Apátistvánfalva község képviselő testületének 6/2015 (II.23..) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

Hatályos: 2016. 12. 12- 2018. 01. 02



Apátistvánfalva Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

6/2015.(II.23.) önkormányzati rendelete


a szociális gondoskodás helyi szabályairól



Apátistvánfalva Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ban, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 2. §-ban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet célja


1. § E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében meghatározza az Apátistvánfalva Községi Önkormányzat Képviselő-testületének (a továbbiakban: képviselő-testület) hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait, a rendkívüli települési támogatás jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának és felhasználása ellenőrzésének szabályait, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, azok igénybevételének szabályait, az értük fizetendő térítési díjakat, valamint a szociális étkeztetés jogosultsági feltételeinek részletes szabályait.


2. A rendelet hatálya


2. § A rendelet hatálya kiterjed Apátistvánfalva község közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen Apátistvánfalván lakó, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre.


3.§ E rendeletben szabályozott rendszeres és eseti ellátásoknál az Szt. 4. §-ában meghatározott fogalmakat értelemszerűen kell alkalmazni.


4. § (1) Az ügyfél az önkormányzati hatáskörben lévő szociális ellátásra irányuló kérelmét szóban vagy írásban a Szentgotthárdi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) apátistvánfalvai igazgatási ügyintézőjénél, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások iránti kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó intézmény vezetőjénél terjeszti elő. A képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.


(2) A kérelmező rendkívüli települési támogatás iránti kérelem benyújtásakor köteles kérelméhez csatolni a 1. mellékletben szereplő jövedelemnyilatkozatot.


(3) Ha a jövedelmi viszony más szerv által történő igazolására nincs mód, vagy a jövedelem nem mérhető, a (2) bekezdés alapján csatolt jövedelemnyilatkozaton feltüntetett kérelmező vagy hozzátartozó büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot köteles tenni.


(4) Amennyiben a kérelmező a szükséges igazolásokat felhívás ellenére megfelelő határidő alatt nem pótolja, a kérelmet el kell utasítani.


(5) E rendeletben szabályozott szociális ellátási formák érdemi elbírálásánál a kérelemben, valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódiságát a 2. melléklet szerinti környezettanulmány készítésével kell vizsgálni, különösen akkor, ha a kérelmező első ízben nyújt be kérelmet bármely ellátásra, továbbá akkor, ha a kérelemben foglaltak vitathatók, aggályosak, valamint ismételten ugyanazon az indokoláson alapul. A IV. Fejezetben meghatározott szociális alapszolgáltatások tekintetében az ellátást nyújtó intézmény készíti a környezettanulmányt.


(6) A jogosulatlanul igénybe vett, e rendeletben meghatározott szociális ellátás megszüntetése és visszafizetése tekintetében az Sztv. 17. §-ában meghatározott rendelkezések az irányadóak azzal, hogy a képviselő-testület – méltányosságból csak annak az összegnek a megtérítését engedheti el, illetőleg csökkentheti, amelyet saját pénzalapja terhére fedezett. E méltányosság csak akkor gyakorolható, ha a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné a teljes mértékű visszafizetési kötelezettség teljesítése. A szándékosan jogosulatlanul igénybevett ellátás visszafizetése nem mentesít az egyéb (büntető, szabálysértési) felelősségre vonás alól.


(7) A hatáskört gyakorló szerv hivatalból indult eljárás esetén eltekinthet a jövedelmi viszonyok vizsgálatától.


5. § A kérelmező részére megállapított pénzbeli ellátás folyósítása utalással történik. Rendkívül indokolt esetben készpénzben, a Hivatal pénztárában kifizethető. Amennyiben a rendkívüli települési támogatás utalvány formájában kerül megállapításra, az utalványokat a Hivatal kijelölt helyiségében lehet átvenni.


II. Fejezet

Helyi szociális ellátások


3. Rendkívüli települési támogatás


6. § (1) Kérelmére alkalmanként vagy havi rendszerességgel – figyelemmel a kérelmező és családja jövedelmi, szociális rászorultságára – rendkívüli települési támogatásban részesíti a (11) bekezdésben e hatáskör gyakorlására feljogosított szerv azt az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyt, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

a) gyermeket nem nevelő háztartásban

aa) egyedül élő esetében a 150 %-át,

ab) két vagy több fős háztartásban a 140 %-át;

b) gyermeket nevelő háztartásban

ba) 2 fős háztartásban a 150 %-át,

bb) 3-4 fős háztartásban a 140 %-át,

bc) 5 vagy több fős háztartásban a 130 %-át.


(2) A rendkívüli települési támogatás egyszeri összege a (6) bekezdésben és a 7. §-ban szabályozott esetek kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 90 %-a.


(3) Rendkívüli települési támogatásban a (6) bekezdés és a 7. §-ban szabályozott eset kivételével egy család, egy naptári éven belül négy alkalommal részesíthető. A négy alkalom számításánál a 2015. évben a 2015. február 28-ig megállapított önkormányzati segélyt is figyelembe kell venni.


(4) Rendkívüli települési támogatást a kérelmező részére pénzben vagy a 8. §-ban részletezett módon természetben lehet nyújtani.


(5) Időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére legfeljebb hat hónapra állapítható meg rendkívüli települési támogatás, melynek havi összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 90 %-át.


(6) Rendkívüli települési támogatásban részesíthető az (1) bekezdésben szabályozott egy főre jutó havi nettó családi jövedelem túllépése esetén is és a (3) bekezdésben meghatározott négy alkalomtól eltekintve az a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személy, aki az egy háztartásban élők jövedelmi viszonyai alapján átmenetileg a társadalmilag elfogadható életvitelét biztosítani nem tudja.


(7) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni különösen a következőket:

a) elemi kár elszenvedéséhez,

b) baleset vagy betegség miatt legalább három hónapig tartó munkaképtelen állapothoz,

c) halálesethez,

d) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,

e) a születendő gyermek fogadásának előkészítéséhez,

f) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez

kapcsolódó kiadásokat.


(8) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet esetén a rendkívüli települési támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-áig terjedhet, kivéve a rendkívüli települési támogatás 7. §-ban meghatározott eseteit.


(9) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem formanyomtatványát a 3. melléklet tartalmazza.


(10) Nem állapítható meg önkormányzati segély – a 7. §-ban meghatározott eset kivételével – annak a személynek, akinek eltartásáról szerződés vagy más okirat alapján más gondoskodni köteles, továbbá azon személy részére, aki önhibájából nem tett eleget a Munkaügyi Kirendeltségen nyilvántartásba vételi valamint pénzbeli ellátás megállapítása céljából együttműködési kötelezettségének.

(11) A rendkívüli települési támogatás odaítélésének hatáskörét a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.


7. § (1) Ha a rendkívüli települési támogatást elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként kérik, a támogatás összege azonos a helyben szokásos legolcsóbb földbetemetési, illetve hamvasztásos temetés költségeinek 20 %-ával, ha a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetén 350 %-át.


(2) Temetési költségként a SZET Szentgotthárdi Eszközkezelő és Településfejlesztő Kft. által évente közölt legolcsóbb temetési költséget kell figyelembe venni. Apátistvánfalván a legolcsóbb földbetemetés költsége bruttó 164.625,- Ft; a legolcsóbb hamvasztásos temetés költsége bruttó 185.195,- Ft.


(3) A támogatás összegének megállapításánál a tényleges temetési módot kell figyelembe venni.


(4) A kérelmezőnek csatolnia kell a jövedelemnyilatkozaton túl a temetés költségeiről kiállított eredeti számlákat, a halotti anyakönyvi kivonatot, amennyiben a haláleset nem a Szentgotthárdi Közös Önkormányzati Hivatalban került anyakönyvezésre.


(5) A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelmet a halálesettől számított 60 napon belül lehet benyújtani.


III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások


4. Természetben nyújtott rendkívüli települési támogatás


8. § (1) A 6. § (4) bekezdése alapján természetben nyújtható rendkívüli települési támogatás az élelmiszer, a tüzelősegély, a ruhanemű, a személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás, az élelmiszer vásárlási, a gyógyszer-, illetve az egészségbiztosítás által nem vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatások igénybevételére jogosító utalvány, az általános és középiskolás gyermekek részére a tankönyv- és tanszervásárlás támogatása, a tandíj, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények étkezési térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás.


5. Köztemetés


9. § (1) A köztemetés a legolcsóbb hamvasztásos temetés és gyászszertartás igénybevételével történik.


(2) Az elhunytat a temetésre kötelezett kérelmére az általa megjelölt temetési helyre kell temetni, ha Apátistvánfalva község köztemetőjében a megjelölt temetési hely felett a kérelmezőnek rendelkezési joga van. Az ezzel kapcsolatos többletköltségeket a köztemetés szolgáltatásába be kell számítani.


(3) Kérésére a hamvakat tartalmazó urnát az eltemettetésre köteles személynek ki kell adni.


(4) Az eltemettetésre köteles személynek nem kell megtérítenie a köztemetés költségét, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.


(5) Kérelemre részletfizetés engedélyezhető, ha a temetésre köteles személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.


(6) A köztemetés elrendelésének hatáskörét a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.


IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások


6. Étkeztetés


10. § (1) A szolgáltatás iránti kérelem egészségügyi indoka esetén a háziorvos igazolását csatolni kell a kérelem mellé.


(2) 65 év feletti kérelmező esetén a korra való tekintettel indokoltnak kell tekinteni az igényt.


(2) Az önkormányzat feladatellátási szerződése alapján az étkeztetés engedélyezése ügyében a Nádasdi Szociális Gondozási Központ jár el.


7. Házi segítségnyújtás


11. § Az Önkormányzat a házi segítségnyújtást a Nádasdi Szociális Gondozási Központon keresztül látja el, az Szt. 63. §-ban meghatározottak szerint.


8. Családsegítés


12. § Az Önkormányzat az Szt. 64.§ (1) bekezdésében rögzített családsegítés feladatait a Családsegítő- és Gyermekjóléti Szolgálaton (Szentgotthárd, Kossuth út 7.) keresztül látja el.


9. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


13. § Az Önkormányzat a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Szentgotthárdi Városi Gondozási Központon (Szentgotthárd, Arany János u. 1.) keresztül nyújtja, az Szt-ben meghatározott feltételek szerint.


10. Falugondnoki Szolgálat


14. § (1) Az önkormányzat az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösség szintű szükségletek teljesítésének érdekében falugondnoki szolgálatot működtet.


(2) A falugondnoki szolgálat részletes feladatait, illetve szakmai programját a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.


(3) A falugondnoki szolgáltatást a Nádasdi Szociális Gondozási Központon keresztül biztosítja az Önkormányzat.


11. Intézményi térítési díjak


15. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját a személyes gondoskodást nyújtó intézmény évenként kétszer állapíthatja meg.


(2) Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet a személyes gondoskodást nyújtó intézmény vezetőjétől kell kérni.


12. A személyi térítési díjak megfizetése


16. § A személyi térítési díjat havonta, utólag kell megfizetni.


V. Fejezet

Záró rendelkezések


17. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátásokról szóló 2/2012. (II. 13.) önkormányzati rendelet.