Tanakajd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025.évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 14- 2025. 09. 16

Tanakajd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025.évi költségvetéséről

2025.03.14.

[1] A rendelet megalkotásának célja az Önkormányzat 2025. évi gazdálkodásának biztosítása.

[2] Tanakajd Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, mint önállóan működő és gazdálkodó szervre.

(2) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges bevételeket, valamint kiadásokat.

Az önkormányzati költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetésének bevételi és kiadási főösszegét 92.790.627 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a költségvetés működési költségvetési bevételi főösszegét 60.198.662 Ft-ban, működési költségvetési kiadási főösszegét 88.896.877 Ft-ban állapítja meg. A Képviselő-testület a felhalmozási költségvetési kiadási főösszegét 2.597.000 Ft-ban, a felhalmozási költségvetési bevételi főösszegét 30.342.458 Ft-ban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület a finanszírozási bevételek összegét 2.249.507 Ft-ban állapítja meg, amely maradványból ered. A maradvány teljes egészében működési célt szolgál. A Képviselő-testület a finanszírozási működési kiadások összegét 1.296.750 Ft-ban állapítja meg, amely állami előleg visszafizetéséből ered.

(4) A Képviselő-testület 14.920.433 Ft tartalékot képez.

3. § (1) A 2. § (1) bekezdésben megállapított bevételi és kiadási főösszegek előirányzat-csoportonkénti, kiemelt előirányzatok szerinti, valamint kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezését az 1. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi engedélyezett létszám előirányzatát a 2. melléklet szerint 7 fő átlagos statisztikai állományi létszámban állapítja meg.

4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat működési költségvetési egyenlegét -28.698.215 Ft-ban forintban, a felhalmozási költségvetési egyenlegét 27.745.458 Ft-ban állapítja meg, melyet részletesen a 3. melléklet tartalmaz.

(2) Az önkormányzatnak európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programja és projektje megvalósult, a támogatás utolsó részének kifizetése van folyamatban, ezt a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzatnak a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettsége nincs, saját bevételét az 5. melléklet tartalmazza.

A forráshiány finanszírozásának kezelése

5. § (1) Forráshiány esetén a Képviselő-testület a költségvetés egyensúlyának megteremtéséről a működési jellegű forráshiány fedezetéről a számlavezető pénzintézet útján éven belüli likvid hitel felvételével gondoskodik.

(2) A likvid hitel felvételéről való döntés a Képviselő-testület kizárólagos jogkörébe tartozik. A hitelszerződés aláírására a Képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester a jegyző jogi ellenjegyzése mellett jogosult.

(3) A költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban történő kimutatását a 6. melléklet tartalmazza.

Az önkormányzati költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezések

6. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy e rendelet keretein belül a 2025. évi költségvetésben az önkormányzatot megillető bevételek beszedéséről gondoskodjon, valamint tegyen intézkedéseket a jóváhagyott kiadási előirányzatok célirányos felhasználására.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat költségvetési elszámolási számláján az átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezésére, rövidlejáratú értékpapír vásárlására. A lekötést csak úgy lehet eszközölni, hogy a folyamatos pénzellátást ne zavarja. A lekötésről a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(3) A Képviselő-testület – a költségvetés soron következő módosításakor történő tájékoztatási kötelezettség mellett – felhatalmazza a polgármestert

a) 100.000 Ft összeghatárig saját hatáskörben történő intézkedésre;

b) 1.000.000.- Ft összeghatárig a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra;

c) a bevételi előirányzatok között összeghatár megkötöttsége nélkül történő átcsoportosításra. (4) Az Önkormányzat gazdálkodásának lebonyolítását a Vasszécsenyi Közös Önkormányzati Hivatal végzi. Ennek keretében gondoskodik a bevételek beszedéséről, a kifizetések teljesítéséről, a szükséges pénzügyi nyilvántartások vezetéséről, a könyvelési munka elvégzéséről, a számlák kifizetés előtti átvizsgálásáról, a szükséges jelentések, adatszolgáltatások elvégzéséről, a belső ellenőrzések folyamatos végzéséről.

(4) A Képviselő-testület az önkormányzat által foglalkoztatottak részére béren kívüli juttatásként nettó 200.000.- Ft összegű cafeteria keretet biztosít.

(5) A tartalékkal való rendelkezés joga a Képviselő-testületet illeti meg.

(6) A maradvány módosítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

7. § (1) Alapítványok, egyesületek és más egyéb civil szervezetek – kérelemre vagy a képviselő-testület által kiírt pályázat alapján – az önkormányzat e célra elkülönített költségvetési előirányzatai terhére kizárólag a képviselő-testület döntése alapján írásbeli megállapodás szerint részesülnek önkormányzati támogatásban.

(2) Kizárólag azok az egyesületek, civil szervezetek, alapítványok kaphatnak támogatást, akik a kapott támogatás felhasználásának ellenőrzését biztosítják. A támogatáshoz megállapodást kell készíteni. A 2025. évi támogatás feltétele, hogy a 2024. évben kapott összegről a támogatott egyesület, civil szervezet elszámolást készít a támogatási megállapodásban megjelölt határidőig.

(3) A támogatott szervezet a támogatás összegével köteles elszámolni. A (2) bekezdésben megjelölt megállapodásban meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját, valamint ehhez kapcsolódóan a számadás nem teljesítése esetére visszafizetési kötelezettséget kell előírni. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, az előírt számadási kötelezettségnek határidőre nem tesz eleget, és a támogatási szerződés alapján további támogatási összegre is jogosult lenne, támogatását fel kell függeszteni, és fel kell szólítani a már kifizetett támogatás visszafizetésére.

(4) A támogatásról és az elszámolás feltételeiről szóló megállapodás aláírására a polgármester jogosult.

8. § (1) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben, akkor a költségvetési évről, december 31-ei forduló-nappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő két évenként végrehajtani. Az ilyen módon leltározható eszközök köre a következő: ingatlanok, szellemi termékek, tárgyi eszközök, járművek, gépek-berendezések.

(2) Kötelező a fordulónappal (a megszűnés napjával) a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.

9. § (1) A költségvetés e rendeletben meghatározottak szerinti végrehajtásáért, valamint a beszámolási kötelezettségek teljesítésért a polgármester a felelős.

(2) Tanakajd Község Önkormányzata elszámolási számláját az összes alszámláival együtt az OTP Nyrt. vezeti.

10. § Ez a rendelet 2025. március 14-én lép hatályba.

1. melléklet az 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegei előirányzat-csoportonkénti, kiemelt előirányzatok szerinti, valamint kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerint

1. Kiadások

Rovat megnevezése

Rovat-szám

kötelező feladatok

önként vállalt feladatok

államigazgatási feladatok

ÖSSZESEN

Törvény szerinti illetmények, munkabérek

K1101

10 071 480

10 071 480

Normatív jutalmak

K1102

372 000

372 000

Végkielégítés

K1105

326 000

326 000

Béren kívüli juttatások

K1107

200 000

200 000

Foglalkoztatottak személyi juttatásai

K11

10 969 480

0

0

10 969 480

Választott tisztségviselők juttatásai

K121

8 686 600

8 686 600

Munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban nem saját foglalkoztatottnak fizetett juttatások

K122

517 704

517 704

Egyéb külső személyi juttatások

K123

200 000

200 000

Külső személyi juttatások

K12

9 404 304

9 404 304

Személyi juttatások

K1

20 373 784

0

0

20 373 784

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

K2

2 652 592

2 652 592

Üzemeltetési anyagok beszerzése

K312

2 200 000

2 200 000

Készletbeszerzés

K31

2 200 000

0

0

2 200 000

Informatikai szolgáltatások igénybevétele

K321

100 000

100 000

Egyéb kommunikációs szolgáltatások

K322

180 000

180 000

Kommunikációs szolgáltatások

K32

280 000

0

0

280 000

Villamosenergia szolgáltatás díja

K3311

3 500 000

3 500 000

Gázenergia szolgáltatás díja

K3312

2 100 000

2 100 000

Víz- és csatorna szolgáltatás díja

K3314

210 000

210 000

Közüzemi díjak

K331

5 810 000

0

0

5 810 000

Vásárolt élelmezés

K332

4 500 000

4 500 000

Bérleti és lízing díjak

K333

2 300 000

2 300 000

Karbantartási, kisjavítási szolgáltatások

K334

5 900 000

5 900 000

Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások

K336

3 000 000

3 000 000

Egyéb szolgáltatások

K337

6 100 000

6 100 000

Szolgáltatási kiadások

K33

27 610 000

0

0

27 610 000

Kiküldetések, reklám- és propagandakiadások

K34

0

0

0

0

Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó

K351

7 314 300

7 314 300

Fizetendő általános forgalmi adó

K352

5 400 000

5 400 000

Egyéb dologi kiadások

K355

10 000

10 000

Különféle befizetések és egyéb dologi kiadások

K35

12 724 300

0

0

12 724 300

Dologi kiadások

K3

42 814 300

0

0

42 814 300

Egyéb nem intézményi ellátások

K48

4 635 768

4 635 768

Ellátottak pénzbeli juttatásai

K4

4 635 768

0

0

4 635 768

Egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre

K506

3 000 000

3 000 000

Egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre

K512

500 000

500 000

Tartalékok

K513

14 920 433

14 920 433

Egyéb működési célú kiadások

K5

18 420 433

0

0

18 420 433

Működési kiadások összesen

88 896 877

0

0

88 896 877

Ingatlanok beszerzése, létesítése

K62

1 200 000

1 200 000

Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése

K64

800 000

800 000

Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó

K67

216 000

216 000

Beruházások

K6

2 216 000

0

0

2 216 000

Ingatlanok felújítása

K71

300 000

300 000

Felújítási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó

K74

81 000

81 000

Felújítások

K7

381 000

0

0

381 000

Egyéb felhalmozási célú kiadások

K8

0

0

0

0

Felhalmozási kiadások összesen

2 597 000

0

0

2 597 000

Költségvetési kiadások

K1-K8

91 493 877

0

0

91 493 877

Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

K914

1 296 750

1 296 750

Belföldi finanszírozás kiadásai

K91

1 296 750

0

0

1 296 750

Finanszírozási kiadások

K9

1 296 750

0

0

1 296 750

KIADÁSOK ÖSSZESEN (K1-9)

92 790 627

0

0

92 790 627

2. Bevételek

Rovat megnevezése

Rovat-
szám

kötelező feladatok

önként vállalt feladatok

államigazgatási feladatok

ÖSSZESEN

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

B111

23 513 228

23 513 228

Települési önkormányzatok szociális gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása

B113

12 572 628

12 572 628

Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

B114

4 132 806

4 132 806

Önkormányzatok működési támogatásai

B11

40 218 662

0

0

40 218 662

Működési célú támogatások államháztartáson belülről

B1

40 218 662

0

0

40 218 662

Értékesítési és forgalmi adók

B351

12 000 000

12 000 000

Termékek és szolgáltatások adói

B35

12 000 000

0

0

12 000 000

Közhatalmi bevételek

B3

12 000 000

0

0

12 000 000

Szolgáltatások ellenértéke

B402

4 110 000

0

4 110 000

Tulajdonosi bevételek

B404

70 000

70 000

Ellátási díjak

B405

3 800 000

3 800 000

Működési bevételek

B4

7 980 000

0

0

7 980 000

Működési célú átvett pénzeszközök

B6

0

0

0

0

Működési bevételek összesen

60 198 662

0

0

60 198 662

Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei államháztartáson belülről

B25

2 442 458

2 442 458

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

B2

2 442 458

0

0

2 442 458

Ingatlanok értékesítése

B52

25 400 000

25 400 000

Egyéb tárgyi eszközök értékesítése

B53

2 500 000

2 500 000

Felhalmozási bevételek

B5

27 900 000

0

0

27 900 000

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

B7

0

0

0

0

Felhalmozási bevételek összesen

30 342 458

0

0

30 342 458

Költségvetési bevételek

B1-B7

90 541 120

0

0

90 541 120

Működési bevételek és működési kiadások egyenlege

-28 698 215

-28 698 215

Felhalmozási bevételek és a felhalmozási kiadások egyenlege

27 745 458

27 745 458

Előző év költségvetési maradványának igénybevétele

B8131

2 249 507

2 249 507

Maradvány igénybevétele

B813

2 249 507

0

0

2 249 507

Belföldi finanszírozás bevételei

B81

2 249 507

0

0

2 249 507

Finanszírozási bevételek

B8

2 249 507

0

0

2 249 507

BEVÉTELEK ÖSSZESEN (B1-8)

92 790 627

0

0

92 790 627

2. melléklet az 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelethez

Létszámkeret

MEGNEVEZÉS

Költségvetési engedélyezett létszámkeret (álláshely) (fő)
Tanakajd Község Önkormányzata

KÖZTISZTVISELŐK, KORMÁNYTISZTVISELŐK ÖSSZESEN

0

főtanácsos, főmunkatárs, tanácsos, munkatárs

"A", "B" fizetési osztály összesen

1

"C", "D" fizetési osztály összesen

1

"E"-"J" fizetési osztály összesen

Pedagógus I.

Pedagógus II.

kutató, felsőoktatásban oktató

KÖZALKALMAZOTTAK ÖSSZESEN

2

EGYÉB BÉRRENDSZER ÖSSZESEN

polgármester, főpolgármester

1

helyi önkormányzati képviselő-testület tagja, megyei közgyűlés tagja

4

alpolgármester, főpolgármester-helyettes,
megyei közgyűlés elnöke, alelnöke

VÁLASZTOTT TISZTSÉGVISELŐK ÖSSZESEN

5

FOGLALKOZTATOTTAK LÉTSZÁMA MINDÖSSZESEN

7

KÖLTSÉGVETÉSI ENGEDÉLYEZETT LÉTSZÁMKERETBE NEM TARTOZÓ FOGLALKOZTATOTTAK LÉTSZÁMA AZ IDŐSZAK VÉGÉN ÖSSZESEN

0

3. melléklet az 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelethez

Működési és felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege

Rovat megnevezése

Rovatszám

2025. évi tervezett

előirányzat

Személyi juttatások

K1

20 373 784

Munkaadót terhelő járulékok és szoc.hjár adó

K2

2 652 592

Dologi kiadások

K3

42 814 300

Ellátottak pénzbeli juttatásai

K4

4 635 768

Egyéb működési célú kiadások

K5

18 420 433

Működési költségvetési kiadások

88 896 877

Működési c.támogatások államháztart.belülről

B1

40 218 662

Közhatalmi bevételek

B3

12 000 000

Működési bevételek

B4

7 980 000

Működési c. átvett pénzeszközök

B6

-

Működési költségvetési bevételek

60 198 662

Működési bevételek és kiadások egyenlege

- 28 698 215

Beruházások

K6

2 216 000

Felújítások

K7

381 000

Egyéb felhalmozási c.kiadások

K8

-

Felhalmozási költségvetési kiadások

2 597 000

Felhalmozási c.támogatások államházt.belülről

B2

2 442 458

Felhalmozási bevételek

B5

27 900 000

Felhalmozási c.átvett pénzeszközök

B7

-

Felhalmozási költségvetési bevételek

30 342 458

Felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege

27 745 458

4. melléklet az 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelethez

Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásai, bevételei, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásai

Külterületi utak felújítása

Eredeti ei.

K1. Személyi juttatások

K2. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

K3. Dologi kiadások

K4. Ellátottak pénzbeli juttatásai

K5. Egyéb működési célú kiadások

K6. Beruházási kiadások

K7. Felújítások

K8. Egyéb felhalmozási célú kiadások

K1-K8. Költségvetési kiadások ÖSSZESEN

-

B16 Működési célú támogatások fejezeti kezelésű előirányzatok EU-s programokra és azok hazai társfinanszírozásától

B25 Felhalmozási célú támogatásokfejezeti kezelésű előirányzatok EU-s programokra és azok hazai társfinanszírozásától

2 442 458

B63 Működési célú átvett pénzeszközök Európai Uniótól

B73 Felhalmozási célú átvett pénzeszközök Európai Uniótól

B1-7 A helyi önkormányzat projekthez történő hozzájárulása

B1-B7 Költségvetési bevételek

B8 Finanszírozási bevételek- önkormányzat projekthez történő hozzájárulása

BEVÉTELEK ÖSSZESEN

2 442 458

5. melléklet az 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelethez

Stabilitás törvény szerinti egyéb bevételek

Rovat megnevezése

Rovat-szám

saját bevételek 2025.

saját bevételek 2026.

saját bevételek 2027.

saját bevételek 2028.

353/2011. (XII. 30.) Korm. Rendelet értelmében az önkormányzat saját bevételének minősül

1.a helyi adóból és a települési adóból származó bevétel,

12 000 000

12 100 000

12 200 000

12 300 000

2. az önkormányzati vagyon és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jog értékesítéséből és hasznosításából származó bevétel,

70 000

80 000

90 000

100 000

3. az osztalék, a koncessziós díj és a hozambevétel,

4. a tárgyi eszköz és az immateriális jószág, részvény, részesedés, vállalat értékesítéséből vagy privatizációból származó bevétel,

27 900 000

5. bírság-, pótlék- és díjbevétel,

6. a kezesség-, illetve garanciavállalással kapcsolatos megtérülés.

ÖSSZESEN:

39 970 000

12 180 000

12 290 000

12 400 000

6. melléklet az 1/2025. (III. 13.) önkormányzati rendelethez

A költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételek és kiadások működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban

Megnevezés

Rovat-szám

eredeti ei. Működési célú

eredeti ei. Felhalmozási célú

Hosszú lejáratú hitelek, kölcsönök törlesztése

K9111

ebből: pénzügyi vállalkozás

K9111

ebből: fedezeti ügyletek nettó kiadásai

K9111

Likviditási célú hitelek, kölcsönök törlesztése pénzügyi vállalkozásnak

K9112

Rövid lejáratú hitelek, kölcsönök törlesztése

K9113

ebből: pénzügyi vállalkozás

K9113

ebből: fedezeti ügyletek nettó kiadásai

K9113

Hitel-, kölcsöntörlesztés államháztartáson kívülre

K911

Forgatási célú belföldi értékpapírok vásárlása

K9121

ebből: befektetési jegyek

K9121

ebből: kárpótlási jegyek

K9121

Forgatási célú belföldi értékpapírok beváltása

K9122

ebből: fedezeti ügyletek nettó kiadásai

K9122

Befektetési célú belföldi értékpapírok vásárlása

K9123

Befektetési célú belföldi értékpapírok beváltása

K9124

ebből: kárpótlási jegyek

K9124

ebből: fedezeti ügyletek nettó kiadásai

K9124

Belföldi értékpapírok kiadásai

K912

Államháztartáson belüli megelőlegezések folyósítása

K913

Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

K914

1 296 750

Pénzeszközök betétként elhelyezése

K916

Pénzügyi lízing kiadásai

K917

Központi költségvetés sajátos finanszírozási kiadásai

K918

Belföldi finanszírozás kiadásai

K91

1 296 750

Forgatási célú külföldi értékpapírok vásárlása

K921

Befektetési célú külföldi értékpapírok vásárlása

K922

Külföldi értékpapírok beváltása

K923

ebből: fedezeti ügyletek nettó kiadásai

K923

Külföldi hitelek, kölcsönök törlesztése

K924

ebből: nemzetközi fejlesztési szervezetek

K924

ebből: más kormányok

K924

ebből: külföldi pénzintézetek

K924

ebből: fedezeti ügyletek nettó kiadásai

K924

Külföldi finanszírozás kiadásai

K92