Porpác Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Általános indokolás

A veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendeletés a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Porpác Község Önkormányzata Képviselő-testületének – Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §-ában meghatározott – feladat- és hatáskörét a veszélyhelyzet fennállásának időtartama alatt a polgármester gyakorolja.

Porpác Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020.(II.11.) számú önkormányzati rendelettel jóváhagyott, évközben a 5/2020.(V.25.), a 7/2020.(IX.23.), a 11/2020.(XII.03.) és az 2/2021.(II.11.) számú rendeletekkel módosított 2020. évi költségvetési előirányzatok teljesítéséről és a gazdálkodásról az alábbi beszámolót fogadom el:

2020. évi gazdálkodásunkat 73.093.512 Ft bevétellel, 58.661.926 Ft kiadással, 14.431.586 Ft költségvetési maradvánnyal zártuk.

1. Bevételi források és azok teljesítésének részletezése

2020. évi összbevételeink 43.866.153 Ft-tal meghaladja az eredeti előirányzatot és 74.490.702 Ft-tal alatta marad a módosított előirányzatnak.

A 73.093.512 Ft összegű bevételből 16.261.913 Ft finanszírozási bevétel (előző évi költésvetési maradvány igénybevétele és a 2020. évi támogatás megelőlegezése), ami a már meglévő források felhasználását jelenti.

A 2020. évi költségvetési bevételeink összetétele az alábbiak szerint alakult: működési célú állam háztartáson belüli támogatásból származik bevételeink 25,8 %-a, felhalmozási célú támogatásból a 47,4 %-a, közhatalmi bevételből 2,4 %-a, működési bevételből 2,2 %-a, finanszírozási bevételből 22,2 %-a.

I. Az államtól – a feladat finanszírozási rendszer keretében – általános működtetésre, szociális és gyermekjóléti feladatokra, valamint kulturális feladatokra kapott támogatás összege: 17.749.491 Ft. E bevételi kört bővítik az egyéb működési célú támogatások 1.006.206 Ft összegben. Ezek a közfoglalkoztatottak támogatása.

II. Közhatalmi bevételek: Idetartoznak a lakosság által fizetett magánszemélyek kommunális adója, a vállalkozások által fizetett iparűzési adó, a gépjárműadó és az adópótlék, bírság. A helyi adópótlék kivételével a közhatalmi bevételek terven felül teljesültek. A kommunális adónál 257.842 Ft, az iparűzési adónál 1.475.921,- Ft, pótlékoknál 24.942 Ft bevételt realizáltunk.

III. Működési bevételek: A szociális étkezők térítési díj bevétele 586.015 Ft volt, a telefonátjátszó után fizetett bérleti díj, készletértékesítésből szolgáltatásnyújtásból származó bevétel a tervezettnek megfelelően alakult. Összességében a működési bevételek 1.644.465 Ft-tal járultak hozzá gazdálkodásunkhoz.

IV. Finanszírozási bevételek: Tartalmazza az előző évben képződött pénzmaradvány igénybevételét 15.532.235 Ft összegben. Ezen felül a 2020. évi gazdálkodáshoz államháztartáson belüli megelőlegezését 729.678 Ft-ot, melyet a számviteli szabályok értelmében a finanszírozási bevételek között kell kimutatni.

Bevételek és kiadások mérlegét az 1 sz. bevételek forrásonkénti összetételét a 2. számú, kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását a 3. számú mellékletekben mutatjuk be.

1. Kiadások alakulása

2020. évi összkiadásaink 29.434.567 Ft-tal meghaladták az eredeti előirányzatot és 88.922.288 Ft-tal alatta maradt a módosított előirányzatnak. Ennek oka, hogy az elnyert pályázat bevételi és kiadási összegei nem realizálódtak.

A 2020. évi költségvetési kiadásaink összetétele az alábbiak szerint alakult: működési kiadások 36,2 %, felhalmozási kiadások 62,7 %, finanszírozási kiadások 1,1 %.

2/1. Működési kiadások

Működtetési feladataink ellátására 21.224.015Ft-ot fordítottunk.

A személyi jellegű kifizetéseknél a választott tisztségviselők, képviselők juttatásai, a közalkalmazott bére, valamint a Munkaügyi Központ által 100 %-ban támogatott közfoglalkoztatottak bére jelentkezik. Összesen 8.993.767 Ft összegben. Járulékkiadásunk 1.554.476 Ft volt.

Takarékos gazdálkodással, a feladatok hatékonyabb megszervezésével, a legkedvezőbb megvalósítási lehetőségek kiválasztásával elértük, hogy a tényleges dologi kiadásaink jelentősen a módosított kiadási szint alatt maradjanak. A dologi kiadások közül 1.589.246 Ft-ot készletbeszerzésekre, 209.643 Ft-ot kommunikációs szolgáltatásokra, 818.485 Ft-ot közüzemi díjakra, 1.143.279 Ft-ot vásárolt élelmezésre, 588.017 Ft-ot karbantartási szolgáltatásokra, 3.296.381 Ft-ot egyéb üzemeltetési feladatokra, szakmai szolgáltatásokra 28.500 Ft-ot, 5.390 Ft-ot kiküldetési kiadásokra, 1.526.657 Ft-ot Áfa kiadásokra és befizetési kötelezettségekre, 112.310 Ft-ot egyéb dologi kiadásokra használtunk fel.

Az ellátottak juttatásaira összességében 1.148.800 Ft-ot fordítottunk, az előirányzatok 80,9 %-át használtunk fel. (Tanévkezdési támogatásra, az időskorúak támogatására, gyermekek egyszeri támogatására és rendkívüli települési támogatásokra. )

Az önkormányzati kiadások kormányzati funkció szerinti alakulását a 4., a működési kiadások szerinti bontását az 5., a felhalmozási kiadásokat a 6., a kiadások kötelező, önként vállalt, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását a 7. melléklet tükrözi. Az egyéb működési és felhalmozási kiadásokról a 8., a társadalom-, szociálpolitikai és egyéb társadalombiztosítási juttatásokról pedig a 9. táblázat számol be.

2/2. Fejlesztési feladatok

Felhalmozási kiadásunk 36.765.556 Ft.

Beruházások: Tárgyi eszköz beszerzésre 6.463.872 Ft-ot fordítottunk.

Ebből reklámtábla, fűkasza, magasnyomású mosó, lobfújó, utánfutó, villanytűzhely, mosógép kerültek beszerzésre, a KEHOP-2.1.3-15-2016-00024 "Porpác, Bögöt települések vízellátás javítása” - pályázat , „Magyar Falu Program - Óvodai játszóudvar, közterületi játszótér kialakítása” pályázat és a „TOP-2.1.3-16-vs1-2020-00010 Belterületi csapadékvíz elvezetése Porpácon” pályázat kiadásai kerültek finanszírozásra.

Felújítások: Magyar Falu Program: 26/1 és 26/2 hrsz. Dózsa György u. burkolatának felújítása történt meg 29.951.684 Ft összegben. Magyar Falu Program: Közösségi tér ki-/átalakítás tervdokumentációja készült el 350.000 Ft összegben.

Beruházási kiadásokat kormányzati funkciónként részletesen a 10. a felújítási kiadásokat a 11. mellékletben mutatjuk be.

2/3. Hiteltörlesztés, adósságszolgálat

2020. december 31-én sem hitel, sem kötvény állományunk nem volt.

3. A vagyon alakulása

Az önkormányzat vagyona 2020. évben az alábbi vagyon elemek szerint a következőképpen alakult:

Megnevezés előző év tárgyév Változás %-a

ESZKÖZÖK

Ft-ban

Immateriális javak

244.933

Tárgyi eszközök

166.522.870

181.906.146

109,2

Befektetett pénzügyi eszközök

1.699.000

1.699.000

100,0

Koncesszióba, vagyonkez.a.e.

Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök összesen

168.466.803

183.605.146

108,9

Készletek

Értékpapírok

Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök

Pénzeszközök

16.125.271

14.812.031

91,9

Követelések

1.067.488

1.256.548

117,7

Egyéb sajátos eszközoldali elszámolások

-99.221

-89.407

90,1

Aktív időbeli elhatárolások

42.320

478.231

Eszközök összesen

185.602.661

200.062.549

107,8

FORRÁSOK

Saját tőke

180.782.259

194.894.651

107,8

Kötelezettségek

3.846.052

2.234.043

58,1

Egyéb sajátos forrás elszámolások

Passzív időbeli elhatárolások

974.350

2.933.855

Források összesen:

185.602.661

200.062.549

107,8

A teljesített működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, közgazdasági tagolásban a 12. a pénzeszközök alakulását a 13. melléklet szerint határozza meg.

Az önkormányzati vagyon alakulását a 14. melléklet, vagyonkimutatást 15. melléklet a vagyon forgalomképtelen, korlátozottan forgalom képes, üzleti vagyon szerinti besorolását, az eszközök elhasználódottságát a 16. melléklet mutatja be.

Az önkormányzat részesedéseinek, pénzügyi befektetéseinek, rövid lejáratú betéteinek 2020. december 31-i állományát és összetételét a 17. melléklet alapján állapítja meg.

A képviselő-testület az önkormányzat költségvetési maradványát 14.431.586 Ft-ban, szabad maradványát 12.244.579 Ft-ban a 18. melléklet szerint határozza meg.

Eredmény kimutatását a 19. melléklet szerint határozza meg.

A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi összesített záró létszámát 1 főben, a 2020. évi átlagos statisztikai létszámot 2 főben állapítja meg a 20. melléklet szerint.

1. Közvetett támogatások

Gépjárműadóban a 2020. évben a gépjárműadóról szóló 1991. LXXXII. törvény alapján a jogszabályi adókedvezmények összege 89.000 Ft.

A közvetett támogatásokat részletesen a 21. mellékletben ismertetjük.

Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek bemutatása a 22. mellékletben történik.

Az Európai uniós támogatásokkal megvalósuló projektek teljesítéseit a 23. melléklet szerint állapítja meg.

1. Kiegészítő mellékletek

A 24. mellékletben az eszközök értékvesztésének alakulását, 25. mellékletben a kiegészítő tájékoztató adatokat, 26. mellékletben az önkormányzat visszafizetési kötelezettségét, a 27. mellékletben az immateriális javak, tárgyi eszközök koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulását mutatjuk be.

6. Egyéb költségvetést érintő módosítások, átcsoportosítások

A kormányzati funkciók között jelentkező alábbi módosításokat hagyom jóvá.

A 041233 – Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás kormányfunkcióról 36.607 Ft-ot vezettünk át a 018030 – Támogatási célú finanszírozási műveletek kormányfunkcióra. A 074040 – Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás kormányfunkcióról 13.557 Ft-ot vezettünk át a 104037- intézmények kívüli gyermekétkeztetés kormányfunkcióra. Az átvezetéseket a 28. és 29. melléklet mutatja be.

Összegzés:

Az önkormányzat egész évi gazdálkodása során a takarékossági, ésszerűségi szempontokat szem előtt tartva határoztuk meg a kiadásokat, azok felhasználását. Gazdálkodásunkat finanszírozási gondok nem nehezítették.

A település fejlődését, szépítését, élhetőbbé tételét biztosító beruházások valósultak meg az év során.

A Magyar Falu Program keretében felújítottuk a Dózsa Gy. utcát, 29.975.072 Ft támogatást kaptunk rá.

Befejeződött a KEHOP támogatásban részesülő ivóvízminőség javítását szolgáló pályázat.

A Magyar Falu Program keretében nyertünk pályázatot a játszótér kiépítésére, a támogatási összeget már megkaptuk, 1.954.910 Ft, a beruházás még folyamatban van.

Pályáztunk a „Belterületi csapadékvíz elvezetése, infrastrukturális fejlesztés” című TOP-2.1.3.16 pályázatra, amit megnyertünk, a támogatási összeget még nem kaptuk meg, 73.107.260 Ft, a megvalósítás folyamatban van.

A 2020. évi költségvetés elfogadásakor megfogalmazott célkitűzések – működőképesség megtartása, a kötelező önkormányzati feladatok ellátása, új fejlesztési célokhoz pályázatok benyújtása – az éves gazdálkodás során megvalósultak.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése szerint: „A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen, erre tekintettel a zárszámadási rendelet megalkotása a veszélyhelyzet - a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet és a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény rendelkezésein alapuló, 2021. évi őszi országgyűlési ülésszak első ülésnapját követő 15. napon történő - megszűnéséig nem halasztható.

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz

Részletes indokolás

1. §

Az önkormányzat 2020. évi teljesített bevételeinek és kiadásainak, valamint a tárgyévi költségvetési maradvány főösszegét mutatja be.

1. §

Az önkormányzat 2020. évi költségvetési bevételeinek összetételét, valamint a bevételeket bemutató mellékleteket határozza meg.

1. §

Az önkormányzat 2020. évi költségvetési kiadásainak összetételét, valamint a kiadásokat bemutató mellékleteket határozza meg.

1. §

Az önkormányzat költségvetési közgazdasági tagolású költségvetési mérlegét és a pénzeszközök 2020. évi alakulását tartalmazza.

5-6. §

Az önkormányzat 2020. december 31-i állapot szerinti vagyonának főösszegét és az azt alátámasztó mellékleteket fogalmazza meg.

7. §

Az önkormányzat 2020. évi költségvetési maradványát, eredmény kimutatását határozza meg.

8. §

Az önkormányzat 2020. évi hitel- és kötvényállományát, kezesség vállalását mutatja be.

9. §

A 2020. évi jóváhagyott létszámkeretet és teljesítését mutatja be.

10. §

Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat határozza meg.

11. §

A Stabilitási tv. által meghatározott adósságot keletkeztető ügyletek, valamint a törvény végrehajtására kiadott rendelet szerint bevételek 2020. évi alakulását tartalmazza.

12. §

Az Európai uniós támogatásokkal megvalósuló projektek teljesítését, valamint az azt bemutató mellékletet határozza meg.

13. §

Az eszközök értékvesztésének alakulását határozza meg.

14. §

A tájékoztató adatokat határozza meg.

15. §

A 2020. évi visszafizetési kötelezettségét, pótlólagos támogatását, és jogtalan igénybevétele után fizetendő ügyleti kamatát határozza meg.

16. §

Az immateriális javak, tárgyi eszközök koncesszióba, vagyonkezelésbe adott eszközök állományának alakulását határozza meg.

17. §

A 2020. év költségvetési rendelet módosításáról rendelkezik.

18. §

A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.

Előzetes hatásvizsgálat

Porpác Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2020. évi zárszámadási rendelet tervezetében (továbbiakban: rendelet-tervezet) foglaltak várható hatásai - a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §. (2) bekezdésében foglalt elvárások tükrében – az alábbiak szerint összegezhetők:

1. Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatások:

I. társadalmi hatásai: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, végrehajtott feladatokról, fejlesztésekről.

II. gazdasági hatásai: a rendelet-tervezetnek gazdasági hatása nincs.

III. költségvetési hatásai: a költségvetés zárszámadásakor számot ad az önkormányzat a tervezett és teljesített feladatokról, azok végrehajtásáról.

2. Környezeti, egészségi hatások:

A rendelet-tervezetnek környezeti és egészségügyi hatásai nincsenek.

3. A jogszabály adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A 2020. évi zárszámadásról szóló rendelet-tervezet – a jogszabályokban meghatározott feladatokon túl – adminisztratív többletterhet nem jelent.

4. A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

A rendeletalkotás elmaradásának várható következménye az államháztartásról szóló törvényben, annak végrehajtási rendeletében, továbbá a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvényben foglaltak megsértése. Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértést von maga után, mely esetben Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 132. §. (1) bekezdés a./ pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet, valamint kezdeményezheti a Magyar Államkincstárnál a központi költségvetésből járó támogatás jogszabályban meghatározott részének visszatartását vagy megvonását.

5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet-tervezet elfogadása, az új rendelet a jelenlegi szabályozáshoz képest többlet személyi, szervezeti és tárgyi feltételt nem igényel.

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi állomány rendelkezésre áll.

Porpác, 2021.

/:Tóth Teodóra:/

polgármester