Bajánsenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 16/2014 (XII.1.) Önkormányzati Rendelete
Bajánsenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2014. (XII.01.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 12. 02- 2018. 05. 30Bajánsenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 16/2014 (XII.1.) Önkormányzati Rendelete
Bajánsenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2014. (XII.01.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 12. 02- 2018. 05. 30
Bajánsenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének
16/2014. (XII.01.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Bajánsenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. §, (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1.§
- Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Bajánsenye Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
- Az Önkormányzat székhelye: 9944 Bajánsenye, Vörösmarty u. 13/A.
(3) Az Önkormányzat hivatala: Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal
székhelye: 9941 Őriszentpéter Városszer 106.
Kirendeltségei: Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal
Bajánsenyei Kirendeltsége
9944 Bajánsenye, Vörösmarty u. 13/A.
Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal
Hegyhátszentjakabi Kirendeltsége
9934 Hegyhátszentjakab, Kossuth út 39.
II. Fejezet
Az Önkormányzat feladata, hatásköre
2.§
(1) Az önkormányzat által ellátott kormányzati funkciók rendjét e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
(2) A helyi közügy önálló megoldásának felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni szükséges a feladat ellátásnak anyagi, személyi és technikai feltételeit.
III. Fejezet
A Képviselő-testület feladat és hatásköre
3.§
(1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzati képviselő-választáson megválasztott 4 helyi képviselőből és feladatát társadalmi megbízatásban ellátó polgármesterből áll.
(2) A Képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról, az alábbiak szerint rendelkezik:
Polgármesterre: - nettó 100.000 Ft-ot meg nem haladó eseti kötelezettségvállalásra
- méltányossági közgyógyellátás megállapítása
- önkormányzati segély megállapítása,
(3) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
IV. Fejezet
A Képviselő-testület működése, összehívása
4.§
A Képviselő-testület ülése
(1) A Képviselő-testület a munkáját rendes és rendkívüli ülés keretében végzi. A Képviselő-testületi ülés általános helye a bajánsenyei Hivatal polgármesteri irodája.
(2) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik. A rendes testületi ülésen tárgyalandó napirendek témáját a munkaterv alapján határozza meg, mely kiegészül az aktuálisan felmerülő ügyek megtárgyalásával.
(3) A Képviselő-testület az éves munkatervben, illetve a folyamatban meghatározottakon felül összehívott ülésen kívül rendkívüli testületi ülés is összehívható, amennyiben a téma fontossága, illetve a határidő indokolja.
- A Képviselő-testület által az (1) bekezdésben meghatározottól eltérő helyen tartott rendes és rendkívüli ülés a kihelyezett képviselő-testületi ülés.
5.§
A testületi ülés összehívása
(1) A Képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az őt helyettesítő alpolgármester, mindkettő akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze.
(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.
(3) A rendkívüli testületi ülés összehívására különösen indokolt esetben van lehetőség. Különösen indokolt eset az olyan előre nem látott és nem tervezett ügy, melynek kérdésében a döntés a legközelebbi rendes ülésig nem várhat. Különösen ilyenek az Önkormányzatot pénzügyi, vagyoni területeken érintő ügyek, a halasztást nem tűrő személyi kérdések, valamint a lakosság széles körét érintő bármilyen okból rövid határidővel eldöntendő ügyek.
(4) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, azaz el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
6.§
A meghívó
- A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) állandó meghívottként:
aa) a képviselőket,
ab) a jegyzőt,
b) eseti meghívottként, amennyiben a napirend tárgya érinti:
ba) a napirendi pont előterjesztőjét,
bb) az önkormányzat területén működő intézmények vezetőit,
bc) a településen bejegyzett székhellyel rendelkező és működő társadalmi
szervezet képviseletére jogosult személyt e minőségében
bd) minden olyan személyt, akinek jelenlétére az ülésen szükség van.
bf) polgármester döntése alapján a napirendben érintett személyt
(2) A Képviselő-testület ülésén a Képviselő-testület tagjai szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.
(3) Az állandó meghívottakat kizárólag tanácskozási jog illeti meg.
(4) Az eseti meghívottakat kizárólag ahhoz a napirendi ponthoz kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog, amelyre meghívták.
(5) A meghívó tartalmazza:
a) a Képviselő-testületi ülés időpontját és helyét;
b) a napirendi pontok felsorolását
c) a kiadásának időpontját és a polgármester aláírását. vagy a polgármester nevét sk. megjelöléssel.
(6) A meghívóban szereplő napirendi pontok sorrendjére a polgármester tesz javaslatot.
(7) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről, és napirendjéről - a meghívó kiküldésével egy időben - a lakosságot is tájékoztatni kell. A tájékoztatás az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel történik.
(8) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 3 nappal az ülés előtt – a (7) bekezdésben meghatározott módon - nyilvánosságra kell hozni.
7.§
A testületi anyag, előterjesztések
(1) Az írásbeli előterjesztéseket legkésőbb az ülés előtt 3 nappal meg kell küldeni a Képviselő-testület tagjai részére.
(2) Halaszthatatlan esetben az írásbeli előterjesztéseket az ülés megkezdése előtt kell kiosztani.
8.§
A tájékoztatók és beszámolók
(1) Tájékoztatásra és beszámolóra bármilyen, az Önkormányzatot érintő, illetve az Önkormányzatot érdeklő kérdésekben sor kerülhet a Képviselő-testület ülésén, amennyiben azt jogszabály kötelezően előírja, illetve ha azt a Képviselő-testület kéri.
(2) A tájékoztatás, beszámoló szóban vagy írásban történhet.
9.§
Az előterjesztők
(1) Testületi ülésen előterjesztés tételére bármely önkormányzati kérdésben a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a települési képviselő, a bizottság feladatköreibe tartozó témákban bármely állandó- és ideiglenes bizottság képviseletében a bizottság elnöke jogosult.
(2) Amennyiben az előterjesztés tárgya önkormányzati rendeletmódosítás vagy rendeletalkotás, úgy az előterjesztő a jegyző, illetve a polgármester lehet.
(3) Tájékoztató, beszámoló előterjesztője bármely, a jogszabály által kötelezően előírt témában vagy a Képviselő-testület által erre felkért, az adott témában illetékes személy lehet.
10.§
Munkaterv
(4) A Képviselő-testület - a polgármester előterjesztése alapján - éves munkatervet készít, melyet a költségvetés elfogadásáig kell előterjeszteni. A munkaterv előkészítésében a jegyző részt vesz.
(5) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testületi ülés tervezett időpontját, az előrelátható napirendeket,
b) a jogszabály által kötelezően előírt napirendeket;
c) mindazon egyéb javaslatokat, melyeket a javaslat tételre jogosult személyek
vagy szervek adtak, és amelyeket a Képviselő-testület napirendre tűzésre
érdemesnek tartott.
11.§
A Képviselő-testület ülése, nyilvánossága
(1) A Képviselő-testületi ülést a polgármester, távollétében vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester, egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) A Képviselő-testület ülése nyilvános.
(3) A Képviselő-testület zárt ülést az Mötv. rendelkezései szerint tart. A zárt ülésre a testületi ülés végén kerül sor. A zárt ülésre vett napirendi pontokat ki kell emelni a nyilvános ülés napirendi pontjai közül.
(4) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe csak a polgármester, a képviselők, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy hivatalos megbízottja, valamint a jegyző tekinthetnek be. A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást a polgármester vagy felhatalmazása alapján a jegyző adhat.
12.§
Zárt ülés elrendelésének módja
(1) A zárt ülés lefolytatásának szabályai egyebekben megegyeznek a nyílt ülés szabályaival.
A Képviselő-testületi ülés rendje
13.§
A jelenlét megállapítása
(1) A Képviselő-testület tagjai - a képviselő-testületi ülés megkezdése előtt - jelenléti ívet írnak alá.
(2) Az ülés elnöke a képviselő-testületi ülés megnyitásakor a jelenléti ív alapján megállapítja és kihirdeti a jelenlévő képviselők számát.
(3) A Képviselő-testületi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van. Az ülés elnöke a határozatképességet az ülés végéig állandóan figyelemmel kíséri.
(4) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületi ülést a polgármester újra összehívja. Az összehívás írásban, új meghívó kiküldésével történik, a megismételt testületi ülés napirendje eltérhet az elmaradt testületi ülés tervezett napirendjétől.
14.§
A napirendi pontok elfogadása
A határozatképes Képviselő-testület - a polgármester indítványára - számozott határozat nélkül egyszerű szótöbbséggel megállapítja a testületi ülés napirendi pontjait, s annak sorrendjét.
15.§
A testületi ülés lefolytatása
(1) Az elfogadott napirendi pontoknak megfelelően az ülés elnöke a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők
kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó maximum 5 percben rövid választ
ad.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A hozzászólásra kétszer van lehetőség, maximum 5-5 percben.
(3) Az ülés elnöke a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további vagy ismételt hozzászólaló nem jelentkezik vagy a Képviselő-testület - egyszerű szótöbbséggel - a vita folytatását az ülés elnökének javaslatára mellőzi.
(4) A Képviselő-testületi ülésen – döntési és tanácskozási joggal nem rendelkező -megjelentek az ülés napirendjéhez kapcsolódva véleményt nyilváníthatnak és kérdést tehetnek fel. A hozzászólási igényt az ülés elnökéhez kell jelezni.
16.§
Az ülés rendjének fenntartása
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ennek során
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ;
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;
c) a tanácskozás rendjének megzavarása esetén rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig – a települési képviselő kivételével - a terem elhagyására is kötelezheti.
d) ismétlődő rendzavarás esetén javaslatot tehet a képviselő-testületnek arra, hogy a rendbontó képviselő tiszteletdíját csökkentse;
e) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok részére a képviselő-testületi ülés végén a Polgármester lehetőséget adhat hozzászólásra, kérdés feltevésre.
17.§
A képviselő kizárása
(1) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A Képviselő-testület tagja köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(2) A kizárt települési képviselőt – amennyiben az ülésen jelen van - a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
18.§
A szavazás módja
(1) Az ülés elnöke az előterjesztés és a vitában elhangzottak alapján – a jegyző közreműködésével - megfogalmazott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.
(2) A Képviselő-testület döntéseit egyszerű szótöbbséggel vagy minősített szótöbbséggel hozza.
(3) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfeltartással hozza.
(4) A szavazásra feltett kérdést, javaslatot úgy kell megfogalmazni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen válaszolni.
(5) A szavazatok összeszámlálása után az ülés elnöke megállapítja az igen és a nem szavazatokat, végül a szavazástól tartózkodók számát.
(6) Eredményes a szavazás és a feltett kérdés "igennel" dől el, ha egyszerű szótöbbséget kívánó ügyben a jelenlévők több mint a fele "igen"-t mondott, minősített többséget kívánó estben a megválasztott képviselők több mint a fele "igen”-t mondott.
(7) Amennyiben az "igen" szavazatok száma nem éri el a szükséges mennyiséget, a feltett kérdést a Képviselő-testület elvetette, a határozati javaslatot nem szavazta meg.
(8) A határozathozatal után a napirend további tárgyalására nincs lehetőség.
(9) Elutasított határozati javaslat esetén az ügyet ismételten csak újabb tartalmú előterjesztés alapján lehet napirendre tűzni - leghamarabb a Képviselő-testület következő ülésén.
19.§
Név szerinti szavazás
(1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:
a) azt a törvény írja elő;
b) azt a Képviselő-testület jelenlévő tagjainak több mint fele számozott határozat nélkül, jegyzőkönyvi rögzítéssel indítványozza.
(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző ABC sorrendben felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor “igen”, “nem” vagy “tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(3) Az ülése elnöke a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét megállapítja.
20.§
Titkos szavazás
(1) A Képviselő-testület titkos szavazás tarthat az Mötv-ben meghatározott esetekben.
(2) A titkos szavazás elrendelését a Képviselő-testület jelenlévő tagjainak több mint fele kezdeményezheti. Titkos szavazás akár nyílt, akár zárt képviselő-testületi ülésen is kezdeményezhető.
(3) A titkos szavazás szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik. A szavazás technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(4) Titkos szavazáskor minden szavazásra jogosult képviselő-testületi tag szavazócédulát kap, melyen fel kell tüntetni az eldöntendő kérdést. A kérdés mellett három válaszlehetőség: „igen”, "nem", "tartózkodom", mindhárom válasz mellet O jel a válasz jelölésére. Valamennyi jelenlévő képviselő megkapja a szavazócédulát, melyen a döntését félreérthetetlenül kell jelölnie a O-be rajzolt X jellel. A szavazócédulákat össze kell hajtogatni és borítékba majd az urnába kell helyezni.
(5) A titkos szavazást követően az esetileg megalakított Szavazatszámláló Bizottság megszámolja a szavazatokat, ismerteti az eredményt, melyet külön jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
(6) A titkos szavazás eredményét tartalmazó jegyzőkönyvet a képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A szavazócédulákat 4 nap után meg kell semmisíteni.
21.§
A képviselő-testületi határozat
(1) A Képviselő-testület által történt határozathozatal tényét és a szavazati arányokat a jegyzőkönyvben fel kell tüntetni.
(2) A Képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől 1-es sorszámmal kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
…….(sorszám)/…… (év) (…..hó…..nap) számú határozata. Meg kell jelölni a hozott határozat végrehajtásáért felelős személyt és a határozat végrehajtásának határidejét.
(3) A testületi határozatokról a Hivatal időrendi nyilvántartást vezet.
(4) A határozatokat – jegyzőkönyvi kivonat formájában – a jegyzőkönyv aláírását követő 5 munkanapon belül a jegyző elküldi a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. Sürgős esetben a jegyző azt megküldheti az illetékesnek a jegyzőkönyv hitelesítését megelőzően is.
22.§
A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai
(1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a Képviselő-testület tagja,
b) az önkormányzati bizottság elnöke,
c) a jegyző,
d) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani. A rendelet-tervezetet a polgármester utasítására a jegyző készíti elő.
(3) A rendelet kihirdetése a Hivatal épületében található hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik. A rendeleteket a Hivatal tartja nyilván.
24.§
Az önkormányzati rendeletek végrehajtása és hatályosítása
(1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek - a polgármester indítványára - tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.
(2) A jegyző folyamatosan gondoskodik a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését.
25.§
A jegyzőkönyv
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testületi ülésről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, melyet a Hivatalban kell megőrizni, ahol a választópolgárok hivatali időben megtekinthetik illetve térítési díj ellenében arról másolatot kérhetnek. A jegyző a jegyzőkönyvet és mellékleteit elektronikus úton küldi meg a Vas Megyei Kormányhivatal részére.
(3) A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(4) A jegyzőkönyv az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) az ülés helyét, időpontját;
b) napirendenként az előadó és a felszólalók nevét, a kérdéseket, a hozzászólások
lényegét;
c) a polgármester esetleges intézkedéseit;
d) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket, interpellációkat, valamint az azokkal
kapcsolatos válaszokat és határozatokat;
e) az ülés bezárásának az időpontját.
f) aláírásokat, bélyegzőlenyomatot.
(5) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(6) A Képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
26.§
A Képviselő-testület bizottságai
(1) A Képviselő-testület egy állandó bizottságot hoz létre, a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi bizottságot.
(2) A Bizottság tagjainak száma 3 fő, működésére e rendeletben foglalt szabályok az irányadók.
(3) A Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság feladatai:
(a) a vagyonnyilatkozat tételére köteles személyektől a vagyonnyilatkozatok átvétele,
(b) az átvett vagyonnyilatkozatok jogszabályi előírásokban meghatározott módon történő ellenőrzése,
(c) az ellenőrzés megállapításáról a vagyonnyilatkozatot tevő személy munkáltatójának értesítése, amennyiben a jogszabályi előírások alapján arra szükség van,
(d) az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása, s annak alapján a Képviselő-testület részére döntés céljából történő előterjesztés.
27.§
A Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság feladatai és eljárása
(1) A Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság feladata, hogy a vonatkozó jogszabályokban megállapított határidőt követő 10 napon belül megvizsgálja, az Önkormányzat valamennyi megválasztott képviselője eleget tett-e vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségének.
(2) A fenti (1) pontban meghatározott határidő túllépése esetén a Bizottság - elnökének aláírásával - írásban szólítja fel az érintett képviselő- testületi tagot, hogy pótlólag teljesítse ezirányú kötelezettségét, tájékoztatva egyidejűleg arról, hogy annak benyújtásáig a képviselő tisztségéből fakadó jogait nem gyakorolhatja, tiszteletdíjat, természetbeni juttatást, költségtérítést nem kaphat.
(3) A Bizottság a vagyonnyilatkozat átvételéről köteles nyilvántartást vezetni, mely tartalmazza a vagyonnyilatkozatot átadó képviselő nevét, az átadás időpontját és a képviselő hozzátartozóinak nevét, feltüntetve, hogy közülük ki adta meg, illetőleg ki tagadta meg a nyilatkozattételt.
(4) A nyilvántartást a Hivatal Bajánsenysei Kirendeltségén más iratoktól elkülönítetten, de a többi képviselő vagyonnyilatkozatával együttesen kell kezelni, melyért a jegyző felel.
(5) A Képviselő-testület tagjainak vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott adatok kivételével - nyilvános, abba bárki betekinthet. Ez irányú kezdeményezést írásban kell bejelenteni a Bizottság elnöke felé, mely 15 napon belül értesíti a betekintést kérő személyt annak kezdő és befejező időpontjáról, valamint helyéről, melynél a Bizottság legalább 2 tagja köteles jelen lenni.
(6) Az érintett képviselő-testületi tagot a betekintés idejéről értesíteni kell, jelenlétének elmaradása azonban nem gátolja a betekintést.
(7) A betekintés során másolat a vagyonnyilatkozatról nem készíthető, s a dokumentum a helyiségből sem vihető ki.
(8) Amennyiben a kérelmező részére betekintésre kijelölt időtartam alatt más személy is jelen kíván lenni, aki korábban nem kezdeményezte írásban a Bizottság elnökénél ezirányú szándékát, vagy más képviselő-testületi tag vagyonnyilatkozatát kívánja megtekinteni, úgy számára e lehetőséget biztosítani kell, azonban annak megtörténtét a betekintést kérelmező személyekről vezetett nyilvántartásban fel kell tüntetni.
(9) A betekintésre engedélyezett idő 1 óránál kevesebb és másfél óránál több nem lehet, kizárólag munkanapon, a Hivatal munkaidején belül kell biztosítani.
(10) Amennyiben a Bizottság által megadott időpont nem megfelelő kérelmező számára, s ezt jelzi a Bizottság elnöke részére, úgy azt követően haladéktalanul újabb időpont kell biztosítani számára, hogy jogával élhessen.
(11) A képviselő-testületi tag hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Bizottság tagjai tekinthetnek be, ellenőrzés céljából.
28.§
Az ellenőrzési eljárás lefolytatása
(1) A Bizottság a Képviselő-testület tagja vagyonnyilatkozatának vagyoni részét – az erre irányuló kezdeményezés esetén - megvizsgálja, s ha a képviselő-testületi tagnak volt korábbi vagyonnyilatkozata is, úgy annak tartalmával összeveti.
(2) Amennyiben olyan jelentős eltérés tapasztalható, amely a képviselő-testületi tag munkaviszonyából, illetve egyéb jogviszonyából származó jövedelme alapján nem valószínűsíthető, fel kell kérni a vagyongyarapodás magyarázatára, mely kötelezettségének a felhívást követő 5 napon belül köteles írásban eleget tenni.
(3) Ennek elmaradása esetén a képviselő-testületi tag 8 napon belül igazolási kérelmet terjeszthet elő, amennyiben rajta kívül álló okok miatt nem tud a felhívásnak eleget tenni, megjelölve annak okát, s a kötelezettség teljesítésének várható időpontját, melynek figyelembevételével a Bizottság köteles új időpontot biztosítani számára.
(4) Amennyiben a Bizottság általi első felhívás esetén nem tesz eleget előírt kötelezettségének, s igazolási kérelmet sem terjeszt elő, úgy az igazolási kérelem benyújtására nyitva álló határidő elteltét követő 3 napon belül a Bizottság elnöke e tényről értesíti a polgármestert. Amennyiben a polgármestert volt a kötelezettség megszegője, ez esetben az alpolgármestert kell értesíteni.
(5) A Bizottság elnöke köteles az általa lefolytatott eljárás eredményéről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatni.
(6) Bejelentés esetén a Bizottság ellenőrzési eljárást kizárólag abban az esetben köteles lefolytatni, amennyiben a bejelentő személye ismert és az ellenőrzési eljárás lefolytatásának indoka az ezirányú kérelemben rögzítésre került.
(7) Amennyiben a bejelentés nyilvánvalóan alaptalan, vagy olyan tényt, körülményt tartalmaz, amelyre nézve a Bizottság korábban már nyilatkozattételre hívta fel a képviselőt, soron kívüli nyilatkozat tételére a képviselő-testületi tag nem kötelezhető.
(8) A Képviselő-testület soron következő ülésére köteles meghívni a Bizottság elnökét, s az ellenőrzési eljárás eredményéről szóló tájékoztatást önálló napirendi pontként megtárgyalni, valamint annak eredményéről a bejelentő személyt és a vizsgálattal érintett képviselő-testületi tagot értesíteni.
29.§
Az összeférhetetlenség
(1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármesternek címezve a Hivatalhoz írásban kell benyújtani, megjelölve annak okát.
(2) A polgármester a kezdeményezést 5 munkanapon belül köteles a Bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az egyik bizottsági tag - részére átadni.
(3) A Bizottság az átvételt követő 10 napon belül köteles az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést kivizsgálni, s annak megállapításáról a kezdeményezést követő képviselő-testületi ülésen - de legkésőbb a kezdeményezést követő 30 napon belül - döntés céljából a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(4) A Bizottság ülésére meg kell hívni az érintett felet, valamint a kezdeményezést benyújtót.
(5) A jegyző köteles az összeférhetetlenségre vonatkozó iratokat elkülönítetett kezelni a Hivatalban e célra kijelölt helyen, továbbá gondoskodni az adatvédelmi szabályok betartásáról.
30.§
Ideiglenes (ad-hoc) bizottságok
(1) A Képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésének a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(2) A bizottság a belső működési szabályait – az SZMSZ keretei között - maga állapítja meg.
(3) Az ideiglenes bizottság személyi összetételére a 26.§ (2) bekezdésében foglaltak az irányadók.
(4) Az ideiglenes bizottság alakításáról rendelkező határozatnak tartalmaznia kell:
a) a bizottság alakításának célját és konkrét feladatait,
b) az elnök és a bizottsági tagok nevét,
c) feladat elvégzésére megállapított határidőt vagy feltételt.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
31.§
A polgármester
(1) A polgármester egy személyben képviselheti az Önkormányzatot. A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekinthető.
(2) A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el; tiszteletdíját, illetve költségtérítését egyéb juttatásait, jutalmát a Képviselő-testület határozza meg.
31.§
Az alpolgármester
(1) A képviselő-testület a települési képviselők közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(3) Tartós akadályoztatásnak minősül:
a) 30 napot meghaladó távollét pl: betegség, külszolgálat stb…
b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés.
32.§
A közös önkormányzati hivatal jegyzője
(1) A jegyző
a) ellátja a megállapodás szerint érintett Képviselő-testületek, bizottságok és
képviselők működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;
b) előkészíti a polgármester hatáskörébe utalt államigazgatási döntéseket,
gondoskodik azok végrehajtásáról;
c) köteles a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések Képviselő-
testületi ülésein részt venni, és ott a szükséges felvilágosításokat megadni.
33.§
Az Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal
(1) A képviselő-testület Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel - egységes hivatalt működtet.
(2) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására létrehozott egységes hivatal - a közös önkormányzati hivatal - működésével kapcsolatos részletes szabályokat a Közös Önkormányzati Hivatal Ügyrendje tartalmazza.
34.§
A társulások
Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.
A társulások, melynek az Önkormányzat tagja jelenleg:
- Őrségi Többcélú Kistérségi Társulás
- Bajánsenye, Kercaszomor, Kerkáskápolna, Magyarszombatfa és Velemér Községek Önkormányzatának Intézményfenntartó Társulása
- Zalamenti és Őrségi Önkormányzatok Szociális és Gyermekjóléti Társulása
- Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
Közmeghallgatás. lakossági fórum
35.§
A Képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.
36.§
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás fontosabb szabályai:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő
társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű
ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a
polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket
intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;
b) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra
kerülő tárgykörökről a lakosságot a meghívó az Önkormányzat hirdetőtábláin
történő kifüggesztése útján a rendezvény előtt legalább 5 nappal tájékoztatni
kell;
c) a közmeghallgatásra a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályok az
irányadóak.
37.§
(1) A Képviselő-testület a lakosság szélesebb körét érintő ügyekben lakossági fórumot tarthat, amennyiben arról a Képviselő-testület dönt.
(2) A lakossági fórum időpontjáról és tárgyáról a lakosságot a meghívó az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztése útján a rendezvény előtt legalább 5 nappal tájékoztatni kell.
38.§
Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
- Az önkormányzat a belső pénzügyi ellenőrzését a külön jogszabályok szerinti folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (FEUVE) és belső ellenőrzés útján biztosítja.
- A FEUVE rendjéről a jegyző által készített külön szabályzat rendelkezik.
- Az önkormányzat a belső ellenőrzést megbízott belső ellenőr útján biztosítja.
V. Fejezet
Záró rendelkezések
39.§
- Jelen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
- Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Bajánsenye Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 19/2006. (XII.13.) önkormányzati rendelete.
Bajánsenye, 2014. november 25.
Györke Gyula Tóth Jenő
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet 2014. december 1. napján Kihirdetésre került.
Tóth Jenő
jegyző