Bajánsenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011.(VI.29.) önkormányzati rendelete

A SZOCIÁLIS IGAZGATÁSRÓL ÉS AZ EGYES SZOCIÁLIS ELLÁTÁSI FORMÁK SZABÁLYAIRÓL

Hatályos: 2014. 02. 04- 2014. 06. 10

I.


A RENDELET CÉLJA


1. §


A rendelet célja, hogy a rászorultak minimális szociális biztonságának megőrzése érdekében meghatározza az egyes szociális ellátások formáit, igénybevételének feltételeit, valamint a jogosultság érvényesítésének garanciáit, az önkormányzat teherbíró képessége figyelembevételével.


2. §


(1) A rendelet hatálya kiterjed a Bajánsenye községben élő, illetve tartózkodó, az Sztv. 3. § (1)-(3) bekezdésében és a 4. § (2)-(3) bekezdésében és a 6. §-ban meghatározott személyekre.


(2) A Sztv-ben meghatározott szociális feladat és hatásköröket a képviselő-testület és Bajánsenye-Kercaszomor-Kerkáskápolna községek körjegyzője (a továbbiakban: körjegyző), valamint e rendelet felhatalmazása alapján a polgármester és a Zalaegerszeg és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény (a továbbiakban: TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény) vezetője gyakorolja.


(3) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó, szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályai:

         a) A szociális ellátások iránti, az igényelt ellátás típusának megfelelő - kérelmet, valamint vagyonnyilatkozatot, a jövedelem-igazolással együtt – Bajánsenye-Kercaszomor-Bajánsenye községek Körjegyzőségéhez (a továbbiakban: Körjegyzőség) kell benyújtani, de az ellátások hivatalból is megállapíthatóak.

         b) Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény bekövetkezése, fennállása esetén a kérelmező az igazolásokat utólag is benyújthatja.

         c) A Körjegyzőség a beadott kérelmeket gyűjti, döntésre előkészíti, mely során az igazolások, a nyilatkozatok szabályszerűségét ellenőrzi.

         d) A szociális ellátások biztosítását megelőzően a kérelmező vagyoni, szociális és lakáskörülményeiről - szükség esetén - a Körjegyzőség környezettanulmányt készít.

         e) Nem kell környezettanulmányt felvenni, ha a kérelmező életkörülményei a Körjegyzőség előtt ismertek.

         f) Amennyiben a kérelmező az a), b) pontokban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget a megadott határidőre, a szükséges környezettanulmány felvételét nem teszi lehetővé, kérelmét el kell utasítani.

         g) Ha a pénzbeli és természetben nyújtott ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják, az ellátás a kérelem benyújtásától esedékes.

         h) A megállapított pénzbeli ellátások 8 napon belül kerülnek kifizetésre, míg a rendszeres szociális támogatásokat - havonta utólag - minden hónap 5. napjáig kell kifizetni a jogosult részére, melyről a körjegyző gondoskodik.

         i) A megállapított kérelmek jogosultsági feltételeit 2 évente felül kell vizsgálni.

II.


SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ELLÁTÁSOK



Időskorúak járadéka


3. §


A körjegyző az Sztv. 32/B. § (3) bekezdésében foglaltak szerint időskorúak járadékát állapít meg.


Aktív korúak ellátása


4. §


(1) Az Sztv. 33. § (1) bekezdés alapján rendszeres szociális segélyben részesülő személy aktív korúak ellátására jogosult a 37/A §-ban meghatározott együttműködési kötelezettség teljesítése esetén. 


(2) Az együttműködési kötelezettség 

            a) a támogatás megállapításával, felülvizsgálatával, folyósításával kapcsolatban – a Sztv. 33.      §-a alapján – a körjegyzővel, valamint 

            b) az együttműködésre kijelölt szervvel áll fenn. 


(3) Az Önkormányzat az együttműködés intézményi feltételeinek biztosítására a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézményt jelöli ki.


(4) A közfoglalkoztatásra való kiközvetítés biztosítása érdekében az Önkormányzat megállapodást köt a Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjának Körmendi Kirendeltségével. 


(5) Az Sztv. 37/A. §-ában foglalt együttműködési kötelezettség alapján a rendszeres szociális segélyben részesülő személy köteles 

            1. a támogatást megállapító határozatban megjelölt időben megjelenni az TÁMASZ        Alapszolgáltatási Intézmény munkatársa ügyfélfogadásán.

            2. A TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézménnyel való folyamatos  együttműködés keretében a     kijelölt családgondozó által megadott időpontokban, de legalább havonta megjelenni az             ügyfélfogadáson.

            3. 15 napon belül bejelenteni a személy adataiban, szociális helyzetében, családi körülményeiben bekövetkezett változást.


(6) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy és az együttműködésre kijelölt szerv rásban megállapodik a beilleszkedést segítő programról.


(7) A beilleszkedést segítő programok típusai:

            a) kapcsolattartás a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény munkatársával, egyéni          családsegítés, szociális és mentális esetkezelés, a megfelelő ellátások igénybevételére      ösztönzés.

            b) A megváltozott élethelyzethez való alkalmazkodást, a tartós munkanélküliség okozta             traumák feloldását segítő programok.

            c) Életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadásokon való részvétel, az egészségi,       szociális és mentális állapot javítását célzó foglalkozások.


(8) A típusokon belül a foglalkozások tartalmát, követelményrendszerét TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény vezetője és az együttműködésre kötelezett személy közösen határozza meg. 


5. §


(1) Az együttműködés megszegésének esetei; ha a jogosult:

            a) A rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban megadott határidőn belül nem            keresi fel a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény munkatársát, nem kezdeményezi nyilvántartásba vételét.

            b) Az együttműködés során megadott időpontban nem jelenik meg a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény munkatársának ügyfélfogadásán. 

            c) Együtt nem működésével meghiúsítja a beilleszkedést segítő programok kidolgozását. 

            d) A beilleszkedési program tartalmi elemeinek megvalósításában nem működik együtt. 


(2) Az együttműködési kötelezettség megszegését a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény 3 napon belül írásban jelzi a körjegyzőnek. 


6. §


(1) Az az aktív korúak ellátását kérelmező személy – az Sztv. 37. §-ában foglaltak kivételével – aki foglalkoztatást helyettesítő támogatásra[1] válik jogosulttá, a jogosultság további feltételeként köteles az Sztv. 35. § (2) bekezdésében meghatározott lakókörnyezet rendezettség biztosítására az alábbi kötelezettséget teljesíteni:

            a) Az általa lakott lakás vagy ház rendbetételére, tisztántartására, ennek keretében a napi            életvitelhez tartozó higiénés körülmények biztosítására.

            b) A lakáshoz vagy családi házhoz közvetlenül tartozó ingatlanrész (bejárat, udvar, előkert)        takarítására.

            c) Időjárásnak, évszaknak megfelelő munka elvégzésére (síktalanítás, hóeltakarítás,         lomgyűjtés, háztartási hulladék összegyűjtése, kaszálás).


(2) Az (1) bekezdésben foglaltak teljesítését a körjegyző a bérpótló juttatás időszaka alatt alkalomszerűen, de legalább negyedévente a helyszínen ellenőrzi.


(3) Az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségek teljesítésének elmaradása esetén a körjegyző a kérelmezőt 5 napos határidő tűzésével - az elvégzendő tevékenység megjelölésével - felszólítja.  



Rendszeres szociális segély


7. §


(1) A törvényben foglaltak alapján megállapítható rendszeres szociális segély folyósításának feltétele az Sztv. 37/A. § (1) bekezdés b) és c) pontjában megjelölt esetben a Munkaügyi Központ területileg illetékes kirendeltségével és a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézménnyel  együttműködési kötelezettség vállalása, illetve teljesítése.


(2) Az (1) bekezdés szerinti együttműködési kötelezettség azt jelenti, hogy a rendszeres  szociális segélyben részesülő személy

            a) a Munkaügyi Központ által megjelölt időpontokban megjelenési kötelezettségének eleget       tesz, és a számára felajánlott munkát elfogadja.

            b) a Munkaügyi Központtal kötött együttműködési megállapodás keretében rendszeresen          részt vesz a szociális helyzetéhez és  mentális állapothoz igazodó programokban.

            c) a segélyezés feltételeinek vizsgálatában közreműködik.


(3) Az (1) bekezdésben foglalt együttműködési kötelezettség tartalmát, követelményrendszerét a Munkaügyi Központ területileg illetékes kirendeltsége és a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény határozza meg és az együttműködés teljesítéséről havonta tájékoztatja a körjegyzőt. 



Lakásfenntartási támogatás


8. §[2]


(1)A körjegyző az Sztv. 38-39 §-ában foglaltak alapján lakásfenntartási támogatást állapít meg.


(2)A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság feltétele, hogy a kérelmező, illetve a jogosult lakókörnyezete rendezettségét biztosítsa. A kérelmező, vagy jogosult köteles az általa életvitelszerűen lakott lakást, vagy házat, és annak udvarát, kertjét, a kerítéssel kívül határos területet, járdát tisztán tartani, az ingatlan állagát és rendeltetésszerű használhatóságát, valamint higiénikus állapotát biztosítani, így különösen           

-köteles az általa életvitelszerűen lakott házhoz tartozó ingatlanrész (bejárat, udvar, előkert, kert) tisztaságát biztosítani, rendszeresen kaszálni, az ott található szemetet, lomot eltávolítani;

-a ház előtt járdát rendben tartani, szemét- és gyommentesíteni, hó- és síkosság mentesíteni;

-az állattartásra vonatkozó szabályokat betartani.


(3) A (2) bekezdésben foglalt kötelezettség teljesítését a körjegyző, vagy annak megbízottja a lakásfenntartási támogatás időszaka alatt alkalomszerűen ellenőrzi. A kötelezettség teljesítésének elmaradása esetén a körjegyző a kérelmezőt 5 napos határidő tűzésével – az elvégzendő tevékenység megjelölésével – felszólítja. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.




Ápolási díj


9. §


A körjegyző ápolási díjat állapít meg az Szt. 40-43/A. §-ában foglaltak alapján az ápolást ellátó nagykorú hozzátartozó részére.



Átmeneti segély


10. §


(1) Átmeneti segélyben részesülhet, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.


(2) Az átmeneti segély adható alkalmanként vagy havi rendszerességgel, ha a kérelmező családjában az 1 főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 120%-át, egyedülálló esetén 150%-át.


(3) Az átmeneti segély legkisebb összege - rászorultsághoz igazodóan - 3.000,- Ft, de nem haladhatja meg a 10.000,- Ft-ot. Rendkívüli élethelyzet, valamint vis maior esetén az átmeneti segély – rászorultságtól függő – minimális összege 10.000,- Ft, maximális összege 30.000,- Ft. Az átmeneti segély vásárlási utalvány formájában is kiadható. 


(4) A tartósan létfenntartási gondokkal kűzdő személyek reészére a segélyt megállapító határozat az év során folyósítandó többszöri segély kifizetéséről is dönthet, meghatározva az alkalmanként kifizetésre kerülő összegeket (időszakos átmeneti segély).


(5) Az átmeneti segély természetbeni szociális ellátásként is megállapítható. Ilyenkor az igénybevett szolgáltatás díjának megfizetését vállalja az Önkormányzat.


(6) Az átmeneti segély megállapítására a képviselő-testület jogosult.



Temetési segély


11. §


Temetési segély adható az elhunyt eltemetéséről gondoskodó személynek, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és az eltemettető háztartásában élő családtagjainak egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.


12. §


(1) A temetési segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet előterjeszteni. A kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, temetési számlát.


(2) A temetési segélyt házipénztárból kell kifizetni az eltemettető részére, legkésőbb a kérelem elbírálását követő hónap 5. napjáig.


(3) A temetési segély megállapítására a polgármester jogosult.


(4)[3] [4]A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 100.000,- Ft. A temetési segély

összege ennek legalább 10 %-a, tehát legalább 10.000,- Ft, azaz Tízezer forint.



[1] Módosította: 8/2011.(VIII.31.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. szeptember 1. napjától.

[2] Módosította: 7/2012.(IV.02.) önkormányzati rendelet, hatályos 2012. április 02. napjától.

[3] Módosította: 7/2012.(IV.02.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2012. április 02-től.

[4] Módosította: 11/2012.(V.30.) önkormányzati rendelet, hatályos 2012. május 30-tól.

III.


TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK


13. §


(1) Az alábbi a.) pontban és b.) pontokban szereplő segélyek a hatáskörrel rendelkező szerv döntése alapján meghozott olyan pénzbeli ellátások, melyek egészben vagy részben természetbeni szociális ellátási formában is nyújthatók.

Természetben szociális ellátásként nyújtható:

            a.)        a lakásfenntartási támogatás,

            b.)        az átmeneti segély.


(2) Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetése.


(3) A természetbeni ellátás megállapítása különösen akkor indokolt, ha a kérelmező szociális körülményei vagy az eljáró szerv hivatalos tudomása alapján valószínűsíthető, hogy a támogatás vagy segély pénzben történő juttatása nem kívánt célra kerülne felhasználásra.



Köztemetés


14. §


A köztemetés elrendelésére a Szt. 48. §. rendelkezései az irányadók.


Közgyógyellátás


15. §


(1) Az Sztv. 50.§ (3) bekezdése alapján méltányosságból közgyógyellátási igazolvány adható:

     a.) akinek a családjában az 1 főre jutó havi jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum 200%-át, egyedül élő esetén a 250%-át.

     b.) a havi rendszeres gyógyító ellátásának a költségének mértéke eléri a nyugdíjminimum 25%-át.


(2) A kérelem elbírálásánál a háziorvos, kezelőorvos, illetve gyógyszerész - egészségügyi állapotra, a gyógyszer illetve gyógyászati segédeszköz térítési díjára vonatkozó - igazolását is figyelembe kell venni.


(3) A Képviselő-testület a méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság megállapítás hatáskörét a polgármesterre ruházza át.


(4) A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a képviselő-testületet a soron következő tervezett ülésen tájékoztatja.”



Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság


16. §


Az Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság megállapítási eljárásban az Szt. 54. §-át kell alkalmazni 

IV.


SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK

ÉS TÉRÍTÉSI DÍJAI


17. §


(1) Az önkormányzat a személyes gondoskodás keretében a szociális helyzetük, jövedelmi viszonyuk, egészségi állapotuk miatt önmaguk és eltartásra szoruló hozzátartozóik ellátásáról, élelmezéséről gondoskodni nem tudó személyek részére kedvezményes ellátást nyújt.


(2) A személyes gondoskodás körébe tartozó alapellátási formák:

a)étkeztetés

b)házi segítségnyújtás

c)családsegítés

d)jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

e)nappali ellátásként idősek klubja.


(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások biztosítása – a 21. §-ban foglalt jelzőrendszeres házi segítségnyújtás kivételével – a TÁMASZ Alapszolgáltatási Intézmény útján történik.

Étkeztetés


18. §


Az étkeztetést az Önkormányzat a bajánsenyei székhelyű Pöttömsziget Óvoda és Egységes Óvoda-Bölcsőde konyhájáról biztosítja a 17. § (3) bekezdésben kijelölt szerven keresztül, az Sztv. 62. §-ában meghatározottak szerint.

           

Házi segítségnyújtás


19. §


Az Önkormányzat a házi segítségnyújtást a 17. § (3) bekezdésben kijelölt szerven keresztül látja el, az Sztv. 63. §-ában meghatározottak szerint.


Családsegítés


20. §


Az Önkormányzat az Sztv. 64. §-ában rögzített családsegítés feladatait a 17. § (3) bekezdésben kijelölt szerven keresztül látja el.


Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


21. §


(1) Az Önkormányzat az Sztv. 65. §-ában rögzített jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a KOLPING Gondozási Központ Lenti és Kistérsége (8960 Lenti, Templom tér 11.) szervezeten keresztül látja el.


(2)[1]A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás intézményi térítési díja 45,- Ft/nap.



Idősek Klubja


22. §


Az Önkormányzat nappali ellátásként a 17. § (3) bekezdésben kijelölt szerven keresztül gondoskodik az Idősek Klubjáról, az Sztv-ben meghatározott feltételek szerint.



Falugondnoki szolgáltatás


23. §



(1) A falugondnoki szolgáltatás keretében ellátandó alapellátási feladatok:

a)      étkeztetésben való közreműködés,

b)      házi segítségnyújtásban való közreműködés.


(2) Az étkeztetésben való közreműködés során a falugondnoki szolgálat biztosítja az étkeztetés ellátás biztosítását, az étel házhoz szállításával.


(3) A szállításért külön díjat nem kell fizetni, akkor sem, ha a szociális étkeztetés térítési díj meghatározásakor a szállítási költséget nem vették figyelembe.



24. §


(1) A házi segítségnyújtásban való közreműködés során a falugondnoki szolgálat biztosítja a gyógyszerkiváltást.


(2) A házi segítségnyújtáshoz kapcsolódó falugondnoki szolgáltatás térítésmentes.



Intézményi térítési díjak


25. §[2]



[1] Módosította: 7/2012.(IV.02.) önkormányzati rendelet,  hatályos: 2012. április 02-től.

[2] Hatályon kívül helyezte a 9/2013.(XII.01.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2014. január 1-től

V.


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


26. §


(1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba. Kihirdetéséről a helyben szokásos módon a körjegyző gondoskodik.


(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályukat vesztik:

a.) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló:

aa.) 3/2006. (II. 15.), 7/2006. (VI. 27.), 12/2006. (IX. 20.),

ab.) 2/2007. (I. 24.), 7/2007. (IV. 25.), 17/2007. (XII. 19.),

ac.) 15/2008. (XII. 16.),

ad.) 4/2009. (II. 11.), 7/2009. (V. 26.), 15/2009. (X. 28.),

ae.) 4/2010. (V. 26.), 5/2010. (VI. 30.) önkormányzati rendeletek

b.) az egyes lakossági csoportok támogatásáról szóló 9/2003. (VIII. 26.) számú rendelet 12. §-a.



Bajánsenye, 2011. június 28.





                      Györke Gyula sk.                                                          Császár László sk.

                        polgármester                                                                körjegyző








Melléklet[1] [2] [3]










[1] Módosította: 8/2011.(VIII.31.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2011. szeptember 1-től

[2] Módosította: 7/2012.(IV.02.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2012. április 02-től

[3] Hatályon kívül helyezte: 9/2013.(XII.01.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2014. január 1-től.