Fácánkert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről, végrehajtásának rendjéről

Hatályos: 2025. 02. 18

Fácánkert Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről, végrehajtásának rendjéről

2025.02.18.

[1] Jelen rendelet szabályozási célja az önkormányzat 2025. évi költségvetésének meghatározása a Magyarország 2025.évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvényben meghatározott finanszírozási rend, az állami támogatás mértékének és a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 394/2024. (XII.12.) Korm. rendelet figyelembevételével, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet előírásainak betartásával.

[2] Fácánkert Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat 2025. évi költségvetése

1. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének előirányzatát az alábbi összegekben határozza meg:

a) költségvetésének bevételi főösszegét 154.757.172 Ft-ban

b) költségvetésének kiadási főösszegét 154.757.172 Ft-ban

c) költségvetési hiányát 0 Ft-ban

d) költségvetési kiadások előirányzatát 153.611.708 Ft-ban

e) finanszírozási kiadások előirányzatát 1.145.464 Ft-ban

f) költségvetési bevételek előirányzatát 143.285.747 Ft-ban

g) finanszírozási bevételek előirányzatát 11.471.425 Ft-ban

2. A költségvetési bevételek

2. § (1) Az önkormányzat 2025. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését, kiadási előirányzatait az 1. melléklet valamint a 3. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat 2025. évi állami támogatásainak jogcímenkénti alakulását a 2. melléklet tartalmazza.

3. A költségvetési kiadások

3. § (1) Az önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint hagyja jóvá: Működési célú kiadások előirányzata összesen: 80.533.476 Forint, ebből:

a) személyi juttatások: 32.412.864 Forint,

b) munkaadókat terhelő járulékok: 3.420.612 Forint,

c) dologi kiadások: 27.000.000 Forint,

d) ellátottak pénzbeli juttatásai: 3.700.000 Forint,

e) egyéb működési célú kiadás 14.000.000 Forint,

(2) Az önkormányzat felhalmozási célú kiadásai összesen: 73.078.232 Forint. A felújítási és felhalmozási kiadásokból:

a) a beruházás előirányzata 254.000 Forint,

b) a felújítás előirányzata: 72.824.232 Forint

(3) Az önkormányzat finanszírozási kiadása összesen: 1.145.464 Forint.

(4) Az önkormányzat felhalmozási kiadásait feladatonként az 6. melléklet és a 7. melléklet tartalmazza.

4. § Az önkormányzat általános tartaléka az előző évi maradvány eredeti előirányzatként igénybe nem vett része, mely az év közben felmerülő, előre nem tervezhető kiadások fedezetéül, valamint a pályázatok önrészéül szolgál.

5. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a 4. melléklet és az 5.melléklet tartalmazza.

6. § (1) Az önkormányzat kormányzati funkciónkénti kiadásainak valamint bevételeinek előirányzatát a 8. melléklet részletezi.

(2) A képviselő-testület a több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban a 9. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.

(3) Az önkormányzatnak Európai Uniós támogatásból megvalósuló projektje nincs, ezért a 10. melléklet nem tartalmaz adatot.

7. § (1) Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását lejárat és eszközök szerinti bontásban a 11. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat által átadott pénzeszközök, támogatásértékű kiadások összegét a 12. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat által adott közvetett támogatások előirányzatát a 13. melléklet tartalmazza.

(4) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban a 14. melléklet szerint, a likviditási ütemtervét a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) Az önkormányzat alkalmazottainak személyi juttatásait valamint a tervezett átlagos statisztikai állományi létszámot a rendelet 16. melléklete részletezi.

(6) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségét a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait a 17. melléklet részletezi.

8. § A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetés egyensúlyát hitelfelvétel nélkül biztosítja.

4. A költségvetési létszámkeret

9. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát 6 fő átlagos statisztikai állományi létszámban (átlaglétszámban) hagyja jóvá, ebből:

a) önkormányzati átlagos statisztikai állományi létszám: 4 fő: 1 fő polgármester, 1 fő tanyagondnok, 1 fő közösségszervező, 1 fő hivatalsegéd,

b) a közfoglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma 2 fő.

(2) A képviselő-testület a foglalkoztatottak számára – ide nem értve a közfoglalkoztatottakat – 278.300 Forint/fő keretösszegű cafetéria-juttatást biztosít, mely tartalmazza a juttatást terhelő közterheket is.

5. Az előirányzatok módosításának szabályai

10. § (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott bevételi, kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja az alábbi kivételekkel:

a) év közben engedélyezett, célhoz kötött támogatásértékű bevételek, átvett pénzeszközök, maradvány bevételei tekintetében;

b) az Önkormányzat költségvetésben tervezett kiadások önkormányzati és intézményi költségvetések közötti átcsoportosítás tekintetében.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításról – évente két alkalommal- félévkor, valamint a második félévről az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja költségvetési rendeletét.

(3) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők.

(4) A működési célú állami támogatás évközi emeléséből származó többletforrásból céltartalékot, a felhalmozási célú állami támogatásból, egyéb céljellegű forrásból származó, nem tervezett bevételből a céljának megfelelő felhalmozási kiadási előirányzatot, az egyéb, nem céljellegű, a tervezettet meghaladóan képződő felhalmozási bevételből felhalmozási célú céltartalékot kell képezni, illetve a felhalmozási célú hitelt kell csökkenteni.

6. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

11. § (1) A gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, annak szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetésben meghatározott bevételek beszedésére, a jóváhagyott kiadások teljesítésére és a költségvetés végrehajtására.

(3) Az eredeti előirányzaton felüli felújítási és felhalmozási kiadások finanszírozására csak a felesleges tárgyi eszköz értékesítéséből, a jóváhagyott előző évi maradványból, valamint felhalmozási célú pénzeszköz átvételből származó bevételi többlet fordítható.

12. § (1) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről, kamatozó betétben történő elhelyezéséről a Képviselő-testület egyetértésével a polgármester dönt.

(2) A kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzést, teljesítés igazolását az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011.(XII.31.) számú Kormányrendelet 52-60. §-ban foglaltak alapján kell elvégezni.

(3) A felújítási és felhalmozási feladatok teljesítésére a források rendelkezésre állására figyelemmel vállalható kötelezettség.

13. § A stabilitási törvény 8. §-a szerint az önkormányzat 2025. évre működési hiányt nem tervez.

14. § (1) Az önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 10 millió Forintig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó költségvetési többlet felhasználásáról a képviselő-testület határozatban dönt.

15. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az Áht. 57. § -ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően a 2025. évi mutatószámok tervezettől eltérő alakulása esetén, továbbá egyéb állami támogatás jogosulatlan igénybevétele esetén, lemondjon az igényelt támogatásról.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az önkormányzat 2024. évi tervezett és a ténylegesen igénybe vehető általános működésének és ágazati feladatainak támogatása és kiegészítő támogatásai elszámolásából adódó, elszámoláskor felmerülő, visszafizetési kötelezettséget, esetlegesen felmerülő kamatterheket teljesítse.

16. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A pénzforgalmat elsősorban a bankszámlákon kell bonyolítani. A készpénzben történő kifizetések az alábbiak lehetnek:

a) személyi juttatásokra: megbízási díj, hó közi kifizetés, fizetési előleg, költségtérítés, közfoglalkoztatásban résztvevők bére,

b) elszámolásra kiadott összegek,

c) készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzés, kis összegű szolgáltatások

d) reprezentációs kiadások,

e) kiküldetési kiadások,

f) ellátottak pénzbeli juttatása.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

17. § (1) Az önkormányzat köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatok elkészítéséről, karbantartásáról gondoskodni, melyért a költségvetési szerv vezetője felel.

(2) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése az Áht. 61. § (4) bekezdésében rögzített belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért a jegyző felelős.

(3) A jegyző az önkormányzat belső ellenőrzéséről az Alisca Comp Kft. útján gondoskodik.

8. Záró és egyéb rendelkezések

18. § A rendelet rendelkezéseit a 2025. költségvetési évben kell alkalmazni.

19. § Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások a rendeletbe beépítésre kerültek.

20. § Ez a rendelet 2025. február 18-án lép hatályba.