Petőmihályfa község képviselő testületének 5/2011 (IV.20.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2017. 10. 13


Petőmihályfa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A.(1) bek.e./ pontja és ugyanezen paragrafus (2) bekezdése alapján, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.törvény 10. § (2) bekezdés, 16.§. (1) és a 18.§ (1) bekezdésének felhatalmazása alapján a következő rendeletet alkotja:


I.ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK


1.§. A Képviselő-testület és szervei számára jogszabályban szabályozott feladat- és hatásköri, valamint szervezeti és működési előírásokat a jelen rendeletben foglaltakkal együttesen kell alkalmazni. 

2. § (1) Az Önkormányzat neve: Petőmihályfa Község Önkormányzata.

       (2) Az Önkormányzat székhelye: 9826. Petőmihályfa, Kossuth u. 4.

       (3) Az Önkormányzat illetékességi területe: Petőmihályfa község közigazgatási

             területe.

       (4) Az önkormányzat kormányzati funkcióit az 1. számú melléklet tartalmazza.

       (5) Az Önkormányzat hivatala: Kámi Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 9841. Kám, Kossuth u. 26. (továbbiakban: hivatal)

Kirendeltsége: Kámi Közös Önkormányzati Hivatal Győrvári Kirendeltsége (9821. Győrvár, Balogh Ádám u. 85.) 

3.§ A Képviselő-testület 5 főből áll, tagjainak felsorolását az 1.számú függelék: a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága tagjainak felsorolását a 2. számú függelék tartalmazza.

4. § (1) A polgármester, tisztségét főállású polgármesterként látja el.

(2) A Képviselő-testület és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület összehívására és az ülés vezetésére a legidősebb képviselő-testületi tag jogosult. 

5. §. A Képviselő-testület a polgármesteri hivatali feladatai ellátására – Andrásfa, Petőmihályfa, Győrvár és Pácsony Község Önkormányzata Képviselő-testületeivel közösen – jegyzőséget tart fenn, Jegyzőség Győrvár (a továbbiakban: jegyzőség) elnevezéssel. A jegyzőség köztisztviselő a 2. számú melléklet szerint tartanak ügyfélfogadást.


6.§ Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet szabályozza.


II. RÉSZLETES SZABÁLYOK


A Képviselő-testület működése


7.§ (1) A Képviselő-testület – ide nem értve a közmeghallgatást – évente legalább 6 ülést tart.

 (2) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a polgármester az ülés összehívását megelőzően egyeztet a Képviselő-testület tagjaival.

     (3) Az ülést úgy kell írásban összehívni, hogy a meghívót – annak mellékleteivel együtt – legalább az ülést megelőző harmadik napon kézhez kapják a meghívottak.

(4) Indokolt esetben a Képviselő-testület rendkívüli ülést tart. A rendkívüli ülés szóban vagy telefonon is összehívható.

(5) Az ülésre a napirenddel közvetlenül érintett intézmények és társadalmi szervezetek képviselőit is meg kell hívni, akik az ülésen – tevékenységi körükben – tanácskozási joggal vehetnek részt.

     (6) Az ülés meghívóját – a kézbesítéssel egyidejűleg – az önkormányzat hirdetőtáblájára ki kell függeszteni. 

8.§ (1) A képviselő-testületi ülés meghívójában szereplő napirendi javaslatot a polgármester állítja össze, a napirendi pont előadójának megjelölésével.

 (2) A Képviselő-testület tagjai az ülés tervezett időpontját megelőző harmadik napig tehetnek javaslatot írásban a napirendi pontokra. A javasolt napirendi ponto(ka)t a polgármester köteles a meghívóban szerepeltetni.

 (3) A Képviselő-testület tagjai az ülésen – a napirend jóváhagyását megelőzően – halaszthatatlan esetben tehetnek új napirendi pontra vonatkozó, illetőleg a meghívóban egyébként szereplő napirendi pontot tartalmilag módosító javaslatot. A javaslatról a Képviselő-testület a napirend jóváhagyását megelőzően minősített többséggel dönt.

(4) A (2) és (3) bekezdésben leírt esetekben a napirend előadója a javaslatot tevő képviselő-testületi tag lesz.

(5) A Képviselő-testület az ülés napirendjéről szavazással dönt.


9.§ A napirend elfogadását követően a polgármester napirend előtti hozzászólásában beszámol a lejárt határidejű és átruházott hatáskörben hozott határozatokról. 

10.§ (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalása a napirendi pont előadójának előterjesztésével kezdődik.

        (2)Az önkormányzati rendelet megalkotását és határozat hozatalát írásbeli előterjesztés alapján kezdeményezheti

   (a) polgármester

   (b) alpolgármester

   (c) képviselő

10/A § (1) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye, hogy a tudomásra jutást követően a soron következő ülésen ismertetni kell.

(2) Ezt követően a képviselő-testület azt a döntést, melyben a személyesen érintett képviselő szavazott visszavonja majd újratárgyalja.

 (3) A  napirend tárgyalása során biztosítani kell, hogy a Képviselő-testület tagjai és a napirendhez tanácskozási joggal meghívottak, valamint a jegyző, ismertethesse az előterjesztéshez, illetőleg a napirendhez kapcsolódó véleményét, javaslatait. Az ülés vezetője ismételten csak akkor köteles szót adni, ha a hozzászólás a korábbiakhoz képest érdemben új véleményt vagy javaslatot tartalmaz.

(4) Vita során az ülés vezetője valamennyi félnek köteles biztosítani egyszeri alkalommal a viszontválasz lehetőségét.


11. § (1) A rendelettervezet jóváhagyásáról és a határozati javaslatról történő szavazást megelőzi a módosító javaslatról történő szavazás. Több módosító javaslatról az előterjesztés elhangzásának fordított időrendjében kell egyenként szavazni.

    (2) Amennyiben egyik javaslat sem kapja meg a szükséges többségű igen szavazatot, az ülés vezetője újabb javaslatokat kérhet a Képviselő-testület tagjaitól, amelyről az (1) bekezdésben leírt sorrendben kell szavazni.

    (3) Ha nyilvánvaló, hogy az ülésen tárgyalt napirendi pontban nem születik döntés, a napirendi pontot az ülés vezetője a soron következő képviselő-testületi ülésre elnapolhatja.

   (4)  A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A szavazásra feltett kérdés mindenki számára közérthető módon kell az ülés elnökének ismertetnie úgy, hogy az igennel és nemmel eldönthető legyen.

   (5)  A név szerinti szavazás tartásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

   (6) A titkos szavazás elrendelését a képviselő-testület jelenlévő tagjainak több mint fele is kezdeményezheti. Titkos szavazás akár nyilvános, akár zárt képviselő-testületi ülésen is kezdeményezhető. A szavazás lebonyolítására egy külön helyet kell biztosítani.

   a) a titkos szavazáskor minden szavazásra jogosult képviselő-testületi tag szavazócédulát kap, melyen fel kell tüntetni az eldöntendő kérdést. A kérdés mellett három válaszlehetőség legyen: „igen”, „nem”, „tartózkodom”. A képviselőnek a szavazócédulán a döntését félreérthetetlenül kell jelölnie. A szavazócédulákat össze kell hajtogatni és borítékba kell helyezni.

   b) A titkos szavazás követően az ügyrendi bizottság megszámolja a szavazatokat, az eredményt ismerteti, melyet jegyzőkönyvben kell rögzíteni és a ülésről készített jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


12. § Az ülés vezetője köteles az ülés rendjét fenntartani. Ennek érdekében jogosult

            a) a rendzavarótól megvonni a szót:

            b) a rendzavarót rendre utasítani,

            c) ismételt rendreutasítást követően a rendzavarót – a Képviselő-testület tagja kivételével – az ülésteremből kiküldeni.


13. § A Képviselő-testület a fontosabb döntések előkészítésébe falugyűlésen vonja be a lakosságot. A Képviselő-testület falugyűlés tartásáról minősített többséggel dönt. 

13/A § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.

A Képviselő-testület döntései


14. § (1) A Képviselő-testület határozatának tervezetét a napirendi pont előadója készíti el és terjeszti elő.

      (2) A Képviselő-testület határozata tartalmazza a döntést szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtásért felelős személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.

      (3) A határozatokat naptári évenként 1-el kezdődő folyamatos számozással, a döntéshozás idejének (év,hónap, nap) megjelölésével kell ellátni a következő módon: „határozat sorszáma/döntéshozatal éve (hónapja, napja) képviselő-testületi határozat”

15.§ (1) A rendeletalkotást megelőzően a Képviselő-testület lehetőséget biztosít a rendelettel közvetlenül érintett társadalmi csoportok szervezetei véleményének megismerésére.

     (2) Az önkormányzati rendelet jogszabályszerkesztését a jegyző végzi.

     (3) Az önkormányzati rendeletet a jegyzőség hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni, a hirdetőtáblára legalább 15 napra ki kell függeszteni.

     (4) A rendelet megjelölése a következő: „Petőmihályfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/kihirdetés éve (hónapja, napja) önkormányzati rendelete a(z) (…..) (rendelet címe)”


15/A § (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben a névszerinti és titkos szavazás módját és annak eredményét, a kérdéseket, interpellációkat és azokra adott válaszokat is rögzíteni kell.

(2) A jegyzőkönyveket a hivatal tartja nyilván.

(3) A jegyzőkönyv eredeti példányának évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

16. § A zárt ülésen hozott határozatot a közérdekű adatok és közérdekből nyilvános adatok tekintetében nyilvánosságra kell hozni. 

17.§      (1) A Képviselő-testület az önkormányzat feladat és hatáskörébe tartozó, települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint a – a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából – gazdálkodó szervezet alapításra és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét a Nyugat-Balaton és Zala folyó medence nagytérségi települési szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására létrehozott Önkormányzati Társulásra- a továbbiakban Társulás – ruházza át. Az önkormányzati közfeladat átruházása a települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló, már meglévő helyi közszolgáltatói szerződéseket, azok hatálya alatt nem érinti.

A Társulás, a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából kizárólag egyszemélyes gazdasági társaságot alapíthat.

A Társulás által a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából alapítandó egyszemélyes gazdasági társaság, további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat és gazdálkodó szervezetben részesedést, nem szerezhet.


A Képviselő-testület bizottságai


18.§ (1) A Képviselő-testület, tagjaiból állandó bizottságként háromfős Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

       (2) Az Ügyrendi Bizottság feladata

            a) a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának felülvizsgálata, javaslattétel annak módosítására,

            b) a Képviselő-testület tagjai vagyonnyilatkozatának nyilvántartására, ellenőrzése és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatása,

            c) az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének kivizsgálása,

            d) titkos szavazás esetén a szavazás és a szavazatszámlálás lebonyolítása.

            e) az önkormányzati képviselők méltatlanságának kivizsgálása.

19. § A Képviselő-testület valamely konkrét feladat ellátása érdekében ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság hatásköréről és összetételéről a bizottságot létrehozó határozatban kell dönteni.


20. § A bizottságok működésére, a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy ahol a rendelet polgármestert említ, ott a bizottság elnökét-, ahol a Képviselő-testület tagját említi, ott a bizottság tagját kell érteni. 

III. ZÁRÓ RENDELEZÉSEK


21. § (1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

         (2)  A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 6/2007.(IV.26.) és az azt módosító 10/2007. (IX.14.); 17/2008. (XII.5.) és a 10/2009. (IX.18.)  rendeletek hatályukat vesztik. 


Petőmihályfa, 2011. április 14.






            Somogyiné Jakab Ildikó                                            Kovács Ernő

                    körjegyző                                                           polgármester



A rendelet kihirdetve 2011. április 20. napján






                                                                                              Somogyiné Jakab Ildikó

                                                                                                          körjegyző

Egységes szerkezetbe foglalva a 3/2015 (II.28.) önkormányzati rendelettel




Kardos Andrea

       jegyző






  1. számú melléklet a 5/2011. (IV.20.) önkormányzati rendelethez



Petőmihályfa  Községi Önkormányzat kormányzati funkciói

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

042233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos Közfoglalkoztatási Program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

074011

Foglalkoztatás egészségügyi ellátás

082044

Könyvtári szolgáltatások

082092

Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

107051

Szociális étkeztetés

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás



















  1. számú függelék a 5/2011. (IV.20.) önkormányzati rendelethez



A Képviselő – testület tagjai:



Kovács Ernő                                                        polgármester

Ferencz Tünde                                                    alpolgármester

Budai Zsolt                                                          képviselő

Tóthné Mátyás Krisztina                                     képviselő

Méhes Ervin                                                        képviselő





  1. számú függelék a 5/2011. (IV.20.) önkormányzati rendelethez




A Képviselő – testület Ügyrendi Bizottságának tagjai



Budai Zsolt                                             elnök

Tóthné Mátyás Krisztina                         tag

Méhes Ervin                                            tag














számú melléklet a  5/2011. (IV.20.) önkormányzati rendelethez



Jegyzőség Győrvár ügyfélfogadási rendje


1./ Kihelyezet ügyfélfogadás:


Pácsony:                                Szerda                 08,00 – 16,00 óra között

Hegyhátszentpéter:                Kedd                   14,00 – 16,00 óra között

Petőmihályfa:                        Hétfő                   10,00 – 12,00 óra között

Andrásfa:                               Hétfő                   08,00 – 10,00 óra között




2./ Győrvár: Hétfő – Csütörtök 08,00 – 12,00 óra és 13,00 – 16,00 óra között

                    Péntek: 08,00 – 12,00 óra között



3./ A Jegyző hétfőn, szerdán 08,00 – 10,00 óra között tart fogadóórát.