Sitke Község Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (VI. 29.) önkormányzati rendeletének indokolása
a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 06. 30a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Általános indokolás
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontja alapján a gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások, valamint a 8a. pontja alapján a szociális ellátások a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körébe tartoznak. Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja alapján a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény egyes rendeletalkotási felhatalmazó rendelkezései:
a) 1. § (2) bekezdés: A helyi önkormányzatok az e törvényben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak;
b) 10. § (1) bekezdése: A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a hatóság felhívhatja a kérelmezőt, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja. Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete a hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásoknál a nyilatkozat és az igazolás tartalmának, illetve benyújtásának részletes szabályait rendeletben szabályozza.
c) 25. § (3) bekezdés b) pontja: Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület - az e törvényben és a települési önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint - települési támogatást állapít meg;
d) 26. §: a képviselő-testület a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, és a szociálisan rászorultak részére – a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint – más pénzbeli támogatásokat is megállapíthat;
e) 32. § (1) bekezdés b) pontja: (Ha e törvény másként nem rendelkezik, a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmet) a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ellátás esetén az önkormányzat rendeletében meghatározott önkormányzati szervnél kell előterjeszteni;
f) 32. § (3) bekezdés: ha e törvény másként nem rendelkezik, a települési önkormányzat képviselő-testülete rendeletben szabályozza a hatáskörébe tartozó pénzbeli ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait;
g) 45. § (1) bekezdés: a képviselő-testület az e törvény rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján – pénzbeli vagy természetbeni formában – települési támogatást nyújt;
h) 48. § (4) bekezdés: a települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.
i) 92. § (1) bekezdés: A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
a) a fenntartó önkormányzat,
b) ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban megjelölt székhely szerinti vagy az erre kijelölt települési önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint
rendeletet alkot;
j) 92. § (2) bekezdés: Ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat az (1) bekezdés szerinti rendeletben szabályozza
a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit;
b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját;
c) azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;
d) azt, hogy külön eljárás keretében milyen esetekben biztosítható ellátás;
e) az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait;
f) a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének eseteit és módjait;
g) az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket;
k) 132. § (4) bekezdés g) pontja: (felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza) a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait.
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény egyes rendeletalkotási felhatalmazó rendelkezései:
a) 29. § (1) bekezdése: a fenntartó önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó ellátások (a továbbiakban: személyes gondoskodás) formáiról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjról rendeletet alkot;
b) 29. § (2) bekezdése: ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat rendeletben szabályozza
a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit,
b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját és a kérelem elbírálásának szempontjait,
c) az intézményvezető hatáskörében – külön eljárás nélkül – biztosítható ellátásokat,
d) az ellátás megszűnésének eseteit és módjait,
e) a fizetendő térítési díjak mértékét, csökkentésének és elengedésének eseteit, módjait.
Az Önkormányzat által nyújtott szociális támogatások szabályairól a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.16.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Szr.) rendelkezik.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény vonatkozó rendelkezései szerint a jogszabálynak a címzettek számára egyértelműen értelmezhető szabályozási tartalommal kell rendelkeznie, továbbá a jogszabályok megalkotásakor biztosítani kell, hogy a jogszabály megfeleljen az Alaptörvényből eredő tartalmi és formai követelményeknek, illeszkedjen a jogrendszer egységébe, megfeleljen a nemzetközi jogból és az európai uniós jogból eredő kötelezettségeknek és megfeleljen a jogalkotás szakmai követelményeinek. A jogszabályok megalkotásakor továbbá biztosítani kell, hogy a jogszabály ne tartalmazzon indokolatlanul olyan rendelkezést, amely a szabályozási cél eléréséhez nem feltétlenül szükséges, normatív tartalommal nem rendelkezik.
A fentiekre tekintettel az Szr. felülvizsgálata megtörtént, amely alapján annak – kizárólag – technikai deregulációja az alábbiak szerint indokolt.
Részletes indokolás
Az 1–3. §-hoz
Az 1. §-hoz
Az Szr. bevezető részét módosító rendelkezés.
A 2. §-hoz
A rendelettervezet e szakasza az Szr. I.-III. Fejezeteit szabályozza újra.
Az I. Fejezet, amely a módosítást követően az általános és az eljárási rendelkezéseket tartalmazná, ezek között a jövedelemigazolás tartalmára, a szociális támogatás iránti kérelem előterjesztésének a helyére, a szociális támogatás folyósítására, a szociális támogatás felhasználásának az ellenőrzésére, valamint a megtérítés elrendelésének esetére a megfizetés csökkentésére, illetve az elengedésére vonatkozó rendelkezéseket.
Az Szr. II. Fejezetének újra szabályozása azzal a céllal, hogy az Szr. a címzettek számára egyértelműen értelmezhető szabályozás keretében tartalmazza a rendelettervezet elfogadás esetén az Önkormányzatnál igényelhető szociális támogatások körét, megkülönböztetve egymástól az Önkormányzat által kötelezően nyújtandó települési támogatások 2015. március 1-től bevezetett formáit (lakásfenntartási támogatás, rendkívüli települési támogatás, rendkívüli tanévkezdési települési támogatás) és helyi szabályait, valamint a külön alcímben szabályozásra kerülő, az Szt.-ben szabályozott, szintén kötelező köztemetésre vonatkozó egyes rendelkezéseket, valamint az Önkormányzat által a saját költségvetése terhére, az Szt.-ben szabályozott támogatásokon felül nyújtható, külön alcímben megjelölt, egyes szociális támogatásokat (újszülöttek támogatása, időskorúak támogatása). Az egyes szociális támogatási formák esetén a Képviselő-testület került a rendelettervezet vonatkozó pontjaiban megjelölésre mint a hatáskör címzettje, illetve a sajátos szociális támogatási formák esetén a hatáskörre hivatkozó rendelkezések rögzítik azt a tényt, hogy ezen támogatásokat az Önkormányzat a saját költségvetése terhére állapíthatja meg.
A III. Fejezet a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény rendelkezései értelmében a szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat szabályozza.
Az 3. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
Várható hatások
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a tervezett jogszabálynak jelentős társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása, környezeti és egészségi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, és a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.