Porpác Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (V. 4.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II. 18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2022. 05. 07
a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II. 18.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontja alapján a szociális ellátások a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körébe tartoznak.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény
a) 1. § (2) bekezdése: A helyi önkormányzatok az e törvényben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak;
b) 25. § (3) bekezdés b) pontja: Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület – az e törvényben és a települési önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint – települési támogatást állapít meg;
c) 26. §-a: A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére – a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint – más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat;
d) 32. § (3) bekezdése: Ha e törvény másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletben szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait;
e) 45. § (1) bekezdése: A képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján – pénzbeli vagy természetbeni formában – települési támogatást nyújt;
f) 48. § (4) A települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség (az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi) alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.
g) 132. § (4) bekezdés g) pontja: Felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.
Az Önkormányzat által nyújtott szociális támogatások szabályairól 2015. március 1-jétől a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.18.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Szr.) rendelkezik.
A 2015-ben megalkotott Szr. alapján Porpácon jelenleg az alábbi szociális támogatások vehetők igénybe:
a) köztemetés,
b) lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtható települési támogatás (a továbbiakban: lakásfenntartási támogatás),
c) rendkívüli települési támogatás,
d) tanévkezdéshez nyújtható rendkívüli települési támogatás,
e) időskorúak támogatása,
f) újszülöttek támogatása,
g) gyermekek egyszeri támogatása,
h) természetbeni segély.
A KSH adatai szerint az öregségi nyugdíjak havi átlagösszege 2015-ről 2021-re 27%-kal, az alkalmazásban állók havi nettó átlagkeresete a III. negyedéveket tekintve 2017-ről 2021-re 47%-kal nőtt, továbbá figyelemmel az inflációra (2021: 5,1%) annak érdekében, hogy a szociális támogatásokat igénybevevő, leginkább rászoruló személyek a támogatásokat a jövőben is igénybe vehessék, továbbá, hogy az önkormányzati támogatások megőrizzék értéküket, korrekcióra van szükség, indokolt a Szr. alábbiak szerinti módosítása.
A lakásfenntartási támogatás a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez azon szociálisan rászorulók részére nyújtható, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme nem haladja meg a 65000 forintot, és a háztartás egyikének sincs vagyona. A Szr. részletesen meghatározza, mely kiadásokhoz nyújtható e támogatás, továbbá milyen módon kell megállapítani a jövedelemhatárt és a támogatás havi összegét, amely jelenleg – 14250 Ft/fogyasztási egység mérték felett alkalmazandó képlet szerint számítva – nem lehet kevesebb 5000 forintnál. A támogatás megállapítására a feltételek fennállása esetén egy évre kerül megállapításra és az érintett közüzemi szolgáltató felé kerül folyósításra havi rendszerességgel. (E támogatás esetén a jövedelemhatár nem a család létszámára, hanem a háztartás egy fogyasztási egységére vonatkozik. A fogyasztási egység olyan arányszám, amely a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet fejezi ki. Ennek értelmében a háztartás második, illetve további nagykorú tagjai, illetve a kiskorú gyermekek sem egy-egy főként kerülnek figyelembevételre a jogosultság megállapítása során. Ugyanakkor ez a számítási mód a háztartásban nevelt tartósan beteg gyermekre, vagy a gyermekét egyedül nevelő szülőre tekintettel kedvezőbb. Mindez azon alapul, hogy a háztartáson alapuló jogosultság figyelembe veszi a jövedelmek háztartáson belüli újraelosztását, és így pontosabban tükrözi a rászorultságot.)
Indokolt a lakásfenntartási támogatásban részesülők támogatása érdekében a jelenlegi 65000 forintnál magasabb összegű jövedelemhatárt meghatározni. A rendelet-tervezet szerinti 100000 forint összegű jövedelemhatárral biztosítható, hogy ezen támogatási formát a szociálisan rászoruló porpáciak továbbra is igénybevehessék. A 2021. évben 2 család összesen 100000 forint összegben részesült e támogatásban, a 2022. évben a jogosultak számát változatlannak feltételezve a szükséges összegben biztosított az Önkormányzat költségvetésében az előirányzat.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. § (1) bekezdése alapján a képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján – pénzbeli vagy természetbeni formában – települési támogatást nyújt, továbbá a 45. § (3) bekezdése alapján a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.
Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Szr. jelenleg hatályos 8. § (2) bekezdésében a rendkívüli települési támogatás megállapításánál figyelembe vehető jövedelemhatárok az alábbiak szerint kerültek meghatározásra:
a) általános esetben 52000 forint,
b) egyedülélő esetén 65000 forint.
A rendelet-tervezet a rendkívüli települési támogatás jogosultsági jövedelemhatárainak a növelését is tartalmazza, család esetén 52000 forintról 80000, egyedülélő esetén 65000 forintról 85000 forintra, hogy a leginkább rászorulók a továbbiakban is részesülhessenek szociális támogatásban. A temetési segély összege 40000 forintban kerülne meghatározásra, tekintettel arra, hogy a temetési szoláltatások díjai emelkedtek. A 2021. évben 2 fő jogosult részére 7 esetben került sor rendkívüli települési támogatás megállapítására, összesen 110000 forint összegben, amely a 2022. évben is biztosítható – a kérelmek benyújtása esetén – az Önkormányzat költségvetésében e célra biztosított előirányzatból.
Az Önkormányzat a beiskolázással együtt járó költségek fedezéséhez való hozzájárulásként sajátos szociális pénzbeli támogatásként vezette be a rendkívüli települési támogatás keretében a tanévkezdési támogatási formát.
A támogatásra az Szr. 9. §-a alapján az jogosult, aki a tárgyév szeptember hónapban köznevelési intézményben tanulói, vagy felsőoktatási oktatási intézmény nappali tagozatán hallgatói jogviszonnyal rendelkezik; és a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a 180000 forintot nem haladja meg.
Figyelembe véve a 2021. évben benyújtott kérelmek (15 fő) alapján a jogosultak 2022. évi várható támogatási igényét (legfeljebb 15 fő) és az ismert jövedelmük összegét, indokolt a jogosultsági jövedelemhatár emelése. A rendelet-tervezet szerinti 250000 forint összegű jövedelemhatárral biztosítható, hogy e támogatási formát a szociálisan rászoruló porpáci gyermekek családjai a továbbiakban is igénybevehessék. A rendelet-tervezet a tanévkezdési támogatás gyermekenként megállapítható összegét, hogy a tanuló gyermekeket nevelő családokat minél nagyobb mértékben támogathassa, a jelenlegi 10000 forintról 20000 forintra növelné. A júniustól benyújtható kérelmek tényleges számától függően a szükséges forrás az Önkormányzat költségvetésében az ellátottak juttatásai tervezett előirányzatából biztosított.
Sajátos szociális támogatási forma továbbá a gyermekek egyszeri támogatása. E támogatás évente egy alkalommal, karácsony előtt pénzbeli támogatásként állapítható meg a 18. életévét be nem töltött, szociálisan rászoruló gyermek törvényes képviselője részére, ha a gyermek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 180000 forintot. A támogatás mértéke gyermekenként jelenleg 10000 forint. Annak érdekében, hogy a porpáci családok a jövőben továbbra is igénybevehessék a támogatást, indokolt a jövedelemhatár emelése a jelenlegi 180000 forintról 250000 forintra, valamint annak érdekében, hogy az Önkormányzat a gyermeket nevelő szülőket minél nagyobb mértékben segíthesse, a támogatás mértékének növelése indokolt 15000 forintra. Porpácon 2022. január 1-jén 26 kiskorú gyermek élt, a 2021. évben 21 kisgyermekre tekintettel igényeltek pénzbeli támogatást a szülők, amely 210000 forint kiadást jelentett. A 2022. évben benyújtásra kerülő kérelmek számától függően a 2022. évre az Önkormányzat költségvetése szerint az ellátottak juttatásai tervezett előirányzatából biztosított.
A leginkább rászorulók támogatását szolgálja a speciális támogatási forma, a természetbeni segély. Természetbeni segély állapítható meg annak a szociálisan rászoruló személynek, aki a lakásában a fűtéshez szükséges tűzifát biztosítani átmenetileg önerőből nem képes. A 2021. év során 2 fő részére, összesen 3 alkalommal került sor tüzifa formájában megállapításra e támogatás. Annak érdekében, hogy számukra ez a segítség a 2022. évben is elérhető legyen, szükséges a jövedelemhatár emelése a jelenlegi 60000 forintról 70000 forintra.
A köztemetés kapcsán pedig a rendelet-tervezet szerint a jelenlegi 40000 forint összegű jövedelemhatár helyett 65000 forint összegű jövedelemhatár alatt kérheti az eltemettetésre köteles, ám azt nem végrehajtó vagy vállaló személy megtérítési kötelezettség alóli mentesítése. Tájékoztatom a T. Képviselő-testületet, hogy a 2021. évben egy köztemetés volt, ám a megtérítési kötelezettség alóli mentesítést az érintett hozzátartozó az Önkormányzattól nem igényelt.
Részletes indokolás
Az 1–3. §-hoz
az 1-2. §-okhoz
Az általános indokolásban kifejtettek alapján az egyes támogatási formák jogosultsági jövedelemhatára és megállapítható összegére vonatkozó módosító rendelkezések.
A 3. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
Várható hatások
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet a tervezett jogszabály várható következményeiről.
A rendelet-tervezetnek jelentős társadalmi, gazdasági, környezeti és egészségi következménye, illetve adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
Az egyes szociális támogatások jogosultsági feltételeit és a mértékeit érintő változások költségvetési hatása: az önkormányzat szociális kiadásai várhatóan növekednek, amelynek a mértéke több tényező együttes hatásától függ. Az egyes szociális támogatásokra fordítandó kiadások nagyságát befolyásolja különösen a 2022. évi nyugdíj-, és béremelkedés hatása a családok, háztartások jövedelmére. Ennek következtében – figyelembe véve a jogosultsági jövedelemhatárok emelkedését is – az egyes támogatások iránt érdeklődő személyek körülményeinek az ismeretében a szociális támogatásokat a korábbi időszakban igénybe vevő leginkább rászoruló személyek számára a szociális támogatások igénybevétele a jövőben is biztosított lesz. A kedvező módosítás hatására tekintettel várhatóan a szociális támogatásokat igénylők számának, és a megállapított támogatások összegének kismértékű növekedésével kell számolni.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a rendelet-tervezetet megtárgyalni és elfogadni szíveskedjenek.