Ostffyasszonyfa Község Önkormányzata 8/2013. (XII.11.) számú rendelete
a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 03. 01Ostffyasszonyfa Község Önkormányzata 8/2013. (XII.11.) számú rendelete
a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról
2015-03-01-tól 2015-03-01-ig
Ostffyasszonyfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésének b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdésének b) pontjában, (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 37. § (1) bekezdésének d) pontjában, 37/A. § (1)- (3) bekezdésében, 45. § (1) és (5)-(6) bekezdésében, 48.§ (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésének a)-c) és g) pontjában valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében és 29. § (1)-(2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az egyes szociális ellátásokról és a gyermekek védelméről a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
Általános rendelkezések
A rendelet célja
1.§
(1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, illetve egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.
(3) E rendelet a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv-ben. (a továbbiakban: Szt.) és gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 18. § (a továbbiakban: Gyvt.) foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható szociális és gyermekjóléti ellátásokról.
Pénzbeli, természetbeni ellátások
Általános eljárási szabályok
Eljárás megindítása
2.§
(1) Az eljárás megindítása történhet kérelemre, illetve hivatalból.
A szociális ellátás iránti kérelmet – ha magasabb rendű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik – szóban, vagy írásban, folyamatosan az erre rendszeresített formanyomtatványon a Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjéhez /továbbiakban: jegyző/ kell benyújtani.
A képviselő-testület hatáskörébe tartozó kérelemhez mellékelni kell az egyes ellátási formákhoz e rendeletben külön is előírt dokumentumokat, igazolásokat, nyilatkozatokat.
(2) A kérelmező a képviselő-testület hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a kérelem benyújtásakor köteles a saját és családja jövedelmi viszonyairól, illetve az Szt.-ben, Gyvt.-ben vagy e rendeletben meghatározott ellátásoknál a saját és családja vagyoni helyzetéről nyilatkozni, valamint azokat igazolni a következők szerint:
a) jövedelemigazolásnak a munkaviszonyból, közalkalmazotti és közszolgálati jogviszonyból keletkező rendszeresen mérhető és folyósított jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónapban elért jövedelemből számított, egyéb jövedelmeknél a 12 hónapban elért jövedelemből számított 1 hónapra eső nettó jövedelmet kell tartalmazni,
b) egyéni és társas vállalkozók, szabad foglalkozásúak jövedelmüket a NAV által kiadott igazolással igazolhatják,
c) amennyiben a kérelmező illetve családtagjai jövedelme alkalmi munkából származik, annak összegét büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozattal kell igazolni,
d) jogviszonyból keletkező ellátásokból – pl. nyugdíj, családi pótlék, munkanélküli járadék stb. – származó jövedelmet a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozó jövedelemigazolással, illetve nyugdíjszelvénnyel és a nyugdíjas igazolvánnyal kell igazolni.
(3) A nyilatkozattételi kötelezettség nemleges esetben – jövedelem hiányában – is fennáll.
A különböző forrásokból származó jövedelmeket egybe kell számítani. Amennyiben a kérelmező a szükséges igazolásokat felhívás ellenére – a megfelelő határidőre – nem pótolja, a kérelmet el kell utasítani.
(4) Ha jövedelmi viszonyaira más szerv által történő igazolására nincs mód, vagy jövedel-me nem mérhető, akkor adóköteles jövedelmére, vagyonára és annak hozzávetőleges értékére büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.
(5) A szociális rászorultságtól függő ellátások megállapítására irányuló eljárásban azt is vizsgálni kell, hogy a kérelmező meg tesz-e minden tőle elvárhatót, hogy jövedelmi viszonyai javuljanak.
3.§
(1) A szociális és gyermekvédelmi ellátások folyósítása:
a) A havi rendszeres szociális ellátásokat utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani. a kifizetés a jogosult kérelme alapján elsősorban annak bankszámlájára, vagy postai úton lakcímére, valamint az érintett szolgáltató számlájára utalással.
b) A nem havi rendszerességgel nyújtott szociális ellátás kifizetése, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személy kérelmére vagy hivatalból, az a) pontban maghatározottakon túl házipénztárból is kifizethető. Erről a határozatban rendelkezni kell.
2) Az e rendelet alapján célhoz kötötten folyósított pénzbeli ellátások felhasználását a jegyző a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény alapján eseti jelleggel ellenőrzi.
Jogosultsági feltételek, hatásköri szabályok
4.§
(1) A képviselő-testület a rendkívüli települési támogatás, települési támogatás iránti megállapításának, megszüntetésének hatáskörét –az 5.§ (3) bekezdésében megállapított kivétellel – polgármesterre ruházza.
(2) A polgármester az átruházott hatáskörében hozott döntésekről negyedévente beszámol a képviselő-testületnek.
II. FEJEZET
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások
Rendkívüli települési támogatás
5.§
(1) Rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át,
b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,
(1a) a (3) bekezdés, valamint az 6.§-7.§ - ok alapján nyújtott ellátások – mint alkalmanként jelentkező többletkiadások - tekintetében jövedelemhatár nélkül jogosultak a rendkívüli települési támogatás igénybevételére az egyéb feltételek fennállása esetén.
(2) A rendkívüli települési támogatás összege - a (3) bekezdésben, a 6. § és a 7. §-aiban foglalt kivételekkel - nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
Az alkalmanként nyújtható rendkívüli települési támogatás egy naptári éven belül legfeljebb három alkalommal adható, melynek összege alkalmanként maximum a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegéig terjedhet, de ugyanazon személy /házastárs/ évi segélyezésének együttes összege a (3) bekezdésben meghatározottak kivételével nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-át,
(3) A rendkívüli települési támogatás többletkiadás, betegség, elemi kár, tűzkár, vízkár illetve természeti katasztrófa esetén, ha az ingatlan lakhatatlanná válik, vagy a család létfenntartásának biztosítása veszélybe kerül évente egy alkalommal a képviselőtestület egyedi döntése alapján adható.
(4) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem az 1. számú melléklet szerinti formanyomtatványon terjeszthető elő.
6. §
(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott rendkívüli települési támogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegével egyezik meg.
(2) Aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, kérelmét a haláleset bekövetkezésétől számított 90 napon belül nyújthatja be.
(3) A kérelmezőnek a kérelemhez csatolnia kell az eltemetett személy halotti anyakönyvi kivonatát valamint a temetés költségeit igazoló számlát.
(4) A képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 115.000 Ft-ban állapítja meg.
7. §
(1) Rendkívüli települési támogatásra jogosult
a) az ostffyasszonyfai lakosként anyakönyvezett újszülött gyermek szülője (szülési segély).
b) a tanévkezdés alkalmával a községben lakóhellyel rendelkező adott évben iskolát kezdő óvodás gyermek, általános iskolás tanuló, a középiskolás tanuló, és a nappali tagozatos felsőoktatási tanulmányokat folytató hallgató szülője (beiskolázási támogatás),
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát, valamint a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.
(3) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát, középiskolai tanuló és felsőfokú oktatási intézmény hallgatója esetén csatolni kell a tanulói-, hallgatói jogviszony igazolására vonatkozó dokumentumot.
(4) Az újszülött gyermek szülője részére nyújtott rendkívüli települési támogatás összege 40 000,- Ft,
(5) Az (1) bekezdés b.) pontja alapján a gyermek szülője részére nyújtott támogatás összege tanulónként évente egy alkalommal 3.000,- Ft.”
III. FEJEZET
Települési támogatás
8.§
(1) A települési támogatás iránti kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles
a) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartására,
b) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására különösen
· az udvar, kert, ingatlan előtti zöldterület rendszeres kaszálására, gyomtalanítására, parlagfű mentesítésére, hulladékmentesítésére,
· az ingatlan rovar- és rágcsálómentesítésére,
· az ingatlan előtti járdaszakasz síktalanítására.
(2) Az (1) bekezdés alapján előírt kötelezettség betartását a helyszíni szemle, környezettanulmány végzése során a jegyző ellenőrzi.
(3) A települési támogatási kérelmet el kell utasítani azon kérelmező esetén, aki a közmunka programban történő részvételét önhibájából – a kérelem benyújtását megelőző 12 hónapban- visszautasította.
(4) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, a jegyző ötnapos határidő tűzésével – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölése mellett – felszólítja a kötelezettség teljesítésére.
(5) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének a felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított települési támogatást meg kell szüntetni.
(6) Amennyiben a települési támogatás iránti kérelem a (4) bekezdés szerinti okból elutasításra kerül, vagy a megállapított lakásfenntartási támogatás megszüntetetésre kerül, ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet.
Természetben nyújtott szociális ellátások
A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez természetben nyújtott települési támogatás
9.§
(1) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez természetben nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: lakásfenntartási támogatás) a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A képviselő-testület támogatást nyújt a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás -és a csatornahasználat költségeihez.
(2) Lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.
(3) A lakásfenntartási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az (1) bekezdésben megjelölt közüzemi szolgáltatások kérelem benyújtását megelőző –a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő személy nevére szóló- havi számlát vagy az előrefizetős fogyasztásmérő feltöltéséről szóló bizonylatot.
(4) Közös háztartásban élőnek kell tekinteni a kérelmezővel azonos lakcímen lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyeket.
(5) A lakásfenntartási támogatást természetbeni szociális ellátás formájában –közvetlenül a szolgáltatóhoz történő utalással- a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(6) A lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege:
a.) 5000 Ft, amennyiben a kérelmező egy főre jutó jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,
b.) 3000 Ft, amennyiben a kérelmező egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege és annak 150%-a között van,
c.) 2000 Ft, amennyiben a kérelmező egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-a felett van,
d.) egyedül élő kérelmező esetén az a.), b.), c.) pontokban meghatározott összeg 75 %-a
(7) A lakásfenntartási támogatást a benyújtást követő hónap 1. napjától egy évre kell megállapítani.
(8) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(9) A lakásfenntartási támogatást meg kell szüntetni azon hónap végével, amikor a jogosult lakóhelyét vagy tartózkodási helyét megváltoztatta.
Természetben nyújtott egyéb támogatás
Tűzifa támogatás
10.§
(1) Az önkormányzat a rendelkezésére álló, egyéb célra nem hasznosított faanyagát vissza nem térítendő természetbeni támogatásként tűzifaként biztosítja a Ostffyasszonyfa község közigazgatási területén életvitelszerűen lakó és ott lakcímmel rendelkező szociálisan rászorult azon személyeknek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
(2) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától.
(3) Nem jogosult szociális célú tűzifa támogatásra az a személy, család azon ingatlan vonatkozásában, mely tűzifával egyáltalán nem fűthető.
(4) Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben életvitelszerűen senki sem él, a támogatás nem kérhető.
A támogatás igénylésének menete
11.§
(1) A támogatás megállapítása iránti eljárás kérelemre indul. A benyújtott kérelmekről a polgármester nyilvántartást vezet és a támogatás a rendelkezésre álló famennyiség függvényében kerül megállapításra.
(2) A kérelmeket a fűtési idényben (október 15-től április 15. napjáig), egy ízben (október 15-től április 15. napjáig) lehet benyújtani Ostffyasszonyfa Község Polgármesteréhez.
(3) A kérelmek elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik, aki a kérelmek érkezési sorrendjében dönt a beérkezéstől számított 15 napon belül.
(4) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától.
(5) Egy alkalommal adható mennyiség felső határa 5 mázsa.
(6) A döntést követő 5 munkanapon belül a polgármester gondoskodik a tűzifa kiszállítatásáról.
(7) A tűzifa átvételét a jogosult a átvételi elismervény aláírásával igazolja.
12.§
Hatályát veszti a rendelet 12. §-át megelőző alcímének címe és a 12.§-a.
IV. FEJEZET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti alapellátások
13.§
(1) (1) Ostffyasszonyfa Község Önkormányzata a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében a (2) bekezdésben felsorolt szociális alapszolgáltatásokat, szakosított ellátásokat és gyermekjóléti alapellátásokat a Kemenesaljai Szociális, Gyermekjóléti és Egészségügyi Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Népjóléti Szolgálat útján biztosítja.
(2) Személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások:
I. Szociális alapszolgáltatások:
- étkeztetés
- házi segítségnyújtás
- családsegítés,
- mint kötelező feladatok,
- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
- közösségi ellátások
- támogató szolgáltatás,
- mint önként vállalt feladatok.
II. Gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- gyermekek napközbeni ellátása,
mint kötelező feladatok.
III. Szakosított ellátások:
a) átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás:
Gondozóház Szalóky S. u. 1.
b) bentlakásos ápolást, gondozást nyújtó ellátása:
Idősek Otthona II. Szalóky S. u. 1.
Idősek Otthona Nemesdömölki u. 15.
mint önként vállalt feladatok.
(3) Az étkeztetés keretében szociálisan rászorult az a személy, aki az alábbi feltételek közül legalább egynek megfelel
- 80 év feletti
- akut-, vagy krónikus megbetegedésben szenved
- fogyatékos
- szenvedély- vagy pszichiátriai beteg,
- hajléktalan
szociális étkeztetésben részesül.
14.§
(1) A képviselőtestület az Szt. 63.§-ában meghatározott házi segítségnyújtást a törvényi szabályok szerint az alábbiakra is figyelemmel biztosítja.
(2) Az Szt. feltételeinek megléte mellett a házi segítségnyújtásban részesülő jogosult:
- az ebéd házhoz szállítására,
- egyéni szükséglet szerinti gondozásra.
(3) A házi segítségnyújtásra való jogosultságot jövedelemnyilatkozattal, valamint háziorvosi igazolással kell igazolni.
(4) A házi segítségnyújtás iránti írásos kérelmet a polgármester bírálja el és az ellátás biztosításáról értesíti az igénybevevőt.
(5) A házi segítségnyújtást hivatásos és díjazásban részesülő házi gondozónő biztosítja.
(6) A házi segítségnyújtás ingyenes.
(7) A házi segítségnyújtást a polgármester megtagadhatja, ismételt esetben pedig az ellátást megszűntetheti, ha a segítségnyújtásra jogosult a szociális gondozót munkájában szándékosan akadályozza.
(8)A segítségnyújtás megtagadásáról a polgármester jegyzőkönyvet köteles készíteni.
V. FEJEZET
Záró rendelkezések
16.§
(1) Ez a rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a 2013. december 31. után benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát vesztik a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló többször módosított 6/2009.(IV.29.), a gyermekvédelmi ellátásokról szóló többször módosított 2/2006. (II.14) önkormányzati rendeletek.
Ostffyasszonyfa, 2013. december 10.
Mihácsi Szabolcs Farkas Gábor
polgármester jegyző