Rábahídvég Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021. (VII.9.) önkormányzati rendelete
a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról
Hatályos: 2022. 09. 02- 2022. 12. 31
Rábahídvég Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021. (VII. 9.) önkormányzati rendelete
a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról
2022.09.02.
Rábahídvég Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ban, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 92. § (1) bekezdés a) pontjában, 92. § (2) bekezdésében, 115. § (3) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésben, 29. § (1)-(2) bekezdésben, 131. § (1) bekezdésben, 148. § (5) bekezdésben, 151. § (2f) bekezdésben és a 151. § (4a) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13 § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában szabályozott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ELSŐ RÉSZ
1. § A rendelet hatálya kiterjed a Bertha György Általános Művelődési Központban óvodai nevelésben és a Prinz Gyula Általános Iskola alsó tagozatával tanulói jogviszonyban állókra a 13. § szerinti feladatkörök tekintetében.
MÁSODIK RÉSZ
I. Fejezet
1. Az ellátások igénylésének, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének általános szabályai
2. § A képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ellátás iránti kérelmeket a Kámi Közös Önkormányzati Hivatal Rábahídvégi Kirendeltségén (továbbiakban: Hivatal)lehet előterjeszteni.
3. § (1) A kérelmező köteles a jogosultság megállapítása érdekében a jövedelemnyilatkozatában feltüntetett jövedelmekről, azok tartalmának megfelelő igazolást benyújtani, a kérelmekhez minden esetben mellékelni kell a háztartásban élők jövedelemigazolását, az alábbiak szerint:
a) a keresőtevékenységből származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről munkáltatói igazolást;
b) rendszeres pénzellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozóan a folyósító szerv igazolását, pénzintézeti számlakivonatot, postai kézbesítési szelvényt;
c) A Vas Megyei Kormányhivatal Vasvári Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltsége igazolását a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény alapján folyósított pénzbeli ellátásról, a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmére vonatkozóan;
d) a nyugdíjakról és egyéb járadékokról a folyósító szerv igazolását a havi teljes összegről, a tárgyhavi vagy előző havi igazolószelvényt és a nyugdíjas igazolvány fénymásolatát, illetve átutalási folyószámlára utalás esetén a pénzintézeti számlakivonatot,
e) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból, őstermelői tevékenységből származó jövedelemről a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (- a továbbiakban Szt.) 10. § (2) bekezdés b) pontja és a (3) bekezdés szerinti nyilatkozatot;
f) az alkalmi munkából származó jövedelem esetében a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónap jövedelmére vonatkozó nyilatkozatot és az egyszerűsített foglalkoztatásból származó jövedelem esetében az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény mellékletét képező munkaszerződés másolatát;
g) a tartásdíjról a kérelem benyújtását megelőző havi összeg átvételéről szóló iratot vagy elismervényt, postai feladóvevényt, pénzintézeti számlakivonatot vagy a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokiratot vagy a teljes bizonyító erejű magánokiratot vagy a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítéletet;
h) az állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozóan a postai kézbesítési szelvényt, átutalási folyószámlára utalás esetén a pénzintézeti számlakivonatot;
i) a családi pótlékról a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozóan a folyósító szerv igazolását vagy postai kézbesítési szelvényt vagy átutalási folyószámlára utalás esetén pénzintézeti számlakivonatot.
(2) A rendkívüli települési támogatás igénylése esetén a kérelemhez csatolni kell a kérelem alapját szolgáló tények igazolására:a) a temetéshez kapcsolódó rendkívüli települési támogatás igénylése esetén a temetési költségről a kérelmező vagy vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozó nevére – a temetési szolgáltatást végző szerv által – kiállított számla eredeti példányának hitelesített másolatát.
(3) A jegyző a döntés-előkészítés során a kérelmező szociális helyzetéről, életkörülményeiről környezettanulmányt készíthet, az ellátás jogosultsági feltételeinek fennállását pedig jogosult ellenőrizni. Amennyiben az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a jogosultsági feltételek már nem állnak fent, az ellátás megszüntetése iránt intézkedik.
(4) A megállapított ellátás összegének kifizetéséről, utalásáról a jegyző gondoskodik a határozatban megjelölt személy részére. A kifizetés történhet bankszámlára utalással vagy postai úton.
(5) Az ellátás felhasználását a jegyző ellenőrizheti, ennek keretében kötelezheti a kérelmezőt, hogy a rendkívüli települési támogatás kérelemben megjelölt célra történő felhasználását 30 napon belül igazolja.
(6) A támogatásban részesülő személy köteles a támogatás felhasználásának ellenőrzésében együttműködni.
II. Fejezet
2. Rendkívüli települési támogatás
4. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a személynek, aki önmaga illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került és akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő esetében 150 %-át.
(2) A rendkívüli települési támogatás összege egy naptári évben nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
(3) Amennyiben kérelmező élethelyzete indokolja a rendkívüli települési támogatás természetben is nyújtható elsősorban tűzifa biztosításával.
(4) Életvitelszerűen lakott lakást érő természeti csapás, elemi kár esetén jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül adható rendkívüli települési támogatás.
(5) Ha a rendkívüli települési támogatást közüzemi díj megfizetése céljából igénylik, a segély közvetlenül a közüzem részére történő átutalással is folyósítható.
5. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli települési támogatást állapít meg annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.
(2) Rendkívüli települési támogatásban az részesülhet, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át.
(3) A 5. § (1) bekezdésében meghatározott esetben a települési támogatás legkisebb összege 30.000.- Ft, a legmagasabb összege elérheti a helyben elfogadott legolcsóbb temetés teljes költségét, a 200.000.- Ft-ot.
(4) A rendelet 4-7. § szerinti rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
6. § (1) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: lakásfenntartási támogatás) a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A képviselő-testület támogatást nyújt a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás költségeihez.
(2) Lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének130 %-át, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.
(3) A lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege 3.500,- Ft, egyedül élő esetén 5.000,- Ft.
(4) A lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani. Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
7. § (1) Évente egy alkalommal rendkívüli élethelyzet miatt – betegség, haláleset, természeti kár – visszatérítendő támogatásban részesíthető az a személy, akinek családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élőnél pedig annak 150 %-át nem haladja meg és a visszafizetés fedezete biztosított.
(2) A támogatás összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének legfeljebb tízszereséig terjedhet.
III. Fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások
8. § (1) A személyes gondoskodás ellátási formáin belül, ugyanazon jogosultat - az összes szociális körülmények ismeretében- többféle ellátási forma is megillethet.
(2) A Képviselő-testület az alábbi személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:
a) szociális étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés.
9. § (1) A Képviselő-testület az Szt 62. §-ában foglaltak szerint napi egyszeri meleg étkezést biztosít a szociálisan rászorultaknak.
(2) Szociálisan rászorultnak tekintendő, az
a) aki a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. LXXXI. törvény alapján a reá irányadó nyugdíj korhatárt betöltötte,
b) egészségi állapota alapján mozgáskorlátozottsága, krónikus, akut vagy egyéb betegsége miatt a háziorvosi vagy szakorvosi igazolás alapján önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.
c) az a pszichiátriai vagy szenvedélybeteg, akinek az állapota háziorvosi vagy szakorvosi igazolás alapján indokolja.
d) aki az Szt. alapján hajléktalannak minősül, és hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni.
(3) 1 A szociális étkeztetés intézményi térítési díját e rendelet
2. mellékletében állapítja meg.
10. § (1) Rábahídvég Község Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester) külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti.
(2) A Polgármester a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatásokra vonatkozó igényt a hatályos jogszabályok szerint nyilvántartásba veszi.
(3) Az Szt. 115/A §-a és a fenntartó döntése alapján térítésmentesen biztosítandó valamennyi e rendelet alapján nyújtandó személyes gondoskodási forma esetén be kell nyújtani a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM. r. 1. sz. melléklete II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot.
(4) A Polgármester a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások igénybe vevőjével megállapodást köt, mely tartalmazza az igénybe vevő személyi adatait, a nyújtott szolgáltatást, annak térítési díját, a díjfizetés elmulasztása esetén az eljárás menetét, a jogviszony létrejöttének idejét, a megszüntetés módjait, a szolgáltatás elleni panasz beterjesztésének módját, és annak kivizsgálását, az ellátott jogai biztosításának módozatait, a díjfizetés kötelezettségének módozatait, és esetleges egyéb kötelezettségeit, az adatkezeléssel, tájékoztatással, titoktartással kapcsolatos szabályokat.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszűnésének általános esetei:
a) határozott idejű igénybevétel esetén a határozott idő lejártával,
b) az ellátott halálával,
c) a jogosult illetve törvényes képviselője kérelmére,
d) az ellátott súlyos kirívó magatartásával az ellátás nyújtását lehetetlenné teszi,
e) ellátást az igénybe vevő 30 napot meghaladóan nem veszi igénybe, s ezt követően az intézményvezető 15 napos írásbeli felhívására sem igényli az ellátást.
11. § A házi segítségnyújtás a Vasi Hegyhát Önkormányzati Társulás által fenntartott Vasvári Szociális és Gyermekjóléti Központ, 9800, Vasvár, Árpád tér 8. szám útján vehető igénybe.
12. § Az Szt. 64. §-a szerinti családsegítési szolgáltatás a Vasi Hegyhát Önkormányzati Társulás által fenntartott Vasvári Szociális és Gyermekjóléti Központ, 9800, Vasvár, Árpád tér 8. szám útján érhető el.
HARMADIK RÉSZ
A gyermekvédelmi ellátások
IV. Fejezet
13. §2 (1) A Képviselő-testület gyermek étkeztetést a gyermekek részére az Atroplusz Közétkeztetési és Szolgáltató KFT. útján biztosítja.
(2) Az önkormányzat által a gyermekétkeztetésért megállapított intézményi térítési díjakat e rendelet 2. mellékletében állapítja meg.
14. § (1) A Képviselő-testület szünidei étkeztetést biztosít a gyermekek részére.
(2) A szünidei gyermekétkeztetés iránti igényeket a szülő vagy más törvényes képviselő a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII.29.) Korm. rendelet 7. melléklete szerinti nyilatkozaton írásban nyújtja be a Hivatalban.
(3) Ha az intézményi, vagy szünidei gyermekétkeztetést betegség vagy más ok miatt a gyermek nem veszi igénybe, a kötelezett, az intézményi étkeztetés esetén az intézmény vezetőjénél, szünidei gyermekétkeztetés esetén a Hivatalban kell bejelenteni a távolmaradást, és annak várható időtartamát, valamint a távolmaradásra okot adó körülmény megszűnését és azt, hogy a gyermek mikor veszi igénybe újból a gyermekétkeztetést.
V. Fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
10. A gyermekek napközbeni ellátása
15. § Igény esetén a Képviselő-testület a Gyvt. 41-43. §-ában foglaltak szerint szervezi és biztosítja a gyermekek napközbeni ellátását.
11. Gyermekjóléti szolgálat
16. § A a gyermekjóléti szolgáltatást a Vasi Hegyhát Önkormányzati Társulás által fenntartott Vasvári Szociális és Gyermekjóléti Központ 9800 Vasvár, Árpád tér 8. szám útján érhető el.
VI. Fejezet
18. § Ez a rendelet 2021. július 10-én lép hatályba.
Rendkívüli települési támogatás megállapításához
Kérelmező neve: ..............................................................................................
Kérelmező születési neve: ................................................ Anyja neve: ......................................................................................................
Születési helye, ideje (év, hó, nap): …………………
Lakóhely: .......................................................................................................
Tartózkodási hely: ...........................................................................................
Állampolgárság: ………………… Társadalombiztosítási Azonosító Jele: ............................................................
.Kérelem indoka: ....................................................................................................................... ............................................................................................................................. ............................................................................................................................. ....................................................................................................................... .......................................................................................................................
Amennyiben releváns:
Az eltemetett hozzátartozó neve: .....................................................
Rokoni kapcsolat: .............................................................................
A haláleset ideje: ..............................................................................
A temetés költségei: ................................................................................
A kérelmező jövedelme: …………………….. Ft/hó
A kérelmezővel egy háztartásban élők adatai:
Név |
Szül. idő |
Rokoni kapcsolat |
TAJ száma |
Jövedelem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Egyéb jövedelmek: Gyermektartásdíj: .......................................... Ft Családi pótlék: ................................................. Ft
Önkormányzati egyéb rendszeres támogatást: ....................................... Ft
Együtt élők összes jövedelme: …………………Ft (ügyintéző tölti ki)
Egy főre jutó jövedelem: ………………………Ft (ügyintéző tölti ki)
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek és tudomásul veszem, hogy azok a valódisága a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján a NAV-nál ellenőrizhető. Alulírott hozzájárulok, hogy személyes adataimat, illetve háztartásomban élők adatait a jogosultság megállapítása és teljesítése céljából felhasználják.
Dátum:........................................... ……………………………. Kérelmező
A kérelemhez mellékelni kell a család jövedelmeiről szóló összes igazolást, valamint amennyiben releváns a temetési számlát, kórházi kezelésről szóló igazolást, tartós táppénz esetén orvosi igazolást, lakhatási költségek igazolását.
Kijelentem, hogy a települési támogatás megállapítása iránti kérelmemnek teljes egészében helyt adó döntése elleni fellebbezési jogomról lemondok.
Kelt ………………………….…………………………
kérelmező