Kőszegpaty község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015.(II.27.) számú önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális támogatásokról, egyes ellátásokról

Hatályos: 2017. 01. 01
Kőszegpaty község Önkormányzata Képviselő-testületének
 2/2015. (II. 27.) számú önkormányzati rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális támogatásokról, egyes ellátásokról

Egységes szerkezetben Kőszegpaty község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2016.(XII.19.) számú önkormányzati rendeletével.

Kőszegpaty község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § -ában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, (3) bekezdésében, 45. §’-ában, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, 134/E. (3) bekezdés b) pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és a 8a) pontjában, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) Ezen rendelet hatálya Kőszegpaty község Önkormányzata közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 3. § (1)–(3) bekezdése szerinti, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti jogosultakra terjed ki.
(2) E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül Kőszegpaty község Önkormányzatának területén bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező és a bejelentett tartózkodási helyén életvitelszerűen lakó gyermek védelmében is.
(3) A lakóhely megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadóak.

2. A támogatások rendszere

2. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására pénzbeli és természetbeni szociális támogatás nyújtható.
(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a Képviselő-testület az arra jogosult személynek
a) pénzbeli ellátásként
            rendkívüli települési támogatást,
                 - létfenntartáshoz kapcsolódó támogatás
                 - gyermek és fiatal felnőtt rendkívüli települési támogatása
                 - gyógyszertámogatás
                 - temetési támogatás
b) természetbeni ellátásként
            ba) lakhatási települési támogatást
            bb) rendkívüli települési támogatást,
            bc) köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítést
 (a továbbiakban együtt: szociális támogatások) állapít meg, külön jogszabályban, valamint az e rendeletben meghatározott feltételek szerint.

3. Eljárási szabályok
3. § (1) E rendeletet a Szoctv.-vel, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Vhr.), az egyes pénzbeli szociális ellátások elszámolásának szabályairól szóló 62/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel, a Gyvt.-vel, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvénnyel együtt kell alkalmazni.
(2) A szociális támogatások megállapítása iránti kérelmet e rendelet 1. számú mellékletét képező formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelem – ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg – egész évben folyamatosan benyújtható postai küldeményként vagy személyesen a Lukácsházi Közös Önkormányzati Hivatalban, illetve a polgármesternél ügyfélfogadási időben.
4. § (1) A kérelem elbírálásához az Eljáró hatóság köteles bekérni a Szoctv.-ben, a Vhr.-ben, valamint a jelen rendeletben meghatározott iratokat.
(2) A szociális támogatások megállapításakor a jövedelem számításánál irányadó időszakra a Szoctv. 10. § (2)–(5) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(3) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat.
(4) A jövedelmet az alábbi módon kell igazolni:
a) a munkabérről, munkáltató által fizetett táppénzről a munkáltató által kiállított nettó jövedelemigazolással vagy munkabér jegyzékkel,
b) vállalkozó vagy őstermelő esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző, adóbevallással lezárt évben szerzett jövedelemről a Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolásával és a tárgyévben elért jövedelemről nyilatkozattal,
c) álláskeresési támogatás esetén a Vas megyei Kormányhivatala Munkaügyi Központ Kirendeltsége (a továbbiakban: Munkaügyi Központ) megállapító határozatával és a kérelem benyújtását megelőző havi ellátás összegét igazoló szelvénnyel vagy bankszámlakivonattal,
d) nyugdíj, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátás és árvaellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző havi igazolószelvénnyel (nyugdíjösszesítő), bankszámlakivonattal,
e) a gyermekgondozási támogatások esetében a kérelem benyújtását megelőző havi összegről szóló szelvénnyel vagy bankszámlakivonattal,
f) a gyermektartásdíj esetén a kérelem benyújtását megelőző havi postai feladóvevénnyel vagy bankszámlakivonattal vagy az összeg átadásáról szóló és büntetőjogi felelősség tudatában tett nyilatkozattal,
g) a magasabb összegű családi pótlékra való jogosultságot igazoló szakorvosi igazolással,
h) a házasság felbontását, gyermekelhelyezést megállapító bírósági végzéssel, vagy a gyermekelhelyezésről és gyermektartásdíjról szóló szülői egyezségről kiállított irattal,
i) állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén Vas megyei Kormányhivatal  Gyámhivatalának határozatával,
j) ösztöndíj és egyéb juttatások esetén az oktatási intézmény által kiállított igazolással,
k) nem havi rendszerességgel szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett egyhavi átlagról szóló nyilatkozattal,
l) amennyiben a kérelmező, nagykorú közeli hozzátartozója vagy a háztartásában életvitelszerűen vele együtt lakó nagykorú más személy rendszeres jövedelemmel nem rendelkezik, úgy az erről szóló nyilatkozattal és a Munkaügyi Központ igazolása arról, hogy regisztrált álláskereső és ellátásban nem részesül,
m) egyéb jövedelmek esetén a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozattal (a továbbiakban együtt: jövedelemigazolás).

5. § (1) Nincs szükség igazolásra, ha az adatok az Eljáró hatóság nyilvántartásában fellelhetőek.
(2) A döntéshozó a döntését a benyújtott kérelem és annak mellékletei alapján hozza meg. Szükség esetén környezettanulmányt kell készíteni.
(3) Amennyiben a kérelmező a döntéshez szükséges igazolásokat, iratokat felszólítás ellenére – a felszólításban meghatározott időpontig – nem bocsátja az eljáró hatóság rendelkezésére, vagy a környezettanulmány elkészítését nem teszi lehetővé, az eljárást meg kell szüntetni vagy a rendelkezésre álló adatok alapján dönteni.
6. § (1) A pénzbeli ellátás kifizetése bankszámlára vagy lakcímre történő utalással, kivételesen házipénztárból való kifizetéssel történik.
(2) A pénzbeli ellátásokat az ellátást megállapító határozatban megjelölt személy részére – ha a döntéshozó, vagy e rendelet másként nem rendelkezik – a határozat jogerőre emelkedését követő 5 munkanapon belül kell kifizetni. Az ellátás jogosultja teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt írásbeli meghatalmazással az ellátás házipénztárból való felvételére más személyt is meghatalmazhat.
7. § E rendeletben foglalt fogalmak értelmezésére a Szoctv. 4. §-ában és a Gyvt. 5. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

II. Fejezet
Pénzbeli ellátások
5. Rendkívüli települési támogatás

8. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére.
(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező:
a) tartós betegség, baleset, orvosi kezelés miatt jelentős jövedelem-kiesést szenved, vagy nem várt többletkiadása keletkezik,
b) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy
c) nyugdíjkifizetése valamely ok miatt késik (nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása).
(3) Létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező:
a) megélhetése, valamilyen előre nem látható esemény miatt igazolt módon veszélyeztetve van, jövedelem-kiesése, váratlan többletkiadása keletkezik, vagy
b) egyedülálló és rokkantsági, öregségi vagy egyéb nyugdíjban részesül, és a jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
9. § A rendkívüli települési támogatás igényelhető:
a) eseti jelleggel, ha a kérelmező átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került és maga vagy családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni,
b) rendkívüli gyógyszersegélyként az esetenként jelentkező nagyobb mértékű gyógyszerkiadások mérséklésére,
c) gyermek és fiatal felnőtt hátrányos helyzete miatt kialakult átmeneti megélhetési nehézségek esetén,
d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként.

10. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek – a 13. §-ban foglalt kivétellel –, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180%-át,
b) egyedül élő vagy egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 230 %-át.
(2) Az igénylő és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára a rendkívüli települési támogatás összege – a 13. §-ban foglalt kivétellel – az adott naptári évben nem haladhatja meg:
a) az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, amennyiben a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja lakhatási települési támogatásban részesül,
b) az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át, amennyiben a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja nem részesül lakásfenntartási települési támogatásban.
(3) Kivételes méltánylást érdemlő esetben (különösen elemi kár baleset) a (2) bekezdésben foglaltaknál nagyobb összeg is megállapítható, illetve a jövedelemhatároktól el lehet tekinteni.
(4) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra hivatkozással rendkívüli települési támogatás megállapítása iránt a támogatás kifizetését követő 60 napon belül ismételten benyújtott kérelem esetén rendkívüli települési támogatás – a 13. §-ban foglalt kivétellel – nem állapítható meg. A rendkívüli települési támogatás háztartásonként évente legfeljebb négy alkalommal állapítható meg.
11. § (1) A rendkívüli gyógyszertámogatásra benyújtott rendkívüli települési támogatás a lakosság eseti gyógyszerkiadásainak mérséklésére szolgál, így különösen:
a) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni,
b) azon családok támogatására, amelyekben az egyes családtagok eseti gyógyszer, gyógyászati segédeszköz költsége együttesen olyan nagymértékű, hogy azt nem képesek viselni.
(2) Rendkívüli gyógyszertámogatás állapítható meg annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az e rendelet 10. § (1) bekezdésében foglalt jövedelemhatár 30 %-al növelt összegét, továbbá az igazolt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át.
 (3) A rendkívüli gyógyszertámogatás iránti kérelem kötelező melléklete a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök eseti vagy havi költségéről szóló igazolás, és a szükségességről szóló háziorvosi vagy szakorvosi igazolás.
12. § (1) A gyermek és fiatal felnőtt hátrányos helyzete miatt kialakult átmeneti megélhetési nehézségek esetén igényelt rendkívüli települési támogatás megállapításához a pénzbeli támogatásra okot adó körülményeket hitelesen kell igazolni.
(2) A támogatást a gyermek, illetve a fiatal felnőtt számára kell megállapítani, de a törvényes képviselő vagy a fiatal felnőtt részére kell folyósítani. Az egy családban élő gyermekek számára nyújtható pénzbeli támogatás összege az adott naptári évben nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj 300 %-át.

13. § (1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg
a) családban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450 %-át,
b) egyedül élő vagy egyedülálló személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át.
(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként igényelt rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez be kell mutatni a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot. A temetési számlát és a halotti anyakönyvi kivonatot a rendkívüli települési támogatás megállapítását követően a kérelmező részére vissza kell adni.
(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként igényelt rendkívüli települési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos temetés költségeinek 10%-ánál, de legfeljebb a legolcsóbb temetési költsége összege.
(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 250.000 Ft.
(5) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.
(6) Nem állapítható meg az eltemettetés költségeihez települési támogatás, ha az eltemettetés költségei elérik, vagy meghaladják az 500.000 Ft-ot.
14. §  (1) A képviselő-testület a támogatottnak elszámolási kötelezettséget állapíthat meg. Az elszámolási kötelezettség elmulasztása, vagy a támogatás nem célnak megfelelő felhasználása esetén a támogatott egy évig további támogatásban nem részesülhet.
(2) A támogatás felhasználását a jegyző ellenőrzi. A támogatás felhasználásáról a támogatott a döntéshozó által megállapított határidőn belül a jogosult nevére szóló számla, igazolás, közüzemi díj befizetését igazoló csekkszelvény, árucikkek megnevezését is tartalmazó nyugta bemutatásával számolhat el.

III. Fejezet
Természetbeni ellátások
6. Lakhatási települési támogatás

15. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint lakhatási települési támogatást nyújt a szociálisan rászorult személyeknek és családoknak az általuk életvitelszerűen lakott lakás fenntartásával összefüggő rendszeres kiadásaikhoz.
(2) Lakhatási települési támogatás ugyanazon lakás vonatkozásában csak egy jogosult részére állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek, családok számától.
16. § (1) A lakhatási települési támogatás igényelhető:
a) vezetékes gázfogyasztás, tüzelőanyag,
b) áramszolgáltatás,
c) víz- és csatornahasználat,
d) szemétszállítási díjak,
költségeihez.
(2) A lakhatási települési támogatást természetbeni ellátásként kell folyóstani az (1) bekezdésben megjelölt költségekhez.
(3) A lakhatási települési támogatást azon rendszeres kiadáshoz kell nyújtani, ami a kérelmező lakhatását leginkább veszélyezteti.

17. § (1) Lakhatási települési támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek családjában illetve ugyanazon lakcímen bejelentett lakóhellyel rendelkező személyek esetében az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-át,
b) egyedül élő vagy egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 280 %át.
(2) Lakhatási települési támogatásként
a)   tüzelőanyaghoz nyújtott támogatás október 15. és április 15. közötti időtartamban (a továbbiakban: fűtési időszak) igényelhető,
b)   közüzemi díj támogatás egy évre állapítható meg, a megjelölt szolgáltatóhoz történő utalással.
(3) A jogosult számára a támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kell megállapítani.
18. § A lakhatási támogatás havi összege 1500-3000 Ft között állapítható meg.
19. § Ha a lakhatási települési támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatást teljes összegben kell folyósítani, de a támogatás folyósítását meg kell szüntetni a következő hónap első napjától.

7. Természetben nyújtott rendkívüli települési támogatás

20. § Ha a kérelmező kéri, vagy a rendeltetésszerű felhasználás úgy biztosítható, a pénzbeli támogatás helyett természetbeni ellátás is nyújtható. Különösen tüzelő, tüzelőutalvány, közműdíj, étkezési térítési díj támogatása vagy átvállalása adott időszakra.
8. Köztemetés költségének megtérítése alóli mentesítés

21. § (1) A köztemetés elrendelése esetén a Szoctv. 48. §-ának szabályai szerint kell eljárni.
(2) Az eltemettetésre köteles személy kérelemre részben vagy egészben mentesíthető a köztemetés költségeinek megtérítése alól, ha annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné, így a vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményeinek ismeretében vélelmezhető, hogy az eltemettetés költségeinek megfizetése létfenntartását veszélyeztetné.
IV. Fejezet
Szociális szolgáltatások

22. § (1) A képviselő-testület szociális alapszolgáltatásként
a)    étkeztetést,
b)   házi segítségnyújtást,
c)    *3
d)   családsegítést biztosít.
(2) *3
(3) Az (1) bekezdés a) és b) pont szerinti ellátásokat az önkormányzat a Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsó által fenntartott Sartoris Szeretetszolgálat által látja el. A d) pont szerinti ellátást az önkormányzat Kőszeg Város Önkormányzatával kötött feladat-ellátási szerződés alapján látja el. *1
23. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybe vétele önkéntes. 
(2) A  22. § (1) bekezdés a) és b) pont szerinti ellátásokat a Sartoris Szeretetszolgálatnál lehet kérelmezni. *2
(3) A polgármester külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti.

24. § A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni, ha:
a)    az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt,
b)   az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább két hétig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki,
c)    az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi vagy akadályozza,
d)   a személyi térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne.
V. Fejezet
Záró rendelkezések
9. Hatályba léptető rendelkezések

25. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a Kőszegpaty község Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes szociális ellátásokról szóló 8/2006.(VI.27.) számú önkormányzati rendelete.

(2) A rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően benyújtott kérelmek esetén kell alkalmazni.

(3) A rendelet hatályba lépése előtt megállapított ápolási díjra való jogosultságot 2015. április 30-ig felül kell vizsgálni.




Májerhoffer Attila  sk.
Tóth János  sk.
polgármester
jegyző


*1 Módosította Kőszegpaty község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2016.(XII.19.) sz. önk. rend. 1. §-a 
*2 Módosította Kőszegpaty község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2016.(XII.19.) sz. önk. rend. 2. §-a
*3 Hatályon kívül helyezte Kőszegpaty község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2016.(XII.19.) sz. önk. rend.           3. §-a

Mellékletek