Bajánsenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 4/2018 (V.30.) Önkormányzati Rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2018. 05. 31- 2018. 05. 31Bajánsenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 4/2018 (V.30.) Önkormányzati Rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2018. 05. 31- 2018. 05. 31
Bajánsenye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Képviselő-testületi és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2014. (XII.1.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Rendelet) következők szerint módosítja:
- § A Rendelet 22-35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„22.§
A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai
(1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő-testület tagja,
b) az önkormányzati bizottság elnöke,
c) a jegyző,
d) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén az önkormányzati rendelet tárgyának, a szabályozás céljának megjelölésével, a szabályozás lényegi tartalmi elemeinek ismertetésével és indokolással ellátva kezdeményezheti rendelet megalkotását.
(3) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani.
(4) A kezdeményezés törvényességével kapcsolatban a jegyző állást foglal. A kezdeményezés alapján a jegyző a rendelettervezetet a soron következő rendes képviselő-testületi ülésre előkészíti, vagy amennyiben azt állapítja meg, hogy a rendelet megalkotása Alaptörvénybe vagy más jogszabályba ütközik, e tényről tájékoztatja a képviselő-testületet.
(5) A rendelet kihirdetése a Hivatal épületében található hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik. A rendeleteket a Hivatal tartja nyilván.
23.§
Az önkormányzati rendeletek végrehajtása és hatályosítása
(1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek - a polgármester indítványára - tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.
(2) A jegyző folyamatosan gondoskodik a hatályos önkormányzati rendeletek felülvizsgálatáról, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését.
24.§
A jegyzőkönyv
(1) A képviselő-testületi ülésről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, melyet a Hivatalban kell megőrizni, ahol a választópolgárok hivatali időben megtekinthetik illetve térítési díj ellenében arról másolatot kérhetnek. A jegyző a jegyzőkönyvet és mellékleteit elektronikus úton küldi meg a Vas Megyei Kormányhivatal részére.
(2) A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(3) A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) az ülés helyét, időpontját;
b) napirendenként az előadó és a felszólalók nevét, a kérdéseket, a hozzászólások
lényegét;
c) a polgármester esetleges intézkedéseit;
d) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket, interpellációkat, valamint az azokkal
kapcsolatos válaszokat és határozatokat;
e) az ülés bezárásának az időpontját,
f) aláírásokat, bélyegzőlenyomatot.
25.§
A Képviselő-testület bizottságai
(1) A Képviselő-testület egy állandó bizottságot hoz létre, a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi bizottságot.
(2) A Bizottság tagjainak száma 3 fő, működésére e rendeletben foglalt szabályok az irányadók.
(3) A Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság feladatai:
(a) a vagyonnyilatkozat tételére köteles személyektől a vagyonnyilatkozatok átvétele,
(b) az átvett vagyonnyilatkozatok jogszabályi előírásokban meghatározott módon történő ellenőrzése,
(c) az ellenőrzés megállapításáról a vagyonnyilatkozatot tevő személy munkáltatójának értesítése, amennyiben a jogszabályi előírások alapján arra szükség van,
(d) kivizsgálja a polgármester és képviselők ellen kezdeményezett összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos bejelentéseket, döntési javaslatát a Képviselő-testület elé terjeszti.
26.§
A Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság feladatai és eljárása
(1) A Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság feladata, hogy a vonatkozó jogszabályokban megállapított határidőt követő 10 napon belül megvizsgálja, az Önkormányzat valamennyi megválasztott képviselője eleget tett-e vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségének.
(2) A fenti (1) pontban meghatározott határidő túllépése esetén a Bizottság - elnökének aláírásával - írásban szólítja fel az érintett képviselő- testületi tagot, hogy pótlólag teljesítse ezirányú kötelezettségét, tájékoztatva egyidejűleg arról, hogy annak benyújtásáig a képviselő tisztségéből fakadó jogait nem gyakorolhatja, tiszteletdíjat, természetbeni juttatást, költségtérítést nem kaphat.
(3) A Bizottság a vagyonnyilatkozat átvételéről köteles nyilvántartást vezetni, mely tartalmazza a vagyonnyilatkozatot átadó képviselő nevét, az átadás időpontját és a képviselő hozzátartozóinak nevét, feltüntetve, hogy közülük ki adta meg, illetőleg ki tagadta meg a nyilatkozattételt.
(4) A nyilvántartást a Hivatal Bajánsenyei Kirendeltségén más iratoktól elkülönítetten, de a többi képviselő vagyonnyilatkozatával együttesen kell kezelni, melyért a jegyző felel.
(5) A Képviselő-testület tagjainak vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott adatok kivételével - nyilvános, abba bárki betekinthet. Ez irányú kezdeményezést írásban kell bejelenteni a Bizottság elnöke felé, mely 15 napon belül értesíti a betekintést kérő személyt annak kezdő és befejező időpontjáról, valamint helyéről, melynél a Bizottság legalább 2 tagja köteles jelen lenni.
(6) Az érintett képviselő-testületi tagot a betekintés idejéről értesíteni kell, jelenlétének elmaradása azonban nem gátolja a betekintést.
(7) A betekintés során másolat a vagyonnyilatkozatról nem készíthető, s a dokumentum a helyiségből sem vihető ki.
(8) Amennyiben a kérelmező részére betekintésre kijelölt időtartam alatt más személy is jelen kíván lenni, aki korábban nem kezdeményezte írásban a Bizottság elnökénél ezirányú szándékát, vagy más képviselő-testületi tag vagyonnyilatkozatát kívánja megtekinteni, úgy számára e lehetőséget biztosítani kell, azonban annak megtörténtét a betekintést kérelmező személyekről vezetett nyilvántartásban fel kell tüntetni.
(9) A betekintésre engedélyezett idő 1 óránál kevesebb és másfél óránál több nem lehet, kizárólag munkanapon, a Hivatal munkaidején belül kell biztosítani.
(10) Amennyiben a Bizottság által megadott időpont nem megfelelő kérelmező számára, s ezt jelzi a Bizottság elnöke részére, úgy azt követően haladéktalanul újabb időpont kell biztosítani számára, hogy jogával élhessen.
(11) A képviselő-testületi tag hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Bizottság tagjai tekinthetnek be, ellenőrzés céljából.
27.§
Az ellenőrzési eljárás lefolytatása
(1) A Bizottság a Képviselő-testület tagja vagyonnyilatkozatának vagyoni részét – az erre irányuló kezdeményezés esetén - megvizsgálja, s ha a képviselő-testületi tagnak volt korábbi vagyonnyilatkozata is, úgy annak tartalmával összeveti.
(2) Amennyiben olyan jelentős eltérés tapasztalható, amely a képviselő-testületi tag munkaviszonyából, illetve egyéb jogviszonyából származó jövedelme alapján nem valószínűsíthető, fel kell kérni a vagyongyarapodás magyarázatára, mely kötelezettségének a felhívást követő 5 napon belül köteles írásban eleget tenni.
(3) Ennek elmaradása esetén a képviselő-testületi tag 8 napon belül igazolási kérelmet terjeszthet elő, amennyiben rajta kívül álló okok miatt nem tud a felhívásnak eleget tenni, megjelölve annak okát, s a kötelezettség teljesítésének várható időpontját, melynek figyelembevételével a Bizottság köteles új időpontot biztosítani számára.
(4) Amennyiben a Bizottság általi első felhívás esetén nem tesz eleget előírt kötelezettségének, s igazolási kérelmet sem terjeszt elő, úgy az igazolási kérelem benyújtására nyitva álló határidő elteltét követő 3 napon belül a Bizottság elnöke e tényről értesíti a polgármestert. Amennyiben a polgármestert volt a kötelezettség megszegője, ez esetben az alpolgármestert kell értesíteni.
(5) A Bizottság elnöke köteles az általa lefolytatott eljárás eredményéről a Képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatni.
(6) Bejelentés esetén a Bizottság ellenőrzési eljárást kizárólag abban az esetben köteles lefolytatni, amennyiben a bejelentő személye ismert és az ellenőrzési eljárás lefolytatásának indoka az ezirányú kérelemben rögzítésre került.
(7) Amennyiben a bejelentés nyilvánvalóan alaptalan, vagy olyan tényt, körülményt tartalmaz, amelyre nézve a Bizottság korábban már nyilatkozattételre hívta fel a képviselőt, soron kívüli nyilatkozat tételére a képviselő-testületi tag nem kötelezhető.
(8) A Képviselő-testület soron következő ülésére köteles meghívni a Bizottság elnökét, s az ellenőrzési eljárás eredményéről szóló tájékoztatást önálló napirendi pontként megtárgyalni, valamint annak eredményéről a bejelentő személyt és a vizsgálattal érintett képviselő-testületi tagot értesíteni.
28.§
Az összeférhetetlenség
(1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármesternek címezve a Hivatalhoz írásban kell benyújtani, megjelölve annak okát.
(2) A polgármester a kezdeményezést 5 munkanapon belül köteles a Bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az egyik bizottsági tag - részére átadni.
(3) A Bizottság az átvételt követő 10 napon belül köteles az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést kivizsgálni, s annak megállapításáról a kezdeményezést követő képviselő-testületi ülésen - de legkésőbb a kezdeményezést követő 30 napon belül - döntés céljából a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(4) A Bizottság ülésére meg kell hívni az érintett felet, valamint a kezdeményezést benyújtót.
(5) A jegyző köteles az összeférhetetlenségre vonatkozó iratokat elkülönítetett kezelni a Hivatalban e célra kijelölt helyen, továbbá gondoskodni az adatvédelmi szabályok betartásáról.
29.§
Ideiglenes (ad-hoc) bizottságok
(1) A Képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésének a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(2) Az ideiglenes bizottság tagjainak száma 3 fő.
(3) Az ideiglenes bizottság alakításáról rendelkező határozatnak tartalmaznia kell:
a) a bizottság alakításának célját és konkrét feladatait,
b) az elnök és a bizottsági tagok nevét,
c) feladat elvégzésére megállapított határidőt vagy feltételt.
(4) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze,
(5) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt,
(6) A bizottság tagja a jegyzőtől a bizottság feladatkörébe tartozó ügyben információt és tájékoztatást kérhet.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
30.§
A polgármester
(1) A polgármester egy személyben képviselheti az Önkormányzatot. A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekinthető.
(2) A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el; tiszteletdíját, illetve költségtérítését egyéb juttatásait, jutalmát a Képviselő-testület határozza meg.
31.§
Az alpolgármester
(1) A képviselő-testület a települési képviselők közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(2) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(3) Tartós akadályoztatásnak minősül:
a) 30 napot meghaladó távollét pl: betegség, külszolgálat stb.
b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés.
32.§
A közös önkormányzati hivatal jegyzője
(1) A jegyző
a) ellátja a megállapodás szerint érintett Képviselő-testületek, bizottságok és képviselők működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;
b) előkészíti a polgármester hatáskörébe utalt államigazgatási döntéseket,
gondoskodik azok végrehajtásáról;
c) köteles a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó települések Képviselő-testületi ülésein részt venni, és ott a szükséges felvilágosításokat megadni.
33.§
Az Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal
(1) A képviselő-testület Őriszentpéteri Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel - egységes hivatalt működtet.
(2) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására létrehozott egységes hivatal - a közös önkormányzati hivatal - működésével kapcsolatos részletes szabályokat a Közös Önkormányzati Hivatal Ügyrendje tartalmazza.
34. §
A társulások
Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.
A társulások, melynek az Önkormányzat tagja jelenleg:
- Őrségi Többcélú Kistérségi Társulás
- Bajánsenye, Kercaszomor, Kerkáskápolna, Magyarszombatfa és Velemér Községek Önkormányzatának Intézményfenntartó Társulása
- Zalamenti és Őrségi Önkormányzatok Szociális és Gyermekjóléti Társulása
- Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás
Helyi népszavazás
Közmeghallgatás, lakossági fórum
35.§
A Képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás rendjét.”
- § A Rendelet 15. §-a az alábbiakkal egészül ki:
„(5) A jegyző legkésőbb a vita lezárását követően köteles jelezni a Képviselő-testületnek, ha a meghozni kívánt határozatot vagy a megalkotni kívánt rendeletet jogszabálysértőnek tartja. A jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.”
- § A Rendelet 17. §-a az alábbiakkal egészül ki:
„(3) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, a mulasztó képviselő személyes érintettségét bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelentheti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, és a hiányzó szavazat miatt a döntés érvénytelensége következik be, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.”
- § A Rendelet 32. §-a az alábbiakkal egészül ki:
„(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat az igazgatási osztályvezető látja el.”
- § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
Bajánsenye, 2018. május 29.
Györke Gyula polgármester | Tóth Jenő jegyző |
Kihirdetési záradék:
A rendelet 2018. május 30. napján kihirdetésre került.
Tóth Jenő
jegyző