Bögöt Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

Bögöt Község Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

Bögöt Község Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Általános indokolás

A veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletés a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Bögöt Község Önkormányzata Képviselő-testületének – Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §-ában meghatározott – feladat- és hatáskörét a veszélyhelyzet fennállásának időtartama alatt a polgármester gyakorolja.

Bögöt Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020.(II.12.) számú önkormányzati rendelettel jóváhagyott, 6/2020.(V.25.) számú, 8/2020.(IX.23.) számú,10/2020.(XII.4.) számú és az 3/2021.(II.15.) számú rendeleteivel módosított 2020. évi költségvetési előirányzatok teljesítéséről és a gazdálkodásról az alábbi beszámolót fogadom el:

2020. évi gazdálkodást 43.790.241 Ft bevétellel, 28.348.299 Ft kiadással, 15.441.942 Ft költségvetési maradvánnyal zártuk.

1. Bevételi források és azok teljesítésének részletezése

2020. évi összbevételek 12.414.027 Ft-tal meghaladta az eredeti előirányzatot, és 98 %-a a módosított előirányzatnak.

Az 43.790.241 Ft összegű bevételből 12.227.939 Ft finanszírozási bevétel (előző évi költségvetési maradvány igénybevétele, alacsony összegű fejlesztések, működési célú fejlesztések, útburkolat felújításának támogatása), ami a már meglévő források felhasználását jelenti.

2020-ban összbevételek 62,2 %-a – 27.217.512 Ft – származott központi költségvetési forrásokból, mely 94 %-a működtetési, 6 %-a pedig felhalmozási célokat szolgált.

Az általános működtetéshez és ágazati feladatainkhoz kapott támogatásokat a meghatározott célra felhasználtuk. Ugyancsak felhasználásra került a lakott külterületekkel kapcsolatos feladatok támogatására kapott összeg.

A közfoglalkoztatásra, valamint a nyári diákmunka támogatásra 2.407.600 Ft fedezet állt rendelkezésre.

Felhalmozási célú támogatásoknál: Porpác, Bögöt és Vép települések ivóvízminőség javítása pályázat támogatása címén 1.094.140 Ft szerepel. MFP-KKE/2020 Közterület karbantartását szolgáló eszközbeszerzés pályázat támogatási összege 417.483 Ft volt.

Önkormányzatok gazdálkodásában jelentős szerepe van a közhatalmi bevételeknek. Összességében helyi adókból az eredeti előirányzatnál 66,2 %-kal magasabb bevételt realizáltunk. A többlet az iparűzési adó bevételnél keletkezett.

Az intézményi működési bevételek a tervezett szinten teljesültek. Összességében 1.838.475 Ft-tal járultak hozzá gazdálkodásunkhoz.

Finanszírozási bevételek: Tartalmazza az előző évben képződött pénzmaradvány igénybevételét 11.243.882 Ft összegben. Ezen felül a 2020. évi gazdálkodáshoz államháztartáson belüli megelőlegezését 984.057 Ft-ot, melyet a számviteli szabályok értelmében a finanszírozási bevételek között kell kimutatni.

Bevételek kiemelt előirányzatonkénti alakulását az 1., forrásonkénti összetételének részletezését a 2., kötelező, önként vállalt, illetve állami (államigazgatási) bontását a 3. melléklet mutatja be.

2. Kiadások alakulása

2020. évi összkiadások 3.027.915 Ft-tal elmaradtak az eredeti előirányzatnál, és 16.317.679 Ft-tal maradtak alatta a módosított előirányzatnak.

2/1. Működési kiadások

Működtetési feladatok ellátására fordított összeg 25.631.534 Ft, ami az összkiadások 90,4 %-a, melyből az igazgatási, településüzemeltetési, szociális és közművelődési feladatok teljesítése valósult meg.

A személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó teszi ki a működési kiadások 50,5 %-át 12.950.165 Ft összegben. Ebből a választott tisztviselők, a közalkalmazott állandó foglalkoztatása, valamint év közbeni közfoglalkoztatás valósult meg. A kapott támogatás felhasználása a célnak megfelelően megtörtént.

Az önkormányzat által kötelezően ellátandó igazgatási, kommunális és községüzemeltetési, szociális, falugondnoki, illetve a művelődési feladatok dologi kiadásaira 10.796.149 Ft-ot használtunk fel, melynek 14,9 %-át készletbeszerzésekre, 65,1 %-át szolgáltatások igénybevételére, 18,6 %-át ÁFA kiadásokra, 1,4 %-át kiküldetésekre, díjak és egyéb befizetésekre, reklám- és propagandakiadásokra fordítottuk.

Az önkormányzati kiadások kormányzati funkció szerinti alakulását a 4. számú, a működési kiadások szerinti bontását az 5., a kiadások kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását a 6.,, az egyéb működési és felhalmozási kiadásokat a 7. számú melléklet tükrözi.

A különböző társadalmi szervezetek, egyesületek, gazdasági társaságok tagdíjaira, Vasi Volán működési támogatására 454.320 Ft-ot használtunk fel. A Bursa Hungarica ösztöndíj támogatásra 62.500,- Ft-ot, orvosi ügyeleti díjra 79.200,- Ft-ot fordítottunk.

Ellátottak pénzbeli juttatásaira a szociális célokra kapott központi támogatások felhasználásával 1.261.200 Ft-ot költöttünk. Részletezését a 8. melléklet tartalmazza.

2/2. Fejlesztési feladatok

Beruházások:

Porpác, Bögöt és Vép települések ivóvízminőség javítása pályázat támogatása címén 516.171 Ft szerepel. Ezen kívül beszerzésre került laptop, kerékpár, kávéfőző, rókacsapda, fűkasza, telefon, fényképezőgép, sarokcsiszoló, akkus csavarhúzó, csiszológép, sörpad garnitúra, hangfal szett, kerti pavilon, porszívó. A Magyar Faluprogram keretében beszerzésre került egy benzinmotoros kapálógép.

A múlt évben elvégzett felhalmozási kiadások teljesülését a 9. mellékletben mutatjuk be.

3. A vagyon alakulása

Az önkormányzat összvagyona 2020. évben 3.313.049 Ft-tal csökkent.

Ezen belül az egyes vagyoni elemek a következőképpen alakultak:

megnevezés

előző év

tárgyév

változás %-a

ESZKÖZÖK

immateriális javak

244.933

tárgyi eszközök

183.605.476

174.338.577

94,9

befektetett pénzügyi eszközök

1.740.000

1.740.000

100,0

nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök összesen:

185.590.409

176.078.577

94,9

készletek

értékpapírok

nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök összesen:

pénzeszközök

11.791.446

16.053.748

136.1

követelések

251.181

1.893.235

753,7

egyéb sajátos eszközoldali elszámolások

577.661

379.258

Aktív időbeli elhatárolások

112.288

605.118

eszközök összesen:

198.322.985

195.009.936

98,3

FORRÁSOK

saját tőke

193.892.217

190.205.882

98,1

kötelezettségek

2.519.993

2.297.715

91,1

egyéb sajátos forrásoldali elszámolások

kincstári számlavezetéssel kapcsolatos elszámolások

passzív időbeli elhatárolások

1.910.775

2.506.339

131,1

források összesen:

198.322.985

195.009.936

98,3

Az önkormányzat működési és felhalmozási tartalék állományát a 10. melléklet mutatja be.

A teljesített működési, felhalmozási és finanszírozási bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, közgazdasági tagolásban a 11. melléklet szerint állapítja meg.

A képviselő-testület az önkormányzat pénzeszközeinek alakulását a 12. melléklet szerint határozza meg.

Az összesített önkormányzati vagyon alakulását a 13., a vagyonkimutatását a 14., a befektetett eszközök eszközcsoportonkénti és forgalomképesség szerinti részletezését a 15., a részesedések állományát a 16. melléklet tartalmazza.

A 17. mellékletben az önkormányzat maradvány-kimutatását, a 18. mellékletben az eredmény-kimutatását, 19. mellékletben a létszámadatait mutatjuk be.

4. Közvetett támogatások

Gépjárműadóban a 2020. évben a gépjárműadóról szóló 1991. LXXXII. törvény alapján adómentesség 65.000 Ft, a jogszabályi adókedvezmények összege pedig 127.000 Ft.

A közvetett támogatásokat részletesen a 20. mellékletben ismertetjük.

Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek bemutatása a 21. mellékletben történik.

5. Kiegészítő mellékletek

A 22. mellékletben az eszközök értékvesztésének alakulását, 23. mellékletben a kiegészítő tájékoztató adatokat, 24. mellékletben az önkormányzat visszafizetési kötelezettségét, pótlólagos támogatását mutatjuk be, a 25. mellékletben az immateriális javak, tárgyi eszközök koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulását mutatjuk be.

Összegzés:

ecemberében kifizetett, 2005-kal, 4.786 e Ft-tal csökkent. Ebben döntő szerepet a pénzeszközök több, mint 75 %-os csökkenése

Az önkormányzat egész évi gazdálkodása során a takarékossági, észszerűségi szempontokat szem előtt tartva határoztuk meg a kiadásokat, azok felhasználását. Gazdálkodásunkat finanszírozási gondok nem nehezítették.

A település fejlődését, szépítését, élhetőbbé tételét biztosító beruházások valósultak meg az év során.

A 2020. évi költségvetés elfogadásakor megfogalmazott célkitűzések – működőképesség megtartása, a kötelező önkormányzati feladatok ellátása, új fejlesztési célokhoz pályázatok benyújtása – az éves gazdálkodás során megvalósultak.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése szerint: „A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen, erre tekintettel a zárszámadási rendelet megalkotása a veszélyhelyzet - a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet és a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény rendelkezésein alapuló, 2021. évi őszi országgyűlési ülésszak első ülésnapját követő 15. napon történő - megszűnéséig nem halasztható.

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz

1. §

Az önkormányzat 2020. évi teljesített működési, felhalmozási és finanszírozási bevételeinek és kiadásainak főösszegét mutatja be.

2. §

Az önkormányzat 2020. évi költségvetési bevételeinek összetételét, valamint a bevételeket bemutató mellékleteket határozza meg.

3. §

Az önkormányzat 2020. évi költségvetési kiadásainak összetételét, valamint a kiadásokat bemutató mellékleteket határozza meg.

4. §

Az önkormányzat költségvetési közgazdasági tagolású költségvetési mérlegét és a pénzeszközök 2020. évi alakulását tartalmazza.

5-6. §

Az önkormányzat 2020. december 31-i állapot szerinti vagyonának főösszegét, vagyonkimutatását, a befektetett eszközök 2020. december 31-i állapotát, valamint az azokat bemutató mellékleteket fogalmazza meg.

7. §

Az önkormányzat 2020. évi összes, feladattal terhelt, illetve szabad költségvetési maradványát, és a 2020. évi mérleg szerinti eredményét határozza meg.

8. §

A 2020. évi jóváhagyott létszámkeretet és teljesítését mutatja be.

9. §

Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat és az azt bemutató mellékletet határozza meg. Gépjárműadó vonatkozásában 2020. évben a gépjárműadóról szóló 1991. LXXXII. törvény (a továbbiakban Gjt.) 5. §-a alapján igénybe vehető adómentességi jogcímek közül a költségvetési szervnek, társadalmi szervezetnek, valamint súlyos mozgáskorlátozottságra való tekintettel került sor adómentesség biztosításra, melynek összege 65.000 Ft volt. A Gjt. 6. §-ában szereplő adóztatási módok alapján 127.000 Ft volt az adókedvezmény. Méltányossági eljárás keretében fizetési halasztás, részletfizetés engedélyezése, adó elengedése, illetve egyéb jogcímeken történő közvetett támogatás nem volt.

10. §

Az önkormányzat többéves kihatással járó feladatainak, illetve adósságot keletkeztető ügyletekből eredő kötelezettségeinek nemlegességét fogalmazza meg.

11. §

Az Európai uniós támogatásokkal megvalósuló projektek nemlegességét tartalmazza.

12. §

A Stabilitási tv. által meghatározott adósságot keletkeztető ügyletek, valamint az törvény végrehajtására kiadott rendelet szerint bevételek 2020. évi alakulását tartalmazza.

13. §

Az eszközök értékvesztésének alakulását határozza meg.

14. §

A tájékoztató adatokat határozza meg.

15. §

A 2020. évi visszafizetési kötelezettségét, pótlólagos támogatását, és a jogtalan igénybevétele után fizetendő ügyleti kamatát határozza meg.

16. §

Az immateriális javak, tárgyi eszközök koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulását határozza meg.

17. §

A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.

Előzetes hatásvizsgálat

Bögöt Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2020. évi zárszámadási rendelet- tervezetében (továbbiakban: rendelet-tervezet) foglaltak várható hatásai – a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. § (2) bekezdésében foglalt elvárások tükrében – az alábbiak szerint összegezhetők:

1.Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatások:

I. társadalmi hatásai: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, végrehajtott feladatokról, fejlesztésekről.

II. gazdasági hatásai: a rendelet-tervezetnek gazdasági hatása nincs.

III. költségvetési hatásai: a költségvetés zárszámadásakor számot ad az önkormányzat a tervezett és teljesített feladatokról, azok végrehajtásáról.

2. Környezeti, egészségi hatások:

A rendelet-tervezetnek környezeti és egészségügyi hatásai nincsenek.

3. A jogszabály adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A 2020. évi zárszámadásáról szóló rendelet-tervezet - a jogszabályokban meghatározott feladatokon túl – adminisztratív többletterhet nem jelent.

4. A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

A rendeletalkotás elmaradásának várható következménye az államháztartásról szóló törvényben, annak végrehajtási rendeletében, továbbá a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvényben foglaltak megsértése. Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértést von maga után, mely esetben Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 132. §. (1) bekezdés a./ pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet, valamint kezdeményezheti a Magyar Államkincstárnál a központi költségvetésből járó támogatás jogszabályban meghatározott részének visszatartását vagy megvonását.

5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet-tervezet elfogadása, az új rendelet a jelenlegi szabályozáshoz képest többlet személyi, szervezeti és tárgyi feltételt nem igényel.

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi állomány rendelkezésre áll.

Bögöt, 2021. május 27.

/:Hencsei Tamás: / polgármester