Porpác Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2021. (VII. 7.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 07. 08

a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontja alapján a gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások, valamint a 8a. pontja alapján a szociális ellátások a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körébe tartoznak. Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény egyes rendeletalkotási felhatalmazó rendelkezései:

a) 1. § (2) bekezdés: A helyi önkormányzatok az e törvényben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak;

b) 10. § (1) bekezdése: A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a hatóság felhívhatja a kérelmezőt, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait rendeletben szabályozza.

c) 25. § (3) bekezdés b) pontja: Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület - az e törvényben és a települési önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint - települési támogatást állapít meg;

d) 26. §: a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére – a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint – más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat;

e) 32. § (1) bekezdés b) pontja: (Ha e törvény másként nem rendelkezik, a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmet) a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ellátás esetén az önkormányzat rendeletében meghatározott önkormányzati szervnél kell előterjeszteni;

f) 32. § (3) bekezdés: ha e törvény másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletben szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait;

g) 45. § (1) bekezdés: a képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján – pénzbeli vagy természetbeni formában – települési támogatást nyújt;

h) 48. § (4) bekezdés: a települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.

i) 60. § (4) bekezdés: A falugondnoki, illetve tanyagondnoki szolgáltatás a fenntartó önkormányzat rendeletében részletesen meghatározott, (1) bekezdés szerinti feladatokat látja el, valamint - az önkormányzat rendeletében meghatározott módon - közreműködhet az étkeztetés biztosításában;

j) 92. § (1) bekezdés: A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról

a) a fenntartó önkormányzat,

b) ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban megjelölt székhely szerinti vagy az erre kijelölt települési önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint

rendeletet alkot;

k) 92. § (2) bekezdés: Ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat az (1) bekezdés szerinti rendeletben szabályozza

a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit;

b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját;

c) azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;

d) azt, hogy külön eljárás keretében milyen esetekben biztosítható ellátás;

e) az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait;

f) a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének eseteit és módjait;

g) az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket;

l) 132. § (4) bekezdés g) pontja: (felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza) a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény egyes rendeletalkotási felhatalmazó rendelkezései:

a) 29. § (1) bekezdése: a fenntartó önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó ellátások (a továbbiakban: személyes gondoskodás) formáiról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjról rendeletet alkot;

b) 29. § (2) bekezdése: ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat rendeletben szabályozza

a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit,

b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját és a kérelem elbírálásának szempontjait,

c) az intézményvezető hatáskörében – külön eljárás nélkül – biztosítható ellátásokat,

d) az ellátás megszűnésének eseteit és módjait,

e) a fizetendő térítési díjak mértékét, csökkentésének és elengedésének eseteit, módjait.

Az Önkormányzat által nyújtott szociális támogatások szabályairól a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.16.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Szr.) rendelkezik.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény vonatkozó rendelkezései szerint a jogszabálynak a címzettek számára egyértelműen értelmezhető szabályozási tartalommal kell rendelkeznie, továbbá a jogszabályok megalkotásakor biztosítani kell, hogy a jogszabály megfeleljen az Alaptörvényből eredő tartalmi és formai követelményeknek, illeszkedjen a jogrendszer egységébe, megfeleljen a nemzetközi jogból és az európai uniós jogból eredő kötelezettségeknek és megfeleljen a jogalkotás szakmai követelményeinek. A jogszabályok megalkotásakor továbbá biztosítani kell, hogy a jogszabály ne tartalmazzon indokolatlanul olyan rendelkezést, amely a szabályozási cél eléréséhez nem feltétlenül szükséges, normatív tartalommal nem rendelkezik.

A fentiekre tekintettel az Szr. felülvizsgálata megtörtént, amely alapján annak – kizárólag – technikai deregulációja az alábbiak szerint indokolt.

Részletes indokolás

Az 1–3. §-hoz

Az 1. §-hoz

Az Szr. bevezető részét módosító rendelkezés.

A 2. §-hoz

A rendelettervezet e szakasza az Szr. I-III. Fejezeteit szabályozza újra. A módosítást követően az Szr. 2. §-a tartalmazná az ellenőrzés szabályait, az egyéb eljárási intézkedéseket pedig az 1. § foglalná magába. Ezek között a szociális támogatások vonatkozásában a kérelmeket befogadó Hatósági Iroda megjelölése kiegészült annak címével. Az Szr. a módosítást követően nem tartalmazna rendelkezést arra az esetre, ha a kérelmező a kérelemhez egyidejűleg nem mellékelné a jövedelemigazolást. Ebben az esetben az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény vonatkozó rendelkezése az irányadó, amely az eddigi gyakorlatban is érvényesült, így a szabályozás további fenntartása nem szükséges.

Az újraszabályozott II. Fejezet a címzettek számára egyértelműen értelmezhető szabályozás keretében tartalmazná a rendelettervezet elfogadása esetén az Önkormányzatnál igényelhető szociális támogatások körét, megkülönböztetve egymástól az Önkormányzat által kötelezően nyújtandó települési támogatások 2015. március 1-től bevezetett formáit (lakásfenntartási támogatás, rendkívüli települési támogatás, rendkívüli tanévkezdési települési támogatás) és helyi szabályait, valamint a külön alcímben szabályozásra kerülő, az Szt.-ben szabályozott, szintén kötelező köztemetésre vonatkozó egyes rendelkezéseket, valamint az Önkormányzat által a saját költségvetése terhére, az Szt.-ben szabályozott támogatásokon felül nyújtható, külön alcímben megjelölt, egyes szociális támogatásokat (újszülöttek támogatása, gyermekek egyszeri támogatása, időskorúak támogatása, természetbeni segély). Az egyes szociális támogatási formák esetén a Képviselő-testület került a rendelettervezet vonatkozó pontjaiban megjelölésre mint a hatáskör címzettje, illetve a sajátos szociális támogatási formák esetén a hatáskörre hivatkozó rendelkezések rögzítik azt a tényt, hogy ezen támogatásokat az Önkormányzat a saját költségvetése terhére állapíthatja meg. A III. Fejezet újraszabályozásához: a Gyvt. rendelkezései értelmében a települési önkormányzat feladata a gyermekek napközbeni ellátásának a biztosítása. Az Szt. rendelkezései értelmében a települési önkormányzat feladata a házi segítségnyújtásnak a biztosítása.

A 3. §-hoz

Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.

Várható hatások

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a tervezett jogszabálynak jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, és a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a rendelet-tervezetet megtárgyalni és elfogadni szíveskedjenek.

Porpác, 2021. június 23.

Tóth Teodóra

Polgármester