Tompaládony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (III.29.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2019. 10. 29- 2019. 12. 03

Tompaládony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és d) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. Általános rendelkezések

1. §

Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Tompaládony Községi Önkormányzat. Az Önkormányzat székhelye: 9662, Tompaládony, Hunyadi u. 52.

A szervezeti és működési szabályzat tartalmazza

a) a Képviselő-testület munkatervére,

b) a képviselő-testületi ülés összehívására,

c) a Képviselő-testület ülésére,

d) a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére,

e) a közmeghallgatásra,

f) a Képviselő-testület bizottságaira,

g) az önkormányzati rendeletre és határozatra,

h) a vagyonnyilatkozat kezelésére,

i) a képviselői kötelezettségszegés következményeire,

j) a helyi népszavazásra,

k) lakossági fórumokra

vonatkozó szabályokat,

2. A Képviselő-testület munkaterve

3. §

(1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik (a továbbiakban: munkaterv). A munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze és terjeszti a Képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv tartalmazza a testületi ülések tervezett időpontjait, főbb napirendjeit.

(3) A képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.


3. A képviselő-testületi ülés összehívása

4. §

(1) A polgármester a Képviselő-testület ülését általában írásos meghívóval hívja össze. Sürgős esetekben az ülés összehívása telefonon is történhet.

(2) A meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztéseket, amennyiben azok a meghívó kiküldésekor rendelkezésre állnak.

(3) Írásban kell megküldeni

a) a rendelettervezetet,

b) a költségvetés tervezetét,

c) a zárszámadás tervezetét,

d) az átfogó programterveket.

(4) A meghívót úgy kell kiküldeni, hogy azt az érintettek legalább három nappal az ülés időpontja előtt kézhez kapják, azonban sürgős ügy tárgyalása esetén az ülés három napon belüli időpontra is összehívható.

(5) A képviselő-testületi ülés időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot hirdetmény útján értesíteni kell az Önkormányzat székhelyén levő hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel.

(6) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze.

4. A Képviselő-testület ülése

5. §

(1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületi ülést a korelnök vezeti.

(2) Az ülésvezető

a) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét,

b) megnyitja az ülést,

c) előterjeszti a napirendi javaslatot,

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

e) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat, rendelettervezeteket,

f) megállapítja a szavazás eredményét

g) biztosítja a képviselők kérdezési és bejelentési jogának gyakorlását,

h) beszámol az átruházott hatáskörben hozott határozatokról, valamint a két ülés között végzett tevékenységéről,

i) az ülést berekeszti.

6. §

(1) Az ülés rendjének fenntartása az ülésvezető feladata. Az ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető a következő intézkedéseket teheti, illetve köteles megtenni:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a hozzászólásra kapott időintervallumot túllépte, vagy akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,

b) rendreutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,

c) figyelmezteti azt az ülésen, közmeghallgatáson jelenlévő választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,

d) az ülés elhagyására kötelezheti azt a választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét ismételten megzavarja.

(2) A ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.

(3) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a személyes érintettséget bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelenti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.

7. §

(1) A Képviselő-testület ülésén a képviselőknek és a tanácskozási joggal megjelenteknek van hozzászólási joga.

(2) A Képviselő-testület ülésén a tompaládonyi  székhellyel működő társadalmi szervezetek a tevékenységüket érintő kérdésekben tanácskozási joggal vesznek részt.

(3) Az ülésen megjelent választópolgárok a napirendhez kapcsolódóan a polgármester engedélyével kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak.

(4) A jegyző legkésőbb a vita lezárását követően köteles jelezni a Képviselő-testületnek, ha a meghozni kívánt határozatot vagy a megalkotni kívánt rendeletet jogszabálysértőnek tartja. A jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

 (5) A Képviselő-testület ülésének időtartama alkalmanként a hat órát nem haladhatja meg.

8. §

(1) A Képviselő-testület tagjai nyílt szavazásnál szavazatukat kézfelemeléssel adják le.

(2) A szavazás megkezdése előtt a polgármester külön-külön ismerteti a szavazásra kerülő javaslatokat.

(3) A polgármester először a vitában elhangzott határozati javaslatokat, azt követően az  előterjesztésben szereplő határozati javaslatot teszi fel szavazásra.

(4) A képviselő-testület az Mötv-ben meghatározott eseteken túl névszerinti szavazást tart, ha azt a polgármester elrendeli.

(5) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző az ABC sorrendben felolvasott névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ - ”igen”, „nem”, „tartózkodom” - a jegyzőkönyvvezető a szavazati íven rögzíti és aláírásával hitelesíti. A polgármester a név szerinti szavazás eredményét kihirdeti. A név szerinti szavazatokat tartalmazó szavazati ívet a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

9. §

(1) Titkos szavazást lehet tartani mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést kell tartani, illetve zárt ülés tartható. A titkos szavazást kezdeményezheti a polgármester vagy bármelyik települési képviselő. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A titkos szavazáshoz a Képviselő-testület tagjai közül a polgármester javaslatára szavazatszámláló bizottságot választ.

(3) A titkos szavazás szavazólapon, a szavazatszámláló bizottság tagjainak jelenlétében történik, oly módon, hogy a bizottság tagjai a leadott szavazatokat nem láthatják.

(4) A titkos szavazás szavazólapján fel kell tüntetni a határozati javaslatot, továbbá az „igen” a „nem” és a „tartózkodom” feliratot. A szavazás a feliratok valamelyikének aláhúzásával történik. Érvénytelen az a szavazólap, amelyen egyik felirat sincs aláhúzva, vagy amelyiken kettő vagy annál több felirat van aláhúzva.

(5) A képviselő a szavazólapot urnában helyezi el.

(6) A szavazást követően a szavazatszámláló bizottság megállapítja a szavazás eredményét, és tájékoztatja arról a polgármestert. A polgármester kihirdeti a szavazás eredményét.

(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi.

10. §

(1) A napirendi pontok megtárgyalása után a képviselők bejelentést tehetnek, kérdést intézhetnek a polgármesterhez, a bizottság elnökéhez és a jegyzőhöz.

(2) A bejelentésre, kérdésre a választ lehetőleg a Képviselő-testület ülésén azonnal, ha ez nem lehetséges, nyolc napon belül írásban kell megadni.

(3) A képviselő köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni, képviselői minőségéhez, közéleti tevékenységéhez méltó magatartást tanúsítani.

(4) A képviselő távol maradását - indokaival együtt - az ülés megkezdése előtt köteles bejelenteni a polgármesternek vagy a jegyzőnek.


5. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

11. §

(1) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv tartalmazza a polgármester, valamint a jegyző aláírását.

(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, és az írásos előterjesztések egy példányát.

(3) A nyilvános ülésről szóló jegyzőkönyvet ügyfélfogadási időben a jegyzőnél bárki megtekintheti.

(4) A zárt ülés jegyzőkönyvét és mellékleteit a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítetten kell tárolni és megőrizni.

6. Közmeghallgatás

12. §

(1) A közmeghallgatást a polgármester készíti elő és hívja össze.

(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról és napirendjeiről az Önkormányzat hirdetőtáblájára a közmeghallgatás időpontját megelőzően legalább öt nappal kifüggesztett írásos hirdetmény útján kell értesíteni a lakosságot.

7. A Képviselő-testület bizottságai

13. §

(1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága a vagyonnyilatkozatokat vizsgáló és ügyrendi bizottság, melynek létszáma 3 fő.

14. §

A vagyonnyilatkozatokat vizsgáló és ügyrendi bizottság feladata:

  • önkormányzati képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére
  • az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására

c) a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására

           

15. §

(1) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.

(2) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt,

(3) A bizottság tagja a jegyzőtől a bizottság feladatkörébe tartozó ügyben információt és tájékoztatást kérhet.

8. A polgármester, az alpolgármester és a jegyző

16. §

(1)[1] A polgármester főállásban, az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatal székhelyén foglalkoztatott igazgatási ügyintéző látja el.

(3) A jegyző vagy az aljegyző heti egy alkalommal – hétfői napokon 10-11 óra között - a Közös Önkormányzati Hivatal Tompaládonyi Kirendeltségén ügyfélfogadást tart.

(4) A jegyző a tudomására jutását követően haladéktalanul jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.

9. A közös önkormányzati hivatal

17. §

A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése: Bői Közös Önkormányzati Hivatal.


10.Az önkormányzat társulásai

18.§

Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb ellátására az alábbi társulásokban vesz részt:

  • Répcementi Önkormányzati Társulás
  • Felső-Répcementi Többcélú Kistérségi Társulás

11. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei

19. §

(1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi hatásköreit

a) pályázat benyújtása közfoglalkoztatási támogatás igénylésére, közfoglalkoztatási szerződés megkötése, közfoglalkoztatottak feletti munkáltatói jogok gyakorlása,

b) közterület használat engedélyezése,

c) közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmek elbírálása,

d) az önkormányzat tulajdonát képező ingatlanok vonatkozásában a tulajdonosi hozzájárulás kiadását a nyomvonal jellegű létesítmények esetén

e) települési temetési támogatás megállapítására,

f) települési gyermekszületési támogatás megállapítására,

g) települési iskolakezdési és óvodakezdési támogatás megállapítására,

h) az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetésére vonatkozó,

i) a szociális étkeztetés megállapítására és megszüntetésére vonatkozó

hatáskörét.


12. Az Önkormányzat kormányzati funkciói

20. §

A Képviselő-testület alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az 1. melléklet határozza meg.


13. Az önkormányzati rendelet és határozat

21. §

(1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a) a képviselő,

b) a bizottság,

c) a polgármester vagy

d) a jegyző.

(2) Az önkormányzati rendelettel (a továbbiakban: rendelet) szabályozandó társadalmi viszonyok pontos megjelölését és a szabályozás lényeges elemeit és indokolását is tartalmazó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A rendeletalkotás szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(4) Az előkészítés után kell a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszteni.

(5) A rendeletek hiteles szövegének megszerkesztéséről, kihirdetéséről, a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalásáról, a hatályos rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(6) Az önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat székhelyén levő hirdetőtáblán való kifüggesztéssel kell kihirdetni.

(7) A rendeletekről a jegyző minden évben 1-gyel kezdődő sorszámozással nyilvántartást vezet, amely tartalmazza a rendelet számát és címét.

22. §

 (1) A határozatokat évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben az ülés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) kell feltüntetni

(2) A határozat első részében tartalmazza a Képviselő-testület döntését, második részében végrehajtás felelősét, valamint a végrehajtás határidejét. Nem kell külön határidőt megjelölni azon határozatok esetében, amelyeknél a Képviselő-testület valamilyen tény, esemény tudomásul vételéről döntött, és további intézkedést nem igényelnek.

(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén kezdeményezheti határozat elfogadását. A kezdeményezésben ismertetni kell a határozat meghozatalának indokát, célját és a határozati javaslat pontos szövegét. A határozati javaslat törvényességéről a jegyző véleményt nyilvánít. A határozati javaslat szavazásra bocsátásáról az ülésvezető dönt.

14. A vagyonnyilatkozatok kezelése

23. §

(1) A vagyonnyilatkozatokat egy példányban, személyenként külön-külön kell benyújtani zárt borítékban a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság elnöke részére. A Bizottság elnöke a leadott vagyonnyilatkozatokról nyilvántartást vezet. A vagyonnyilatkozat őrzésének technikai feltételeit a jegyző biztosítja.

(2) A polgármester illetve a képviselők vagyonnyilatkozata ügyfélfogadási időben a Bői Közös Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében tekinthető meg.

(3) A betekintési szándékot írásban a polgármesterhez kell bejelenteni, aki ezt haladéktalanul, de legkésőbb három munkanapon belül továbbítja a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság elnökéhez. A Bizottság elnöke a betekintőt három munkanapon belül írásban értesíti a vagyonnyilatkozat megtekintésének időpontjáról. Az értesítést úgy kell kézbesíteni, hogy azt a betekintő a betekintés időpontja előtt legalább nyolc nappal megkapja.

(4) A vagyonnyilatkozat megtekintése során a betekintőn kívül a Vagyonnyilatkozat Vizsgáló és Ügyrendi Bizottság legalább két képviselő tagjának is jelen kell lennie.

15. A képviselői kötelezettségszegés következményei

24. §

(1) A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő részére megállapított tiszteletdíjat 50 %-kal, legfeljebb 12 hónap időtartamra csökkentheti.

(2) Kötelezettségét megszegi

a) az a képviselő, aki két egymást követő ülésen nem vesz részt a képviselő-testület ülésén, és távolmaradását előzetesen nem jelezte,

b) az a képviselő, aki a személyes érintettségére vonatkozó bejelentését elmulasztja.

16. Helyi népszavazás

25. §

Helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti a település legalább 64 választópolgára.

17. Lakossági fórum

26.§

(1) A lakosságot, illetve a község fejlesztését jelentősen érintő testületi döntések előtt, azok sokoldalú előkészítése érdekében, jelentős közérdekű ügyekben, valamint a község egyes összefüggő részein élő állampolgárokat érintő közszolgáltatási kérdésekben a lakosság, valamint a társadalmi szervezetek, a lakosság önszerveződő közösségei tájékoztatása és véleményének megismerése céljából lakossági fórumokat lehet szervezni.

(2) A lakossági fórumok szervezéséről a polgármester dönt.

(3) A lakossági fórumok összehívását kezdeményezheti:

a) képviselő,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző.

(4) A lakossági fórumokat a polgármester hívja össze. A polgármester lakossági fórum összehívására felhatalmazhatja az alpolgármestert.

(5) A lakossági fórumokat a polgármester, felhatalmazása, illetve felkérése alapján az alpolgármester vezeti.

(6) A lakossági fórumok helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő ügyekről az önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán tájékoztatást kell közzétenni. Szükség szerint egyéb közzétételi mód is alkalmazható.

18. Záró rendelkezések

27. §

(1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2007. (IV.29.)  önkormányzati rendelete.

Tompaládony, 2018. március 28.

 Hodvogner László                                                                        Dr. Vincze György             polgármester                                                                                                    jegyző


Kihirdetve: Tompaládony 2018. március 29.

                                                                                                          Dr. Vincze György                                                                                                                       jegyző



1. melléklet a  önkormányzati rendelethez

A Tompaládony Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:


011130               Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános

                           igazgatási tevékenysége

013320               Köztemető-fenntartás és –működtetés

013330               Pályázat-és támogatáskezelés, ellenőrzés

013350               Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080               Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

041231               Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232               Start- munka program- Téli közfoglalkoztatás

041233               Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236               Országos közfoglalkoztatási program

045120               Út, autópálya építése

045160               Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410               Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051020               Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített

                           begyűjtése, szállítása, átrakása

051030               Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése,

                           szállítása, átrakása

052020               Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

061020               Lakóépület építése

063020               Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010               Közvilágítás

066010               Zöldterület-kezelés

066020               Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111               Háziorvosi alapellátás

082042               Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044               Könyvtári szolgáltatások

082091               Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092               Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

086090               Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás

091140                Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

104037               Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106020               Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő  ellátások

107051               Szociális étkeztetés

107052               Házi segítségnyújtás

107055               Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

[1]

Módosította a 9/2019.(X.29.)ÖR. Hatályos: 2019.10.29-től