Ikervár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 14Ikervár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Ikervár Község Önkormányzata kiegyensúlyozott gazdálkodásának fenntartása, a helyi közszolgáltatások színvonalának biztosítása, az állampolgári igényeknek megfelelő, tervezhető és működtethető feladatellátás finanszírozása, valamint a községi fejlesztési elképzelések pénzügyi megalapozása érdekében költségvetési rendeletet alkot. A helyi önkormányzat az éves költségvetése alapján finanszírozza és látja el a törvényben meghatározott feladatait.
[2] Ikervár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés (f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Ikervár Község Önkormányzatára (továbbiakban: Önkormányzat) és költségvetési szerveire.
2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetésében a címrendet az alábbiak szerint állapítja meg:
a) Önkormányzat tevékenysége
b) Ikervári Közös Önkormányzati Hivatal
c) Ikervári Mesevár Óvoda és Bölcsőde.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege
3. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat - beleértve a költségvetési szerveit – 2025. évi költségvetési mérleg főösszegének bevételi oldalát 591 338 760,- Ft-ban állapítja meg. Ezen belül a tárgyévi költségvetési bevételek összege 462 492 161,- Ft.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat - beleértve a költségvetési szerveit – 2025. évi költségvetési mérleg főösszegének kiadási oldalát 591 338 760,- Ft-ban állapítja meg. Ezen belül a tárgyévi költségvetési kiadások összege 581 222 500,- Ft.
(3) A képviselő-testület a tárgyévi költségvetési kiadások és bevételek egyenlegét, a költségvetési hiányt 118 730 339,- Ft-ban állapítja meg.
(4) A (3) bekezdés szerinti költségvetési hiány fedezete belső finanszírozásból az előző évek pénzmaradványának terhére történik az alábbiak szerint:
a) Felhalmozási célú pénzmaradványból 18 931 809,- Ft,
b) Működési célú pénzmaradványból 99 798 530,- Ft.
3. A költségvetési bevételek
4. § Az Önkormányzat 2025. évi bevételeit kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási feladatok), valamint az önkormányzat költségvetési szervei szerinti bontásban a rendelet 1. melléklete tartalmazza
4. A költségvetési kiadások
5. § (1) Az Önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait a képviselő-testület határozza meg.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi kiadásait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási feladatok), valamint az önkormányzat költségvetési szervei szerinti bontásban a rendelet 2. melléklete szerint állapítja meg.
(3) Az átadott pénzeszközök és szociális kiadások előirányzatait a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
6. § A Képviselő-testület az Önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásait a rendelet 4. melléklete szerint állapítja meg.
7. § A Képviselő-testület az Önkormányzat éves létszámkeretét- költségvetési szervenként – a rendelet 5. melléklete szerint állapítja meg.
8. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok bemutatását a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
9. § Az Önkormányzat várható bevételei és kiadásai előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a rendelet 7. melléklete tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat közvetett támogatást csak a helyi adórendeletben megállapított címen és mértékben ad.
11. § Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletet nem tervez.
5. Tartalék
12. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat tartalékát 17 838 468,- Ft összegben hagyja jóvá.
(2) Az Önkormányzatnak tervezett pénzmaradványa nincs.
6. A gazdálkodás rendje
13. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodási feladatkörében:
a) Az államháztartásról szóló 2011.évi évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) foglaltak által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a pénzforgalmi információt, és azokat megküldi a Magyar Államkincstár Vas Megyei Igazgatósága részére.
b) Gondoskodik az Önkormányzat saját bevételei beszedéséről.
c) Gondoskodik az Önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmény pénzellátásáról.
d) Biztosítja az Önkormányzat könyvvitelének szabályszerű vezetését, mely feladatán belül kialakítja könyvvitelének számlarendjét.
e) Gondoskodik az Önkormányzat által létesített és működtetett intézmények gazdálkodásának évenkénti ellenőrzéséről.
f) Biztosítja az Önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását.
g) Elkészíti az Önkormányzat éves vagyonleltárát, és azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz.
h) Az Önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az Önkormányzat tartozásainak és az Önkormányzat intézményi működési kiadásainak kiegyenlítéséről, illetve teljesítéséről.
i) Az Önkormányzat az általános forgalmi adó alanya, adó befizetési kötelezettségeinek önállóan tesz eleget.
14. § (1) Az Önkormányzat által létesített és fenntartott intézmény az Áht-ben foglaltak szerint gazdálkodik. Az intézmény részére biztosított éves költségvetési keretet csak a Képviselő- testület csökkentheti, illetve vonhatja el.
(2) Kifizetést csak a költségvetési rendeletben jóváhagyott célokra és feladatokra lehet teljesíteni. Többletfeladattal járó kötelezettségvállalás csak a források egyidejű biztosításával és az előirányzat emelésével egyidejűleg történhet.
(3) Az intézmény vezetője egy személyben felelős az intézmény gazdálkodásának szabályszerűségéért.
15. § A Képviselő-testület felhatalmazást ad a polgármester számára az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra.
16. § (1) Az Önkormányzat felújítási és fejlesztési tervében megfogalmazott célkitűzések, feladatok megvalósításának megszervezése a polgármester feladata, mely feladatának megvalósításában a jegyző segíti.
(2) A többéves kötelezettséggel járó fejlesztési célkitűzések előterjesztéseihez a polgármester ismerteti azokat a rendelet-tervezeteket, amelyek a javasolt előirányzatokat megalapozzák.
7. Záró rendelkezések
17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
18. § A rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.