Nádasd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 15

Nádasd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.15.

[1] Nádasd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotása alapvető feladata, mely a közösség szolgálatát, a helyi feladatok ellátását és a pénzeszközök hatékony felhasználását biztosítja. A rendelet célja, hogy átlátható kereteket adjon a bevételek és kiadások tervezéséhez, elősegítse a gazdálkodás felelősségteljes és jogszerű végrehajtását, valamint biztosítsa az önkormányzati feladatok maradéktalan teljesítését a helyi lakosok érdekében. A rendelet jogalapot teremt a közszolgáltatások finanszírozásához és a közösségi célok eléréséhez, figyelembe véve a gazdasági stabilitás és fenntarthatóság elveit.

[2] Nádasd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya az Önkormányzatra, valamint annak irányítása és gazdálkodása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

2. Az önkormányzat összesített 2025. évi költségvetése

2. § A képviselő-testület az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét 639.312.975 forintban állapítja meg az 1. melléklet rovatrendje alapján.

3. § (1) Az önkormányzat összesített 2025. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként az 5.,6.,7., 18. és 19. melléklet tartalmazza:

a) önkormányzat működési támogatásai (B11) 311.135.615 Ft /a b) pont szerinti kivétellel/

b) működési célú támogatások államháztartáson belülről (B1) 74.124.055 Ft

c) közhatalmi bevétel (B3) 53.520.000 Ft

d) intézményi működési bevétel (B4) 24.826.567 Ft

e) felhalmozási bevétel (B5) 3.000.000 Ft

f) működési célú átvett pénzeszköz (B6) 1.200.000 Ft

g) felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről (B2) 0 Ft

h) az előző évi felhalmozási célú maradvány átvétele (B8131) 0 Ft,

i) az előző évi működési célú maradvány átvétele (B8131) 89.039.959 Ft

j) finanszírozási bevételek (B8) 171.187.538 Ft

k) felhalmozási célú átvett pénzeszközök (B7) 319.200 Ft

l) Egyéb működési bevétel (B4) 0 Ft.

(2) Az önkormányzat összesített bevételeiből a kötelező feladatok bevételei: 635.961.975 Ft.

(3) Az önkormányzat összesített bevételeiből

a) működési bevételek: 464.806.237 Ft

b) felhalmozási bevételek: 3.319.200 Ft

c) finanszírozási bevételek: 171.187.538 Ft

(4) A képviselő-testület az önkormányzati összevont bevételeket a 7. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(5) A képviselő-testület Nádasd Községi Önkormányzat bevételeit az 5. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(6) A képviselő-testület a Nádasdi Közös Önkormányzati Hivatal bevételeit a 6. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

4. § (1) Az önkormányzat összesített 2025. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, 2., 3., 4., 9., 15. és 17. melléklet szerint, azaz

a) működési költségvetés 542.709.662 Ft

aa) személyi juttatások (K1) 148.960.695 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó (K2) 26.101.979 Ft

ac) dologi jellegű kiadások (K3) 70.204.800 Ft

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai (K4) 1.660.000 Ft

ae) egyéb működési célú kiadások (K5) 222.165.460 Ft

af) működési célú tartalék (K513) 64.399.783 Ft

ag) államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése (K914) 9.216.945 Ft

b) felhalmozási költségvetés 16.148.000 Ft

ba) beruházások (K6) 7.624.000 Ft

bb) felújítások (K7) 0 Ft

bc) egyéb felhalmozási célú kiadások (K8) 8.524.000 Ft

(2) Az önkormányzat összesített kiadásaiból

a) a kötelező feladatok 633.480.346 Ft

b) az önként vállalt feladatok kiadásai 5.832.629 Ft

c) államigazgatási feladatok ellátás kiadása 0 Ft

(3) A képviselő-testület az önkormányzati összevont kiadásokat a 4. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(4) A képviselő-testület Nádasd Községi Önkormányzat kiadásait a 2. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(5) A képviselő-testület a Nádasdi Közös Önkormányzati Hivatal kiadásait a 3. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(6) A helyi önkormányzat nevében végzett felújítási kiadások felújításonként, beruházási kiadások beruházásonként a 9. melléklet szerint kerülnek elfogadásra.

(7) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat a Képviselő-testület 1.660.000 Ft-ban állapítja meg, melyet a 16. melléklet részletez.

(8) A 9. mellékletben meghatározott fejlesztési célok miatt az adósságot keletkeztető ügyletek felső határa a 11. melléklet szerint kerülnek elfogadásra.

5. § (1) A költségvetési egyenleg

a) működési cél szerint 533.492.717 Ft

b) felhalmozási cél szerint 8.524.000 Ft

(2) Az önkormányzat 2025. évi hiányának finanszírozása az alábbiak szerint történik

a) belső finanszírozással 110.194.789 Ft,

b) külső finanszírozással 0 Ft.

(3) A belső finanszírozáson belül az előző évek pénzmaradványának, igénybevétele 89.039.959 Ft, amelyből működési célú 89.039.959 Ft, felhalmozási célú 0 Ft.

6. § A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évre összesített – közfoglalkoztatottakat is tartalmazó – létszám-előirányzatát a 8. mellékleten foglaltak alapján állapítja meg.

7. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 13. melléklet tartalmazza.

8. § (1) Az önkormányzat költségvetésében az általános tartalék 10. melléklet szerint: 5.060.450 Ft.

(2) A működési célú általános tartalék összege 5.060.450 Ft. Az általános tartalék szolgál az évközi többletigények és az elmaradt bevételek pótlására. Az általános tartalék felett a képviselő-testület rendelkezik.

9. § A költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban történő bemutatását a 14. melléklet tartalmazza.

10. § Az irányító szervi támogatások folyósítását a 15. melléklet tartalmazza.

11. § A támogatások, kölcsönök bevételeit, államháztartáson belülről, államháztartáson kívülről, ezen felül működési és felhalmozási bevétel szerinti bontásban a 17. melléklet tartalmazza.

3. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

12. § (1) Az Önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy e rendelet keretein belül a 2025. évi költségvetésben az Önkormányzatot megillető bevételek beszedéséről gondoskodjon, valamint intézkedéseket tegyen a jóváhagyott kiadási előirányzatok célirányos felhasználására.

(4) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a B11. Önkormányzatok Működési Támogatásai rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat és a B21. Felhalmozási célú önkormányzati támogatás rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat módosítására a K513. Tartalék rovaton megtervezett költségvetés kiadási előirányzattal szemben.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a (2) bekezdésben megjelölt kivétellel a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök, a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök és a B8. Finanszírozási bevételek rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.

(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.

(8) A Képviselő-testület felhatalmazása alapján történt előirányzat módosításokról és előirányzat átcsoportosításokról a polgármester a Képviselő-testületet a következő költségvetési rendeletmódosításkor tájékoztatja.

(9) A költségvetés végrehajtására és a gazdálkodásra vonatkozó szabályok a Nádasd és Környéke Intézményfenntartó Társulásra és a fenntartásában működő Nádasdi Hétszínvirág Óvoda és Mini Bölcsődére is vonatkoznak.

(10) Az Önkormányzat és annak költségvetési szerve, továbbá a Nádasd és Környéke Intézményfenntartó Társulás és az annak fenntartásában lévő intézmények könyvvezetési feladatait a Nádasdi Közös Önkormányzati Hivatal végzi az ASP integrált rendszerben.

(11) ) A polgármester a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján 500.000 Ft erejéig dönthet forrásfelhasználásról, döntéséről a Képviselő-testületet tájékoztatni köteles.

13. § Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől.

4. Államháztartáson kívüli szervezetek támogatása

14. § (1) Államháztartáson kívüli szervezetek részére támogatás – írásbeli kérelem alapján – egyedi elbírálás alapján a Képviselő-testület döntése alapján nyújtható.

(2) Civil szervezetek, alapítványok és egyesületek közül elsősorban azok részesülhetnek támogatásban, akiket Magyarországon bírósági nyilvántartásba vettek.

(3) Támogatás csak annak adható, aki a kapott támogatás felhasználásának ellenőrzését biztosítja, és hozzájárul működésének teljes körű megismeréséhez. A támogatáshoz megállapodást kell készíteni. A 2025. évi támogatás feltétele, hogy a 2024. évben kapott összegről a támogatott elszámolást készít a támogatási megállapodásban megjelölt határidőig.

5. Adósságot keletkeztető ügylet

15. § (1) Az önkormányzat a Stabilitási Tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötéséhez figyelembe vehető beruházásokat és felújításokat a 11. mellékletben határozza meg.

(2) Az önkormányzat a Stabilitási Tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, a figyelembe vehető saját bevételeit a 12. mellékletben határozza meg.

6. Kiadások készpénzben történő kifizetésének esetei

16. § A képviselő-testület a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit a következők szerint állapítja meg:

a) elszámolásra kiadott előlegek,

b) készlet- és tárgyi eszköz beszerzések,

c) szolgáltatások ellenértéke,

d) kiküldetési kiadások,

e) reprezentációs kiadások,

f) szociális juttatások, segélyek,

g) állományba tartozók személyi kifizetései,

h) állományba nem tartozók személyi kifizetései,

i) magánszemélyektől kis összegű vásárlások kifizetése.

7. Belső ellenőrzés

17. § Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Szántó és Társa Kft. útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. Záró és egyéb rendelkezések

18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

19. § Ezen rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.