Rábahídvég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014 (VIII.27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2015. 05. 13- 2016. 02. 23Rábahídvég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014 (VIII.27.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2015-05-13-tól 2016-02-23-ig
Rábahídvég Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d. pontjában és a 32. cikk (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló (továbbiakban: Mötv.) 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján szervezeti és működési rendjére vonatkozóan a következő rendeletet alkotja:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §
Az önkormányzat képviselő-testülete és szervei vonatkozásában az Ötv.-ben és más jogszabályokban meghatározott feladat- és hatásköri, szervezeti és működési szabályokat a jelen szervezeti és működési szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
Az önkormányzat
2. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Rábahídvég Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 9777 Rábahídvég, Bertha Gy. u. 13.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet: Rábahídvég Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).
(4) Illetékességi területe: Rábahídvég közigazgatási területe
(5) xA képviselő-testület közös önkormányzati hivatalának elnevezése: Rábahídvégi Közös Önkormányzati Hivatal, címe: 9777 Rábahídvég, Bertha Gy. u. 13.
3. §
Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, a középen a magyar címer, a köríven pedig
„Rábahídvég Község Önkormányzata *Rábahídvég*” felirat található.)
Helyi közügyek, az önkormányzat döntése és önkormányzati kapcsolatok
4. §
Az önkormányzat – saját felelősségére – vállalkozási tevékenységet folytathat. [Ötv. 1. § (6) bek.] Ennek megfelelően:
a) külön egyedi döntéseket követően közvetlenül részt vesz vállalkozásban,
b) a helyi önkormányzati politikával illetőleg annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (pl. helyi adó politikával, telek- és ingatlanértékesítéssel, stb.) vállalkozás-élénkítő, piacgazdaság barát környezetet teremt.
5. §
(1) A képviselő-testület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben [Ötv. 2. § (3) bek.]. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban. Ilyen ügyekben– a polgármester indítványára – a képviselő-testület - csak a közvetlenül érintett lakossági réteg, érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
(2) Önkormányzati döntést:
a) képviselő-testület, illetve annak felhatalmazására
– bizottsága,
- a polgármester,
- társulás
valamint
b) a helyi népszavazás hozhat.
6.§
(1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben, és gazdaságszervező munkában – ezek fejlesztése érdekében - együttműködik a megyei önkormányzattal, kistérség önkormányzataival, Vasi Hegyhát Többcélú kistérségi társulással. A koordináció keretében közvetlen cél a fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás – a jegyző közreműködésével – a polgármester feladata.
II. Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRÖK GYAKORLÁSA
Az önkormányzat által ellátott feladat- és hatáskörök
7.§
Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.
Az önkormányzati feladat- és hatáskörök átruházása
8.§
„(1) A képviselő-testület hatásköreit – ha az Ötv. lehetővé teszi –átruházhatja:
a) a polgármesterre;
b) a bizottságra;
c) társulásra
(2)A Prinz Gyula ÁMK intézménye vezetőjének kinevezését, megbízását a testület az annak működtetésére létrehozott intézményfenntartó társulásra ruházza át.
(3) A képviselő-testület a településfejlesztéssel, a helyi közszolgáltatásokkal, az alapvető intézményhálózat létrehozásával szorosan összefüggő hatásköreinek gyakorlását nem ruházhatja át.
A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az Ötv. 10.§ (1) bekezdésében foglaltakon túl az éven belüli, 50.000,-Ft feletti hitel felvétele.”
9. §
(1) A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, illetve a hatáskört visszavonhatja [Ötv. 9. § (3) bek.]. Az átruházott hatáskörben eljáró köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
(2) A képviselő-testület a hatáskörének átruházásáról, illetőleg az átruházott hatáskör gyakorlásának visszavonásáról annak felmerülésekor dönt.
(3) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók [Ötv. 9. § (3) bek.].
III. Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
Általános szabályok és a képviselő-testületi ülés összehívása
10. §
(1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 8 ülést tart.
(2) A képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze az ülést.
11. §
A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a képviselőket;
b) a jegyzőt;
c) Önkéntes Tűzoltó Egyesület, a Vöröskereszt és a Bertha György Közalapítvány képviselőjét,
g) Rábahídvégi Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
h) a napirend előadóját,
i) akinek meghívását a polgármester és a testület indokoltnak tartja.
12. §
(1) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve lehetőleg az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább három nappal megkapják.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően – halasztást nem tűrő esetben – az ülés előtt egy órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód (pl. telefon, hivatalsegéd, stb.) igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.
(3) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt legalább három nappal a meghívó hirdetőtáblán történő elhelyezésével tájékoztatja.
13. §
A közmeghallgatást, igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 5 nappal a közmeghallgatás előtt a meghívó hirdetőtáblán történő elhelyezésével nyilvánosságra kell hozni.
Gazdasági program és munkaterv
14. §
(1) Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza, amely a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól [Ötv. 91. § (1) bek.].
(2) A gazdasági program tervezetének előkészítéséről és a képviselő-testület alakuló ülését követő hat hónapon belül történő előterjesztéséről a polgármester gondoskodik.
15. § x
A képviselő-testület ülésével és annak vezetésével kapcsolatos általános szabályok
16. §
(1) A képviselő-testület ülése nyilvános [Ötv. 12. § (3) bek.]. Az ülésen bármely állampolgár szabadon részt vehet és az ülésvezető előzetes engedélyével, felszólalhat. A hallgatóság az ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart, illetve rendelhet el az Ötv. 12.§. (4) bek. a.) és b.) pontjaiban felsorolt esetekben.
(3) A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.
17. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti [Ötv. 12. § (2) bek.]. Akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését az alpolgármester vagy annak akadályoztatása esetén a korelnök vezeti [Ötv. 31. §].
(2) A polgármester a testületi-ülés vezetése során:
a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést;
b) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívására az SZMSZ szabályainak megfelelően került sor;
c) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel, kíséri azt;
d) előterjeszti az ülés napirendjét;
e) tájékoztatás adása a két ülés közötti eseményekről, valamint beszámolás a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, ismertetést ad a részére átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
Napirend előtti témák és a napirend
18. §
(1) A képviselő-testület két ülése közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót a testület a napirend előtti témák között – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolók, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.
(2) A képviselő-testület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő vagy bármely képviselő-testületi tag indoklással ellátott javaslatot tehet. A képviselő-testület az indítványról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
Az előterjesztés
19. §
(1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – anyag;
b) a képviselő-testület által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:
a) a polgármester;
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagja;
d) a jegyző
e.) Társulási Tanács elnöke
(3) Az előterjesztést írásban vagy szóban lehet benyújtani a testületi ülésre.
(4) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza
– a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,
– a tárgykört érintő jogszabályokat,
– az előkészítésben részt vevők véleményét,
– mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
– az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
– a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét
A napirendek vitája, döntéshozatal, határozatok nyilvántartása
20. §
(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet.
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb öt perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat két percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselő-testülethez.
(4) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
21. §
(1) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, vagy a képviselő-testület – egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára a vita folytatását szükségtelennek tartja.
(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(3) A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
(4) Bármelyik képviselő, illetve a napirendi pont előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
22. §
(1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először – az elhangzás sorrendjében – a módosító indítványokról dönt a képviselő-testület, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.
(2) Szavazategyenlőség esetén a szavazást ugyanazon az ülésen meg kell ismételni.
(3) Ismételt szavazategyenlőség esetén a képviselő-testület a következő ülésen határoz.
23. §
A képviselő-testület a döntéseit általában nyílt szavazással hozza meg [Ötv. 12. § (6) bek.].
24.§
(1) Név szerinti szavazást kell tartani:
a.) ha azt törvény előírja
b.) azt a képviselő-testület négy tagja indítványozza
c.) azt polgármester kéri
Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást tartani nem lehet.
(2) Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a képviselő-testületi tagok névsorát, a képviselő válaszát „igen”-nel vagy „nem”-mel adja meg.
(3) A név szerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet hitelesítve a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(4) A nyílt szavazás eredményét a levezető elnök állapítja meg, illetőleg – a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén – elrendeli a szavazás megismétlését.
25. §
(1) Titkos szavazás eljárása: borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(2) A titkos technikai feltételeit a jegyző biztosítja
(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:
– a szavazás helyét,
– a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
– a szavazás során felmerült körülményeket.
(4) A titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a képviselő-testület következő ülésén lehet megismételni. Újabb szavazategyenlőség esetén azonnal megismételhető.
26. §
(1) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következők szerint:
...../...... (... ...) számú határozat
(2) A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti és határidős nyilvántartást vezet.
Kérdés
27. §
(1) A képviselő-testület tagja a képviselő-testület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel.
(2) A kérdésre a megkérdezettnek a képviselő-testület ülésén kell választ adni. Válaszának elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ. Egy kérdező legfeljebb egy ügyet érinthet. A testületi ülésnek ez a része tíz percet nem léphet túl.
(3) Amennyiben a kérdés bonyolultsága ezt indokolja, a kérdésre adott választ az ülést követő 15 napon belül kell minden képviselőhöz eljuttatni. Amennyiben a kérdező a választ nem fogadja el, annak elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül a soron következő ülésén dönt.
(4) Amennyiben a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy annak kivizsgálását ideiglenes bizottságra bízza.
A tanácskozás rendje
28. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve a képviselő-testületi ülés levezető elnöke gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetés után megvonja tőle a szót;
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;
c) tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében - ha ismételt figyelmeztetései sem járnak eredménnyel – felfüggesztheti az ülést;
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
(3) A polgármester a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
A jegyzőkönyv
29. §
(1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az ülés helyét, idejét, megjelent képviselők és meghívottak nevét, az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, napirendenként az előadó és a felszólalók nevét, a kérdéseket, hozzászólások lényegét, a határozathozatal módját, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket, külön indítványra a kisebbségi véleményt, a polgármester esetleges intézkedéseit, az elhangzott kérdéseket és az azokra adott válaszokat.
(2) A nyílt testületi ülésekről három példányban kell a jegyzőkönyvet készíteni. Ebből egy példányt a jegyző kezel, egy példányt a Vas Megyei Kormányhivatalhoz kell felterjeszteni, egy példányt a helyi könyvtárnak kell megküldeni.
(3) A zárt ülésről a jegyzőkönyv két példányban készül. Ebből egy példányt a jegyző kezel, egy példányt a Vas Megyei Kormányhivatalhoz kell felterjeszteni.
(4) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, az előterjesztéseket, rendelet-tervezeteket, az elfogadott rendeleteket, határozati javaslatokat, a tárgyalt írásbeli anyagokat és a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban benyújtott hozzászólását mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(5) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester a jegyző, és jegyzőkönyv hitelesítőként egy jelenlévő képviselő írja alá.
(6) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv jegyző által kezelt példányait évente kell lefűzni és elhelyezni a polgármesteri hivatal irattárában;
IV. Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS
A rendeletalkotással kapcsolatos általános szabályok
30. §
A képviselő-testület az Ötv. 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján – annak végrehajtására – önkormányzati rendeletet alkot az állampolgárokat érintő egyes ügyek helyi szabályozása érdekében [Ötv. 16. § (1) bek.].
A rendeletalkotás folyamata és a rendelet kihirdetése
31. §
(1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő-testület tagja;
b) a polgármester, az alpolgármester; a jegyző;
c) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői;
d) önkormányzati társulás tagjai;
e) választópolgárok
(2) A rendelet-tervezet elkészítése
a) a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;
b) a rendelet tervezetet a jegyző készíti el. Az előkészítéssel ideiglenes bizottság, vagy külső szakértő is megbízható;
(3) A rendelet-tervezet véleményezése:
a) a rendeletek előkészítése során széleskörű elemzésből kell kiindulni. Ennek elsődleges formái lehetnek:
- a szabályozandó tárgy szerint érintett szervek, szakemberek véleménye;
- lakossági közvélemény-kutatás.
b) A polgármester egyes rendelet-tervezeteket – az érdemi vita előtt – közmeghallgatásra bocsáthat. Az előkészítéssel ideiglenes bizottság, vagy külső szakértő is megbízható.
(4) A rendelet-tervezet képviselő-testület elé terjesztése és elfogadása:
a jegyző (illetve más előterjesztő) az előkészítést és véleményezést követően a rendelet-tervezetet szóbeli, vagy írásos indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés és véleményezés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.
(5) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá [Ötv. 16. § (3) bek.].
(6) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következő minta szerint:
Rábahídvég Község Önkormányzatának ...../..... (.....) számú rendelete, a rendelet tárgyának a megjelölésével.
32. §
(1) Az önkormányzati rendeleteket a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell kihirdetni.
(2) A jegyző gondoskodik rendeletek kihirdetéséről [Ötv. 16. § (3) bek.], nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését.
(3) A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek, személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről.
Az önkormányzati rendeletek végrehajtása
33. §
(1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek – a polgármester indítványára – tájékoztatást adnak a végrehajtás helyzetéről és a legfontosabb tapasztalatokról.
(2) A képviselő-testület előtti beszámoltatásnak része a szakterületet érintő rendelet végrehajtásának helyzetéről szóló jelentés is. Egyes rendeletek hatályosulásának ellenőrzése eseti bizottság hatáskörébe utalható.
(3) A jegyző köteles a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni.
IV. Fejezet
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ
Általános rendelkezések
34. §
A képviselő-testület tagjait az Ötv.-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.
35. §
A képviselő-testület tagja a testület alakuló ülésén, illetve a megválasztását követő ülésen az Ötv. 32. §‑a szerint esküt tesz [Ötv. 16. § (3) bek.]. Az eskü szövege a következő:
„Én ......................... esküszöm, hogy hazámhoz, a Magyar Köztársasághoz, annak népéhez hű leszek; az Alkotmányt és az alkotmányos jogszabályokat megtartom; az állami és a szolgálati titkot megőrzöm; megbízatásomhoz híven pártatlanul, lelkiismeretesen járok el, és a legjobb tudásom szerint minden igyekezetemmel Rábahídvég javát szolgálom. Az esküt tevő meggyőződése szerint: Isten engem úgy segéljen.”.
A képviselő főbb jogai
37. §
(1) Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében [Ötv. 19. § (1) bek.].
(2) Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését [Ötv. 19. § (2) bek. c) pont].
(3) A képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni [Ötv. 19. § (2) bek. a) pont].
(4) Sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyekben kezdeményezheti a polgármesteri hivatal intézkedését, a hivatal érintett dolgozója erre tizenöt napon belül köteles érdemi választ adni [Ötv. 19. § (2) bek. e) pont].
(5) Bármely bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, elutasítás esetén a bizottsághoz vagy a tisztségviselőkhöz fordulhat [Ötv. 19. § (2) bek. c) pont].
(6) A képviselő-testület által külön rendeletben meghatározott tiszteletdíjra, természetbeni juttatásra jogosult.
A képviselő kötelezettségei
38. §
A képviselő köteles:
a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában és ennek érdekében írásban vagy szóban a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik;
b) olyan magatartást tanúsítani, mely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;
c) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban;
d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll;
e) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel;
f) személyes érintettségét bejelenteni.
38/A. §
(1) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.
(2) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(3) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti.
V. Fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA
39. §
A képviselő-testület tagjai sorából, 2 tagból és elnökből álló három fős Ügyrendi Bizottságot választ.
40.§
Az Ügyrendi Bizottság feladatai:
– Ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos ügyrendi feladatokat, közreműködik a titkos szavazások lebonyolításában.
- Előterjeszti a polgármester tiszteletdíjára és jutalmazására vonatkozó javaslatot.
- Ellátja a polgármester, alpolgármester és a képviselő-testület tagjainak vagyonnyilatkozatával, továbbá összeférhetetlenségével kapcsolatos feladatokat.
40. §
Az Ügyrendi Bizottság feladatai:
- Ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos ügyrendi feladatokat, közreműködik a titkos szavazás lebonyolításában.
- Előterjeszti a polgármester tiszteletdíjára és jutalmazására vonatkozó javaslatot.
Döntésre előkészíti a képviselők, és a nem képviselő bizottsági tagok összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeit;
Biztosítja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvánosságát, megtekinthetőségét,
Lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos, továbbá a 38/A §-ban ismertetett eljárást. Az eljárás eredményéről tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet;
41. §
(1) A képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.
(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.
(3) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve mandátuma lejártát követően megszűnik.
A bizottságok működése
42. §
Az állandó és ideiglenes bizottság belső működési szabályait tartalmazó ügyrendjét – az Ötv. és az SZMSZ keretei között – maga állapítja meg, amelyet tájékoztatás céljából a képviselő-testület elé kell terjeszteni.
VI. Fejezet
A TISZTSÉGVISELŐK
A polgármester
43. §
(1) A polgármester a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármester tiszteletdíjára az alakuló ülésen, majd annak fejlesztésére az Ügyrendi Bizottság tesz javaslatot.
44. §
(1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:
a) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit [Ötv. 12. § (2) bek.];
b) képviseli az önkormányzatot [Ötv. 9. § (1) bek.];
c) segíti a képviselő-testület tagjainak a munkáját;
d) szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat;
e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését;
f) ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal az ülést követő három napon belül kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezésről a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül dönt [Ötv. 35. § (3) bek.];
(2) A polgármesteri hivatallal összefüggő főbb polgármesteri feladatok:
a) a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében eljárva irányítja a hivatalt;
b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;
c) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásnak, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének a meghatározására;
d) szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét;
e) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester, a jegyző és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében [Ötv. 35. § (2) bek.].
(3) A polgármester a polgármesteri hivatalban minden hónap első hétfő 8 órától 9 óráig fogadóórát tart.
Az alpolgármester
45. §
(1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére és munkájának segítségére alpolgármestert választ [Ötv. 34. § (1) bek.].
(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
A polgármester, alpolgármester helyettesítése
46. §
(1) Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve e személyek tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozóan a hatáskört a korelnök gyakorolja.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:
a) harminc napot meghaladó betegség, külszolgálat;
b) büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés;
A közös önkormányzati hivatal
48.§x
- A képviselő-testület a Mötv. 84. §-ában foglalt feladatok ellátására Püspökmolnári, Gersekarát, Sárfimizdó és Telekes önkormányzataival megállapodás alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hoz létre.
48/A. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra – a szociális- igazgatási ügyintéző, felsőfokú végzettségű köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.
VII. Fejezet
ÖNKORMÁNYZATI TÁRSULÁS
49. §
(1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület elsősorban a megyei közgyűléssel, más települések képviselő-testületeivel, gazdasági szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakít ki társulásokat. Társulásos formákat keres a vezetékes szolgáltatásokkal, valamint a nyomvonalas fejlesztésekkel kapcsolatos tervek és elképzelések megvalósításánál.
(2) A társulás célja és rendeltetése:
a) tervek, fejlesztési koncepciók és programok egyeztetése;
b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása;
c) a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása;
(3) A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit is, melyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.
49/A §.x
- A képviselő-testület Püspökmolnári Község Önkormányzatával közösen intézményfenntartó társulást működtet. A közösen fenntartott intézmény neve: Prinz Gyula Általános Művelődési Központ.
- A közösen fenntartott intézmény fenntartója: Püspökmolnári-Rábahídvég Általános Művelődési Központ Intézményfenntartó Társulása.
- A képviselő-testület a Prinz Gyula ÁMK vezetőjének megbízásával, megbízásának visszavonásával, valamint az intézményfenntartó társulás létrehozásáról szóló megállapodás III. fejezetében foglalt általános- és szakmai hatáskörökkel kapcsolatos döntések meghozatalát átruházza a társulási tanácsra.
VIII. Fejezet
LAKOSSÁGI FÓRUMOK RENDJE
Közmeghallgatás
50. §
A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal, a tárgyévi költségvetés elfogadása előtt, közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;
b) a közmeghallgatásra általában az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben az önkormányzat által létrehozott intézmény székhelyén is sor kerülhet;
c) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a hirdetőtáblán elhelyezett hirdetménnyel kell a lakosságot a rendezvény előtt legalább öt nappal tájékoztatni;
51. §
(1) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(2) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
Falugyűlés
52. §
(1) A képviselő-testület a lakosság, társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében falugyűlést hívhat össze.
(2) A falugyűlésen elhangzottakról feljegyzést kell készíteni.
IX. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
53. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Rábahídvég Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2003.(VII.14.) számú rendelete és az azt módosító 12/2004. (XI.16.) számú rendelet.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat szakfeladat rendjét e Rendelet 1. számú melléklete alapján állapítja meg.
X. Fejezetx
ROMA NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT
54. §
A képviselő-testület a Roma Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételeinek biztosítása céljából
- a feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt irodahelyiség ingyenes használatát biztosítja annak székhelyén, a Rábahídvég, Bertha Gy. u. 42. szám alatt.
- Viseli az irodahelyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsi- és fenntartási költségeket.
c. Végzi a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a testületi és a tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatokat
- Ellátja a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat.
- A nemzetiségi önkormányzat testületének működésével összefüggő feladatok (ülések előkészítése, jegyzőkönyvvezetői, gépelési, sokszorosítási, kézbesítési feladatok ellátása) a Közös Önkormányzati Hivatal látja el. Az ezzel járó költségek az önkormányzatot terhelik.
Rábahídvég, 2007. március 13.
/:Borsits Zoltán:/ sk. | /:Dr. Kovács Andrea:/ sk. | ||
polgármester | jegyző | ||
A rendelet kihirdetve: | |||
Rábahídvég, 2007. március 14., 2007. augusztus 23., 2008. június 11., 2011. április 01. 2012. szeptember 11. 2012. december 28. 2014. augusztus 27. | |||
/:Dr. Kovács Andrea:/ sk. Kissné Mátyás Éva sk. | |||
jegyző körjegyző | |||
Kissné Mátyás Éva
jegyző