Gersekarát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2011 (IV.29.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata

Hatályos: 2016. 10. 24- 2016. 10. 24

Gersekarát Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva  az albbi rendeletet alkotja:

I. Általános szabályok


1. § A Képviselő-testület és szervei számára jogszabályban szabályozott feladat- és hatásköri, valamint szervezeti és működési előírásokat a jelen rendeletben foglaltakkal együttesen kell alkalmazni. 

2. § (1) Az Önkormányzat neve: Gersekarát Község Önkormányzata.

(2) Az Önkormányzat székhelye: 9813 Gersekarát, Béke u. 12.

(3) Az Önkormányzat illetékességi területe: Gersekarát község közigazgatási területe.

(4) Az önkormányzat kormányzati funkcióit a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

2/A. §  (1) Az önkormányzat önként vállalja az alábbi feladatok ellátását: 

a) civil szervezetek támogatása 

b) lakásépítés, lakásvásárlás, illetve engedélyhez kötött felújítás támogatása 

c) vérszállítás támogatása

d) autóbuszos személyszállítás

(2) További feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni szükséges a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárást a képviselő-testület döntésétől függően a polgármester vagy az e célra létrehozott ideiglenes bizottság folytathatja le.

3. § A Képviselő-testület 5 főből áll, tagjainak felsorolását az 1. számú függelék; a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága tagjainak felsorolását a 2. számú függelék tartalmazza.

4. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A Képviselő-testület társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, alpolgármestereket választhat.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület összehívására és az ülés vezetésére a legidősebb képviselő-testületi tag jogosult.

(4) A települési képviselő feladatainak ellátásáért 15.000 Ft tiszteletdíjban részesül.

5. § A Képviselő-testület az önkormányzati feladatok ellátására – Rábahídvég Község Önkormányzata Képviselő-testületével, Püspökmolnári Község Önkormányzata Képviselő-testületével, Sárfimizdó Község Önkormányzata Képviselő-testületével és Telekes Község Önkormányzata Képviselő-testületével közösen – közös önkormányzati hivatalt tart fenn, Rábahídvégi Közös Önkormányzati Hivatal (9777 Rábahídvég, Bertha Gy. u. 13.) elnevezéssel. Állandó jelleggel, aljegyző vezetésével kirendeltség működik Gersekarát községben Rábahídvégi Közös Önkormányzati Hivatal Gersekaráti Kirendeltsége (9813 Gersekarát, Béke u. 12.) elnevezéssel. Az ügyfélfogadási idők rendjét jelen rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

5/A. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra – a szociális- igazgatási ügyintéző, felsőfokú végzettségű köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.

II. Részletes szabályok

A Képviselő-testület működése


6. § (1) A Képviselő-testület – ide nem értve a közmeghallgatást – évente legalább 6 ülést tart.

 (2) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról a polgármester az ülés összehívását megelőzően egyeztet a Képviselő-testület tagjait.

(3) Az ülést úgy kell írásban összehívni, hogy a meghívót – annak mellékleteivel együtt - legalább az ülést megelőző harmadik napon kézhez kapják a meghívottak.

(4) Indokolt esetben a Képviselő-testület – a munkatervben nem szereplő – rendkívüli ülést tart. A rendkívüli ülés összehívására a (3) bekezdésben leírtakat azzal kell alkalmazni, hogy ha a Képviselő-testület valamennyi tagja értesül az ülésről, és az ott megfogalmazott határidőtől el lehet térni.

 (5) Az ülés meghívóját – a kézbesítéssel egyidejűleg – az Önkormányzat épületének hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.

(6) A Képviselő-testület – a polgármester előterjesztése alapján – éves munkatervet készít, melyet a tárgyévet megelőző december hónapjában kell előterjeszteni. A munkaterv tervezetét a polgármester irányításával a jegyző készíti elő.

a) A munkaterv tartalmazza:

- gazdasági programból adódó éves feladatokat,

- a képviselő-testületi ülések havi ütemezését, jogszabály illetve SZMSZ által kötelezően előírt napirendi     pontokat, ezek előadóját, az előkészítésért felelősöket,

- a költségvetés féléves és háromnegyed éves helyzetéről való tájékoztatást,

- a falugyűlés, közmeghallgatás időpontját.


b) A munkaterv tervezetének összeállításához a polgármester javaslatot kér:

- az alpolgármestertől,

- az önkormányzati képviselőktől,

- jegyzőtől, aljegyzőtől,

- civil szervezetek vezetőitől,

- intézmény vezetőktől.

7. § Amennyiben a Képviselő-testület a meghívóban szereplő időpontot követő húsz percen belül nem válik határozatképessé, az ülés elmarad.

8. § (1) A képviselő-testületi ülés meghívójában szereplő napirendi javaslatot a polgármester állítja össze, a napirendi pont előadójának megjelölésével.

(2) A Képviselő-testület tagjai az ülés tervezett időpontját megelőző második napig tehetnek javaslatot írásban a napirendi pontokra. A javasolt napirendi pontokat a polgármester köteles a meghívóban szerepeltetni.

(3) A Képviselő-testület tagjai az ülésen – a napirend jóváhagyását megelőzően - halaszthatatlan esetben tehetnek új napirendi pontra vonatkozó, illetőleg a meghívóban egyébként szereplő napirendi pontot tartalmilag módosító javaslatot. A javaslatról a Képviselő-testület a napirend jóváhagyását megelőzően minősített többséggel dönt.

(4) A (2) és (3) bekezdésben leírt esetekben a napirend előadója a javaslatot tevő képviselő-testületi tag lesz.

(5) A Képviselő-testület az ülés napirendjéről szavazással dönt.

(6) Már elfogadott, de az ülésen még nem tárgyalt napirendi pont elnapolásáról a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(7) Az önkormányzati képviselő a képviselőtestület ülésén határozat meghozatalát szóban, rendelet megalkotását írásban, az ülést megelőzően legalább 8 nappal a polgármesternél benyújtva kezdeményezheti. A képviselői kezdeményezést, előterjesztést a képviselőtestület ülésén napirendre kell tűzni.

9. § A napirend elfogadását követően, a polgármester napirend előtti hozzászólásában beszámol a lejárt határidejű és átruházott hatáskörben hozott határozatokról.

9/A. § (1) A képviselőtestület a nyílt szavazás során kézfelemeléssel dönt. 

(2) Név szerinti szavazás tartását –melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz –a polgármester, vagy bármely képviselő kezdeményezheti. Ügyrend kérdésében név szerinti szavazást tartani nem lehet. 

(3) Név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a jelenléti ív alapján minden képviselőt szólít és a képviselő által adott választ ("igen", "nem", "tartózkodom") külön névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. 

(4) A titkos szavazás külön szavazólapon, arra kijelölt helyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

a) a szavazással eldöntendő kérdést,

b) a szavazás helyét, idejét, 

c) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét, 

d) a szavazás során felmerült körülményeket, 

e) a szavazás eredményét. 

(5) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a polgármester szünetet rendel el, majd újra elrendeli a szavazást. 


10. § (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalása a napirendi pont előadójának előterjesztésével kezdődik.

(2) Önkormányzati rendelet alkotásáról, rendelet módosításáról írásbeli előterjesztés (rendelettervezet) alapján hozható döntés.

(3) A napirend tárgyalása során biztosítani kell, hogy a Képviselő-testület tagjai és a napirendhez tanácskozási joggal meghívottak, valamint a körjegyző, ismertethesse az előterjesztéshez, illetőleg a napirendhez kapcsolódó véleményét, javaslatait. Az ülés vezetője ismételten csak akkor köteles szót adni, ha a hozzászólás a korábbiakhoz képest érdemben új véleményt vagy javaslatot tartalmaz.

(4) Vita során az ülés vezetője valamennyi félnek köteles biztosítani egyszeri alkalommal a viszontválasz lehetőségét.

11. § (1) A rendelettervezet jóváhagyásáról és a határozati javaslatról történő szavazást megelőzi a módosító javaslatról történő szavazás. Több módosító javaslatról az előterjesztés elhangzásának fordított időrendjében kell egyenként szavazni.

(2) Amennyiben egyik javaslat sem kapja meg a szükséges többségű igen szavazatot, az ülés vezetője újabb javaslatokat kérhet a Képviselő-testület tagjaitól, amelyekről az (1) bekezdésben leírt sorrendben kell szavazni.

(3) Ha nyilvánvaló, hogy az ülésen tárgyalt napirendi pontban nem születik döntés, a napirendi pontot az ülés vezetője a soron következő képviselő-testületi ülésre elnapolhatja.

12. § Az ülés vezetője köteles az ülés rendjét fenntartani. Ennek érdekében jogosult

a) a rendzavarótól megvonni a szót;

b) a rendzavarót rendre utasítani;

c) ismételt rendreutasítást követően a rendzavarót – a Képviselő-testület tagja kivételével - az ülésteremből kiküldeni.

13. § A Képviselő-testület a fontosabb döntések előkészítésébe falugyűlésen vonja be a lakosságot és a társadalmi szervezeteket. A Képviselő-testület ilyen ügyekben szintén a falugyűlésen biztosítja a lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását. A Képviselő-testület évente egy alkalommal falugyűlést hív össze.

A Képviselő-testület döntései


14. § (1) A Képviselő-testület határozatának tervezetét a napirendi pont előadója készíti el és terjeszti elő.

(2) A Képviselő-testület határozata tartalmazza a döntést szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtásért felelős személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.

(3) A határozatokat naptári évenként 1-el kezdődő folyamatos számozással, a döntéshozás idejének (év, hónap, nap) megjelölésével kell ellátni a következő módon: „határozat sorszáma/döntéshozatal éve (hónapja, napja) képviselő-testületi határozat”.

15. § (1) A rendeletalkotást megelőzően a Képviselő-testület lehetőséget biztosít a rendelettel közvetlenül érintett társadalmi csoportok szervezetei véleményének megismerésére.

(2) Az önkormányzati rendelet jogszabályszerkesztését a körjegyző végzi.

(3) Az önkormányzati rendeletet az Önkormányzat épületének hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni, a hirdetőtáblára legalább 15 napra ki kell függeszteni.

(4) A rendelet megjelölése a következő: „Gersekarát Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/kihirdetés éve (hónapja, napja) önkormányzati rendelete a(z) {…} (rendelet címe)”.

16. § A zárt ülésen hozott határozatot a közérdekű adatok és közérdekből nyilvános adatok tekintetében nyilvánosságra kell hozni.

16/A. § A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

a. jegyzőkönyv-hitelesítő aláírását.

A Képviselő-testület bizottságai


17. § (1) A Képviselő-testület, tagjaiból állandó bizottságként háromfős Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság feladata

a) a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának felülvizsgálata, javaslattétel annak módosítására;

b) a Képviselő-testület tagjai vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatása;

a vagyonnyilatkozatokba való betekintés biztosítása legalább havi két alkalommal az elnökhöz benyújtott írásbeli kérelem alapján, melynek időpontjáról az elnök dönt és értesíti a kérelmezőt,

c) az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének és méltatlansági ügyeinek kivizsgálása;

d) titkos szavazás esetén a szavazás és a szavazatszámlálás lebonyolítása.

17/A. § (1) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.

(2) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(3) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti.

18. § A Képviselő-testület valamely konkrét feladat ellátása érdekében ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság hatásköréről és összetételéről a bizottságot létrehozó határozatban kell dönteni.

19. § A bizottságok működésére a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy ahol a rendelet polgármestert említ, ott a bizottság elnökét-; ahol a Képviselő-testület tagját említi, ott a bizottság tagját kell érteni.


III. Záró rendelkezések


20. § (1) Ez a rendelet 2011. május 1. napjától lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 4/2003. (VIII. 19.) rendelet hatályát veszti.

Gersekarát, 2011. április 28.


Sály Gyula

polgármester

Szőllősy Gabriella

körjegyző


A rendelet kihirdetve:

Gersekarát, 2011. április 29.



Szőllősy Gabriella

körjegyző


Egységes szerkezetbe foglalva a 11/2014. (XII. 31.) önkormányzati rendelettel.


                                                                              Kissné Mátyás Éva 

                                                                                     jegyző


Egységes szerkezetbe foglalva a 2/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelettel.


                                                                              Kissné Mátyás Éva 

                                                                                     jegyző

Egységes szerkezetbe foglalva a 2/2016.(II. 19.) önkormányzati rendelettel.



                                                                              Kissné Mátyás Éva

                                                                                       jegyző

  1. számú melléklet


GERSEKARÁT KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KORMÁNYZATI FUNKCIÓI




011130            Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége


013320            Köztemető-fenntartás és –működtetés


013350            Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok


041231            Rövid időtartamú közfoglalkoztatás


041232            Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás


041233            Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás


041237            Közfoglalkoztatási mintaprogram


045120            Út, autópálya építés


045150            Egyéb szárazföldi személyszállítás


045160            Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása


052020            Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése


064010            Közvilágítás


066020            Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások


074031            Család és nővédelmi egészségügyi gondozás


081030            Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése


082042            Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása


082044            Könyvtári szolgáltatások


082091            Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése


096015            Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben


104037            Intézményen kívüli gyermekétkeztetés


106010            Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése


107051            Szociális étkeztetés




2. számú melléklet


A Hivatal ügyfélfogadási és hivatali munkarendje


1) A székhely településen 3 fő köztisztviselő és 1 fő ügysegéd végez munkát és tart ügyfélfogadást az alábbiak szerint:


Hétfőtől-csütörtökig:             7.30 órától – 16.00 óráig

Pénteken:                    7.30 órától – 13.00 óráig


A jegyző, aljegyző vagy megbízottja ügyfélfogadási ideje:

            Hétfő, szerda, csütörtök:       7.30 órától – 16.00 óráig


2) Az állandó jelleggel, aljegyző vezetésével működő kirendeltségen Gersekarát községben 4 fő köztisztviselő végez munkát és tart ügyfélfogadást az alábbiak szerint:


Hétfőtől-csütörtökig:             7.30 órától – 16.00 óráig

Pénteken:                    7.30 órától – 13.00 óráig


A jegyző, aljegyző vagy megbízottja ügyfélfogadási ideje:

Hétfőtől-csütörtökig:             7.30 órától – 16.00 óráig

Pénteken:                    7.30 órától – 13.00 óráig


3) A székhely községen kívül, Püspökmolnári községben a hét minden munkanapján 1 fő igazgatási-adóügyi előadó és 1 fő pénzügyi  előadó végez munkát és tart ügyfélfogadást az alábbiak szerint:


Hétfőtől-csütörtökig:             7.30 órától – 16.00 óráig

Pénteken:                    7.30 órától – 13.00 óráig


Püspökmolnári községben a jegyző, aljegyző vagy megbízottja ügyfélfogadási ideje:

            Kedden:          7.30 órától – 16.00 óráig

            Pénteken:        7.30 órától – 13.00 óráig



4) Telekes községben a jegyző, aljegyző vagy megbízottja ügyfélfogadási ideje:

Hétfő:                         8.00 órától – 12.00 óráig

            Szerda:            13.00 órától – 16.00 óráig


5) Sárfimizdó községben a jegyző, aljegyző vagy megbízottja ügyfélfogadási ideje:

Szerda:                        8.00 órától – 12.00 óráig



1. számú függelék



A Képviselő-testület tagjai


                                   Csordás Tamásné                               polgármester


                                   Pintér György                                    alpolgármester


                                   Babos Andrea                                    képviselő


                                   Hábetlerné Németh Anita Katalin     képviselő


                                   Hári Antal                                          képviselő


           



2. számú függelék


A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságának tagjai


                                   Hábetlerné Németh Anita Katalin                 elnök


            Babos Andrea                                           tag


Hári Antal                                                  tag