Csönge Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025.évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 12

Csönge Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025.évi költségvetéséről

2025.02.12.

[1] Csönge Község Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotása alapvető feladata, mely a közösség szolgálatát, a helyi feladatok ellátását és a pénzeszközök hatékony felhasználását biztosítja. A rendelet célja, hogy átlátható kereteket adjon a bevételek és kiadások tervezéséhez, elősegítse a gazdálkodás felelősségteljes és jogszerű végrehajtását, valamint biztosítsa az önkormányzati feladatok maradéktalan teljesítését a helyi lakosok érdekében. A rendelet jogalapot teremt a közszolgáltatások finanszírozásához és a közösségi célok eléréséhez, figyelembe véve a gazdasági stabilitás és fenntarthatóság elveit.

[2] Csönge Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A költségvetés bevételei és kiadásai

1. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetését. 238.777.496 Ft bevételi előirányzattal és 238.777.496 Ft kiadási előirányzattal állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetésén belül az Önkormányzat

a) költségvetési működési bevételek összegét: 23.470 ezer forint,

b) a költségvetési működési kiadások összegét: 178.259 ezer forint,

c) a finanszírozási bevételek összegét: 148.194 ezer forint

d) a finanszírozási kiadások összegét: 9.449 ezer forint

e) a költségvetés egyenlegét – a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözetét – 0 ezer forintban állapítja meg.

(3) A működési célú bevételek között működési hitel igénybe vétele nem szerepel.

(4) A felhalmozási célú bevételek között fejlesztési célú hitel felvétele nem szerepel.

2. § (1) A 2025. évi költségvetési kiadáson belül az Önkormányzat működési költségvetési kiadását 178.259 e Ft-ban határozza meg. A költségvetési kiadásokon belül

a) személyi juttatás kiadás 24.388 e Ft;

b) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 3.133 e Ft;

c) dologi jellegű kiadások 34.499 e Ft;

d) ellátottak pénzbeli juttatásai 1.800 e Ft;

e) egyéb működési célú kiadások 2.000 e Ft

összegben kerülnek meghatározásra.

(2) A tartalékok összege 112.439 e Ft.

(3) A felhalmozási költségvetési kiadások összege 51.070 e Ft.

(4) A finanszírozási kiadások összege 9.449 e Ft.

(5) A Képviselő-testület a költségvetés 2025. évi hiányát 0 eFt-ban állapítja meg.

(6) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételi és kiadási főösszeg mérlegszerű bemutatását – előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban – a rendelet 1. melléklet, 2. melléklet a 3. melléklet, 4. melléklet és 5. mellékletei tartalmazzák.

(7) A működési és felhalmozási célú bevételi előirányzatokat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban – részletes kimutatásban – az 1. melléklet, 2. melléklet és a 3. melléklet tartalmazza.

(8) A működési és felhalmozási célú kiadási előirányzatokat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban – részletes kimutatásban – az 1. melléklet, a 4. melléklet és 5. melléklet tartalmazza.

(9) Az önkormányzat egyéb működési és felhalmozási kiadásait a 6. melléklet, a 8. melléklet és 9. melléklet tartalmazza.

(10) A társadalom-, szociálpolitikai és egyéb társadalombiztosítási kiadásait a 7.melléklet tartalmazza.

(11) Az önkormányzat felhalmozási kiadásainak célonkénti részletes kimutatását a rendelet 8. melléklet és a 9. melléklete tartalmazza.

(12) Az önkormányzat költségvetési- működési és felhalmozási - mérlegét a 10.melléklet tartalmazza.

(13) Az önkormányzat működésének és ágazati feladatainak támogatása jogcímeken kapott pénzeszközök kimutatását a Képviselő-testület a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.

(14) A képviselő-testület az Önkormányzat előirányzat-felhasználási tervét havi bontásban a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.

(15) Az önkormányzat részvényei, részesedései, értékpapírjainak kimutatását a 12. melléklet tartalmazza.

(16) Az önkormányzat bevételeinek költségvetési szervenkénti alakulását a 15. melléklet tartalmazza.

(17) Az önkormányzat kiadásainak és bevételeinek alakulását rovatrendenként a 16. melléklet tartalmazza.

3. § (1) Az Önkormányzat költségvetési kiadásainak kormányzati funkciók szerinti megoszlását a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(2) Az Önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettsége jelenleg nincs.

(3) Az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a rendelet 13. melléklete tartalmazza.

(4) A Képviselő-testület a kiadások között általános tartalékot állapít meg, mely a rendelet 14. mellékletében kerül kimutatásra.

(5) Az önkormányzat fennálló hiteltartozással, kibocsátott kötvényállománnyal nem rendelkezik.

(6) Az önkormányzatnak kezességvállalásból fennálló kötelezettsége nincs.

(7) A képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot 46.380 Ft-ban határozza meg.

2. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések az adósságot keletkeztető ügyletekkel kapcsolatos hatáskörök

4. § (1) A Képviselő-testület elrendeli, hogy a Kenyeri Közös Önkormányzati Hivatal a költségvetés végrehajtása során folyamatosan egyeztetéseket folytasson, vizsgálja felül az előirányzott kiadások jogosságát és mértékét.

(2) A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény szerinti adósságot keletkeztető ügyletek a Képviselő-testület előzetes elhatározását követően és a kormány előzetes engedélyével köthetőek.

5. § A Képviselő-testület a költségvetési szervek engedélyezett létszámát és az egyes költségvetési szerveknél foglalkoztathatók létszámát a rendelet 4. mellékletében állapítja meg.

3. A költségvetés végrehajtásának szabályai

6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, biztonságáért a képviselő-testület, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A Képviselő-testület e rendeletben jóváhagyott előirányzatok és létszámkeretek – beleértve a közfoglalkoztatottak – módosításának, átcsoportosításának jogát minden esetben fenntartja magának.

(3) Az Önkormányzat bevételeinek beszedésekor, kiadásainak teljesítésekor készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmaznia.

7. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(2) A képviselő-testület az év közben engedélyezett központi támogatások (pótelőirányzatok) felhasználásáról, a jegyző által történő előkészítés után, a polgármester előterjesztése alapján, az első negyedév kivételével negyedévente, de legkésőbb a költségvetési évet követő év május 30-ig dönt a költségvetési rendelet módosításáról.

(3) Amennyiben év közben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő előirányzatot zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően a jegyző haladéktalanul a képviselő-testület elé terjeszti a költségvetési rendelet módosítását.

8. § A feladat elmaradásából származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

9. § A Kenyeri Közös Önkormányzati Hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

4. Pénzellátás szabályai

10. § Az önkormányzat pénzellátását a Kenyeri Közös Önkormányzati Hivatal kincstári finanszírozásban, időarányosan biztosítja. E szabálytól eltérni csak a beruházások, és felújítások esetén lehet, a hozzá kapcsolódó bevételek realizálásának ismeretében.

5. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

11. § Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) összességében a költségvetésben meghatározott személyi juttatás előirányzat nem léphető túl, melyet a 4.melléklet tartalmaz.

6. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

12. § (1) A költségvetés végrehajtását megbízási szerződés alapján működő belső ellenőr végzi. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelet előterjesztése során tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(2) A jegyző köteles gondoskodni valamennyi költségvetési szerv tekintetében a belső kontrolltevékenységek, FEUVE rendszer és a belső ellenőrzés megszervezéséről és működtetéséről.

7. Vegyes rendelkezések

13. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza polgármestert az átmenetileg szabad pénzeszközök pénzintézeti betétként vagy egyéb értékpapírban való lekötésére.

(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát kizárólagosan fenntartja magának.

(3) A Képviselő-testület a civil önszerveződő közösségek, sportegyesület, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére a költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig pénzbeli támogatást nyújt a külön rendeletben előírt feltételek szerint.

8. Záró rendelkezések

14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

15. § A rendelet rendelkezéseit 2025.január 1.napjától kell alkalmazni.