Tompaládony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (III.29.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2019. 10. 29- 2019. 12. 03Tompaládony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (III.29.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
2019-10-29-tól 2019-12-03-ig
Tompaládony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és d) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. §
Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Tompaládony Községi Önkormányzat. Az Önkormányzat székhelye: 9662, Tompaládony, Hunyadi u. 52.
A szervezeti és működési szabályzat tartalmazza
a) a Képviselő-testület munkatervére,
b) a képviselő-testületi ülés összehívására,
c) a Képviselő-testület ülésére,
d) a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére,
e) a közmeghallgatásra,
f) a Képviselő-testület bizottságaira,
g) az önkormányzati rendeletre és határozatra,
h) a vagyonnyilatkozat kezelésére,
i) a képviselői kötelezettségszegés következményeire,
j) a helyi népszavazásra,
k) lakossági fórumokra
vonatkozó szabályokat,
2. A Képviselő-testület munkaterve
3. §
(1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik (a továbbiakban: munkaterv). A munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze és terjeszti a Képviselő-testület elé.
(2) A munkaterv tartalmazza a testületi ülések tervezett időpontjait, főbb napirendjeit.
(3) A képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.
3. A képviselő-testületi ülés összehívása
4. §
(1) A polgármester a Képviselő-testület ülését általában írásos meghívóval hívja össze. Sürgős esetekben az ülés összehívása telefonon is történhet.
(2) A meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztéseket, amennyiben azok a meghívó kiküldésekor rendelkezésre állnak.
(3) Írásban kell megküldeni
a) a rendelettervezetet,
b) a költségvetés tervezetét,
c) a zárszámadás tervezetét,
d) az átfogó programterveket.
(4) A meghívót úgy kell kiküldeni, hogy azt az érintettek legalább három nappal az ülés időpontja előtt kézhez kapják, azonban sürgős ügy tárgyalása esetén az ülés három napon belüli időpontra is összehívható.
(5) A képviselő-testületi ülés időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot hirdetmény útján értesíteni kell az Önkormányzat székhelyén levő hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel.
(6) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze.
4. A Képviselő-testület ülése
5. §
(1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületi ülést a korelnök vezeti.
(2) Az ülésvezető
a) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét,
b) megnyitja az ülést,
c) előterjeszti a napirendi javaslatot,
d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
e) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat, rendelettervezeteket,
f) megállapítja a szavazás eredményét
g) biztosítja a képviselők kérdezési és bejelentési jogának gyakorlását,
h) beszámol az átruházott hatáskörben hozott határozatokról, valamint a két ülés között végzett tevékenységéről,
i) az ülést berekeszti.
6. §
(1) Az ülés rendjének fenntartása az ülésvezető feladata. Az ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető a következő intézkedéseket teheti, illetve köteles megtenni:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a hozzászólásra kapott időintervallumot túllépte, vagy akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
b) rendreutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,
c) figyelmezteti azt az ülésen, közmeghallgatáson jelenlévő választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
d) az ülés elhagyására kötelezheti azt a választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét ismételten megzavarja.
(2) A ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
(3) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a személyes érintettséget bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelenti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.
7. §
(1) A Képviselő-testület ülésén a képviselőknek és a tanácskozási joggal megjelenteknek van hozzászólási joga.
(2) A Képviselő-testület ülésén a tompaládonyi székhellyel működő társadalmi szervezetek a tevékenységüket érintő kérdésekben tanácskozási joggal vesznek részt.
(3) Az ülésen megjelent választópolgárok a napirendhez kapcsolódóan a polgármester engedélyével kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak.
(4) A jegyző legkésőbb a vita lezárását követően köteles jelezni a Képviselő-testületnek, ha a meghozni kívánt határozatot vagy a megalkotni kívánt rendeletet jogszabálysértőnek tartja. A jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(5) A Képviselő-testület ülésének időtartama alkalmanként a hat órát nem haladhatja meg.
8. §
(1) A Képviselő-testület tagjai nyílt szavazásnál szavazatukat kézfelemeléssel adják le.
(2) A szavazás megkezdése előtt a polgármester külön-külön ismerteti a szavazásra kerülő javaslatokat.
(3) A polgármester először a vitában elhangzott határozati javaslatokat, azt követően az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot teszi fel szavazásra.
(4) A képviselő-testület az Mötv-ben meghatározott eseteken túl névszerinti szavazást tart, ha azt a polgármester elrendeli.
(5) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző az ABC sorrendben felolvasott névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ - ”igen”, „nem”, „tartózkodom” - a jegyzőkönyvvezető a szavazati íven rögzíti és aláírásával hitelesíti. A polgármester a név szerinti szavazás eredményét kihirdeti. A név szerinti szavazatokat tartalmazó szavazati ívet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
9. §
(1) Titkos szavazást lehet tartani mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést kell tartani, illetve zárt ülés tartható. A titkos szavazást kezdeményezheti a polgármester vagy bármelyik települési képviselő. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A titkos szavazáshoz a Képviselő-testület tagjai közül a polgármester javaslatára szavazatszámláló bizottságot választ.
(3) A titkos szavazás szavazólapon, a szavazatszámláló bizottság tagjainak jelenlétében történik, oly módon, hogy a bizottság tagjai a leadott szavazatokat nem láthatják.
(4) A titkos szavazás szavazólapján fel kell tüntetni a határozati javaslatot, továbbá az „igen” a „nem” és a „tartózkodom” feliratot. A szavazás a feliratok valamelyikének aláhúzásával történik. Érvénytelen az a szavazólap, amelyen egyik felirat sincs aláhúzva, vagy amelyiken kettő vagy annál több felirat van aláhúzva.
(5) A képviselő a szavazólapot urnában helyezi el.
(6) A szavazást követően a szavazatszámláló bizottság megállapítja a szavazás eredményét, és tájékoztatja arról a polgármestert. A polgármester kihirdeti a szavazás eredményét.
(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi.
10. §
(1) A napirendi pontok megtárgyalása után a képviselők bejelentést tehetnek, kérdést intézhetnek a polgármesterhez, a bizottság elnökéhez és a jegyzőhöz.
(2) A bejelentésre, kérdésre a választ lehetőleg a Képviselő-testület ülésén azonnal, ha ez nem lehetséges, nyolc napon belül írásban kell megadni.
(3) A képviselő köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni, képviselői minőségéhez, közéleti tevékenységéhez méltó magatartást tanúsítani.
(4) A képviselő távol maradását - indokaival együtt - az ülés megkezdése előtt köteles bejelenteni a polgármesternek vagy a jegyzőnek.
5. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
11. §
(1) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv tartalmazza a polgármester, valamint a jegyző aláírását.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, és az írásos előterjesztések egy példányát.
(3) A nyilvános ülésről szóló jegyzőkönyvet ügyfélfogadási időben a jegyzőnél bárki megtekintheti.
(4) A zárt ülés jegyzőkönyvét és mellékleteit a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítetten kell tárolni és megőrizni.
6. Közmeghallgatás
12. §
(1) A közmeghallgatást a polgármester készíti elő és hívja össze.
(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról és napirendjeiről az Önkormányzat hirdetőtáblájára a közmeghallgatás időpontját megelőzően legalább öt nappal kifüggesztett írásos hirdetmény útján kell értesíteni a lakosságot.
7. A Képviselő-testület bizottságai
13. §
(1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága a vagyonnyilatkozatokat vizsgáló és ügyrendi bizottság, melynek létszáma 3 fő.
14. §
A vagyonnyilatkozatokat vizsgáló és ügyrendi bizottság feladata:
- önkormányzati képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére
- az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására
c) a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására
15. §
(1) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.
(2) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt,
(3) A bizottság tagja a jegyzőtől a bizottság feladatkörébe tartozó ügyben információt és tájékoztatást kérhet.
8. A polgármester, az alpolgármester és a jegyző
16. §
(1)[1] A polgármester főállásban, az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatal székhelyén foglalkoztatott igazgatási ügyintéző látja el.
(3) A jegyző vagy az aljegyző heti egy alkalommal – hétfői napokon 10-11 óra között - a Közös Önkormányzati Hivatal Tompaládonyi Kirendeltségén ügyfélfogadást tart.
(4) A jegyző a tudomására jutását követően haladéktalanul jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.
9. A közös önkormányzati hivatal
17. §
A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése: Bői Közös Önkormányzati Hivatal.
10.Az önkormányzat társulásai
18.§
Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb ellátására az alábbi társulásokban vesz részt:
- Répcementi Önkormányzati Társulás
- Felső-Répcementi Többcélú Kistérségi Társulás
11. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
19. §
(1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi hatásköreit
a) pályázat benyújtása közfoglalkoztatási támogatás igénylésére, közfoglalkoztatási szerződés megkötése, közfoglalkoztatottak feletti munkáltatói jogok gyakorlása,
b) közterület használat engedélyezése,
c) közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmek elbírálása,
d) az önkormányzat tulajdonát képező ingatlanok vonatkozásában a tulajdonosi hozzájárulás kiadását a nyomvonal jellegű létesítmények esetén
e) települési temetési támogatás megállapítására,
f) települési gyermekszületési támogatás megállapítására,
g) települési iskolakezdési és óvodakezdési támogatás megállapítására,
h) az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetésére vonatkozó,
i) a szociális étkeztetés megállapítására és megszüntetésére vonatkozó
hatáskörét.
12. Az Önkormányzat kormányzati funkciói
20. §
A Képviselő-testület alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az 1. melléklet határozza meg.
13. Az önkormányzati rendelet és határozat
21. §
(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
a) a képviselő,
b) a bizottság,
c) a polgármester vagy
d) a jegyző.
(2) Az önkormányzati rendelettel (a továbbiakban: rendelet) szabályozandó társadalmi viszonyok pontos megjelölését és a szabályozás lényeges elemeit és indokolását is tartalmazó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.
(3) A rendeletalkotás szakmai előkészítése a jegyző feladata.
(4) Az előkészítés után kell a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszteni.
(5) A rendeletek hiteles szövegének megszerkesztéséről, kihirdetéséről, a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalásáról, a hatályos rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(6) Az önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat székhelyén levő hirdetőtáblán való kifüggesztéssel kell kihirdetni.
(7) A rendeletekről a jegyző minden évben 1-gyel kezdődő sorszámozással nyilvántartást vezet, amely tartalmazza a rendelet számát és címét.
22. §
(1) A határozatokat évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben az ülés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) kell feltüntetni
(2) A határozat első részében tartalmazza a Képviselő-testület döntését, második részében végrehajtás felelősét, valamint a végrehajtás határidejét. Nem kell külön határidőt megjelölni azon határozatok esetében, amelyeknél a Képviselő-testület valamilyen tény, esemény tudomásul vételéről döntött, és további intézkedést nem igényelnek.
(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén kezdeményezheti határozat elfogadását. A kezdeményezésben ismertetni kell a határozat meghozatalának indokát, célját és a határozati javaslat pontos szövegét. A határozati javaslat törvényességéről a jegyző véleményt nyilvánít. A határozati javaslat szavazásra bocsátásáról az ülésvezető dönt.
14. A vagyonnyilatkozatok kezelése
23. §
(1) A vagyonnyilatkozatokat egy példányban, személyenként külön-külön kell benyújtani zárt borítékban a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság elnöke részére. A Bizottság elnöke a leadott vagyonnyilatkozatokról nyilvántartást vezet. A vagyonnyilatkozat őrzésének technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(2) A polgármester illetve a képviselők vagyonnyilatkozata ügyfélfogadási időben a Bői Közös Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében tekinthető meg.
(3) A betekintési szándékot írásban a polgármesterhez kell bejelenteni, aki ezt haladéktalanul, de legkésőbb három munkanapon belül továbbítja a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság elnökéhez. A Bizottság elnöke a betekintőt három munkanapon belül írásban értesíti a vagyonnyilatkozat megtekintésének időpontjáról. Az értesítést úgy kell kézbesíteni, hogy azt a betekintő a betekintés időpontja előtt legalább nyolc nappal megkapja.
(4) A vagyonnyilatkozat megtekintése során a betekintőn kívül a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság legalább két képviselő tagjának is jelen kell lennie.
15. A képviselői kötelezettségszegés következményei
24. §
(1) A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő részére megállapított tiszteletdíjat 50 %-kal, legfeljebb 12 hónap időtartamra csökkentheti.
(2) Kötelezettségét megszegi
a) az a képviselő, aki két egymást követő ülésen nem vesz részt a képviselő-testület ülésén, és távolmaradását előzetesen nem jelezte,
b) az a képviselő, aki a személyes érintettségére vonatkozó bejelentését elmulasztja.
16. Helyi népszavazás
25. §
Helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti a település legalább 64 választópolgára.
17. Lakossági fórum
26.§
(1) A lakosságot, illetve a község fejlesztését jelentősen érintő testületi döntések előtt, azok sokoldalú előkészítése érdekében, jelentős közérdekű ügyekben, valamint a község egyes összefüggő részein élő állampolgárokat érintő közszolgáltatási kérdésekben a lakosság, valamint a társadalmi szervezetek, a lakosság önszerveződő közösségei tájékoztatása és véleményének megismerése céljából lakossági fórumokat lehet szervezni.
(2) A lakossági fórumok szervezéséről a polgármester dönt.
(3) A lakossági fórumok összehívását kezdeményezheti:
a) képviselő,
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a jegyző.
(4) A lakossági fórumokat a polgármester hívja össze. A polgármester lakossági fórum összehívására felhatalmazhatja az alpolgármestert.
(5) A lakossági fórumokat a polgármester, felhatalmazása, illetve felkérése alapján az alpolgármester vezeti.
(6) A lakossági fórumok helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő ügyekről az önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán tájékoztatást kell közzétenni. Szükség szerint egyéb közzétételi mód is alkalmazható.
18. Záró rendelkezések
27. §
(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2007. (IV.29.) önkormányzati rendelete.
Tompaládony, 2018. március 28.
Hodvogner László Dr. Vincze György polgármester jegyző
Kihirdetve: Tompaládony 2018. március 29.
Dr. Vincze György jegyző
1. melléklet a önkormányzati rendelethez
A Tompaládony Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános
igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés
013330 Pályázat-és támogatáskezelés, ellenőrzés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start- munka program- Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
051020 Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített
begyűjtése, szállítása, átrakása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése,
szállítása, átrakása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
061020 Lakóépület építése
063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
086090 Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés
107052 Házi segítségnyújtás
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
Módosította a 9/2019.(X.29.)ÖR. Hatályos: 2019.10.29-től