Kiszsidány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 26Kiszsidány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Kiszsidány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a törvény előírásait figyelembe véve minden évben megalkotja éves költségvetési rendeletét. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdése alapján az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el a törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatellátást nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. Ezekre tekintettel a törvényi szabályozásoknak megfelelően, azokkal összhangban állapítja meg a költségvetési rendeletét.
[2] Kiszsidány Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Kiszsidány Község Önkormányzatára terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait valamint a 2024. évi gazdálkodás főbb szabályait.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzésekkel ellenőrzi.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, és finanszírozásának módja
2. § A képviselő-testület - költségvetési szervek hiányában - az önkormányzat 2025. évi költségvetését 48.135.663 Ft költségvetési bevétellel és 48.135.663 Ft költségvetési kiadással állapítja meg a 9. melléklet szerint, ebből:
a) 0 Ft hiány,
b) 987.720 Ft finanszírozási kiadás,
c) 15.652.053 Ft belső finanszírozási bevétel,
d) 0 Ft külső finanszírozási bevétel.
Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. § (1) Bevételek összesen 48.135.663 Ft, ebből:
a) Költségvetési bevételek összesen: 32.483.610 Ft, működési célú bevételek összesen 32.483.610 Ft, ebből:
aa) közhatalmi bevételek 210.000 Ft,
ab) működési célú központi bevételek 30.718.455 Ft,
ac) működési bevételek 1.555.155 Ft,
b) Finanszírozási bevételek összesen 15.652.053 Ft, ebből:
pénzmaradvány 15.652.053 Ft,
(2) Kiadások összesen 48.135.663 Ft, ebből: költségvetési kiadások 47.147.943 Ft
a) működési célú kiadások összesen 36.593.328 Ft, ebből:
aa) személyi jellegű kiadások 17.119.439 Ft,
ab) munkaadókat terhelő járulékok 1.341.748 Ft,
ac) dologi jellegű kiadások 10.444.026 Ft,
ad) ellátottak pénzbeli juttatásai 4.254.000 Ft,
ae) egyéb működési célú kiadások 636.269 Ft,
af) tartalék 2.797.846 Ft.
b) Felhalmozási célú kiadások összesen: 10.554.615 Ft, ebből:
ba) beruházási kiadások 1.400.000 Ft,
bb) felújítási kiadások 9.154.615 Ft,
Belföldi finanszírozási kiadások
4. § A képviselő-testület Kőszeg Város Önkormányzatának nyújtandó támogatását a 3. §-ban jóváhagyott pénzeszközátadás előirányzatán belül 0 Ft-ban, míg Horvátzsidány Község Önkormányzatának nyújtandó támogatását 467.799 Ft-ban állapítja meg.
5. § (1) Az Önkormányzat tartaléka 2.797.846 Ft.
(2) A tervezett költségvetési tartalék a képviselő-testület döntésével gazdálkodási év során meghatározott feladatok elvégzése érdekében a kiadási előirányzat növelésére fordítható.
(3) Az Önkormányzat 15.652.053 Ft pénzmaradvánnyal tervezett.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
6. § (1) A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, a szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Horvátzsidányi Közös Önkormányzati Hivatalt az előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a bevételi előirányzat módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzattal szemben, egyéb esetben a tartalékok költségvetési kiadási előirányzatával szemben.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadás kiemelt előirányzatain belüli és közötti átcsoportosításra.
(5) A képviselő-testület felhatalmazása alapján történt előirányzat módosításokról és előirányzat átcsoportosításokról a polgármester a képviselő-testületet a következő költségvetési rendeletmódosításkor tájékoztatja.
7. § (1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, illetve az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, illetve értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról - az átmenetileg le nem kötött források terhére -, illetve eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése, a polgármester jogosult dönteni.
8. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról a képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésében a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület a tárgyév augusztus 31-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt.
9. § Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzek átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
10. § Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
11. § (1) Az önkormányzat a pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
12. § A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
13. § (1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából - amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
A költségvetési létszámkeret
14. § A képviselő-testület az önkormányzat létszámkeretét 7 főben állapítja meg a 8. számú melléklet szerinti bontásban.
Vegyes és záró rendelkezések
15. § Önkormányzati beruházás csak a beruházási szabályzat figyelembe vételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
17. § Ezen rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.