az indítvány kézhez vételétől számított nyolc napon belül. A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén dönt.
(9) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a közös önkormányzati hivatal látja el.
(10) Az Ügyrendi bizottság üléseire tanácskozási joggal a 4. mellékletben meghatározott civil szervezetek elnökeit lehet meghívni.
A helyi önkormányzat tisztségviselői
8. Polgármester
18. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
(2) A képviselő –testület elnöke a polgármester. A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testületnek határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintető.
(3) A polgármester:
a) a képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a közös önkormányzati hivatalt, munkaideje illeszkedik a hivatalban dolgozók munkaidejéhez;
b) a polgármester hétfőn, szerdán és pénteken délelőtt 8.00 órától 12.00 óráig, kedden és csütörtökön délután 13.00 órától 16.00 óráig köteles a hivatalban tartózkodni, és az állampolgárok rendelkezésére állni. Amennyiben önkormányzati feladatai elszólítják, úgy a hivatalban köteles megadni a tartózkodási helyét és elérhetőségét. Sárpilis Község közigazgatási területének elhagyása esetén előzetesen köteles értesíteni az alpolgármestert.
c) a jegyző javaslatainak figyelembe vételével meghatározza a közös önkormányzati hivatalnak a feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
d) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreit átruházhatja az alpolgármesterre, jegyzőre, közös önkormányzati hivatal ügyintézőjére;
e) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;
f) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;
g) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében;
h) a polgármesteri feladatai ellátásáról heti szinten, részletes, írásos beszámolót készít, melyet minden hét utolsó munkanapján 18.00 óráig köteles a képviselő-testület tagjai számára elektronikus úton megküldeni. A heti beszámolókból összesített beszámolót készít, melyet az éppen aktuális következő képviselő-testületi ülésre a képviselő-testület elé terjeszt.
(4) Amennyiben a polgármester a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben – a képviselő testület önfeloszlatásáról szóló, valamint az Mötv. 70. § (1) bekezdésében meghatározott ügyben hozott – döntés kivételével, egy alkalommal kezdeményezheti az ismételt tárgyalást. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül minősített többséggel dönt. A döntést addig végrehajtani nem lehet, amíg arról a képviselő-testület a megismételt tárgyalás alapján nem dönt.
(5) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt –két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a települési támogatás iránti kérelmekkel kapcsolatban döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(6) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett- a testület át nem ruházható hatásköreibe sorolt ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő ügyekben:
a) pályázat benyújtásáról az önkormányzat nevében,
b) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtételéről,
c) hatósági és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítéséről.
9. Alpolgármester
19. § (1) A képviselő-testület – tagjai közül – egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait és munkarendjét a polgármester határozza meg.
(3) Az alpolgármester a képviselő-testület illetve a polgármester eseti megbízása alapján képviselheti az önkormányzatot, továbbá a polgármester akadályoztatása esetén helyettesíti a polgármestert.
10. Jegyző
20. § (1) A jegyző vezeti a Közös Önkormányzati Hivatalt, valamennyi érintett településen ellátja a jegyző feladatait. A jegyző:
a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében; továbbá gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az aljegyző tekintetében,
c) gondoskodik az önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
d) tanácskozási joggal részt vesz e képviselő-testületek, a bizottságainak ülésén;
e) jelzi a képviselő- testületeknek s képviselő-testületek szerveinek és a polgármestereknek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;
f) évente beszámol a képviselő-testületeknek a közös önkormányzati hivatal tevékenységéről;
g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át;
i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben
j) hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét
k) rögzíti a talált dolgok nyilvántartásába a talált idegen dologgal kapcsolatos a körözési nyilvántartási rendszerről és a személyek, dolgok felkutatásáról és azonosításáról szóló törvény szerinti adatokat, valamint a talált idegen dolog tulajdonosnak történő átadást követően törli azokat.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére- legfeljebb hat hónap időtartamra Bátaszék város polgármesterének megbízása alapján a jegyzői feladat ellátásához szükséges iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.
Közös Önkormányzati Hivatal, Társulások
21. § (1) Bátaszék Város, Alsónána Község, Alsónyék Község, Várdomb Község valamint Sárpilis Község képviselő-testületei –külön megállapodás alapján - az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek vagy jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hoznak létre. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködés összehangolásában.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal neve: Bátaszéki Közös Önkormányzati Hivatal Székhelye: 7140 Bátaszék, Szabadság u. 4. Kirendeltségei: 7145 Sárpilis, Béke tér 1., 7147 Alsónána, Kossuth u. 27., 7148 Alsónyék, Fő u. 1.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal működését, külön Szervezeti és Működési Szabályzat rögzíti, amelyet az öt Önkormányzat képviselő- testülete határozattal fogad el.
(4) A közös önkormányzati hivatal a Sárpilisen működő, Roma Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokat is ellátja
a) ellátja a gazdálkodásnak végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi, gazdasági, számviteli feladatokat
b) biztosítja a testület működésének feltételeit
c) helységet, jegyzőkönyvvezetőt biztosít a testületi ülésekhez
d) elkészíti az ülés jegyzőkönyveit
e) gondoskodik az ezzel kapcsolatos egyéb ügyviteli feladatok ellátásáról
f) nemzetiségi önkormányzat üléseinek előkészítése, meghívók, előterjesztések elkészítése, kézbesítése,
g) határozati kivonatok elkészítése, kézbesítése,
h) nemzetiségi önkormányzat pénzügyi döntéseivel kapcsolatos feladatok ellátása, segítség nyújtása a költségvetésük tervezéséhez, végrehajtásához, beszámolóik elkészítéséhez,
i) nemzetiségi önkormányzat feladatalapú támogatási igénylésének elkészítése.
A rendeltetésszerű helységhasználatról, a további feltételek biztosítására és a feladatok ellátására vonatkozólag Sárpilis Község Önkormányzata megállapodást köt. A megállapodást szükség szerint, általános vagy időközi választás esetén az alakuló ülést követő harminc napon belül felül kell vizsgálni.
22. § A képviselő-testület társulás útján ellátott feladatainak felsorolását az 2. melléklet tartalmazza.
Helyi népszavazás, Lakossági fórumok
11. Helyi népszavazás
23. § A képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi népszavazás feltételeit az eljárás rendjét.
12. Lakossági fórum
24. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendi pontjairól tájékoztatni kell a lakosságot a meghívó a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével és a települési honlapon való közzétételével a közmeghallgatást megelőzően legalább 7 nappal.
(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, tartalmára, készítésére a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok érvényesülnek.
25. § (1) A polgármester előre közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából - falugyűlést hívhat össze.
(2) Fontosabb szabályai:
a) A gyűlés helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és a település honlapján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 7 nappal.
b) A gyűlést a polgármester vezeti, melyre meg kell hívni a képviselőket és a jegyzőt.
c) A gyűlésről jegyzőkönyv készül, amelynek vezetéséről és elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
Az önkormányzatok gazdasági alapjai
13. Az önkormányzat vagyona
26. § Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg, melyben a testület megállapítja többek között
a) a forgalomképtelen vagyontárgyak körét,
b) a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes vagyontárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során,
c) azoknak a vagyontárgyak elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba való bevitelére vonatkozó szabályokat.
14. Az önkormányzat költségvetése
27. § (1) A képviselő-testület a települési önkormányzat költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendeletet a képviselő-testület két tárgyalási fordulóban fogadja el. Az első tárgyalási forduló (koncepció) főbb elemei:
a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,
b) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése,
c) bevételi források, azok bővítésének lehetőségei,
d) a kiadási szükségletek meghatározása,
e) a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása,
f) a várható döntések hatásainak előzetes elemzése.
(3) A második tárgyalási forduló főbb elemei:
a) a képviselőtestület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetét,
b) a költségvetési javaslat tartalmazza:
ba) a bevételi forrásokat,
bb) a működési, fenntartási előirányzatokat (önálló gazdálkodó költségvetési szervenként)
bc) a felújítási előirányzatokat célonként,
bd) a fejlesztési feladatokat célonként,
be) az általános és céltartalékot.
15. Az önkormányzat gazdálkodása
28. § Az önkormányzat gazdálkodásának feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el. E körben a feladatai különösen:
a) a jogszabályban előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a MÁK részére,
b) beszedi az önkormányzat saját bevételeit,
c) igényli a MÁK -tól az központi támogatásokat
d) gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,
e) biztosítja az önkormányzat könyvvitelének szabályszerű vezetését,
f) biztosítja önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,
g) elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz.
h) gondoskodik az önkormányzat tartozásainak a kiegyenlítéséről.
16. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
29. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi, az Mötv. 115. §-a szerint a gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A képviselő-testület és költségvetési szervei gazdálkodásának ellenőrzését belső ellenőr (megbízás alapján) végzi.
Záró rendelkezések
30. § Hatályát veszti A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 1/2020 (I.29.) önkormányzati rendelet.
31. § Ez a rendelet 2025. július 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 6/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendelethez
1. polgármester, képviselők vagyonnyilatkozatainak nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata, kezelése, őrzése
2. az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása
2. melléklet a 6/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendelethez
|
A |
B |
|
|---|---|---|
|
Társulás neve |
Ellátott feladat |
|
|
1 |
Bátaszék és Környéke Egészségügyi, Szociális és Gyermekjóléti Intézmény-fenntartó Társulás |
családsegítés, nappali ellátás, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, gyermekjóléti szolgálat |
|
2 |
Szekszárd és Környéke Alapellátási és Szakosított Ellátási Társulás |
közösségi pszichiátriai ellátás, utcai szociális munka, gyermekek átmeneti otthona fenntartása |
|
3 |
Dél-Balaton és Sióvölgye Hulladékgazdálkodási Társulás |
hulladékgazdálkodás |
3. melléklet a 6/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendelethez
1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2. 013320 Köztemető-fenntartás és – működtetés
3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
4. 031030 Közterület rendjének fenntartása
5. 041232 Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás
6. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
7. 042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások
8. 042140 Génmegőrzés, fajtavédelem
9. 042150 Mezőgazdasági öntözőrendszer építése, fenntartása, üzemeltetése
10. 042360 Halászat, haltenyésztés
11. 044210 Feldolgozóipar igazgatása és támogatása
12. 045120 Út, autópálya építése
13. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
14. 047110 Kis- és nagykereskedelem igazgatása és támogatása
15. 047120 Piac üzemeltetése
16. 047210 Szálloda- és vendéglátóipar igazgatása és támogatása
17. 047310 Turizmus igazgatása és támogatása
18. 047320 Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek
19. 047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
20. 051020 Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítás, átrakása
21. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
22. 062010 Településfejlesztés igazgatása
23. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
24. 063020 Víztermelés, - kezelés, - ellátás
25. 064010 Közvilágítás
26. 066010 Zöldterület kezelése
27. 066020 Város -, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
28. 072111 Háziorvosi alapellátás
29. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
30. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
31. 074032 Ifjúság - egészségügyi gondozás
32. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
33. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
34. 082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme
35. 082044 Könyvtári szolgáltatások
36. 082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység
37. 082063 Múzeumi kiállítási tevékenység
38. 082064 Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység
39. 082093 Közművelődés- egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek
40. 086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése
41. 091110 Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai
42. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
43. 091211 Köznevelési intézményben tanulók nappali rendszerű nevelésének, oktatásának szakmai feladatai 1–4. évfolyamon
44. 092111 Köznevelési intézményben tanulók nappali rendszerű nevelésének, oktatásának szakmai feladatai 5–8. évfolyamon
45. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
46. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
47. 102031 Idősek nappali ellátása
48. 102032 Demens betegek nappali ellátása
49. 104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása
50. 104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében
51. 104036 Munkahelyi étkeztetés gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben
52. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
53. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
54. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
55. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
56. 107052 Házi segítségnyújtás
57. 107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás 58. 107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
4. melléklet a 6/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendelethez
1. Sárpilisi Gerlicemadár Hagyományőrző Néptánc Egyesület
2. Sárpilisi Polgárőr Egyesület
3. Sárköz Természetjáró Egyesület
5. melléklet a 6/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendelethez
1. Közterület rendeltetéstől eltérő használatának engedélyezése.
2. Vagyonrendeletben foglalt értékhatáron belül a tulajdonosi hatáskörök gyakorlása.
3. Közútkezelői hozzájárulás megadása.
4. A község jelképei használatának engedélyezése.
5. Tulajdonosi jogok gyakorlása és képviselete az önkormányzati részesedéssel rendelkező gazdasági társaságokban, és társulatokban, egyesületekben.